محمدرضا عارف نمایه

"عارف و امثال عارف" با تجدید نظر طلبی و تغییر پارادیم فکری باعث بروز تناقض و کم‌فهمی در جامعه می شوند بعنوان عامل مقوّم اغتشاش عمل می کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی است روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تحول در بانک مرکزی؛ همه منتظر تماشای عزم دولت

وقتی در ناترازی سیاست به قالیباف می‌گویند: مستبد!/ تحول در بانک مرکزی؛ همه منتظر تماشای عزم دولت

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: یکی از دلایل مهم ایجاد تورم در کشور، وجود ناترازی در نظام بانکی است، ناترازی در نظام بانکی یعنی اینکه اگر منابع کل نظام بانکی به عنوان مثال ۱۰۰۰ واحد است، بانک‌ها ۱۵۰۰ واحد تسهیلات بدهند.

او می افزاید: یک علت دیگر مهم و مرتبط با نظام بانکی که باید در کشور مدیریت شود، نظارت بانک مرکزی در عملیات و فعالیت بانک‌های خصوصی و دولتی است. ما در سال‌های گذشته شاهد عملکرد ضعیف بانک مرکزی بودیم؛ که علت این مساله شاید به این بازمی‌گردد که مقررات مرتبط با این حوزه در سنوات گذشته تدوین شده و حداقل برای امروز طراحی نشده بود.

پورابراهیمی در ادامه ابراز داشت: یک خبر خوبی که در راستای تحقق شعار سال می‌توانیم به مردم عزیز بدهیم این است که در سال گذشته اصلاح قانون بانک مرکزی را آغاز کردیم و اصلاح قانون بانک مرکزی به منظور افزایش اختیارات و نظارت در عملیات بانکی برای عدم ایجاد ناترازی که منجر به ایجاد تورم در اقتصاد کشور شود، دنبال شد. این قانون در سال گذشته بعد از حدود پنج سال کار کارشناسی در مجلس و کمیسیون اقتصادی خوشبختانه به تصویب رسید و الان مراحل نهایی را در شورای نگهبان طی می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز امیدواری نسبت به اثرات اصلاح این قانون، گفت: امیدواریم ظرف هفته‌های آینده شاهد نهایی شدن و ابلاغ این قانون باشیم زیرا ظرفیت نظارتی بانک مرکزی را به شدت افزایش خواهد داد و به نظارت دقیق برای عدم ایجاد آن ناترازی که منجر به ایجاد تورم می‌شود، کمک می‌کند.[1]

*این اقدام مجلس در افزایش ظرفیت نظارتی بانک مرکزی، الحق و الانصاف یک اقدام جهادی و ناشی از توجه علمی به مشکلات اقتصادی کشور و مردم است.

قانون و توجهی که البته باید منتظر ماند و دید با اقبال دولت مواجه می شود یا اینکه همچون مصوبه اخذ مالیات از خانه های خالی، کالابرگ و... به دیوار بلند ناکارآمدی برخورد می کند.

افکار عمومی باید بدانند که مجلس صرفا قانونگذار است و در صورتی که عزمی برای اجرای مصوبات آن وجود نداشته باشد؛ عملا اتفاقی رخ نخواهد داد.

***

نقش عارف و امثال عارف در بروز اغتشاشات خیابانی

وقتی در ناترازی سیاست به قالیباف می‌گویند: مستبد!/ تحول در بانک مرکزی؛ همه منتظر تماشای عزم دولت

محمدرضا عارف، از فعالان اصلاح طلب اخیرا در اظهاراتی که خبرگزاری ایسنا آنها را منتشر کرد، گفته است: باید اعتراف کنیم که قدر مردم کشورمان که خالصانه در سخت‌ترین شرایط در عرصه‌های مختلف حضور داشتند را ندانستیم و تاسف‌بارتر آنکه برای این مردم نجیب خط و نشان هم می‌کشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باید بپذیریم که نسل جدید سبک زندگی متفاوتی را انتخاب کرده است و مقابله با این نسل و خط و نشان کشیدن برای آنها مطمئنا منجر به تعمیق شکاف‌ها می‌شود.

وی معتقد است: در شرایط بد معیشتی مردم که این شرایط سخت به دلیل ناکارآمدی حاکمیت یکدست است، مقابله با سبک زندگی بخشی از اقشار جامعه و استفاده از قوه قهریه نتیجه‌ای جز تشدید فضای دوقطبی در جامعه ندارد.

عارف با اشاره به تجربیات شکست خورده درخصوص موضوع حجاب ، گفت: حوادث تلخ سال گذشته باید تجربه‌ای برای همه بویژه مسئولان و نهادهای ذی‌ربط باشد که با قوه قهریه با موضوع حجاب برخورد نکنند که اینگونه برخوردها نتیجه عکس خواهد داد.[2]

*آقای عارف گویا در جریان نیستند که الزام حجاب اجتماعی تأکیدی اسلامی، قانونی و اجتماعی است.

اکنون آیا رواست که یک عضو معمّر مجمع تشخیص مصلحت نظام که بایستی ملهم دیگران در عقلانیت‌ورزی و نگاه اصولی باشد به صحنه بیاید و بگویید تأکید بر رعایت قانون، خط و نشان کشیدن است؟!

بماند که عارف باید بداند اغتشاشاتی مثل اغتشاشات مهسا امینی هم ثمره شبهه پراکنی ها، تردیدها و تغییر اصول امثال شخص آقای عارف است. که بعنوان موذنان جامعه چیزی را در گوش مردم و جوانان زمزمه می کنند که عقلانیتی در آن نیست.

از سبک بودن و بی منطقی اظهارات عارف همین بس که او در حالی می گوید نباید با سبک زندگی بخشی از افراد مقابله کرد که متوجه نیست این حرف به معنی رواداری حضور همجنس‌بازها، پدوفیل‌ها و... در جامعه است. گزاره مورد اشاره عارف یعنی او عملا قائل به نگاه منطقی و اهمیت نظر قانون درباره زندگی اجتماعی افراد نیست!

***

وقتی در ناترازی سیاست به قالیباف می‌گویند: مستبد!

وقتی در ناترازی سیاست به قالیباف می‌گویند: مستبد!/ تحول در بانک مرکزی؛ همه منتظر تماشای عزم دولت

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس در صحن علنی بخاطر یک لایحه، رئیس مجلس را ظالم و مستبد معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، قالیباف هم در پاسخ به این رفتار ضمن اثبات قانونی اشتباه نماینده مذکور گفته است: شما به بنده تهمت می‌زنید، من شما را در ماه مبارک رمضان می‌بخشم اما آبروی مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید.[3]

این رخداد که نشانی از آزادی بیان نمایندگان مردم و شمّه ای طبیعی از رویدادهای حکومت دموکراتیک است اما سوالاتی را پیرامون سیاست زمانه‌ی ما نیز به ذهن متبادر می کند...

*همانطور که اشاره شد؛ آنچه که نماینده رباط کریم به قالیباف و مدیریت جهادی او نسبت داده است در منطق دموکراتیک چندان غیر قابل پیش بینی نبوده و نیست.

اما امروز در کشور ما مسائل و مشکلات مهمی وجود دارد اما در عوض می بینیم که از این بین، به خدوم‌ترین کارگزاران و البته به کسی که کمترین مسئولیت را در امورات اجرایی فعلی کشور دارد (یعنی قالیباف) گفته می شود که تو ظالم و مستبدی!

آنچه که سبب اعتراض و سوال است همین ناترازی است.

پر واضح آنکه در منطق سیاست و تاریخ؛ ناترازی یک امر طبیعی نیست و خبر از رخدادهای پشت پرده ای می دهد که میتوانند سبب بروز التهاب و بحران شوند.

همانطور که مثلا در جریان بنی صدر یا منتظری نیز شاهد همین قبیل ناترازی‌ها بودیم و حوادث تلخی در این زمینه در حافظه تاریخی ایران وجود دارد.

برای جلوگیری از تکرار این حوادث تلخ؛ البته بایستی در مقابل این ناترازی‌ها ایستاد، عدالت و تقوای جمعی را رعایت کرد و از نقد اصولی مسئولان کشور هم نهراسید.

***

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1346356

2_isna.ir/xdNFPr

3_isna.ir/xdNFBp

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    8 6
    با شعارهای آبکی کاري پيش نمیره در ضمن ناکارآمدی مسوولان رو به بقيه ربط ندین
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      11 0
      از جمله ناکارامدی ها نمونه اش واکسن کرونا و مرگ و میر ناشی از آن و یا خنثا نمودن تحریم های یانکیستان و ازوپا در اثر گسترش روابط با شزق و عرضه نفت با گرفتن پول آن و یا وصول طلب های ایران از کشورهایی مانند هند و کره و عراق و یا گسترش روابط سیاسی و تاری با همسایگان و منطقه اوراسیا و آسیا ! امان از سوزش !!!!!
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      3 0
      از جمله ناکارامدی ها نمونه اش واکسن کرونا و مرگ و میر ناشی از آن و یا خنثا نمودن تحریم های یانکیستان و ازوپا در اثر گسترش روابط با شزق و عرضه نفت با گرفتن پول آن و یا وصول طلب های ایران از کشورهایی مانند هند و کره و عراق و یا گسترش روابط سیاسی و تجاری با همسایگان و منطقه اوراسیا و آسیا ! امان از سوزش !!!!!
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      0 0
      ۷:۴۳ با حرف آبدوغی هم کاری پیش نمیره البته امثال تو عادت دارید منتظر باشی بیکانه بیاد برات کار انجام بده و تو قر کمر بری بعد طلبکار هم باشی البته اشتباه های مسیولین هم در جای خودش قابل نقد هست
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 0
    بله دقیقا
    • SE ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      3 0
      بله دقیقا عارف هم کشف حجاب کرد
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      0 0
      عارف حجابی نداشت که کشف بکنه البته از دیوثهای سیاسی انتظار بیشتر از این نیست که فقط در مجلس حضور پیدا بکنه و در زمان انتخابات کنار بکشه و سهم بگیره ه ه
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    4 25
    اصرار بر این جمله که الزام حجاب اجتماعی تأکیدی اسلامی، قانونی و اجتماعی است.واقعا غلط و بیخود است . در واقع گرانی ، فساد ، تبعیض ، رانت خواری ، قاچاق بایستی رفع این مشکلات هم الزام امروز تاکید اسلام و اجتماع باشد.
    • جیم IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      12 5
      چرا عادت کردید یک حرف درست را در مکان نادرست تکرار کنید . واقعا از بی حجابی و بی عفتی در جامعه آیا بهره ای می برید که تا اسم پوشش و حجاب میاد مسایل دیگری که متولی دارد و باید هم پیگیری شود بیان می کنید .
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      1 2
      دقیقاً
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      0 0
      متاسفانه بعضی ها عادت کرده اند که همه جا حرف بیجا بزنند و هر چیزی که مطابق میلشان نیست بی خودی زیر سوال ببرند!
  • کامران IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 1
    اخبار گوناگون با یک عنوان غیر مرتبط!!!
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    2 5
    سال ساله مهار تورمه دیروز خودرو ارزان شد خخخخخخخخ تا اخر سال ره بسیار است قیمتهای الانو ی جا یادداشت فرمائید اخر سال چک کنید
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      6 3
      داداش تورم ۷۰ درصد یعنی جنس سال بعد به همین اندازه گران میشه اننظاری داری اقای رییسی اشتباهات دیگران و یه ساله صفر کنه این گرونی که از دولت اقای روحانی انباشت شده چند سال طول میکشه برطرف بشه
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      0 0
      ۸:۵۷ مهار تورم به این معنی نیست که یه هووو همه چی ارزون بشه و اگر شغل خودت را نگاه کنیم احتمالا از افرادی هستی که جنین را زودتر از همه گران مردی ولی اومدی اینجا چیز دیگه ای مینویسی
  • حسین IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 2
    بهش میخوره
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    4 1
    خوشحالم از این که آقای قالیباف بسیار خوب و با پرستیژ کامل رای مخالف را می شنود و مبتنی بر یک سعه صدر بینهایت به آن پاسخ می دهد. از ایشان کمال تشکر و قدردانی را دارم.
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    2 1
    طبق تازه ترین نظرسنجی وزارت فرهنگ :بیش از50درصدمردم توصیه زبانی وفرهنگ سازی روبرای حجاب لازم می دونند؛متاسفانه حدود20درصدقائل به برخوردفیزیکی هستنددرصدخیلی کمی حدود10درصدقانون روتاکیدمی کنند...باقی درصدهم کناراومدن روترجیح دادن ...
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      0 0
      بنا بر این آمار و نظرسنجی های دیگر حدود ۸۰ درصد به حجاب اعتقاد کامل دارند و اون حدود ۲۰ درصد یا تنبلی میکنند و یا بنا بر تبلیغات سو دشمن لجبازی و فقط حدود ۵ درصد میگن کنار بیایید چون یا مغرض هستند یا بهایی و نفوذی دشمن
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    1 4
    مسئول در تراز انقلاب
  • احسان معتمدی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    2 4
    اشتری در زندان است چون ضد حرف زد
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      0 1
      اشتری در زمینی که دشمنان این ملت و کشور مهیا کردند بازی کرد و شد دو سر زیان برا خودش و نظام حتی اگر خودش متوجه نباشه، ارازل اصلاحاتی پیاده نظام دشمن خیلی زرنگی میکنند و. بعضی میوفتند تو تله اونها
  • روجا IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    5 4
    عارف ملعون هم با سیاه بازی و تهمت و هتاکی و اباحگری و.. خود را برای کاندیداتوری ریاست جمهوری آماده می کند.! در ایران نامزدهای ریاست جمهوری عمدتا با حمله به نظام و اپوزیسیون بازی وارد رقابتها می شوند.!
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    1 1
    جنگ قدرته؟
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 0
    امثال عارف همه چی را فدای حب مقام و ریاست خود می کنند ، حاضرند برای چند رای بیشتر گرفتن از بی بندوبارها حق را کتمان کنند
  • م IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 1
    تمامی ندارد
  • رضا IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 0
    سلام مشرق جان همه ما نسبت به مثلا 20 سال قبل متفاوت شده ایم چه از نظر جسمی و چه از نظر فکری و روحی و جامعه هم بسیار متفاوت شده و نسل جوان که فرزندان ما هستند بسیار با ما متفاوت هستند راستش را بخواهید ما در ایجاد حداقل های زندگی آنها ناتوان بودیم و لذا در انتقال ارزشها و باورهایمان هم ضعیف عمل کرده ایم و باید قبول کنیم که با زبان نو و روشهای جدید با آنها مواجهه شویم و الا بیشتر ناموفق خواهیم بود
  • محسن IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 1
    مشرق جان قالیباف به تنهایی طرح صیانت از فضای مجازی را به پستوخانه مجلس فرستاد. اگه اسم این دیمتاتوری و ایتبداد نیست پس چیه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس