«چاووش‌اوغلو»از تعویق برگزاری نشست چهارجانبه درباره سوریه خبر داد

وزیر امور خارجه ترکیه با اعلام تعویق برگزاری نشست چهارجانبه مقامات ایران، سوریه، روسیه و ترکیه در مسکو، گفت که زمان برگزاری این نشست از سوی روسیه مشخص می شود.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌ اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز دوشنبه در سخنانی در آنکارا به پرسش‌ های خبرنگاران در زمینه تحولات اخیر در مقیاس منطقه‌ ای و بین‌ المللی پاسخ داد.

وزیر امور خارجه ترکیه در زمینه تعویق نشست چهارجانبه برنامه ریزی شده در مسکو با حضور مقامات ایران، سوریه، روسیه و ترکیه گفت: روس‌ ها گفتند که هنوز آمادگی های لازم در ارتباط با برگزاری آن را انجام نداده و لذا بهتر است نشست مذکور به یک زمان دیگر موکول شود؛ ما نیز آن را پذیرفتیم.

مولود چاووش‌ اوغلو خاطر نشان کرد: در ۲۸ دسامبر سال ۲۰۲۲ وزرای دفاع و روسای سازمان‌ های اطلاعاتی دیدار و مسائل فنی را بررسی کردند. اکنون موضوعات سیاسی ارزیابی خواهد شد. مسائل سیاسی زیادی وجود دارند که باید مورد رسیدگی قرار بگیرند. اگر نیازی باشد پیش از نشست اصلی یک نشست دیگر در راستای کسب آمادگی های آن انجام می‌ شود. یک نقشه راهی که همه بر سر آن توافق داریم پیشتر تعیین شده بود.

ایندر حالیست که «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه چندی پیش در سخنانی اعلام کرده بود که نشست چهارجانبه وزرای خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در حال بررسی و آماده سازی است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص گفت که مسکو، ایران، ترکیه و سوریه در حال مذاکره برای برگزاری نشستی با حضور سرگئی لاوروف، حسین امیر عبداللهیان، مولود چاووش اوغلو و فیصل مقداد هستند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص به خبرنگاران گفت: ما در حال کار روی این موضوع هستیم. می توانم بگویم که توافق کردیم فعلا جزئیات را فاش نکنیم. همه چیز به این سادگی نیست. ما باید روی اصول دیپلماسی بی سر و صدا کار کنیم.

وی یکشنبه ۷ اسفند ماه هم گفته بود که نشست چهارجانبه وزرای خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در حال بررسی و آماده سازی است.

در ژانویه ۲۰۱۸، شهر سوچی روسیه میزبان کنگره گفتگوی ملی سوریه بود که اولین تلاش از زمان آغاز درگیری ها برای جمع آوری مجموعه ای فراگیر از نیروهای سیاسی سوریه به شمار می آمد. نتیجه اصلی کنگره تصمیم به ایجاد کمیته قانون اساسی بود که در ژنو فعالیت می کند و وظیفه اصلی آن تهیه اصلاحیه قانون اساسی در سوریه است.

در دسامبر سال ۲۰۲۲، وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه مذاکراتی سه جانبه در مسکو برگزار کردند تا راه‌ های حل بحران سوریه را بررسی کنند. این مذاکرات اولین دیدار رسمی میان وزرای دفاع ترکیه و سوریه در ۱۱ سال گذشته بود. در همان ماه، آنکارا پیشنهاد داد که وزرای خارجه ترکیه، سوریه و روسیه در فوریه ۲۰۲۳ نشستی را احتمالاً در یک کشور ثالث برگزار کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    3 0
    مرگ بر ترکیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس