کد خبر 1476824
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
کولبا

وزیر امور خارجه اوکراین در واکنش به ریاست مسکو بر شورای امنیت سازمان ملل گفت که ریاست روسیه سیلی به صورت به شمار می‌آید.

به گزارش مشرق، «دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین روز شنبه به ریاست روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل واکنش نشان داد.

وزیر امور خارجه اوکراین در سخنانی گفت: «ریاست روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل "سیلی به صورت جامعه جهانی" است».

هر یک از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل، به مدت یک ماه به صورت چرخشی ریاست ورا را بر عهده می گیرند.

آخرین باری که روسیه به ریاست شورای امنیت رسید، فوریه ۲۰۲۲ تقریبا همزمان با آغاز اوکراین بود.

به رغم شکایت‌ها و درخواست‌های اوکراین، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن نمی‌تواند روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت و دارنده حق وتو را از تصدی ریاست شورا منع کند.

آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین اعضای دائم و دارای حق وتو هستند و 10 عضو دیگر شورای امنیت به صورت موقت در این نهاد عضویت دارند.

روسیه از امروز اول آوریل (۲۰۲۳) ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به مدت یک ماه بر عهده گرفت.

مقام‌های ارشد اوکراین از ولودیمیر زلنسکی گرفته تا دیمتری کولبا وزیر خارجه این کشور بارها از جامعه بین‌المللی خواسته بودند عضویت روسیه در شورای امنیت سازمان ملل را پایان دهند.

مقام‌های آمریکایی اما اعلام کردند که دست واشنگتن برای انجام چنین کاری بسته است چرا که منشور سازمان ملل اجازه انجام چنین کاری را در قبال عضو دائم شورای امنیت نمی‌دهد.

«کارین ژان‌پیِر» سخنگوی کاخ سفید اخیرا در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره ریاست روسیه بر شورای امنیت اعلام کرد که آمریکا چاره‌ای جز پذیرش این موضوع ندارد.

وی گفت: «متاسفانه روسیه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و هیچ مسیر قانونی بین‌المللی برای تغییر دادن این واقعیت وجود ندارد».

سخنگوی کاخ سفید البته به اتهام‌زنی علیه روسیه پرداخت و مدعی شد که روسیه از ریاست بر شورای امنیت به منظور ادامه انتشار اطلاعات غلط و توجیه اقداماتش در اوکراین استفاده خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های روسیه از قبیل راشاتودی، پیش‌بینی می‌شود از جمله موضوعات اصلی دوره ریاست روسیه بر شورا، مخاطرات مربوط به صادرات تسلیحات و صلح در خاورمیانه باشد.

با توجه به اهمیت جنگ اوکراین، واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیشتر تأکید کرده بود که در ماه آوریل هیچ نشستی در خصوص اوکراین در برنامه شورای امنیت نیست هر چند احتمال دارد که جلساتی در این خصوص برگزار شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CN ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    15 3
    زلنسکی بدبخت شد.خخخخ
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      1 16
      تو خوشبخت شدی چخخخه
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
      0 0
      زلنسکی و تو: ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲ هنوز نمیفهمید که قلدری در جهان حاکمه. قلدرهایی که با هم کنار اومدن ولی تو هنوز نفمیدی نبایستی توی زمینشون بازی کنی سر قدرت. ولی بازی کردی حالا ببین اوکراین روی صلح رو میبینه یا نه؟! رفتی روی اعصاب روسیه، با چراغ سبز آمریکا و غرب! بشین تا نجات داده بشی!
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    3 6
    این ریاست اوضاع منطقه قفقاز وکریمه راپیچیده تر می کند حوادثزیادی را دامن خواهد زد یک ماه پوشش کامل را می دهد که روسیه تجدید قوا کند و طرفداران اوکراین بازار جدیدی پیدا خواهند کرد اوضاع برای ایران خطر ناک و حساس خواهد بود
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    6 14
    درود بر اوکراین...مرگ بر روسیه متجاوز
    • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      0 0
      درود بر جناب آقای پرزیدنت ولادیمیر پوتین و ارتش آزادی بخش روسیه و مرگ بر زلنسکی دلقک صهیونیست که نوکر یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش هست!!!
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      0 0
      چرا وقتی امریکا به بهانه دروغین وجود سلاح کشتار جمعی به عراق حمله کرد و میلیون ها نفر را بمباران و شکنجه و مجروح و تجاوز کرد یکبار مرگ امریکا نگفتید ؟ چرا وقتی اروپایی ها براثر حمله تروریستی کشته میشوند شمع به دست جلوی سفارت فرانسه و...حاضر میشوید ولی وقتی تروریست های غربی اعتراف میکنند برای شوخی و شرط بندی مردم افغانستان را میکشتند در دلت یک فاتحه هم نمی خوانید ؟
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    7 5
    دنیا دیوانه بود ، دیوانه تر شده
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    6 16
    مرگ بر پوتین ..مرگ بر دمپایی..مرگ بر خرس پاستیلی
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    9 0
    کشورها ی دارای حق وتو هر چه دلشان می خواهند انجام میدهند و بقیه را راحت متهم می کنند
  • ناشناس IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    روسیه متجاوز باید اخراج شود از شورای امنیت
  • US ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    خدا لعنت کنه امریکا و حامیانش رو.توی تک تک خون های که تو اکراین ریخته میشه سهیمه.خنجری که از پشت به اکراین زد،روسیه نزد.
  • بهرام IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    زلنسکی در واقع مرده. که کشورش د ر حال نابودی کامل هست.ایشان باعث شد با دلقک بازیهایش. اوکراین برای همیشه نابود بشه. روسیه کاملا میداند چیکار میکند. اینطوری پبش برود اوکراین تبدیل به ویرانه خواهد شد.
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    فایده ای واسه روسیه کثیف ندارره،
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    روسیه برای ادامه جنگ سالانه به 30 هزار پهباد ایرانی شاهد نیاز دارد ایران هم متخصص ساخت جنس بنجل به تعداد فراوان است چرا ناتو را در اوکراین زمین گیر نمی کنیم
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    روسیه باید 300 هزار نفری که سال پیش بسیج نمود را از محور خارکف و سومی پولتاوا و 150 هزار نفری که جدیدا بسیج می نماید را از محور چرنیهوف وارد نبرد کند کار در شرق رود دنیپر تمام می شود و اوکراین دقیقا به دو قسمت تقسیم می شود
    • عمیر IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      0 0
      بیا برو پی کارت مردک
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    چین در هر صورت تحریم خواهد شد چه با تسلیح اوکراین چه با حمله به تایوان اما تحریم به خاطر اوکراین بهتر از تحریم بخاطر تایوان است چون جنگ با تایوان جنگ در خانه برای چینی ها محسوب می شود پس بهتر است چین روسیه را تسلیح نماید و جنگ نیابتی به سبک ایرانی ها انجام دهد
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    چین برای ازادی تایوان همانند ایران که برای ازادی فلسطین تلاش می کند نیابتی باید بجگند
  • عمیر IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    ایران باید از اوکراین حمایت کنه تا هرکسی دست اتهام به ایران نزنه ، اما اینقدر جرئت ندارند حمله رو محکوم کنند ، بازیچه های دست روسی ، مرگ بر روسی ، زنده باد اوکراین مقتدر !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس