آذربایجان

سفارت جمهوری آذربایجان در شهر تل‌‎آویو مرکز دولت رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در جریان سفر وزیر خارجه این کشور به سرزمین‌های اشغالی به طور رسمی آغاز به کار کرد.

به گزارش مشرق، جیحون بایرام‌اُف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در نشست مشترک خبری با الی کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، همکاری باکو ـ تل آویو را بر اساس درک متقابل، احترام و منافع مشترک عنوان کرد و گفت: جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۱ یک دفتر گردشگری و تجارت در سرزمین‌های اشغالی افتتاح کرد و پس از آن تصمیم گرفت که سفارت رسمی خود را دایر کند.

بایرام‌اُف، افتتاح سفارت را یک شاخص پویا از همکاری دو طرف عنوان کرد و ادامه داد: آذربایجان و اسرائیل سال‌هاست که در زمینه امور دفاعی و امنیتی همکاری نزدیکی دارند.

وی با ادعای این که جمهوری آذربایجان از صلح، ثبات و گفتگو در خاورمیانه حمایت می‌کند، اظهار داشت: در جریان این سفر درباره وضعیت منطقه و خاورمیانه گفتگو شد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان از تدارک برای برگزاری نشست کمیسیون روابط اقتصادی اسرائیل و آذربایجان در باکو در ۲۰ روز آینده خبر داد و اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۱۴۰ شرکت اسرائیلی در آذربایجان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: نشست کمیسیون روابط اقتصادی اسرائیل و آذربایجان ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) در باکو برگزار می شود. من مطمئن هستم که این دیدار به همکاری موثر ما کمک خواهد کرد.

بایرام‌اُف، گشایش پروازهای مستقیم بین باکو ـ تل آویو، همکاری در زمینه کشاورزی و مدیریت آب و توسعه مناسبات در زمینه علمی، آموزشی، فرهنگی و گردشگری را از جمله موارد تعمیق روابط بین دو طرف ذکر کرد.

وی با اشاره به تامین حدود ۳۰ درصد نفت رژیم صهیونیستی از سوی دولت جمهوری آذربایجان بیان کرد: آذربایجان منابع غنی انرژی سبز را داراست و فناوری پیشرفته اسرائیل فرصت‌های زیادی برای کار روی این ظرفیت دارد.

الی کوهن وزیر خارجه دولت رژیم صهیونیستی در نشست مشترک خبری با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، افتتاح سفارت آذربایجان در تل آویو را نشان دهنده عمق روابط راهبردی دو طرف عنوان کرد.

وی با اشاره به برقراری روابط باکو ـ تل آویو از حدود ۳۰ سال پیش و تعیین سفیر و افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان را گامی مهم در تعمیق روابط دو جانبه خواند.

کوهن با اشاره به آغاز به کار رسمی سفیر جمهوری آذربایجان در سرزمین‌های اشغالی اظهار کرد: تصمیم برای افتتاح سفارت به تعمیق روابط بین دو طرف کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: جامعه بزرگی از یهودیان در آذربایجان زندگی می کنند که بیشترین آمار در جهان اسلام محسوب می شود و همین افراد نقش موثری در توسعه مناسبات دو طرف دارند.

وزیر خارجه دولت رژیم صهیونیستی از همکاری بین باکو و تل آویو در زمینه فناوری سایبری خبر داد و گفت: دو طرف در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت منطقه‌ای، گردشگری و انرژی و امنیت غذایی هم همکاری نزدیکی دارند.

ادامه تقلای رژیم صهیونیستی برای ترویج ایران هراسی

وزیر خارجه دولت رژیم صهیونیستی در ادامه تقلا برای ترویج ایران‌هراسی، ایران را یک تهدید منطقه‌ای عنوان کرد و مدعی شد: جمهوری آذربایجان و اسرائیل با خطر مشترک ایران مواجه هستند.

وی بدون اشاره به تهدیدات منطقه‌ای و تروریسم دولتی رژیم صهونیستی، ایران را به ایجاد بی ثباتی، حمایت و تامین مالی تروریسم در خاورمیانه متهم کرد و افزود: ما باید با هم علیه ایران اقدام کنیم.

کوهن تاکید کرد: ما نباید اجازه دهیم که ایران توانمندی‌های هسته‌ای خود را گسترش دهد.

به گزارش خبرگزاری آپا، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در این نشست مشترک خبری اعلام کرد که در آینده نزدیک به همراه یک هیات بزرگ اقتصادی به آذربایجان سفر خواهد کرد.

پارلمان جمهوری آذربایجان در روز ۱۸ نوامبر سال گذشته میلادی (۲۷ آبان) افتتاح سفارت این کشور در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را به تصویب رساند که به تایید الهام علی‌اُف رئیس جمهوری این کشور نیز رسید.

پس از این اقدام دولت باکو، مختار محمداُف که پیشتر در سمت‌های معاون وزیر علوم و وزیر خارجه جمهوری آذربایجان فعال بود، به عنوان اولین سفیر این کشور در سرزمین های اشغالی معرفی و فعالیت رسمی وی از چند روز پیش آغاز شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    1 2
    آلپ ارسلان دیگری خواهیم شد و پرچم ایران را بر قله های آنکارا برافراشته خواهیم کرد.
    • محمد IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      2 1
      شتر در خواب بيند پنبه دانه گه خورد لپ لپ گه دانه دانه با همين روياها و تخيلات خودتو بدبخت كردي
  • علی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    11 12
    اینها دیگه چه ابلهانی هستند ؟؟!!! درست در زمانی که این رژیم جعلی در حال فروپاشی هست وحتی رژیم های عقب مانده عربی هم فهمیدند و یواشکی فتیله را پایین کشیدند. تازه یادشون آمده رفتند هزینه بدهند. وعده های تو خالی بگیرند !!! واقعا این حماقت و بلاهت شان فراموش نشدنی و کم نظیر است.
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      4 8
      دوتاحشره موذی.
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      14 5
      مردم جفتشونو به شما ترجیح میدن
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      1 2
      ازطرف مردم غلط اضافه نکن پان ترک متوهم.
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    7 11
    دوجغرافیای ذره ای وجعلی وفاشیستی که باهمدیگربه اندازه یک استان هم نمیشوند.
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    9 10
    استان آران باردیگرآماده الحاق به ایران میشود.
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    1 6
    اسرائیل سالیانه کلی کمک و اعانه از دولت آمریکا میگیره- به نظر میرسه اسرائیل هیچ وقت واقعا به کسی کمک نمیکنه
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    14 7
    درود بر جمهوری آذربایجان که خاک خودشو پس گرفت امیدوارم سوریه هم جولان اشغالی رو پس بگیره
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      1 2
      جمهوری جعلی باکو همان اسراییل است.
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      1 2
      استان باکو توسط نژادپرستان اشغال شده که باید به خداپرستان بازگردد.
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    6 9
    مردک همه دارن از اسراییل فرار میکنن تو داری سفارت راه اندازی میکنی اوج خریت.
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    8 9
    احضار سفیر بیشعور باکو ، کمترین واکنش ممکن هست
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 2
    افای علیف بر روی قاطر بازنده سرمایه‌گذاری کردی
  • DK ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 1
    یاشا اذربایجان
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 3
    حماقت محض وبی شرفی مطلق!
  • من IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    7 2
    حالا برو طرف ارمنستان رو بگیر سفارت ارمنستان از سالها قبل در اسرائیل افتتاح شده مشرق
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      5 1
      ارمنستان جعلی ازاسرائیل هم بدتراست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس