کد خبر 1474785
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
شروع سال نو با بارش باران/کاهش ۶ تا ۸ درجه‌ای دما در خراسان شمالی

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌هایی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور خبر داد و برای ۲۸ استان هشدار سطح نارنجی (آمادگی) برای ۲۸ استان صادر کرد.

به گزارش مشرق، اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۱

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۱: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال سمنان، شمال فارس، هرمزگان، گیلان و مازندران.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲: کردستان، لرستان، مرکزی، همدان، خوزستان، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۱

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲

نوع مخاطره: وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۱: سمنان، یزد، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان،

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲: فارس، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، تهران، البرز، قم

اثر مخاطره: در صورت خیزش گردوخاک توام با کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و سقوط اشیا از ارتفاعات و آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: در نواحی مستعد گردوخاک اجتناب از حضور در فضای باز و سفرهای غیر ضروری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتا شدید حداکثر سرعت ۴۰ نات(حدود ۷۵ کیلومتر بر ساعت)

زمان شروع: صبح سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۱

زمان پایان: ظهر جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۰۴

نوع مخاطره: سه شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۱: افزایش سرعت باد تا ۳۰ نات و ارتفاع امواج تا ۲ متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان) ، تا ۳ متر در تنگه هرمز

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲:افزایش سرعت باد تا ۴۰ نات و ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان)، تا ۳ متر در تنگه هرمز و تا ۲.۵ متر در دریای عمان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۳:افزایش سرعت باد تا ۳۰ نات و ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان)، تا ۲ متر در تنگه هرمز و تا ۳ متر در دریای عمان.

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۰۴:افزایش سرعت باد تا ۳۰ نات و ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در خلیج فارس(استان بوشهر و هرمزگان) وتا ۲ متر در تنگه هرمز و دریای عمان.

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۱: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۳: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز و منطقه ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، در استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۰۴: منطقه ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان.

اثر مخاطره: آسیب به شناورهای سبک و نیمه سنگین، صیادی و تفریحی، آسیب به تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی،آسیب به تاسیسات ساحلی،اختلال در تردد های دریایی

توصیه: ممنوعیت از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل، آمادگی دستگاه های امداد رسان در مناطق دریایی به ویژه تنگه هرمز.

توصیف سامانه: نفوذ توده هوای نسبتا سرد

زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲

زمان پایان: پیش از ظهر پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۳

نوع مخاطره: کاهش ۳ تا ۵ درجه دما و احتمال آسیب به شکوفه و جوانه‌های درختان

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲: گیلان، مازندران، زنجان، قزوین، البرز، تهران.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۳: گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد.

اثر مخاطره: آسیب به شکوفه و جوانه‌های درختان

توصیه: تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش دما، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، تخلیه سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دما، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک به صبح و بامداد) و استفاده از جیره غذایی پر انرژی برای دام و طیور.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    دست گل تان درد نکندجناب مشرق که اطلاع رسانی می فرمایید- خدا کند یه بارون خوبی تو شهرواستانمان بباره- چون که چندروزدیگه بایدکولربزنیم گرما این جاجنوب غرب از14 فروردین شروع میشه تا آبان سال آینده-

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس