کد خبر 1477725
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
چراغ سبز پاریس و واشنگتن به میانجیگری پکن در جنگ اوکراین

سران فرانسه و آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با ایفای نقش چین در پایان دادن به جنگ اوکراین موافقت کردند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه امروز کاخ الیزه نوشت که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با تعامل با چین برای تسریع در پایان جنگ روسیه علیه اوکراین موافقت کردند.

دفتر مکرون در بیانیه ای اعلام کرد: دو رهبر به آمادگی مشترک خود برای تعامل با چین برای تسریع روند پایان جنگ در اوکراین و مشارکت در برقرای صلح پایدار در منطقه اشاره کردند.

الیزه گفت که مکرون و بایدن امیدوارند چین بتواند در تلاش‌ برای همبستگی شمال و جنوب مشارکت کرده و دستور کار مشترکی برای آب و هوا و تنوع زیستی ایجاد کند. این بیانیه توضیح بیشتری در این مورد نداده است.

رئیس جمهوری فرانسه در سفری سه روزه امروز به چین می رود. به گفته وزارت امور خارجه چین، شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور قصد دارد با وی در مورد ترسیم مسیری برای روابط دو جانبه گفت و گو کند.

لازم به ذکر است که اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، مکرون را در سفر به چین همراهی می کند.

وی به تازگی در مصاحبه با فایننشال تایمز اظهار داشت: اتحادیه اروپا نگران روابط دوستانه چین با روسیه است اما پکن باید از روابط خود با مسکو برای مهار جنگ اوکراین که بیش از یک سال از آغاز آن می گذرد، استفاده کند.

رئیس کمیسیون اروپا در این مصاحبه گفت چین می تواند به شیوه ای سازنده بر روسیه اعمال نفوذ کند بنابراین آنها مسئولیتی در این زمینه دارند.

این روزنامه به نقل از یک مقام الیزه نیز نوشت: تنها کشوری که می تواند مسکو را به تغییر محاسبات خود وادارکند، چین است.

مقام کاخ الیزه بر ظرفیت منحصر به فرد چین برای تاثیرگذاری بر تغییر روند جنگ روسیه و اوکراین تاکید کرد اما گفت این موضع بسته به انتخاب پکن، می تواند مفید یا مضر باشد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    چین و سر کار گذاشتند !! فقط قصدشون از این کار کمک نکردن چین به روسیه است ،چون روسیه خودش از توان لازم و تجهیزات برخوردار نیست !! صلح لازمه اش خروج روسیه است....
    • سید IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 0
      چاه ویل هزینه های پشتیبانی تسلیحاتی از اوکراین درمانده در نبرد با روسیه هم خزانه یانکیستان و متحدانش را خالی کرده است و هم ناامید از شکست دادن روسیه!!!!
    • ناشناس IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 0
      ااقای‌عزیزباسلام‌واحترام،دوران‌امریکاواروپاسالهاست‌روبه‌ضعف‌است‌
  • کلا جنگ IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 0
    کلا جنگ خیلی بد است توی دعوا نون وماست قسمت نمیکنند جنگ های پیشین چقدر تمدن ها را نابود کرده باید سیاست داشت وقاءله را ختم به خیر کنید
  • خسرو IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    خیلی وقته که روسیه از نقطه بدون بازگشت عبور کرده . محاله بتونه از عهده خسارات تجاوزش بر بیاد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس