کد خبر 1480624
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
«اصحاب القضیه» در عراق چه کسانی هستند؟

بیانیه رهبر فرقه موسوم به «اصحاب القضیه» در عراق که «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر را امام موعود معرفی کرد، در این کشور جنجال‌برانگیز شده است.

به گزارش مشرق، «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر، روز جمعه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که به علت تبلیغات عده‌ای از طرفدارانش فعالیت‌ جریان خود را دست‌کم به مدت یک سال تعلیق می‌کند.

رهبر جریان صدر در بیانیه خود به نام فرقه موسوم به «اصحاب القضیه» اشاره کرد و از وجود «فساد» در میان طرفدارانش سخن به میان آورد. اما «اصحاب القضیه» چه کسانی هستند و اقدامات آن‌ها چرا مقتدی الصدر را مجبور به تعلیق فعالیت‌هایش کرد؟.

بیانیه رهبر جریان صدر

سید مقتدی الصدر، روز جمعه، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر اعلام کرد در حالی که اصحاب القضیه و برخی فاسدان در میان طرفدارانش حضور دارند، او هدایت جریان خود را ادامه نخواهد داد.

رهبر صدر جریان پیش از این بیانیه نیز اعتکاف هوادارانش که قرار بود از روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان در مسجد کوفه در شهر نجف آغاز شود و تا ۲۷ رمضان ادامه داشته باشد، به علت «رفتار برخی فاسدان که اهل القضیه خوانده شدند،» لغو کرد.

مقتدی الصدر در بیانیه روز جمعه خود اعلام کرد: «اینکه اصلاحگر عراق باشم... و خود نمی‌توانم جریان صدر را اصلاح کنم، این یک گناه است... اینکه هدایت جریان صدر را ادامه دهم و در این جریان اهل القضیه و برخی مفسدان و معایبی وجود داشته باشد... این یک مسئله جدی است... از این‌ رو من مصلحت می‌دانم دست‌کم به مدت یک سال فعالیت جریان [صدر] جز نماز جمعه، کمیته میراث و برانی سید شهید را معلق کنم.»

مسئله تنها به اینجا ختم نشد و رهبر جریان صدر اعلام کرد که مزار «محمد محمد صادق الصدر» پدر خود را نیز تا بعد از عید فطر تعطیل می‌کند. او همچنین حساب کاربری خود در شبکه توئیتر را مسدود کرد.

«اصحاب القضیه» در عراق چه کسانی هستند؟

به دنبال این اعلام، «صالح محمد العراقی» که از او با عنوان «وزیر صدر» یاد می‌شود، در اقدامی مشابه حساب کاربری خود در شبکه توئیتر را مسدود کرد. برخی از اعضای ارشد جریان صدر نیز چنین اقدامی انجام دادند.

به دنبال بیانیه صدر، چند دادگاه عراقی حکم جلب ۶۵ تن از افراد متهم به عضویت در فرقه اصحاب القضیه را به علت ترویج اندیشه‌های فتنه‌انگیزانه و برهم زدن امنیت این کشور صادر کردند.

«اصحاب القضیه» در عراق چه کسانی هستند؟

«اصحاب القضیه» چه کسانی هستند؟

نام این فرقه پس از آن در رسانه‌های عراقی بر سر زبان‌ها افتاد که رهبر آن‌ها خواستار بیعت با سید مقتدی الصدر به عنوان «مهدی موعود (ع)» شد.

رهبر ناشناس این فرقه بی‌آنکه خود را معرفی کند، در یک فیلم کوتاه که در فضای مجازی عراق دست به دست شد، اعلام کرد: «در این روزهای مبارک، ده روز آخر ماه رمضان، کارزار بیعت با امام موعود سید مقتدی الصدر منتظر علیه‌السلام برگزار خواهد شد.»

او در این فیلم کوتاه از افرادی که قرار بود برای اعتکاف به مسجد کوفه بروند، خواست با رهبر جریان صدر به عنوان امام موعود بیعت کنند و او را یاری دهند.

اصحاب القضیه گروهی است که در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ تحت عناوین مختلف در جریان درگیری‌های فرقه‌ای در عراق شکل گرفت. برخی از اعضای این فرقه از طرفداران جریان صدر هستند. جریان صدر در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ با صدور دستوراتی قاطع به دنبال محدود کردن فعالیت‌های این فرقه در عراق بود. گفته می‌شود که شمار اعضای این فرقه زیاد نیست، اما اخیرا تعداد پیروان آن به‌صورت چشمگیری افزایش یافته است.

«احمد رسول» پژوهشگر عراقی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر این فرقه عراقی را «افراطی» خواند و اضافه کرد که این گروه برای تبلیغ، اعتقادی به ابزارهای مسالمت‌آمیز ندارد و «ادبیات خشونت‌آمیز» تنها گزینه آن‌ها برای تبلیغ است.

این پژوهشگر عراقی با اشاره به اینکه این فرقه چند سال پیش از «جیش المهدی» شاخه نظامی جریان صدر در استان میسان عراق به دلیل اختلافات انشقاق یافته‌، افزود که اعضای اصحاب القضیه بر این باورند که سید مقتدی الصدر همان «امام مهدی است که در جنگ دوم نجف در سال ۲۰۰۴ علیه نیروهای آمریکا کشته شده و فرد فعلی همان امام مهدی است که [روح او] در پیکر سید مقتدی حلول یافته است».

طبق گفته این محقق عراقی، پیشتر درگیری‌هایی نیز میان اعضای این فرقه افراطی و نیروهای جریان صدر رخ داده، اما این درگیری‌ها محدود بوده است.

احمد رسول می‌گوید که گروه‌های کوچک وابسته به فرقه اصحاب القضیه در استان میسان عراق مستقر هستند، اما اخیرا اعضای آن‌ها در شهر بغداد به‌ویژه شهرک‌های الصدر و شعله و در استان‌های الناصریه و بصره مستقر شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 0
    بنده خدا برو سر کلاس درس اخلاق و فقه شاگردی کن. اخرتت را برای دنیای دیگران خراب نکن
  • فرزاد کایا IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 23
    این علی افصحی هر مزخرفاتی بخواد بنویسه و به شخصیت و جناح و جنبش و تفکری سخیف ترین توهین هایی که زاده ی ذهن و متناسب با شخصیت خودش است را مبذول بدارد، مشرق نیوز بی کم و کاست و حتی بدون اصلاح غلط های املایی فاحش این گمنا منتشر می کند. اما اگر ما بنویسیم که شرم کنید و تصویر مقتولان زن و کودکی که توسط پدر خانواده قتل عام شده اند را جهت ممانعت از جریحه دار شدن روح اجتماعی حذف و منتشر نکنید، سایت مشرق نیوز کامنت ماها را کاملا سانسور و دقیقا برعکس محتوای آن در راستای تایید خود منتشر می کند!!! با اینهمه جهل انتظار دارید که در جنگ رسانه ای پیروز باشید؟؟؟؟ والله که جز جیب و زیپ خود چیزی نمی بینید و برایتان مهم نیست دریغ از این وطن
  • سعید IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 0
    سابقه اصحاب القضیه به ایام حیات شهید صدر میرسد! اما شهید صدر با زیرکی فتنه ساخته شده یهود را خنثی نمود.
  • IQ ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    0 0
    بنده خدا صدر از دست یک مشت نادان جاهل همچی رو تعطیل کرده الفرار طرف خودش می‌داند کیه خنده ش گرفته از این جماعت چل خول
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    0 0
    مقتدی از لحظه ورود پر طمطراق او بعد از حمله آمریکا به عراق مانند فرستاده خاص دستورات و سناریوهای مختلف را اجرا نموده و با تاسف بسیار جز خسارت محض خود و عراق نصیب نبردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس