کد خبر 1479174
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
قانون حجاب

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره مفاد لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سو رفتار ارایه داد.

به گزارش مشرق،سید سلمان ذاکر در تشریح روند بررسی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سو رفتار در کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: این لایحه در کمیسیون طی جلسات متعددی به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و نظرات کارشناسان و اساتید حوزه و دانشگاه اخذ و در آن لحاظ شده و هم‌اکنون نیز در دستورکار صحن مجلس قرار گرفته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این لایحه برای حمایت‌های قانونی از بانوان، چندین وزارتخانه و دستگاه را پای کار آورده است. همچنین از ظرفیت قوه قضائیه برای پیگیری بخش‌های کیفری آن نیز استفاده و اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب به بانوان و دختران ایرانی در این لایحه پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: شکوفایی استعدادها و ایجاد زمینه‌ای برای پیشرفت بانوان نخبه و هنرمند ایرانی، رفع موانع ورود بانوان و دختران به دانشگاه‌ها و ایجاد زمینه اشتغال آنها، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان به بانوان آسیب‌دیده، جلوگیری از بروز حوادث مختلف برای آنها و حمایت از بانوان برای دستیابی به حقوقی که دارند در چارچوبی قانونمند لحاظ و پیگیری خواهد شد.

ذاکر بیان کرد: کمیسیون اجتماعی تلاش کرده است که با اعمال اصلاحاتی در این لایحه زمینه اشتغال، مهارت‌افزایی، ارتقای آگاهی، متناسب‌سازی شهری برای ارائه خدمات رفاهی به بانوان را فراهم کند، همچنین اقداماتی در جهت شناسایی بانوان آسیب‌دیده و در معرض آسیب، بدسرپرست و بدون سرپرست پیش‌بینی شده است تا ضمن توانمندسازی آنها در صورت نیاز مورد حمایت‌های مادی و معنوی قرار گیرند.

وی در مورد ماهیت حقوقی و قضائی این لایحه، اظهار داشت: استفاده از وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری در صورتی که بانویی از تمکن مالی برای دفاع از خود برخوردار نباشد، در لایحه مذکور مدنظر قرار گرفته است تا هزینه‌ای برای زنان آسیب دیده به همراه نداشته باشد. همچنین بهره‌مندی از حمایت‌های لازم در حوزه دفاع از حقوق زنان در محاکم قضائی از دیگر موارد مندرج در این لایحه است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: کمیسیون اجتماعی در قالب اعمال اصلاحاتی در این لایحه با جرم‌انگاری‌های جدید و تشدید مجازات زمینه تأمین امنیت زنان در خانواده و سطح جامعه را فراهم کرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نگرانی برخی پیرامون عدم برقراری تعادل بین زن و مرد در پی تصویب این لایحه که می‌تواند تهدیدی برای بنیان خانواده‌ها باشد، بیان کرد: ما نباید این مهم را فراموش کنیم که بانوان فرهیخته فراوانی در کشور در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی نقش‌آفرین هستند و در جایگاه مادری نیز فرزندان شایسته‌ای را تقدیم کشور کرده‌اند ضمن اینکه حفظ منزلت بانوان هم در اسلام و هم قانون اساسی مورد تاکید است. هم زنان و هم مردان باید برای تحکیم بنیان خانواده و تربیت فرزندانی صالح تلاش کرده و بتوانند نقش همسری، مادری و پدری خود را به خوبی ایفا کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس