1

دولت باید در برابر نسخه‌های اقتصادی برای تعیین حداقل دستمزد کارگری در سال آینده از خود حساسیت و احتیاط ویژه نشان دهد، برخی از این سناریونویسی‌ها بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد، اثر سیاسی دارد.

سرویس سیاست مشرق- با نزدیک شدن به آخرین روزهای سال بازهم چون سال‌های گذشته هنوز تکلیف حداقل حقوق کارگران در سال بعد مشخص نشده است. اختلاف‌نظر میان اعضای شورای عالی کار باعث شده است که تا نماینده کارفرمایی زیر بار دستمزدهای جدید نرفته و کلاف این ماجرا همچنان سردرگم باشد، البته پیش‌بینی می‌شود با ابتکار عمل دولت و استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود به‌زودی دستمزدهای کارگری برای سال ۱۴۰۲ تعین گردد.

ماجرای تعیین حداقل دستمزد علاوه بر وجود اختلاف‌نظرهای موجود ریشه‌های سیاسی نیز دارند، برخی از جریان‌های حاضر در شورای عالی کار در سال‌های گذشته سعی کرده‌اند با برای عددسازی، رقمی گاه بسیار پایین‌تر ازآنچه یک شهروند برای معیشت نیاز دارد و گاه رقمی فراتر از ظرفیت‌های اقتصادی موجود را به تصویب برسانند.

البته اختلاف‌نظر میان دولت، نماینده کارگری، کارفرمایی و شورای عالی کار امری غیرطبیعی نیست، اما سؤال مهم آن است رقمی که دولت باید برای حداقل حقوق کارگران در نظر بگیرد، چه میزان باید باشد؟ با توجه به داده‌های رسمی مرکز آمار ایران، می‌توان سبد معیشت خانوارهای کارگری را بر اساس داده‌های آماری بهمن ۱۴۰۱ محاسبه کرد، کمیته دستمزد شورای عالی کار هرسال و در اواخر بهمن‌ماه، پس از بحث و بررسی کارشناسی، هزینه سبد معیشت کارگران را تعیین و اعلام می‌کرد؛ اما امسال علی خدایی، یکی از نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت تصویب حداقل دستمزد به‌وقت اضافه کشیده شده است، اعلام کرد که شورای عالی کار زیر بار تصمیم عجولانه نخواهند رفت!

این عضو شورای عالی کار گفته بود که اگر نظر کارگران تأمین نشود، ما بر اینکه دستمزد تا پایان سال تعیین شود، اصراری نخواهیم داشت و دنبال حق کارگران خواهیم بود. هر زمان نظر ما تأمین شود، حتماً همراهی خواهیم کرد. با توجه به اینکه تعیین مزد کارگران مؤلفه‌های صریح و روشنی دارد، بیشتر از یک ساعت نباید زمان ببرد اما اگر جلسات طولانی می‌شود، برای این است که ما در مقابل اجرا نشدن قانون چانه‌زنی می‌کنیم.

گرم کردن تنور اغتشاشات صنفی و کارگری توسط چپ‌های ستادی! / دستمزد کارگران در سبد معیشتی چگونه تعیین خواهد شد؟ + تصاویر

تعیین نسخه دلاری برای اقتصاد ریالی!

برخی اخبار حکایت از آن دارد که دولت به دنبال آن است که افزایش حقوق ۲۰ تا ۲۵ درصدی را در شورای عالی کار به تصویب برساند؛ اما نماینده کارگری این افزایش را ناکافی دانسته و معتقد است که باید این رقم تا ۱۲۰ درصد افزایش یابد، اقتصاددانان این افزایش ناگهانی را متناسب با ظرفیت‌های کلان بخش کارفرمایی ندانسته و آن را مقدمه تورم در سال آینده ارزیابی کرده‌اند از آن‌سو نماینده کارگری اعتقاد دارد که این افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تنها ۳۶ درصد از سبد معیشتی را پوشش خواهد داد. نکته جالب‌توجه آن‌که برخی اقتصاددانان کف دستمزد را دلاری در نظر گرفته و بر اساس آن برای نماینده کارگری در شورای عالی کار نسخه می‌پیچند!

فرشاد مؤمنی ازجمله این افراد است که به سایت جماران می‌گوید: دستمزد کارگران در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که حداقل دستمزد نیروی کار در کشور ظرف ۱۱ ماه از ۲۵۳ دلار به ۱۲۲ دلار کاهش‌یافته است. مؤمنی با اشاره به این موضوع می‌گوید: وقتی این‌ها در سال ۱۴۰۱ می‌خواستند شوک بزرگی را به نیازهای اساسی مردم وارد کنند، از عنوان مبارزه بارانت و برقراری عدالت استفاده کردند. در طول تاریخ بشر سابقه نداشته است که کسی بگوید من می‌خواهم باسیاست تورم‌زا عدالت برقرار کنم. این فقر و فلاکت را تا کجا می‌خواهید ادامه دهید؟

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار درباره ارتباط دستمزد کارگران با سبد معیشتی می‌گوید: در این محاسبه هزینه سبد خوراکی‌ها ارزیابی‌شده و سایر هزینه‌های معیشتی نظیر تورم بخش مسکن، سلامت و پوشاک ارزیابی نشده است که اگر این هزینه‌ها را هم بر اساس داده‌های بهمن ۱۴۰۱ مرکز آمار ایران مورد ارزیابی قرار دهیم، «سبد معیشت خانوار کارگری ۱۷ میلیون و ۸۴۳ هزار تومان» خواهد شد.

به گفته رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار، هزینه سبد معیشت خانوار کارگری در اسفندماه سال ۱۴۰۰ و هنگام شروع مذاکرات مزدی کارگران سال ۱۴۰۱ معادل ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان بود اما هزینه سبد معیشت کارگران طی یک سال ۸ میلیون و ۸۶۸ هزار تومان افزایش‌یافته و اکنون به بیش از ۱۷ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان افزایش‌یافته است.

در آن‌سو در همین حال اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، بابیان اینکه وقتی افزایش حقوق اتفاق می‌افتد، آثار آن را در تورم مشاهده می‌شود، می‌گوید: در شورای عالی کار به دنبال این هستیم که یک عدد و رقم منطقی برای حقوق در نظر گرفته شود.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به اثرات تورمی دستمزدها گفته است: واقعیت این است که با تورم‌های ایجادشده، شرایط سختی را در بخش کارگری داریم، اما تعیین افزایش حقوق ۲۰ درصدی از سوی دولت برای کارمندان، می‌تواند بر تعیین حداقل دستمزد کارگران نیز تأثیرگذار باشد.

به اعتقاد برخی تحلیل‌گران اقتصادی راه‌حل میانبر برای گذر از اختلاف میان نماینده کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار آن است که به‌جای سبد معیشت کارگری مؤلفه‌های برای تعیین حداقل دستمزد در نظر گرفته شود، این آیتم‌ها نیاز به گرفتن برخی تصمیمات شجاعانه دارد، نوشتن یک نظام‌نامه جدید با استفاده از سناریوهای رفاه محور با توجه به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنین حضور نمایندگانی از مجلس (بدون داشتن حق رأی) در جلسات شورای عالی کار می‌تواند برخی از گره‌های موجود را باز کند.

گرم کردن تنور اغتشاشات صنفی و کارگری توسط چپ‌های ستادی! / دستمزد کارگران در سبد معیشتی چگونه تعیین خواهد شد؟ + تصاویر

نکاتی درباره نرخ دستمزد و سبد معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۲

برای کاهش اختلافات میان نماینده کارگری و کارفرمایی بیان چند نکته قابل‌توجه است، نزدیک شدن نقطه نظرات موجود در شورای عالی کار در تنظیم مدل ارتباطی و اقتصادی کشور در سال آینده از اهمیت بالایی برخوردار است:

۱- شورای عالی کار هرسال بر اساس تورم، سبد معیشت کارگران را تعیین و با توجه به تورم و شرایط جامعه حقوق و دستمزد را تعیین می‌کنند؛ اما باید به این نکته توجه کرد که تورم را بانک مرکزی تعیین می‌کند نه نماینده کارگری یا کارفرمایی.

۲-ایجاد یک نقطه توازن و توانایی پرداخت دستمزد با طرفین نیاز تعامل دارد، این نقطه را باید نقطه معقول اقتصادی خواند.

۳-وظیفه دولت‌ها رشد اقتصادی، حفاظت از اشتغال، مهار تورم و ثبات اقتصادی است. به همین علت پیشنهاد می‌شود که حداقل در شرایط اقتصادی موجود، دولت حداقل‌های زندگی در حوزه معیشت را طوری تعیین کند که تورم به سبد معیشت کارگر برخورد نکند. همچنین کارگر و کارفرما باید درک متقابل داشته باشند.

۴-اختلاف قیمت سبد معیشت سال گذشته و امسال ملاک تعیین دستمزد در سال آینده نیست!

۵-دولت لازم است به‌عنوان نقش حاکمیتی وارد مذاکرات شده و اثر آن مشخص باشد.

۶-در حال حاضر ماده‌ای به «عنوان مزد ملی» در قانون نداریم، ازاین‌رو شورای عالی کار هنگامی‌که می‌خواهد نرخ را تعیین کند دچار مشکل می‌شود، تغییرات پر نوسان دستمزدی ممکن است برای یک بنگاه بزرگ اهمیت نداشته باشد اما یک بنگاه کوچک تحت‌فشار قرار می‌دهد.

۷- سال ۲۰۱۱ وقتی دولت ترکیه با بحران ارزی گسترده و تورم ۶۹ درصدی روبرو شد، بخش کارگری و کارفرمایی همکاری ویژه با یکدیگر انجام دادند، در حال حاضر این همکاری زیر سایه برخی تحولات سیاسی قرار دارد.

۸- دولت با نوشت سناریو رفاهی می‌تواند اثر سبد معیشتی بر دستمزد را کنترل کند.

رونمایی از شبکه اغتشاشات سیاسی با اثر کارگری

دولت باید در برابر نسخه‌های اقتصادی برای تعیین حداقل دستمزد کارگری در سال آینده از خود حساسیت و نیز احتیاط ویژه نشان دهد، برخی از این سناریونویسی‌ها بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد، اثر سیاسی باریشه‌های آشوب سازی دارد.

این واقعیت مهم را باید در نظر گرفت که سال گذشته، پس از افزایش ۵۷ درصدی دستمزد، نرخ بیکاری ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرد، در آن زمان نه‌تنها بنگاه‌های اقتصادی ورشکسته نشد، بلکه باعث شد تا تحریک جریان‌های چپ سیاسی و مارکسیستی برای حضور کارگران در اغتشاشات پاییز بی‌اثر شود. واقعیت آن است که ضدانقلاب در اغتشاشات محله محور روی اثرگذاری کارگری حساب ویژه بازکرده بود.

امسال نیز دولت می‌تواند با در نظر گرفتن ظرفیت کارفرمایی بدون نوشتن نسخه تورم‌زا و استفاده از سناریوهای رفاهی از پروژه اغتشاشات فصلی عبور کند، وب‌سایت جامعه نو که مواضع اصلاح‌طلبان رادیکال را پوشش می‌دهد درباره دستمزد کارگری در سال آینده خطی را پیش برده است که تنور اغتشاشات را برای سال بعد از حالا گرم کند. یک فعال کمونیستی به این رسانه سوپر چپ گفته است:

در بحث تعیین دستمزد، مبنا یا سیاست گروه کارگری در مذاکرات استدلال در خصوص واقعیت‌های موجود مانند نرخ تورم، خط فقر، سبد کالاهای مصرفی خانوار و معیشت و سپس چانه‌زنی بین گروه‌های کارگری و کارفرمایی بر سر تصویب رقمی به‌عنوان حداقل دستمزد است. در همه دنیا مرسوم است که وقتی مذاکرات مزدی بعد از چانه‌زنی به نتیجه مطلوب نرسد، گروه کارگری جلسه مذاکره را ترک می‌کند و اتحادیه‌های کارگری، البته با مراجعه به خرد جمعی، حق «اعتصاب» و توقف کار را برای خود محفوظ می‌دانند. این اعتصاب یک پیام روشن دارد که کارگران نمی‌خواهند نیروی کار خود را ارزان بفروشند!

گرم کردن تنور اغتشاشات صنفی و کارگری توسط چپ‌های ستادی! / دستمزد کارگران در سبد معیشتی چگونه تعیین خواهد شد؟ + تصاویر

گرم کردن تنور اغتشاشات صنفی و کارگری توسط چپ‌های ستادی! / دستمزد کارگران در سبد معیشتی چگونه تعیین خواهد شد؟ + تصاویر

در بخشی دیگر از این گفتگو آمده است:

اگر طبق تعاریف این‌طور در نظر بگیریم که کارگر نیروی کارش را که یک ناکالاست، به‌مثابه یک کالا در بازار کار به فروش می‌رساند، در بازار هر صاحب کالایی حق دارد اگر کالایش ارزان خریداری می‌شود، از فروش آن خودداری کند؛ اما در ایران، اعتصاب کارگری به رسمیت شناخته نمی‌شود و همواره به شکل‌های مختلف سرکوب‌شده و عواقب و تبعاتی هم در پی داشته است. مهم‌تر از همه، گروه نمایندگان کارگری در این شورا اصلاً توان تهدید ندارند که بگویند، اگر به توافق نرسیم مذاکره را ترک و از ابزار اعتراض و اعتصاب برای پیشبرد منافع کارگران استفاده خواهیم کرد!

گرم کردن تنور اغتشاشات صنفی و کارگری توسط چپ‌های ستادی! / دستمزد کارگران در سبد معیشتی چگونه تعیین خواهد شد؟ + تصاویر

عکس/ پروژه نارضایتی‌های صنفی و معیشتی با هدف اختلال اجتماعی

نکته جالب‌توجه آنکه این گفت‌وگوی عجیب به‌صورت کامل در وب‌سایت گروهک تروریستی راه کارگر که مواضع مارکسیستی دارد بازنشر شده است. این دست اخبار با خاصیت تنش‌زایی سیاسی در برخی دیگر از رسانه‌های ضدانقلاب چون رادیو فردا (ارگان رسانه‌ای سازمان سیا) نیز قابل‌مشاهده است.

اما علاوه بر نقش ضدانقلاب در آماده‌سازی ذهنی برای ایجاد اغتشاشات اقتصادی اصلاح‌طلبان تندرو نیز در این بازی‌سازی نقش ویژه دارند، وب‌سایت امتداد که اخبار حزب اتحاد (شاخه سیاسی گروهک منحله مشارکت) را پوشش می‌دهد در ماه‌های اخیر سعی کرده است تا فضایی جدید برای آشوب‌ها طراحی کند.

گرم کردن تنور اغتشاشات صنفی و کارگری توسط چپ‌های ستادی! / دستمزد کارگران در سبد معیشتی چگونه تعیین خواهد شد؟ + تصاویر

گرم کردن تنور اغتشاشات صنفی و کارگری توسط چپ‌های ستادی! / دستمزد کارگران در سبد معیشتی چگونه تعیین خواهد شد؟ + تصاویر

تبدیل مطالبات صنفی به سیاسی و جاری کردن سرریز آن به مسیر آشوب‌ها ازجمله برنامه‌ریزی‌های برخی گروهک‌های داخلی و نیز ضدانقلاب در سال آینده است، هدف اصلی از این اقدام گره زدن معیشت به سیاست خارجی و شرطی کردن اقتصاد ایران است. سال گذشته پروژه اغتشاشات با اثر معیشتی با وضع تحریم‌های جدید، تلاش برای ترویج اعتصاب و تعطیلی بازار و کمپین تحریم شرکت‌های موفق اجرای شد. به نظر می‌رسد که در سال آینده دشمن ‌روی پروژه نارضایتی‌های صنفی و معیشتی با هدف اختلال اجتماعی سرمایه‌گذاری بیشتری کرده است، مأموریت این جریان خاص سیاسی فعال کردن مثلث براندازی با اثر ویژه روی زنان، دانشجویان و کارگران در سال آینده است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 103
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    13 10
    وقتی مملکت را بی در و پیکر رها کردین افاغنه ریختن سرمون عین تیربار بچه تولید می کنند و میلیونها نفر سر کشور هوار شده اند باید هم مردم به اینها پناه ببرند چرا متوجه نیستین اینا معضل امنیتی هستن که‌کمترینش بیشترین تولید مواد دنیاست
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      4 2
      پس کی از حقوق کارمندان دولت دفاع میکند؟ پارسال فقط 8 درصد به حقوق کارمندان دولت اضافه شد ولی کارمندان خصولتی (کارگری) را 57 درصد بالا بردن.
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      3 2
      11:43 که بلافاصله پس از انتشار مطلب کامنت میذاری و مساله رو به حضور افاغنه ربط میدی، ببخشید که اونا بیش از مصرف کار و تولید می کنند و هیچکس پول و خدمات مجانی بهشون نمیده. ببخشید که کارشون در کاهش تورم نقش داره نه افزایش تورم. ببخشید که خیلی جاها شاق ترین و خطرناکترین مشاغل بعهده اوناست. خلاصه ببخشید که تو ازشون خوشت نمیاد و به زور میخوای هر مشکلی رو به اونا بچسبونی جناب مشرق نیوز
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    7 6
    با این وزیر کشور و تیم امنیتی ساده دل رییسی متاسفانه افساد طلبان در اغتشاشات بهاره و تابستان را کلید میزنند
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 3
    ۴۰ درصد برای حداقل ها و ۲۸ تا ۳۰ درصد سایر سطوح طبیعی است البته قانون کار ایرادات فراوان و ضد شرعی دارد که باید اصلاح شود
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    27 21
    جز حفظ قدرت خودتان بفکر هیچ موجود زنده ای نیستید.
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      13 5
      چرا ۸ سال شیخ فتنه به خواب عمیق فرو رفته بودید ؟؟ اون موقع تورم نبود گرونی نبود ؟؟؟ الان یادتون افتاده ؟؟؟
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      9 3
      چرا ۸ سال شیخ فتنه به خواب عمیق فرو رفته بودید ؟؟ اون موقع تورم نبود گرونی نبود ؟؟؟ الان یادتون افتاده ؟؟؟
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      13 5
      جالبه موقع قیمت گذاری اجناس بر اساس قیمت جهانی، قیمت دلار و طلا و هر دست آویز دیگه که بتونن قیمت رو بکشن بالا عمل می کنن به حقوق کارمند و کارگر که میرسه همشون کر و کور میشن.
    • شاکی IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      6 1
      امکان داره که اسامی اون افرادی که در عکس دسته جمعی نشسته و ایستاده هستند رو بگین . لااقل برای همه شناخته بشن
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      0 1
      نه کمتر بود
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    15 23
    حقوق کارگران هم باید 25 درصد زیاد شود نه بیشتر مگر کارمند چه از کارگر کم دارد
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      1 5
      فدای سرت برای ما فرقی نمیکنه اما اول عدالتو اجرا کنند و ب شرکتی و کارمندرسمی هم‌سطح یک حقوق بدن بعد هر.... خواستند بخورند
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      2 5
      از حق خودت دفاع کن تا ۲۵ درصد نباشد نه اینکه دیگران را هم در فلاکتت سهیم کنی
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      9 4
      بخیل نباشید
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      4 5
      تو کارمند نیستی یاکارخانه دار نمایی هستی که وام تولید را خانه و ارز و طلا می خری بعد به مزد کارگر که می رسی می گویی آخه من چقدر از تولید درآوردم که حقوق بدهم
    • کارگر با فوق لیسانس IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      3 5
      باشه قبول مگه ما چی کم داریم از شما اصلا افزایش حقوق نمیخوایم هرچی شما میگیرید بدن به ما. اسمن میگن ۲۵ درصد بعد حقوقاتون همه بالای ۱۵ میلیون همین امسالش
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      5 4
      سال 1401 حقوق کارمند دولت 2 بار افزایش خورد. دوم کارگر نون بازو ش میخوره نه نون نفت و گاز
    • محمود IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      4 2
      باسلام دوست عزیز خداوکیلی اکثریت مطلق کارمندها حقوقشون دوبرابر کارگر بدبخته دوما مزایای واعتبار وشان اجتماعی وامنیت شغلی کارمندها کجا ما کارگرها کجا سوما انصافا بهره وری کارگرها وکارمفیدشون صدها برابر ازبسیاری از کارمندها برای جامعه بیشتر ومفیدتره
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    8 3
    کرفرماهایی که با تغییر قیمت دلار اقدام به افزایش چندین برابری کالاهای خود می کنند چجوری میتونند نظر بدن در مورد حقوق کارگران. به عنوان مثال مایع دست 3750گرمی 6000تومنی دو سه سال پیش یهو شده 120000هزار تومن ولی حقوق 3/5 میلیونی کارگر شده 6 تومن، با کدوم معیار میشه توجیه کرد اگه مبنا دلاره که قیمت دلار نسبت به سه سال پیش 3برابر شده و باید قیمت کالاها هم رشد سه برابری داشته باشه نه بیست برابر!!!؟ کسی هم نیست یا سوادشو نداره حساب کتاب کنه و منطق این افزایش قیمتها رو بپرسه اونوقت به حقوق کارگر که میرسه همه حساب و کتاب می کنن و همه دلواپس تورم!!!؟ اینهمه افزایش قیمتهای چنیدن برابری ولی حقوق کارگر در بهترین حالت دو برابر ،این کجاش عدالته ؟؟ این عین ظلمه، عین حرومخوریه، عین دزدیه آقایون مجلس و دولت حساب و کتاب کردن اینکه بفهمی افزایش قیمت ها واقعی هستن یا نه و یا اینکه اصلا قیمت تموم شده های اعلام شده توسط کارفرما ها و تولیدکنندگان کاری نداره بخودتون بیاین و بررسی کنید بخدا کار یه بچه دبستانیه این حساب و کتاب کردنها
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    6 3
    حقوق کارگر هم مثل بقیه گرانی برا همه هست..شما دلتان برا کارفرما نسوزه اونا سالی 3بار میکشن رو اجناس بعدش هم مطمئن باش براش نصرفه تعطیل میکنه قرار نیست کارگر کار کنه کارفرما بخوره....با 15سال سابقه وفوق لیسانس 5/500انصافه
  • یاران امام IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    4 3
    کار فرمایی که محور هندیل تولیدش دردست کارگر است و هر ساعت و هر روز و هر هفته وماه افزایش قیمت تولیدش اضافه میشود. آیا تولید یک کارخانه در طول سال 650 درصد افزایش قیمت می دهد وقتی که دستمزد کارگران درمیان میآید زمین و زمان را شاکی می کنند.
  • محسن IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 5
    واقعیت تلخ است جناب مشرق نیوز من از طرفداران پر پرو پا قرص نظریات شما هستم اما در این خصوص با شما به شدت مخالفم
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    20 11
    اصن میخای اضافه نشه ب نفع شما برین خجالت بکشید چرا نمی گید این ابر تورم میتونه علت اعتراضات باشه
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      3 2
      تورم رو... 60 درصد بود افزایشش 40 درصد تورم حاجی خودمون 100 درصده ایشالا افزایشش میشه 120 درصد تا چشه بنفشا دربیاد
  • علی (رزمنده) IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 5
    عدالت نسبت به تورم می خواهید، اگر نسبت به سال 1397 در نظر بگیریم: حداقل حقوق سال 1397 بمبلغ 11،113،000 ریال بوده سکه در اردیبهشت همان سال حدود 17،500،000 بوده است کف حقوق الان نباید کمتر از 185،000،000 ریال باشد برای یک کار گر و یا کارمند صفر سال خدمت بدون مزایای خاص می باشد.
  • US ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 2
    چرا این پرچم عدالتخواهی دست دولت محرومان نیست؟
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 3
    چرا یکی به فکر کارمند نیست همینه که درادارات رشوه ،اختلاس ،کم کاری ،دزدی و... رخ می دهد چون دولت فقط به فکر کارگر وبازنشسته است در این سالهای اخیر انگار نه انگار که کارمند هم انسانه ونیاز به افزایش حقوق دارد
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    5 3
    کارگر اگر به خاطر معیشت اعتراض کند میگید کار ضد انقلاب هست اخه یه کارگر با حقوق ۷ میلیون چطور زندگی کنه شما بگو
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 2
    یک پانترک اصیل یک ایرانی است همانطور که یک پانفارس اصیل یک ایرانی است. #زنده باد امپراطوری فرانژادی ایران
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 1
    مطالبات صنفی و معیشتی کارگران و حقوق بگیران و بازنشستگان برحق و قانونی است خواهشا آن را به اغتشاشات ربط ندهید که این یکی شوخی بردار نیست و بازی با آتش است
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      3 1
      افزایش تورم بازی با آتش بزرگتری است
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 0
    دو جریان اصول گرایان و اصلاح طلبان ان شا.. نمی خواهند از این مشگل صنفی که با درایت نمایندگان کارگری و کارفرمایان ختم به خیر خواهد شد کلاهی از نمد اختلاف برای خود تهیه کنند
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 4
    حقوق کارگرا باید کم بشه .خیلیاشون جنبه ندارن.پول زیادش هم بده.
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      1 0
      شما درست میگید ولی انشالله دضعیتت عین ما کارگرها بشه چون پول زیادیش بده این حرف خودته
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    5 1
    کرفرماهایی که با تغییر قیمت دلار اقدام به افزایش چندین برابری کالاهای خود می کنند چجوری میتونند نظر بدن در مورد حقوق کارگران.
  • Azad IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    5 1
    این خزعبلاتی که اینجا نوشتید فقط برای قشر کارگره،یا برای اون مدیر مثلا کل آشغالی که کشورو کارگر وبه اینجا رسونده هم صادقه،
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    20 1
    مگر افزایش مزد کارگر است که فقط باعث تورم است خواهشا فرافکنی نکنید
  • مرتضی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    7 1
    انقلاب کردیم ولی انقلاب اقتصادی نه... درآمد فولاد و پتروشیمی و شرکت های بزرگ خصوصی به دلار شده حقوق ها به ریال این برده داری مدرن دستپخت نئولیبرالیسم که همه اقتصاد رو گرفته
  • علی افصحی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 0
    تفکر مارکسیستی و لیبرالیستی به مانند دو تیغه قیچی عمل می کنند که نیروی کار و چرخ تولید را به هیچستان سوق می دهند این راهم کمونیست ها و هم ثروت اندوزان اصلاحات آمریکایی از آن جایی که اصالت نداشته و شبه اندیشه های استثماری فردی لیبرالی و یا استثمار جمعی کمونیستی را یدک می کشند؛هرگز نفهمیده و نخواهند فهمید در هر دو جریان شبه فکری همه اجزاء یک سازمان در تعارض منافع با یکدیگر بوده و از همین تعارض به زعم خود حرکت ایجاد می کنند!در حالتی که پس از دوران استعماری قرن هیجدهم تا قرن بیست و یکم دیده شدکه موتور اصلی حرکت غرب وحشی در تولید نه ارزش نیروی کارکارگرغربی و نه ثروت آفرینی کارفرمایان، بلکه بر سر خوان ثروت های ملل استثمار شده آسیا،آفریقا و امریکای لاتین نشسته رندهای بیشتر برخوردار چهره کارفرما گرفتند و دیگران شدند کارگر. و کاپیتال مارکس و ثروت ملل آدام اسمیت شد شاخص برای تقسیم عنائم غارت«ثروت ملل» !چرا که خود آدام به جای نشان دادن عوامل تعادل بخش بین منافع فردی و جمعی ، از دست نامرئی نام می برد که عبارت است ازنظام در هم تنیده سرمایه داری که با شعبده خود افراد را برده تمام عیار ثروت اندوزان می کند چنان که کاپیتال مارکس سر از پدر آیین و کار کشور مادرکمونیست ها، استالین در می آورد که همه را به جبر تاریخ که نام دیگری از سرکوب حزبی است؛سر سپرده ماشین دولت غیر مردمی می کند. نفکر اصیل شیعه اما هیچ کدام از این هانیست یک شیعه و نظام آن منشأ معیشت دارد که برگشت می کند به کار روزانه شخصی و یا کار انباشته و فشرده خانوادگی یعنی سرمایه . ثروتمند ثروت اندوز نیست بلکه در یک روند کار مجور خودش و خانواده اش با کار متمرکز و برکت الهی آن را پدید آورده و تا آخر عمر نیز کارگر تولید است.چون چنین است هرگزکارگر بین خود و کارفرما جدایی نمی بیند بلکه در همگرایی دلی و اعتقادی، چرخ تولید را به گردشی پر برکت در می آورند در این دیدگاه تعیین دستمزد بر اساس شرایط عینی تولید تعیین می شود و سیال هم هست ایران اسلامی در شرایط خاصی است و باید نمایندگان واقعی کارگران نه کمونیست ها و اصلاح طلبان فاسدو نیز کارفرمایان باورمند و باهدایت دولت انقلابی تعیین می شود.دستمزد به معنای راه انداختن اشرافیت کارگری نیست چنان که کارفرما هم این نیست،بلکه تنظیم امورمعیشتی با سازوکارهای ایمانی شیعی است چه کارفرما باشد چه کارگر.
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    23 1
    عجب...!!! وقتی قراره حقوق کارگر بالا بره باعث تورم میشه!! ؟!! پناه میبرم به الله از شر شیطان رانده شده
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 1
    ممنون از مشرق بابت پیگیری دقیق و بی طرفانه ات- امیدوارم با یک جدیت مضاعف و خط خبری ویژه بتونی این حقوق کارگرها را پوشش بدی
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    5 6
    مشرق متشکریم بابت پوشش اخبار حقوق کارگری
    • ارش IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      4 0
      عمو پیگیری اهداف سیاسیش بود بیشتر اصلا ربطی به کارگر نداشت!
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    15 1
    حقوق کارگران مثل گوشت قربانی هست
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    11 3
    با افزایش مناسب حقوق کارگران میتوان بهانه را ازدست گروههای چپ و اغتشاشگران گرفت
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    4 6
    دمت گرم مشرق بابت پیگیری درست حقوق کارگری
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    6 0
    انشالله به زودی این حقوق کارگران جمع و جور بشه
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    4 1
    نرخ تورم بانک مرکزی بالای 50 درصد هست اونوقت نرخ افزایش حقوق کارگران باید 20تا30درصد باشه خیلی مسخره است-خانه و درمان و بیمارستان و تحصیل نرخ تورم اش چنده؟؟/
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 1
    کارفرما که در طی سال 20 بار هر دفعه هم کلی میزاره رو جنسش، ولی کارگر یک بار اول سال گران میکنن و تا آخر سال یک نرخ هست-چرا اینقدر با این جلسات ، کارگر را سرکوب مبکنین
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 1
    نمایندگان مجلس کجای این قانون گذاری هستن؟؟؟ چرا به مطالبات این قشر کارگری توجه نمیکنند؟؟؟
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 1
    واسه کارگرهای بیچاره که سلاح ندارن جز اینکه حقوق کارگر را به تورم گره بزنن؟؟؟کارفرماهای عزیز آیا اهرم فشار دیگری ندارین؟
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 1
    مشرق درجهت روشنگری بیشتر از شما متشکریم- امیدواریم که هر نرخی تعیین میشه، بتونه مقداری بیشتر به کارگرها امید به زندگی بده
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 1
    سبد معیشت خانوار کارگری ۱۷ میلیون و ۸۴۳ هزار تومان است اما یک معلم که باید آینده ساز مملکت باشد زیر ده میلیون میگیرد. اونوقت کارگر یک چیزی بسازد که زود خراب شود و منه کارمند باید سالی دوبار همونو با قیمت گزاف بخرم هر بار هم بیشتر از قبل.
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      2 1
      خاک بر سرتون چی شدیم ملت ایران.حکومت همین را میخواد تفرقه..ه
    • حيران! IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      1 0
      خاك بر سر تو و امثال تو كه هرچى ميكشيم ، حاصل مفتخورى، مزدورى كدخدا، چپاول، وعده دروغِ، و خيانت شما ارازلِ مدعى اصلاحات و جريان خبيثِ اصلاح طلب ميباشه،،،،
  • آرش IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 3
    تورم هیچ ارتباطی با سطح حقوق کارگر نداره
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 0
    نکته بسیار رسواکننده این غربگرایان وقیح منفور پلید اینه که وقتی دلار رو شما وقیحان منفور پلید از ۳ هزار تومن کردین ۳۰ هزار تومن، آیا حقوق ها ۱۰ برابر شد؟ زمان خودتون چه کردین؟ لال شدین؟ رئیسی دلار حدود ۳۰ تحویل گرفته، الان ۴۰ هست (کمتر از ۵۰ درصد افزایش) ولی در همین یک سال نیم حضورش، ۵۷ درصد به حقوق ها اضافه کرده و باز عید هم میخواد اضافه کنه (به علاوه یارانه ها رو هم ۸ تا ۱۰ برابر کرده در ازای حذف یارانه مربوط به مرغ و روغن و... . تورم یارانه رو هم باید حساب کنید). حالا به بهانه اقتصادی و پایین بودن حقوق میخوان نیروهای مزدور غرب در جامعه کارگری رو بیارن در اعتصاب و تحصن، به عنوان کارگرهای معمولی و غیرمزدور. از مراحل سفیدسازی جاسوس: ۱-علت سازی (بهانه به ظاهر موجه) ۲- معلول سازی توسط جاسوس ها (خرابکاری، آشوب، اعتصاب). ولی با این علت سازی های احمقانه شون، تابلو میشه اون معلول های ساختگی همه یا اکثرا جاسوس اند. برای نمونه بهار سال ۹۷ دلار ۳ برابر شد (هرچند تا ۲۲ هزارتومن هم رفت). اونوقت سال ۹۸ حقوق ها رو ۳ برابر کردند؟ یعنی ۲۰۰ درصد افزایش حقوق؟ حسن روحانی:«۲۰ درصد حقوق کارمندان را در سال ۹۸ افزایش دادیم.»!!!! تسنیم و ایسنا: «با توافق نمایندگان کارگری و کارفرمایی شورای عالی کار حداقل دستمزد سال آینده کارگران با افزایش حدود ۳۶.۵ درصدی به یک‌میلیون و ۵۱۶هزار و ۱۰۰تومان رسید.»(عاشق اون ۱۰۰ تومن ام). به جای ۲۰۰ درصد اضافه شدن، ۳۶ درصد اضافه شد و مجموعا حقوقشان معادل حدود ۱۱۶ دلار است!!! اون موقع زندگی ها می چرخید؟ حالا نگران مردم شدند؟!!! وقیح‌های پلید احمق.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 2
    عاملین وضع موجود چرا انقدر دولت رئیسی رو منگ فرض کردند که فکر کردند میتونند ادای مردم‌دوستی رو دربیارند؟! نکته بسیار رسواکننده این غربگرایان وقیح منفور پلید اینه که وقتی دلار رو شما وقیحان منفور پلید از ۳ هزار تومن کردین ۳۰ هزار تومن، آیا حقوق ها ۱۰ برابر شد؟ زمان خودتون چه کردین؟ لال شدین؟ رئیسی دلار حدود ۳۰ تحویل گرفته، الان ۴۰ هست (کمتر از ۵۰ درصد افزایش) ولی در همین یک سال نیم حضورش، ۵۷ درصد به حقوق ها اضافه کرده و باز عید هم میخواد اضافه کنه (به علاوه یارانه ها رو هم ۸ تا ۱۰ برابر کرده در ازای حذف یارانه مربوط به مرغ و روغن و... . تورم یارانه رو هم باید حساب کنید). حالا به بهانه اقتصادی و پایین بودن حقوق میخوان نیروهای مزدور غرب در جامعه کارگری رو بیارن در اعتصاب و تحصن، به عنوان کارگرهای معمولی و غیرمزدور. از مراحل سفیدسازی جاسوس: ۱-علت سازی (بهانه به ظاهر موجه) ۲- معلول سازی توسط جاسوس ها (خرابکاری، آشوب، اعتصاب). ولی با این علت سازی های احمقانه شون، تابلو میشه اون معلول های ساختگی همه یا اکثرا جاسوس اند. برای نمونه بهار سال ۹۷ دلار ۳ برابر شد (هرچند تا ۲۲ هزارتومن هم رفت). اونوقت سال ۹۸ حقوق ها رو ۳ برابر کردند؟ یعنی ۲۰۰ درصد افزایش حقوق؟ حسن روحانی:«۲۰ درصد حقوق کارمندان را در سال ۹۸ افزایش دادیم.»!!!! تسنیم و ایسنا: «با توافق نمایندگان کارگری و کارفرمایی شورای عالی کار حداقل دستمزد سال آینده کارگران با افزایش حدود ۳۶.۵ درصدی به یک‌میلیون و ۵۱۶هزار و ۱۰۰تومان رسید.»(عاشق اون ۱۰۰ تومن ام). به جای ۲۰۰ درصد اضافه شدن، ۳۶ درصد اضافه شد و مجموعا حقوقشان معادل حدود ۱۱۶ دلار است!!! اون موقع زندگی ها می چرخید؟ حالا نگران مردم شدند؟!!! وقیح‌های پلید احمق. کسی نیست رسواشون کنه؟
    • علی IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      1 1
      فکر کنم پست دکتری اقتصاد داری شما؟ خخخخخخخخ
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 2
    اولا نرخ تورم حداقل ۴۵ درصد است، نه بیست درصد، دوم اینکه افزایش بیست درصدی دولتیان در حقیقت ظاهر امر است. کافیست به افزایشات میان‌دوره ای، امتیازات جانبی نظیر مسکن، پاداشها، تضمین شغل و قرارداد و امثالهم عملا ارزشی بیش از صد در صد دارد. کدام کارمند دولت قرارداد یک‌ماهه و سه ماهه دارد؟
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      2 1
      من کارمند دولتم با فوق لیسانس مهندسی برق در برق منطقه ای. حقوقم 8 تومنه و نه مسکنی گرفتم نه حتی یک وام 10 تومنی بهم دادن. خشک خشک بدون هیچ بن و رفاهیاتی.
  • کارگر بدبخت IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 3
    اصلا درک نمیکنید با این حقوق چجوری میشه جواب خواسته های زن و بچه رو داد. خدا شرمنده تون کنه فقط که درک کنید خجالت بکشید برده داری نوین راه انداختید حقیقتا راستشو بگو نویسنده ی این مطلب چقدر پاداش گرفته این مطلبو نوشته! الهی خون امام خسین همه تونو نابود کنه
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    4 0
    بنده۳۵سالم هست۱۵سال سابقه کار در قسمت برق شرکت نفت دارم و فوق لیسانس هستم اما هنوز کارگر ارکان ثالث هستم حقوقم۱۳میلیونه اما نیروهای رسمی و قرار دادی بالای۲۵میلیون درحالی که بار رو دوش من و امثال من هست
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 1
    چرا نیروی حراست قراردادی شرکت نفت با سابقه کمتر از من و مدرک دیپلم۲۸میلیون حقوقش باشه و من با سابقه بالاتر و مدرک فوق لیسانس و کار مهندسی برق نیروی ارکان ثالث باشم و۱۳تومن حقوق؟
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 1
    چرا به داد نیروهای ارکان ثالث شرکت نفت نمی‌رسید که با مدرک بالا و سابقه بالا دارن به میشن با حداقل حقوق و نیروهای رسمی و قراردادی دارن جارو میکنن؟
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    4 3
    لطفا خفه شو مشرق نیوز قلم به مزد
  • هیچ IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 0
    تا زمانیکه دولت نرم افزار تغییرات قیمت مواد، کالا و.... وارداتی، تولید داخل و هزینه خدمات و دستمزد را طراحی و ارتباط تمام موارد فوق الذکر با همدیگه رو به کمک ناظران بازار و هوش مصنوعی تکمیل و ارتقا ندهد هر نوع مجوز کاهش ویا افزایش قیمت کالا و خدمات و حقوق بیهوده خواهد بود به عنوانِ مثال وقتی دولت می‌خواهد قیمت فرآورده های نفتی مثل بنزین یا گازوئیل را افزایش دهد باید در نرم افزار و سامانه ای هوشمند هم‌زمان قیمت کرایه حمل و نقل و مسافر و حقوق و اجاره و هزینه تولید کالا و... تغییراتی اعمال شده و با هر گونه بی نظمی و اخلال و گرانی خارج از منطق مبارزه کند لازم به ذکر است که سامانه مذکور باید همواره برخط و آنلاين بوده و تغییرات به صورت شبانه روزی اعمال و تمام صنوف از آن پیروی و متخصصان مربوطه همواره سعی در رفع خطاهای این سامانه باشند و نقاط ضعف را برطرف نمایند
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    5 2
    آخه شما میتونی با 7-8 میلیون تومن زندگی کنی ؟؟؟ این پول فقط پول اجاره و قبض و خرج مدرسه ی بچه ست .... چی بخوریم ؟ چی بپوشیم ؟ کارگر حق مسافرت رفتن و خرید خودرو نداره ؟ رحم کنید به جوانی که با خوردن روغن و گازوییل داره نون خانواده در میاره
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      1 1
      تجربه ثابت کرده هر قدر حقوقها اضافه بشه، تورم بیشتر اضافه میشه و بدبختی بیشتر... افزایش شدید حقوق بدترین راهکاره، هیزم ریختن رو آتش تورمه
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 2
    سهم دستمزد کارگران در هزینه تمام شده صنعت بخش خصوصی بین 7 تا 10 درصده یعنی حتی 50 درصد هم اضافه بشه تازه 3/5 تا 5 درصد به قیمت تمام شده اضافه میکنه اونوقت یکعده بوقلمون صفت لاشخور برای خودشیرینی دهنشون کردن که باعث تورم 60 درصدی میشه
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      2 2
      یکعده بوقلمون صفت لاشخور برای منافع خودشون دهنشون کردن که افزایش شدید حقوق کارگر باعث افزایش شدید تورم نمیشه، اما میشه
  • محمدکریم IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 2
    حالا اگه کسی چه اصلاح طلب و چه منافق وچه سلطنت طلب که شما باهاشون دشمنی وکینه دارید حرف حق بزنن دنبال اغتشاش هستن؟؟
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 2
    دولت هم خب یک بخشی از این هزینه معیشت رو تقبل کنه چرا فقط کارگر و کارفرما به جون هم باید بیفتن؟ شرایط رو که خود دولت بهتر درک میکنه، جامعه کارگری واقعا دارن له میشن
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      2 3
      دولت هر هزینه ای تقبل کنه، از بیت المال برمی داره و دودش به شکل کسر بودجه و تورم به چشم همه ملت میره
  • ناشناس IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    4 1
    اگر راست میگوید از شکم سیر مسعولان بنویسید کارگر حقوق به اندازه مدیران نمیخواهد حقوق مدیران و مسعولان را جلسه بگذارید و به اندازه کارگران کنید
  • GB ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 2
    جای فائزه خالی است
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 0
    همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با شاغلین پس چی شد؟
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 6
    اگر خود کارگران حواسشون باشه که نماینده هاشون آلوده به افکار ضدانقلابی و مرتبط با سرویس های آنوری نباشند یعنی مطالبه ایی که دارند سیاسی نشود قطعا به خواسته خود خواهند رسید
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 2
    حقوق کارگر ۲تا۳ درصد در افزایش قیمت کالا تأثیر دار تورم ۱۱۷ درصد در سال گذشته بود داداش این بمب اتمو درست کنید کشندین بندازین سر مردم کارگر نه وام داره نه سبد کالا نه پایان کار فقط کار می‌کنه در همه جای دنیا حقوق کارگر بیشتر از کارمنده در ایران برعکس کاش حداقل مثل کارمند پایان کار داشت
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      1 1
      راستی عیدی کارگر چند برابر کارمنده؟
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 1
    من با عزیزانی که برای لخت شدن انقلاب میکنن کاری ندارم خودم هم طرفدار نظامم یک کارگرم به والله خیلی روزا گرسنه می‌خوابیم وقتی دولت میگه نرخ تورم ۶۰ وکارشناسان بی طرف میگن ۱۱۷ چرا حقوق باید ۲۰ درصد افزایش پیدا کنه همین دیروز نرخ تاکسی ۴۰ درصد اعلام شد تا پایان سال هم دوبار دیگر افزایش مییابد کالاها هم سالی چند بار بالا می‌ره با ای وضع طرفداری برا نظام نمی مونه از خدا وشهدا خجالت بکشید
  • یزدان IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 1
    چپ و راست همتون یکی هستید همتون هم باید غزل خداحافظی بخونید
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 0
    چند خانم محجبه کامل در کنار دو خانم بی حجاب .این چه معنی داره؟
  • ناشناس IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 1
    این گرده همایی ها را در نتفه خفه کنید یه مشت دختر و زن بی حجاب بیکار بی عار دور چند نفر مسئله دار جمع و میخان خودنمایی بکنن . راهشون نباید مستقیم باشه
  • ناشناس IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 2
    این گرده همایی ها را در نتفه خفه کنید یه مشت دختر و زن بی حجاب بیکار بی عار دور چند نفر مسئله دار جمع و میخان خودنمایی بکنن . راهشون نباید مستقیم باشه
  • ناشناس IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 1
    این گرده همایی ها را در نتفه خفه کنید یه مشت دختر و زن بی حجاب بیکار بی عار دور چند نفر مسئله دار جمع و میخان خودنمایی بکنن . راهشون نباید مستقیم باشه
  • ناشناس IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    این گرده همایی ها را در نتفه خفه کنید یه مشت دختر و زن بی حجاب بیکار بی عار دور چند نفر مسئله دار جمع و میخان خودنمایی بکنن . راهشون نباید مستقیم باشه
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    این گرده همایی ها را در نتفه خفه کنید . راهشون نباید مستقیم باشه
  • ناشناس IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    یه مشت دختر و زن بی حجاب بیکار بی عار دور چند نفر مسئله دار جمع و میخان خودنمایی بکنن .
  • ناشناس IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    این گرده همایی ها را در نتفه خفه کنید
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    یه مشت دختر و زن بی حجاب بیکار بی عار دور چند نفر مسئله دار جمع و میخان خودنمایی بکنن . راهشون نباید مستقیم باشه
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    یه مشت دختر و زن بی حجاب بیکار
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    چند نفر مسئله دار جمع و میخان خودنمایی بکنن
  • ناشناس IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    میخان خودنمایی بکنن
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    میخان خودنمایی بکنن . راهشون نباید مستقیم باشه
  • ناشناس IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    چند نفر مسئله دار
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    دختر و زن بی حجاب بیکار میخان خودنمایی بکنن
  • سید IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    4 0
    باسلام این امور برای همه مسئولین دولتی، امنیتی و قضایی واضح و روشن است… با علم به این نیات مستند به اعلام نظر ها و تهدیدات، پس چرا منتظر پیشگیری از این عداوتها نیستند… درمان پس از حادث شدن تهدیدات دور از مصلحت خورد حاکمیتی است… وقاتلوهم حتی لا تکون فتنه.. والسلام
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 0
    جناب شکوری مبارک باشه الان دیکه هیچ عرضه قلبی مغزی ریوی و....نداری دیگه بیاد دارم به شفائت جناب شبیری زنجانی از زندان رها شدی حداقل ملاحظه ایشان بر تو واجب بود ورفعت نظام فرصت دیگری برای خود باقی نگذاشتی هااااااااااا
  • ناشناس IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    2 1
    اگر راست میگوید از شکم سیر مسعولان بنویسید کارگر حقوق به اندازه مدیران نمیخواهد حقوق مدیران و مسعولان را جلسه بگذارید و به اندازه کارگران کنید چون کشور را و ارزش پول کشور که بدست تولید کارگران هست را مدیریت شکم سیری این مدیران و مسعولان هست که دارد بفنا میدهد
  • پیشنهاد IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    1 1
    کل حقوقهای نجومی حاکمیت در سه ماهه اول هر سال واریز شود به حساب: ۱. وام ازدواج دانشجویی ، بدون بهره ۲. نخبگان از مناطق محروم. (ثابت کنید برای رضای خداست، یا نوندونی مافیاهاست، این نظام:)
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    1 4
    وقتی یک سال 60% افزایش برایشان تصویب می کنید، معلومه سال بعد 120% افزایش طلب می کنند. تروریستهای اقتصادی هم منتظرند با افزایش حقوق کارگر نرخ تورم رو به عرش برسانند و احتمالا این بار دیگه شاهد اعتراضات خبابانی مردم واقعی خواهیم بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس