کد خبر 1474424
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
آزادی بیان به سبک انگلیس/سانسور رسانه‌ای در پروژه ضدمهاجرتی روآندا

وزیر کشور انگلیس در سفر به روآندا برای پیگیری طرح ضدمهاجرتی انتقال پناهجویان به این کشور آفریقایی که با حواشی زیادی همراه است، تعدادی از رسانه‌های منتقد در انگلیس را با خود همراه نکرد.

به گزارش مشرق، گاردین که یکی از مطبوعات جامانده از همراهی تیم رسانه‌ای خانم «سوئلا برآورمن» بشمار می‌رود در گزارشی انتقادی نوشت که این نشریه در کنار «سایر روزنامه‌های لیبرال از این سفر که توسط بودجه عمومی تامین می‌شود، سانسور شده‌اند»

در این گزارش می‌خوانیم:‌ خانم برآورمن پیش از سفر روز جمعه به روآندا گفت که سیاست جنجالی او برای اخراج پناهجویان به این کشور آفریقایی "به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر سفرهای خطرناک و غیرقانونی مهاجران عمل خواهد کرد".

طرح انتقال یا اخراج پناهجویان به روآندا را «پریتی پتل» وزیر کشور سابق انگلیس به بهانه جلوگیری از عبور قایق های کوچک در کانال مانش پایه گذاری کرد.

نخستین پرواز انتقال پناهجویان از انگلیس به این کشور آفریقایی قرار بود خرداد ماه انجام شود که با صدور حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در دقیقه آخر لغو شد.

دادگاه حقوق بشر اروپا در حکم خود اعلام کرد که براساس شواهد، پناهجویانی که از انگلیس به روآندا اعزام می‌شوند به رویه‌های منصفانه و کارآمد برای تعیین تکلیف دسترسی نخواهند داشت.

خانم پاتل همان زمان گفت که هرچند تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا «ناامیدکننده و شگفت انگیز است، اما ما همچنان به اجرا این سیاست متعهد هستیم.»

اینک جانشین او، خانم برآورمن درصدد است تا این سیاست بدنام و جنجالی را در آستانه تشدید سیاست‌های ضدمهاجرتی دولت لندن، اجرایی کند؛ اما از آنجا که این سیاست با حواشی زیادی در داخل همراه است، تیم رسانه‌ای همراه خود را در سفر به این کشور آفریقایی گزینش کرده است.

برهمین اساس گاردین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما عمیقاً نگران هستیم که – یک بار دیگر –روزنامه‌نگاران این رسانه و سایر سازمان‌های خبری از گزارش‌دهی درباره سفری که با هزینه مالیات دهندگان تامین می‌شود محروم شده‌اند.»

این بیانیه می‌افزاید: مستثنی کردن روزنامه‌نگارانی که سیاست‌های کلیدی را بررسی می‌کنند نه تنها به آزادی مطبوعات که دولت بریتانیا ادعا می‌کند از آن حمایت می‌کند آسیب می‌زند، که ممکن است با دستورالعمل‌های خود دولت در برخورد بی‌طرفانه و یکسان با اعضای رسانه‌ها نیز مغایرت داشته باشد. ما به دبیر وزارت کشور نامه نوشتیم و در این باره توضیح خواسته‌ایم.»

گفته می‌شود که در سفر خانم برآورمن به رآوندا خبرنگاران رسانه‌های دست راستی از جمله دیلی تلگراف و دیلی میل او را همراهی می کنند.

«سونیا اسکیتس» مدیر اجرایی سازمان رهایی از شکنجه در بریتانیا ضمن انتقاد از سیاست‌های ضد مهاجرتی دولت ریشی سوناک، طرح روآندا را پول در برابر اسارت انسان نامید.

همچنین سازمان شاخص سانسور که در زمینه دفاع از آزادی بیان فعالیت می کند، از حذف برخی از آژانس‌های خبری در سفر خانم برآورمن انتقاد کرد.

مارتین برایت دبیر این سازمان گفت: «ما از اینکه روزنامه‌نگاران سازمان‌هایی که منتقد سیاست‌های مهاجرتی دولت هستند دعوت نشده‌اند نگران هستیم. دموکراسی به یک رابطه باز و شفاف بین دولت و رسانه‌ها بستگی دارد، جایی که همه روزنامه نگاران قادر به بررسی دقیق دولت هستند.»

بر اساس این گزارش، خانم براورمن در طول سفر به روآندا قرار است با رئیس جمهوری این کشور و همتای خود ملاقات کند تا در مورد چگونگی اجرای طرح لندن گفت‌وگو کند.

او اعلام کرده است: "من از رواندا بازدید می کنم تا تعهد دولت به این طرح را به عنوان بخشی از برنامه ما در خصوص توقف قایق ها و نحوه عملیاتی کردن این توافق تقویت کنم."

دولت انگلیس قصد دارد با اعزام پناهجویان به مکانی در ۶ هزار کیلومتری این کشور، سیاست پیشین استرالیا را در این زمینه تقلید و پناهجویان را از مهاجرت به این کشور منصرف کند.

طرح رواندا اعتراضات گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی و در داخل به همراه داشته است. یک مقام بلندپایه سازمان ملل متحد طرح دولت انگلیس را خلاف مقررات و موازین بین‌المللی دانست.

«گیلیان تریگز» مشاور دبیرکل کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که تلاش دولت برای «برون سپاری» مسئولیت مهاجران به یک کشور دیگر قابل قبول نیست و آژانس پناهندگان سازمان ملل چنین اقدامی را به شدت محکوم می‌کند.

وی افزود که بر اساس تجربه، پناهجویان پس از مدتی کشورهای اعزامی را ترک و دوباره اقدام به مهاجرت کرده‌اند. مقام سازمان ملل بر همین اساس تصریح کرد که این یک شیوه بازدارنده و موثر برای کنترل پناهجویان نیست.

جمهوری اسلامی ایران هم طرح رواندا را شرم تاریخی برای لندن و همه آنهایی دانست که تمامی همت و توان خود را معطوف به پوشاندن و تطهیر سابقه استعماری‌ خود کرده‌اند.

اما در داخل انگلیس موسسات خیریه هشدار داده‌اند "تصمیم ظالمانه و ناپسند" دولت برای انتقال پناهجویان به هزاران کیلومتر دورتر، نه تنها در پاسخ به معضل مهاجرت ناکام خواهد بود، بلکه "به هرج و مرج بیشتر انسانی منجر خواهد شد" و حدود ۱.۴ میلیارد پوند هزینه در بر خواهد داشت.

بیش از ۱۶۰ موسسه خیریه و فعال حقوق بشری دیروز در نامه‌ای سرگشاده به نخست وزیر انگلیس طرح دولت را در این زمینه محکوم کرده و آن را ظالمانه و شرم‌اور خواندند.

در این نامه آمده است: "این یک روش شرم آور و ظالمانه برای رفتار با کسانی است که به دنبال حفاظت، فرار از آزار و اذیت یا درگیری به بریتانیا آمده‌اند." فعالان حقوق بشری با انتقاد از سابقه حقوق بشری رواندا، طرح دولت را "بی رحمانه و غیر اخلاقی" دانستند.

همچنین اسقف اعظم انگلیس در اظهارنظری کم سابقه، مراتب اعتراض خود را به این طرح غیرقانونی اعلام کرد و تصمیم دولت را خلاف موازین دینی دانست.

جاستین ولبی ماه پیش اظهار داشت که برون سپاری مسئولیت پناهجویان اقدام پسندیده‌ای نیست.

وی با بیان اینکه بررسی جزییات طرح، کار سیاستمداران است، اما خاطر نشان کرد که در اصل موضوع باید رضایت خداوند را مد نظر قرار داد.

این روحانی مسیحی بیان کرد که طرح دولت نباید ارزش‌های ملی را که بر پایه اعتقادات دین مسیحیت شکل گرفته زیر پا بگذارد.

وی بر همین اساس خاطر نشان کرد که اعزام پناهجویان به رواندا برخلاف آموزه‌های دینی و فطرت الهی است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایران IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    2 0
    اگه قراره پوتین محاکمه بشه، بریتانیا هم شاکی زیاد داره در همه قاره ها.
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 0
      پوتین باید بره ته صف، بیست تا یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز و اروپایی‌ و منگلیسی و.... جلوش تو صفن!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس