مدیران عامل استقلال

با گذشت حدود ۳ سال و نیم از رفتن استراماچونی از استقلال همچنان پرونده این مربی ایتالیایی دردسرساز بوده و اهمال مدیران خادم، ضربه کاری به این باشگاه وارد کرده که در تاریخ کم سابقه است.

سرویس ورزش مشرق - از روزی که آندرا استراماچونی ایتالیایی پس از فسخ یکطرفه قرارداد ایران را ترک کرد تا امروز دقیقا ۳ سال و ۳ ماه و ۲۶ روز می گذرد. با توجه به نوع قرارداد این مربی و تجربه پرونده های مشابه از همان زمان مشخص بود که استقلال باید مبلغ قرارداد این مربی را تمام و کمال بپردازد.

استراماچونی پس از ترک ایران سریعا برای دریافت مطالباتش از فیفا اقدام کرد و از طریق وکلای خود شکایتش را به فدراسیون جهانی برد. قرارداد استراماچونی با استقلال دو ساله و به صورت مشروط بود و او توانسته در رای ای که از فیفا گرفته مبلغ قرارداد هر دو سال خود را طلب کند. در قرارداد استقلال و استراماچونی آمده بود که اگر باشگاه در پرداخت مطالبات این مربی قصور کند، او می تواند برای دریافت کل مبلغش شکایت انجام دهد و در نهایت همین موضوع نیز اتفاق افتاد و استقلال محکوم شد.

پس از استراماچونی امیرحسین فتحی هم از مدیریت باشگاه استعفا داد و تا امروز ۶ مدیرعامل روی صندلی مدیریت این باشگاه نشسته اند! یعنی به طور میانگین هر ۶ ماه یک مدیرعامل که این هم در نوع خود بی سابقه است! همه این مدیران با آگاهی کامل از پرونده شکایت استراماچونی به استقلال آمدند و حتی بعضا با تحریک هواداران ماه های متمادی نام استراماچونی را برسر زبان ها انداختند و این قضیه بعد بین المللی هم به خود گرفت و در رسانه ای خارجی هم بازتاب زیادی داشت.

با این وجود وعده های دروغ و فرار رو به جلوی همه مدیران وقت و بعدی استقلال و نیز مسئولان وزارت ورزش به بهانه کسر غرامت نه تنها دردی را دوا نکرد بلکه باعث شد ادامه دار شدن این پرونده بار مالی سنگین تری را به جهت غرامت و جریمه دیرکرد پول این مربی بر باشگاه تحمیل کند.

در حکم فیفا درباره پرونده استراماچونی آمده است: «مدعی علیه (باشگاه استقلال) موظف است که ظرف مدت ۳۰ روز از انتشار، مقادیر زیر را به مدعی (استراماچونی) پرداخت کند: ۱,۳۵۴,۹۹۹.۹۴ یورو بابت جبران خسارت برای نقض قرارداد و علاوه بر آن ۵ درصد بهره پس از ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ به این مبلغ اضافه می‌شود.»

به غیر از مبالغ مذکور که به استراماچونی باید پرداخت شود، هفت هزار فرانک سوییس نیز از سوی استقلال باید به عنوان هزینه دادرسی به حساب فیفا واریز شود.

این مجازات قطعا سنگین ترین رای فیفا علیه باشگاه استقلال بوده است. مبلغی بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار یورو که با قیمت روز یورو در کشور ما چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد شد.

پس از قهرمانی استقلال پس از یک دهه در دوران مدیریت مصطفی آجورلو، هواداران امیدوار بودند تا مشکل استراماچونی با استقلال در زمان مدیریت وی حل شود، اما این امر هرگز اتفاق نیفتاد تا این مشکل و مشکلات عدیده دیگر مالی باعث شود تا مدیر عامل اسبق آبی ها برکنار و به جای او علی فتح اله زاده برای چندمین بار بیاید، تا بلکه او بتواند این مشکل بزرگ را برای آبی ها حل کند تا به جای مثل معروف "آزموده را آزمودن خطاست"، ضرب المثلی مثل "فتح الله زاده‌ی آزموده شده را آزمودن رواست" اختراع شود!

اما او هم، در این دوران فقط حرف تحویل علاقه مندان به فوتبال و علی الخصوص استقلالی ها داد و هیچ کاری هم برای رفع این مشکل انجام نداد و به جای اینکه بر عملکرد خودش نظارت داشته باشد، بیشتر عملکرد مصطفی آجورلو را مورد نقد قرار داد تا در ظاهر باز مثل همیشه خودش را سوپر من استقلالی ها معرفی کرده باشد، غافل از اینکه دیگر هواداران خوب آنها را شناخته و می دانستند که آنها چند باره آمده اند که مشکل دیگری را بر مشکلات استقلال بیفزایند و سرآخر هم بروند که همین اتفاق هم افتاد و فتح اله زاده شبانه و در فضای مجازی استعفا کرد تا اینگونه خودش را از پاسخگویی خلاص کرده باشد. قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی در یک مناظره خطاب به مدیرعامل استقلال گفت: آقای فتح‌الله‌زاده از آذر تا الان باشگاه یک ریال درآمد نداشته و پول قرض گرفته که بعدا مصیبت می‌شود. آقای فتح‌الله‌زاده! یک قرارداد که تامین مالی برای استقلال کند برای من بیاورید.

البته نه تنها با استعفای فتح الله زاده موافقت نشد، بلکه فردای همان روز قربانزاده هم به صراحت اعلام کرد که طلب استراماچونی در دو نوبت یعنی یکبار در زمان مصطفی آجورلو و یک بار هم در زمان مدیریت علی فتح اله زاده به مدیران وقت استقلال پرداخت شده، اما چرا از این پول برای باز پس دادن طلب استراماچونی استفاده نشده، این دیگر سئوال مهمی است که باید مدیران قبلی استقلال یعنی آجورلو و فتح اله زاده باید پاسخگوی آن باشند؛ قربان زاده گفت: آجورلو و ۴ عضو هئیت مدیره در دادگاه باید پاسخگو باشند. ۳۵۹ میلیارد پول به علاوه ۱۵۰ میلیارد، نزدیک ۵۰۰ میلیارد پول به حساب باشگاه واریز شده، آذر ماه اگر بدهی استراماچونی پرداخت می‌شد، حدود ۶۰ میلیارد تومان بود.

حالا استقلال با مشکل حذف قریب به یقین از لیگ قهرمانان آسیا، خطر کسر امتیاز و بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی مواجه شده و باید دید نهادهای نظارتی چگونه از مدیران خادم! قبلی استقلال و البته وزارت ورزش بازخواست خواهند کرد. قطعا این پرونده و پرونده های مشابه استراماچونی و ویلموتس آخرین پرونده نخواهند بود و تا زمانی که مدیران با برنامه و اقتصاد فهم که از دادن پاسخ به ساده ترین سوالات مدیریت اقتصاد عاجز هستند، در راس مدیریت ورزش و خاصه دو باشگاه پر طرفدار استقلال و پرسپولیس جلوس نکنند، این داستان ادامه دار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    13 2
    باشگاه استقلال و پرسپولیس به پول مفت بیت المال عادت کرده اند. همیشه هر غلطی کرده اند دولت وقت هزینه های آنان به اضافه پول دیزی آقایان را داده است. حالا هم واقعأ باور دارند که دولت دوباره باید پولی را که گرفته اند دوباره به آنها پرداخت کند و در عوض اینها هم بنشینند ودعا کنند که استقلال در بازی بعد یک گل بزند و قضیه تمام شود برود.
    • محمد IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      1 0
      منأسفانه متأسفانه متأسفانه خيانت مديران نه فقط در فوتبال و ورزش بلكه در تمام نهادها و سازمانها و ادارات بوده و با گسترگي و شدت زيادي هم بوده
    • آدرین DE ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      2 3
      چرت نگو وقتی از چیزی نمیدونی. چندین ساله مجلس تصویب کرده بودجه ای به این دو تا باشگاه نمیدناون صدا و سیما و سازمان لیگ دو نهاد دولتی است که سالی هزارملیارد حق پخش و تبلیعات اسپانسرینگ این دو تا باشگاه را میکشه بالا. همین الان نهادهای دولتی صدهزارملیارد بابت حق پخش پنجاه سال به این دو تا باشگاه بدهکارن.
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      0 0
      دولت اگه نمیخواد حمایت کنه باید این تیم ها رو بفروشه و هم خودش بره کنار هم تیم ها و هوادار راحت بشه ... وظیفه ی دولت حمایت از تیم و خوشحالی هوادار هست تا وقتی این تیم ها دولتی هستن
  • فاطمه دهباشی زاده مشهد IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    10 2
    فتح الله زاده را عزل کنید
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      0 0
      آره دیگه بجای دادگاه عزل !!! چه صیانتی از بیت المال داریم نه ؟
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      3 0
      عزل چیه پدربیامرز باید به دادگاه معرفی یشن
    • حُسنا خانم IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      0 1
      من از پس قرنها و از زمان فتحعلی شاه قاجار می آیم و همه چیز را میدانم ولی به شما نمیگویم
  • یزدان IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    7 10
    یک تیم رو نمیتونین مدیریت کنین ادعای حاکمیت دنیارو دارید
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      1 0
      گودرز چه ربطی داره به شقایق پشت سیستم نشستید خبرای بی ربط رو با پر گویی به هم ربط میدید اصلا میدونید خجالت رو میکشن یا میخورن
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 0
      وقتی آدمهایی مثل تو در مدیریت به کار گرفته بشن، نتیجه همینه
  • hl IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    6 2
    تا وقتی که دو تیم پر افاده تهرانی خصوصی نشوند فوتبال ما پیشرفت نخواهد کرد. این دو تیم مایه شرمساری جامعه ما هستن . این دو تیم یا باید خصوصی شوند یاباید منحل شوندتا فوتبال ما به طور رسمی و عادلانه انجام پذیرد.
  • DE ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    6 0
    واقعأ متأسفم برای وزارت ورزش یا بهتر بگویم ،،اداره مدیریت آماتور،، مشکل خود این به اصطلاح وزارت خونه است. از زمان مدیریت سلطانی فر به این طرف جامعه ورزش کشور یک روز آرام نداشت و ندارد و نخواهد داشت.
  • علی IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    4 0
    خاک عالم بر سر مسئولانی باد که یک عده خائن بی وجدان و شرف را که کاری جز خسارت بلد نیستند بر سر کار می گمارند
  • اسی IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 0
    خادم نه بلکه خام و یا در حالت خیلی بدتر و نفوذی خاخام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس