1

روحانی و دوستان حلقه نزدیکش همواره طی دوران هشت ساله دولت اعتدال بیش از آنکه بر کارآمدی و ظرفیت‌های داخلی توجه داشته باشند به برجام (در بعد سیاست خارجی) و رفراندوم (در بعد سیاست داخلی) تأکید داشتند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۱ فروردین با تیترهای تصویب کلیات یک لایحه در جهت تکریم بانوان، حمله به سرزمین‌های اشغالی از فلسطین و سوریه تا لبنان و عراق و نیز همکاری ایران و روسیه با هدف کاهش سلطه دلار در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روز گذشته کلیات گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار امروز در مجلس و با رای موافق ۱۹۰ نماینده به تصویب رسید؛ پیش از این نمایندگان یک فوریت این لایحه را در ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ تصویب کرده بودند.

تصویب این لایحه مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قرار گرفته است، نکته جالب آن‌که بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب که در اغتشاشات پاییزی تبدل به بولتن آشوب با شعار زن، زندگی و آزادی شده بودند، اخبار مرتبط با تصویب این لایحه را به صورت کامل سانسور خبری کرده‌اند، به نظر می‌رسد که بعد از آزادی محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران از زندان، مدافعان زن‌کشی دل خوشی از یک لایحه حمایتی از بانوان ندارند!

روزنامه با ژستی منتقدانه درباره این لایحه نوشته است:

در این لایحه همه مطالبات زنان در زمینه مقابله با خشونت از طریق تصویب این لایحه پاسخ داده نمی‌شود. این لایحه تنها آغازی بر بحث تامین امنیت زنان در برابر خشونت است. لایحه‌ای که از دولت دوازدهم به مجلس ارسال شد. البته مجلس یازدهم عنوان «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» را به «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» تغییر داد. در واقع در لایحه جدید واژه «خشونت» حذف شده است؛ واژه‌ای که یک بحث عام و معنایی جامع‌تر و بین‌المللی‌تر دارد به سوءرفتار تقلیل داده شده است. سوءرفتار، بیشتر در حوزه مباحث فردی و رفتاری کاربرد دارد و معنایی جامع و عام ندارد. این تقلیل نشان می‌دهد که این لایحه نمی‌تواند جامع باشد. صرفا لایحه‌ای است که می‌توان آن را شروعی بر تامین امنیت زنان فرض کرد و نه بیشتر!

چرا مدافعان زن، زندگی و آزادی از زن‌کشی حمایت می‌کنند؟ /مطالبات اقتصادی مردم رفراندوم نمی‌خواهد!

روزنامه شرق نیز تصویب کلیات لایحه امنیت زنان را تنها از زاویه سیاسی و انتخاباتی مورد بررسی قرار داده و می‌نویسد:

به‌هرحال دیروز بعد از ۱۲ سال بالاخره طلسم لایحه منع خشونت علیه زنان که اکنون با نام لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء‌رفتار شناخته می‌شود، در دستور کار قرار گرفت. البته نمایندگان مجلس به دلیل طولانی‌شدن زمان بررسی لایحه مذکور، طرح «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» را ارائه دادند که در دی‌ماه سال ۹۹ در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و در نهایت این لایحه تحت عنوان «لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» به مجلس رسید و در ۲۹ دی ۱۴۰۰ یک‌فوریت آن در صحن مجلس به تصویب رسید.

شرق نوشته است:

این لایحه از مجلس نهم تا یازدهم به طور جدی پیگیری شد و فراکسیون زنان و کمیسیون اجتماعی با حضور کارشناسان، متخصصان و مسئولان مربوطه آن را از ابعاد مختلف بررسی کردند. در این مدت، اختلاف‌نظرهای مختلفی درباره مفاد این لایحه وجود داشت، کمااینکه تغییر عنوان آن از «لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت»، «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» و «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء‌رفتار» گواهی بر این ادعاست.

چرا مدافعان زن، زندگی و آزادی از زن‌کشی حمایت می‌کنند؟ /مطالبات اقتصادی مردم رفراندوم نمی‌خواهد!

روزنامه فرهیختگان احیای حقوق زنان را یک گام به جلو خوانده و نوشته است:

این لایحه در پاسخ به مطالبه رهبر انقلاب در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی که در دی ماه ۱۳۹۰ برگزار شده بود، توسط دولت دهم طراحی شد. پس از آن به مدت هشت سال در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ماند و نهایتا در اواخر دولت دوازدهم تحت عنوان «لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» به مجلس رسید و در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ یک فوریت آن در صحن مجلس به تصویب رسید. در طی این مدت نمایندگان مجلس به دلیل ایرادات وارد به لایحه و طولانی شدن زمان بررسی لایحه مذکور، طرح «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» را ارائه داده بودند که در دی‌ماه سال ۹۹ در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

چرا مدافعان زن، زندگی و آزادی از زن‌کشی حمایت می‌کنند؟ /مطالبات اقتصادی مردم رفراندوم نمی‌خواهد!

روزنامه وطن امروز هم از رأی به‌یادماندنی برای بانوان خبر داده و می‌نویسد:

در لایحه‌ اولیه ارتقای امنیت زنان که به مجلس رسید و در اختیار کمیسیون اجتماعی قرار گرفت، سعی شده بود با تشدید مجازات‌ها و غلبه رویکرد کیفری از زن حمایت شود اما این موضوع در مجلس با کار کارشناسی مورد موشکافی دقیق قرار گرفت و سعی شد چنین رویکردی را به رویکرد ترمیمی و حل مساله تغییر دهیم تا به جای تمرکز صرف بر تشدید مجازات‌ها، مداخلات پیشگیرانه، حمایتی و در موارد حاد کیفری در این زمینه تعریف شود.

این روزنامه در ادامه نوشته است:

با تغییر رویکرد این لایحه درواقع حمایت از زنان در کنار حفظ نهاد خانواده مدنظر قرار گرفت. ضمن آنکه رهبر معظم انقلاب بارها به ضرورت توجه به جلوگیری از ظلم به زن در محیط‌های گوناگون از جمله کانون خانواده و ضرورت حمایت قانونی از آنها تاکید کرده‌اند، بنابراین در این لایحه سعی کردیم چنین حمایتی را برای زنان فراهم کنیم تا حمایت قانونگذار از زن در برابر ظلم، به معنای نفی خانواده یا اضمحلال خانواده نباشد، بلکه نشان‌دهنده ارزش و اهمیتی باشد که قانون‌گذار برای زن در محیط خانواده و جامعه قائل است.

چرا مدافعان زن، زندگی و آزادی از زن‌کشی حمایت می‌کنند؟ /مطالبات اقتصادی مردم رفراندوم نمی‌خواهد!

گزارش جدید از آوار برداری اقتصادی دولت

درحالی که دولت سیزدهم دومین بودجه تدوینی خود در سال جاری را اجرا می کند، عملکرد نخستین بودجه تدوینی آن یعنی بودجه ۱۴۰۱ نشان از میزان تحقق بالایی در درآمدها دارد، به طوری که براساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، در سال گذشته ۹۷ درصد منابع بودجه محقق شده که رقم بالایی محسوب می‌شود؛ رقمی که با توجه به حساسیت‌های دولت دربودجه‌ریزی پیش‌بینی می‌شود در بودجه سال جاری نیز تکرار شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه از تحقق ۹۷ درصدی منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد که در سال گذشته ۳۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شد که تحقق ۱۲۰ درصدی داشت. سید مسعود میرکاظمی روزگذشته در جمع خبرنگاران در مورد عملکرد قانون بودجه ۱۴۰۱، اظهار داشت: دولت سیزدهم کشور را در وضعیت مناسبی تحویل نگرفت. کشور با بدهی سنگین، فوتی‌های کرونا و رشد اقتصادی ۰، ۴ درصد در دولت قبل و تورم ۵۰ درصدی مواجه بود.

پس از ارائه این گزارش برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب برای تحت تاثیر قرار دادن فضای رسانه‌ای هجمه به دولت را آغاز کرده‌اند!

روزنامه سازندگی نوشته است:

سیاست‌های مسعود میرکاظمی در سازمان برنامه و بودجه موجب شده که او دو دسته مخالف داشته باشد، یکی نمایندگان مجلس و دیگری دستگاه‌های بخشی در درون دولت. مخالفت دستگاه‌های بخشی به دلیل توزیع اعتبارات زیرمجموعه‌ها و نمایندگان مجلس نیز برای تخصیص بودجه در حوزه‌های انتخابیه. از سوی دیگر ظاهرا رئیس سازمان برنامه دچار یک نوع بیماری نقص ایمنی است که موجب شده با حادشدن دوره بیماری شایعه استعفا قوت بگیرد و برخی همین موضوع را عامل کناره‌گیری او می‌دانند. که این ادعا از سوی برخی اقتصاددانان مورد تردید قرار گرفت.

چرا مدافعان زن، زندگی و آزادی از زن‌کشی حمایت می‌کنند؟ /مطالبات اقتصادی مردم رفراندوم نمی‌خواهد!

روزنامه کیهان در پاسخ به سفیدسلزی اصلاح‌طلبان نوشته است:

ظاهراً این روزها برخی سیاستمداران دولت تدبیر و امید بروز نوسانات اقتصادی را فرصت مغتنمی می‌دانند تا از عملکرد اقتصاد خود دفاع کنند، چه‌بسا اندکی از سیاهی کارنامه آنها به فراموشی سپرده شود. شاید این افراد فکر می‌کنند حافظه تاریخی مردم بیش از یک سال را به‌خاطر نمی‌آورد، حال ‌آنکه مردم آوار اقتصادی که دولت قبل بر سر مردم خراب کرد را با گوشت و پوست خود لمس کرده و آن را فراموش نخواهند کرد.

در ادامه این گزارش آمده است:

روحانی آنچنان از مدیریت اقتصادی دولت خود یاد کرده که اگر فردی در این کشور زندگی نکرده و یا از آنچه در دهه ۹۰ بر اقتصاد کشور گذشته بی‌اطلاع باشد، فکر می‌کند دوره‌ای درخشان در تاریخ مدیریت اقتصادی ایران رقم خورده است و انگارنه‌انگار روحانی دلار را ۳۷۰۰ تومان تحویل گرفت و بالای ۲۷ هزار تومان (افزایش هشتصد درصدی) تحویل داد و در اتفاقی بی‌سابقه، تورم ۱۲ ماهه طی سه سال متوالی بالای ۴۰ درصد قرار گرفت و تورم نقطه‌به‌نقطه رکورد تاریخی ۶۰ درصد را ثبت کرد.

چرا مدافعان زن، زندگی و آزادی از زن‌کشی حمایت می‌کنند؟ /مطالبات اقتصادی مردم رفراندوم نمی‌خواهد!

روزنامه جوان نیز در ستون اخبار ویژه خود در تیتری با عنوان مطالبات اقتصادی مردم رفراندوم نمی‌خواهد می‌نویسد:

روحانی و دوستان حلقه نزدیکش همواره طی دوران هشت ساله دولت اعتدال بیش از آنکه بر کارآمدی و ظرفیت‌های داخلی توجه داشته باشند به برجام (در بعد سیاست خارجی) و رفراندوم (در بعد سیاست داخلی) تأکید داشتند. تأکیدی بیمارگونه که البته اثرات خود را هم بر معیشت مردم و اقتصاد ایران گذاشت، رشد اقتصادی را کاهش داد و فجایعی مثل بی آبرویی در ماجرای بی‌دستاوردی برجام را پدید آورد.
چه حاجت به رفراندوم هنگامی که همه می‌دانیم مطالبه عقلانی مردم در اقتصاد کاهش تورم است، در سیاست داخلی ایجاد اتحاد برای کارآمدی و در سیاست خارجی هم تعامل سازنده و عزتمندی ملی برای ایران. روحانی یا این سه مطالبه معقول مردم را نمی‌داند که خواستار برگزاری رفراندوم می‌شود یا می‌داند و قصد دارد با این حرف‌ها زمینه بازگشت خود و دوستانش به عرصه اجرایی کشور را هموار کند.

چرا مدافعان زن، زندگی و آزادی از زن‌کشی حمایت می‌کنند؟ /مطالبات اقتصادی مردم رفراندوم نمی‌خواهد!

روزنامه ایران نیز در پاسخ به واعظی رئیس‌ دفر روحانی نوشته است:

دولت قبل نه‌تنها خزانه را خالی تحویل داد؛ بلکه خزانه منفی بود و دولت سیزدهم در حال پرداخت بدهی و خرج‌های دولت قبل است. میرکاظمی اظهار کرد: نمی‌دانم تخصص ایشان چیست که در مورد بودجه اظهارنظر می‌کنند، زیرا برخی افراد سیاسی، فکر می‌کنند که در مورد همه چیز باید نظر بدهند.
وی افزود: واقعیت چیز دیگری می‌گوید و ای‌ کاش خزانه صرفاً خالی بود؛ در حالی که اصلاً منفی بود. دولت اعتدال در هشت سال ۲۹۰۰ هزار میلیارد تومان مصرف کرده که بیش از ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه بالا آورده بود و اسناد آن وجود دارد.
ارقام این بدهی‌ها وجود دارد و بهتر است مرداد ۹۲ را با مرداد ۱۴۰۰ مقایسه کنند که دولت را در چه شرایطی تحویل گرفتند و چگونه تحویل دادند!

چرا مدافعان زن، زندگی و آزادی از زن‌کشی حمایت می‌کنند؟ /مطالبات اقتصادی مردم رفراندوم نمی‌خواهد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    12 11
    بیست درصد حقوق برای یک کارگر یعنی سالی دوازده تا چهارده میلیون تومان افزایش و چهل درصد افزایش قیمت مسکن یعنی پانصد تا هفتصد میلیون تومان افزایش قیمت در سال یعنی نادانی پیش شما باید جفتک بیاندازد
    • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      7 7
      ۲۲:۲۰ در عوضش تو هستی و پشتک میزنی
    • IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      3 0
      در پاسخ به واعظی رئیس‌ دفر روحانی : دولت نه‌تنها خزانه را خالی بلکه منفی تحوبل داد در حال پرداخت بدهی و خرج‌های دولت قبل هستم میرکاظمی : نمی‌دانم تخصص ایشان چیست که در مورد بودجه اظهارنظر می‌کنند، زیرا برخی افراد سیاسی، فکر می‌کنند که در مورد همه چیز باید نظر بدهند -= شغل اینها سیاسی و تسویه حسابه
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    13 8
    اصلاحاتچیای تهوع آور... محمد علی نجفی !
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      7 4
      دولت حسنک وزیر نه تنها ضعیف ترین و نالایق ترین دولت پس از انقلاب لقب گرفت بلکه شاید از دوره قاجار تاکنون ایران چنین دولت پخمه ای به خود ندیده و تجربه نکرده بود!!!
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    14 10
    رفراندم که خیلی خوبه خیلی ها موافق هستن اونایی که مخالفند چرا می ترسند از چی می‌ترسند
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      8 6
      اول اعدام میشید بعد مردم هرچه خواستند نه فرار غربگدا عامل الان
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      10 57
      از رفراندام وحشت دارن بگن جونتون رو بدید میدن اما میگن رفراندم نباشه
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      11 3
      فعلا برو از ممد مصدق ممد مرسی عرفات ممود احمدی نژآد 88 لولا داسیلوا برزیل هگو چاوز و صدتا منتخب مردمی دیگه که برعلیه شان کودتا کردید حلالیت بگیر بعد دم از رفراندوم بزن در ثانی رفراندم زیر فشار تحریم مثل اعتراف زیر شکنجه اعتباری ندارد
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      7 4
      منظور از خیلی حسن و دوستهایش هستند آره؟!!! از رفراندوم قبلی در ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ چند ماهی بیشتر نگذشته و بعدی هم در جمعه این هفته برگذار میشه و اگر کور نباشی میبینی و صد البته میلزی تا بعددد
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      9 3
      چه کسی گفته است همه پرسی نمی خواهیم!؟ فقط شرطش این هست که هر گروهک و یا فردی ادعا دارد ابتدا مقبولیت خودش را به همه پرسی بگذارد، اگر اکثریت ملت قبولش داشتند بعد ادعای دیگری بکند! تا سیه روی شود هرگه در او غش باشد!!!!
    • DE ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      8 6
      رفراندوم از اختراعات قوم یهوده . اول با دروغ پردازی و شایعه سازی و کار رسانه ای مغز مردم رو به نفع خودشون مهندسی میکنند و بعد میگن بفرمایید رأی بدهید . آخه رأی دادن مردمیکه صبح تا شب پای من و تو و اینترنشنال هستند به نفع کشوره ؟
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      10 3
      هر وقت جماعت غرب زده حاظر به مناظره علنی در مورد آسیب های فرهنگ و اقتصاد غربی شدند بعد بیان حرف از رفراندوم بزنن
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    11 2
    سه نکته در مورد زن زندگی آزادی 1 اغلب افرادی که واقعاً مشکلشان در حجاب هست مشکل اقتصادی ندارند این درحالی است که مشکل اول جامعه تورم و گرانی است. 2 تمام انسانها دو دسته هستند یا بنده خدایند و یا بنده شیطان و تمام انسانها آزادند در انتخاب بندگی 3 کسانی که بندگی شیطان رو می پذیرند حق حرمتشکنی نزد اجتماع بندگان خدا رو ندارند در غیر این صورت بر حکومت بندگان خدا واجب است که با حرمتشکنان برخورد نماید.
  • SE ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    8 4
    مدافعان زن، زندگی و آزادی در واقع بدنبال رواج بی بندو باری و آزادی سهل الوصل بودن عیش و عشرت با زنان هستند نه آزادی زنان
  • علی افصحی IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    6 3
    امام خامنه ای« غربی ها از زن ایرانی کینه دارند» اساساً « هویت غربی!» با زن شیعه، انقلابی ، عفیف و کارآمد میانه ای ندارد. چرا که غرب وحشی و غربی به معنای آدم و احزاب غرب زده ایرانی و غیره ، همهٔ آن چه که از غرب به عاریت برده اند روی جنس زن تمرکز یافته است . زن در نگرهٔ غربی واسطهٔ همهٔ آن چیزی است که آمال یک درصد ثروت اندوز جامعهٔ غربی را دارد. غرب جامعه و فردی را می خواهد که از درون تهی شده و فقط به «پوست، مو، ناخن، ابرو،عمل بینی، لبخند هالیوودی با بازی در حوزهٔ دهان و دندان، گونه ، چونه و...» توجه داشته و کارکردی تزئینی داشته باشد و عمر چنین زنی بیش از سی چهل سال نیست که فعالیتش نیز از ده دوازده سالگی شروع می شود.این وضعیت تودهٔ انبوه زنان غرب و غربی است. اگر زنانی غرب و غربی در حوزه های مختلف کار کرده و تحصیل می کنند ، سبک زندگی یکسانی دارند مثلاً زن غربی حتی در محیط علمی که در اختیار ثروت اندوزان است یا اگر در مجلس ، وزارتخانه ها و...حضور دارد باز انتظارات از زن همان است که در بدترین مراکز تجارت فحشا از زن دارند. این همه شکایت ها و اعتراضات زنان اهل سیاست، هنر،نظامی ، انتظامی ، خدماتی و...شاهد این مدعاست. جنبش «می تو» در همین اواخر نشان داد که زن غربی هر کاره ای که باشد مصونیتی ندارد. این به نفع مردان غربی است که در تمدن مردانه تنفس می کنند چرا که اگر کارفرماست هم از زنان سوء استفاده جنسی می کنند و هم در پرداخت دستمزد بسیار کمتر از مردان را می دهند. زن غربی از آرامش روانی تهی است چون نه خود در اختیار مردش است و نه مردش در اختیار زنش! تجاوزات خانوادگی که حتی در کشوری چون فرانسه قابلیت پیگرد قضایی هم ندارد و ...همهٔ این موارد خشونت علیه زنان را درجریان اصلاحات آمریکایی می بینیم. چهره های مرجع اصلاح طلبان فاسد را ببینید« سروش زن اولش را رها کرد و با شاگردش پیوند خورد و به غرب فراری»٬ « شجریان ، زن اولش را کنار و با هنرجویش غربگرد مطلق شد»، «مهاجرانی به گفته وکیلش حداقل پنج زن مدعی داشت از جمله « مهسا یوسفی» ،« محمدعلی نجفی چندین سال مراوده با میترا استاد و در نهایت عقد زوری و بعد به قتل رسیدنش توسط نجفی با کلت ! و پرداخت میلیاردها تومان پول به سرقت برده از بیت المال برای رهایی» و... حالا با لایحه صیانت زن درافتاده اند چرا؟ چون ضد سبک زندگی غربی و خانواده محورست..
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    4 1
    فرقه جاهلیت: بشدت خشمگین شده از لایحه حجاب و عفاف: یعنی احترام به حریم خصوصی انسان! آسیب نزدن به زن! بنیان جاهلیت غرب بر فسادگستری با آسیب رسانی به معنویت انسان بنا شده.
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    43 0
    غربال ناخالصی‌ها=درخشش مؤمنین راستین. اگر تصویب نشود یعنی جاهلیت بر معنویت غلبه دارد در مجلس و باندها. آنگاه باید فکری برای منع باندبازیها و رانت بازی‌ها و فساد نفوذی کرد.
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    2 8
    اگر اکراین بمب اتم داشت روسیه جرات نداشت به آن حمله کند.
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    0 6
    اگر اکراین بمب اتم داشت روسیه جرات نداشت به آن حمله کند.
  • TR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    0 2
    ایشالا بزودی
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    4 1
    شما زیاد خودت را ناراحت نکن روحانی شکر خورد،حتی مخالفین نظام اهمیتی به رفراندوم برای موضوعات داخلی نمی دهند وآن را نوع عوامفریبی می دانند
  • رضا IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    4 15
    سلام مشرق مردم ما از 25 سال قبل شنیده اند که مشکل مردم اقتصادی هست و واقعا هم هست ولی مشکل اقتصادی معلول است و علت بی کفایتی مسئولین است
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    0 5
    اصلاح طلب جناب تاجزاده ست ایشون را چرا ازاد نمیکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی حجاب IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    4 4
    زن کشی فقط در ایران هست
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    1 3
    زن زندگی آزادی .مرد میهن آبادی
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 0
    مطالبات اقتصادی دزد و خودروساز نیاز دارید که فراوانند
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس