تداوم سیگنال‌های مثبت ترکیه به سوریه؛ حمایت «باغچه‌لی» از گفت‌وگو با دمشق

سیگنال‌های مثبت ترکیه به سوریه همچنان ادامه دارد و در این راستا، رئیس حزب حرکت ملی (MHP) که با حزب حاکم در ترکیه همپیمان است، بر ضرورت بالا بردن سطح گفت‌وگو با دمشق تاکید کرد.

به گزارش مشرق، پس از اظهارات «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه درباره دیدار با وزیر امور خارجه سوریه و اعلام حمایت ترکیه از آشتی در سوریه و پس از آن‌که یک روزنامه ترکیه‌ای از ارتباط میان دمشق و آنکارا اطلاعاتی منتشر کرد، روز گذشته «دولت باغچه‌لی» رئیس حزب حرکت ملی (MHP)  تصریح کرد که از گفت‌وگو با دمشق استقبال می‌کند و از اظهارات چاووش اوغلو در این خصوص حمایت کرد.

 این متحد حزب عدالت و توسعه در بیانیه‌ای رسمی حمایت خود را از اظهارات اخیر مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص موضوع سوریه اعلام کرد.

در این بیانیه با اشاره به مواضع سیاسی داخلی و خارجی آمده است: «گام‌های ترکیه در سوریه ارزشمند و دقیق است و اظهارات سازنده و واقع‌بینانه وزیر امور خارجه کشورمان درباره برقراری صلح میان مخالفان سوری و نظام اسد، به منزله یک راه تنفس قوی برای جستجوی راه‌حل دائمی است».

در این بیانیه که به امضای دولت باغچه‌لی رسیده، تاکید شد: «کسی نباید از این موضوع ناراضی باشد. بالا بردن سطح گفت‌وگوهای ترکیه با نظام سوریه تا سطح گفت‌وگوی سیاسی در راستای اخراج سازمان‌های تروریستی از کل منطقه‌ای که در آن حضور دارند، است و این یکی از مسائل مهم در برنامه‌های سیاسی آتی محسوب می‌شود».

وی با اشاره به روابط برادرانه و  مستحکم تاریخی، فرهنگی و عقیدتی بین ترک‌ها و سوری‌ها ابراز تمایل کرد که تا سال ۲۰۲۳ فضای عادی‌سازی در منطقه با همه همسایگان ترکیه حاکم شود.

باغچه‌لی تاکید کرد: «واقعاً مردم مستقلی وجود دارند.. رژیم‌ها و اپوزیسیون هم هستند.. ۱۱ سال  گذشت و بسیاری از مردم جان خود را از دست دادند..بسیاری کشورهایشان را ترک کردند.. این افراد باید بتوانند بازگردند، از جمله کسانی که در ترکیه هستند».

به نوشته رأی الیوم، دولت باغچه‌لی کسی است که به مرد پشت پرده که سیاست‌های حاکم در ترکیه را در ائتلاف با حزب عدالت و توسعه، هدایت می‌کند، معروف است. او کسی است که در پروژه سرنگونی نظام سوریه، پشت اردوغان ایستاده و اعلام کرده بود که اسد رئیس جمهوری است که مشروعیت خود را از دست داده است . اما او اکنون در حال ایجاد یک پوشش ملی برای تحول مورد انتظار در سیاست‌های اردوغان در قبال سوریه است.

اما با وجود تداوم ارسال سیگنال‌های مثبت از سوی آنکارا به سمت دمشق و ادعای ترکیه در بازنگری سیاست‌هایش در قبال سوریه، دمشق همچنان سکوت کرده است و هیچ نهاد رسمی سوریه درباره این اظهارات و مواضع اظهار نظر نمی‌کند. شاید دمشق ترجیح می‌دهد که منتظر ایجاد فضای مناسب برای میانجیگری ایران و روسیه بماند. به ویژه که این دو طرف تلاش زیادی برای سازماندهی مجدد روابط ترکیه و سوریه مبذول می‌دارند.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پنجشنبه پیش مدعی شد که در نشست اخیر جنبش غیر متعهدها، دیدار کوتاهی با فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه داشته است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از چاووش اوغلو گزارش داد که «ما باید به نوعی، بین معارضان و نظام سوریه مصالحه برقرار کنیم. در غیر این صورت، صلح دائمی [در این کشور] وجود نخواهد داشت».

وی همچنین گفت که باید دولت قدرتمندی وجود داشته باشد که از تجزیه سوریه جلوگیری کند و اراده‌ای که بتواند کنترل همه اراضی را به دست گیرد و این مسئله، جز از طریق اتحاد میسر نیست.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که هیچ مسئول سوری، صحت گفته‌های چاووش اوغلو و دیدار وی با وزیر خارجه سوریه را تأیید یا رد نکرده است.

 چاووش اوغلو پیش از این هم گفته بود که آنکارا در صورت تصمیم به مقابله با گروه موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» کُرد، همه نوع حمایت سیاسی از نظام سوریه را ارائه خواهد کرد.

کارشناسان تأکید کردند که اظهارات چاووش اوغلو بیانگر تمایل فزاینده ترکیه به گشایش محتاطانه و مشروط در قبال سوریه بوده است. آنان می‌گویند که تغییر در سیاست ترکیه در قبال سوریه امر جدیدی نیست، بلکه در سال ۲۰۱۷ نمایان شد؛ زمانی که آنکارا به همراه مسکو و تهران در روند آستانه شرکت کرد. ترکیه از آن زمان پروژه براندازی نظام سوریه را رها کرده و به جای آن بر مقابله با پروژه جدایی‌طلبی کُردی تمرکز کرده است(جزئیات بیشتر).

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 4
    مثل خر تو گل گیر کردن از روی ناچاری و بدبختی قبول کردن
    • علیرضا IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 3
      باغچه لی که سخنرانی های پرشوری در حمایت از مهاجرین و مهاجمین ترکمن سوری ( مزدوران و تروریست‌های اجاره ای ترکیه) میکرد حال انگار وضعیت اقتصادی باعث شده حداقل در ظاهر فتیله سیاست پانترکیسم بکشه پایین
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      5 1
      خر خودتی....ترکیه که توی فضای ثبات سیاسی و امنیتی کشورش این همه پیشرفت کرده و با دنیا تبادل داره ..از ساخت ماشین الکتریکی بگیر تا ساخت ادوات نظامی و صنعتی ، چجوری تو گل گیر کرده دقیقا میتونی توضیح بدی
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 1
      صنعت مونتاژی ترکیه‌باعث شده عده ای ..کیف‌بشن
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 1
      افتصاد ترکیه‌ فروپاشیده در صنعت نطامی هم تنها افتخارشون بیرقدار مونتاژی بوده که بنام ناتو هست.
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 1
      ترکیه یک کشور توریستی هست صنعت ندارد بجز یک صنعت خفیف مونتاژی
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 1
    حالا که دیدن دولت سوریه قوی شده به فکر آشتی کردن افتادن
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 1
    بن سلمان در خاک ترکیه به ارتش ترکیه‌گفت‌سلام علیم و اون حقارت رو به ترکیه داد تا شاید از فقر و فروپاشی اقتصادی نحات پیدا کنند
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 1
      اونروزی که بن سلمان ارتش ترکبه رو اونطوری تحقیر کرد. حتی چنگیز مغول هم تو قبر لرزید از دست نوادگان حقیر خودش
  • BE ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 1
    دە دوازدە سال مداخلە تمام عیار در سوریە و پرورش و حمایت از دهها هزار تروریست کە بە قیمت کشتە شدن هزاران نفر و آوارگی میلیون ها نفر و اشغال بخش بزرگی از خاک سوریە انجامید، آنوقت احمقی مثل این باغچلی سوری ها را برادر می خواند؟ عمق حماقت این نژاد پرستان را درهمین تابلوی جنگ سوریە می شود دید و حالا کە بە بن بست خوردە اند و ایران و روسیە در غرب فرات و امریکا در شرق فرات اجازە عملیات نظامی ندادند و بە بن بست رسیدند دم از دوستی و برادری می زنند. دولت سوریە باید خروج بی قید و شرط ترکیە از خاک سوریە را پیش شرط مذاکرە قرار دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس