کد خبر 1475882
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
شرایط روزه داری افرادی که فشارخون دارند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: بیماران دچار فشارخون بالا در صورتی می توانند روزه بگیرند که فشارخون آنها تحت کنترل باشد.

به گزارش مشرق، احمد اسماعیل زاده اظهار داشت: افراد دارای فشار خون خفیف و متوسط همراه با اضافه وزن می‌توانند روزه بگیرند و روزه داری به کاهش فشار خون آنان کمک می‌کند اما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. به طور مثال در طول دوره روزه داری، زمان و دُز مصرفی داروهایی مانند ایندرال و یا داروهای مدر (ادرار آور) برای جلوگیری از کم آبی باید طبق نظر پزشک تنظیم شود.

وی ادامه داد: برای کنترل بهتر فشار خون، لازم است رژیم غذایی مناسب نیز رعایت شود. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید دریافت نمک و چربی از طریق غذا را کنترل و از کشیدن سیگار اجتناب کنند. خوشبختانه تمامی این اعمال در ماه مبارک رمضان امکان پذیر و راحت تر است. روزه برای افرادی که فشار خون بالای کنترل نشده و بی ثبات دارند، توصیه نمی‌شود.

اسماعیل زاده با بیان اینکه روزه داری و رعایت برنامه غذایی صحیح با کاهش عوامل خطری مانند کاهش وزن، کاهش سطح چربی‌های خون و نکشیدن سیگار سبب پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، گفت: افرادی که به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا هستند، برای روزه داری و رعایت برنامه صحیح غذایی حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنند.

وی تصریح کرد: بیمارانی که دچار گرفتگی رگ‌های قلب هستند و دارو مصرف می‌کنند، از آنجا که عدم مصرف دارو در زمان مقرر زندگی آنها را به مخاطره می‌اندازد، نباید روزه بگیرند. روزه گرفتن این افراد منوط به تشخیص پزشک با توجه به شرایط اختصاصی بیمار است. همچنین بیمارانی که باید برای کنترل بیماری خود به طور منظم و در ساعات معینی در وسط روز، دارو مصرف کنند، نباید روزه بگیرند.

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیماران قلبی باید به تداخلات دارو و غذا توجه و به توصیه‌های پزشک معالج خود دقیقاً عمل کنند از سوی دیگر بیماران قلبی که سابقه جراحی یا استنت گذاری دارند، با اجازه پزشک معالج منعی برای روزه داری ندارند.

اسماعیل زاده با تاکید بر نقش اساسی و مهم کلیه‌ها در بدن تصفیه خون و دفع مواد زائد، خاطرنشان کرد: کلیه‌ها این نقش مهم را به کمک جریان خون و آب انجام می‌دهند بنابراین در صورت عدم مصرف کافی آب و مایعات کافی، کلیه‌ها نمی‌توانند وظایف خود را به خوبی به انجام برسانند. در ایام ماه مبارک، فرصت کافی برای تأمین مایعات بدن به میزان لازم وجود ندارد بنابراین به منظور پیشگیری از عواقب کم آبی در ماه مبارک رمضان که گاهی می‌تواند وخیم و کشنده باشد، باید توجه داشت که برای تصفیه خون از مواد زائد، مصرف کافی آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر و کنترل دریافت نمک مصرفی مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه روزه داری برای بیماران دیالیزی، ممنوع است، افزود: افرادی که کلیه‌های سنگ ساز دارند (بیش از دو سنگ ادراری طی ۶ ماه گذشته)، برای روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کنند. محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های افطار و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک کننده است. دریافت اضافه نمک بدن را مجبور به واکنش می‌کند و برای دفع این مقدار مازاد نیاز، مقادیر قابل توجهی آب از بدن دفع می‌شود بنابراین توصیه بر این است که به غیر از مقدار نمک اندکی که برای طبخ غذا استفاده می‌شود، هیچ مقدار اضافه‌تری سر سفره به غذا اضافه نشود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف میوه و سبزی کافی می‌تواند در طول روز از بروز تشنگی زودرس جلوگیری کند پس بهتر است میوه در فاصله افطار تا سحر و سبزی در هر دو وعده افطار و سحر و سالاد بخصوص در وعده سحر مصرف شود. مصرف غذاهای با پروتئین بالا مانند انواع کباب‌ها (جوجه کباب، کباب کوبیده، برگ و مرغ) در وعده سحر مناسب نبوده و سبب بروز تشنگی در ساعات اولیه روز می‌شود. همچنین در این ایام باید از حضور غیر ضروری در معرض نور خورشید نیز اجتناب کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • کامل IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    1 0
    بخوردید بیاشامید ولی اسراف نکنید
    • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      1 0
      ولی اسراف نکن
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    4 2
    فشار خونی ها روزه نگیرید . گوش به این حرفها ندهید . اگر روزه بگیرید خیلی احتمال داره سکته کنید . نگیرید
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      1 2
      من فشارخون بالادارم همچنین مادرهمسرم ولی به خاطر روزه داری مشکلی نداشته ایم
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    2 1
    خداوند تمام اعمال واجب را در صورت وجود کوچکترین ضرر برای بدن حرام گردانیده
  • محمد IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    2 0
    دکتری یا ادعا دکتری دا ری هرشخصی باید خودش تشخیص بده میتونه روزه بگیره یا نه
    • M IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 0
      دقيقا هركي خودش بهتر حال خودشو ميدونه و بهتر ميتونه تصميم بگيره كه ميتونه روزه بگيره يا نه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس