زنگنه

افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی پس از ده سال یادآور این واقعیت تلخ است که وزارت نفت در دولت سابق و تیم زنگنه چگونه کشور را از درآمد سالانه ۳/۵ میلیارد دلاری محروم کرد؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: فاز ۱۴ میدان مشترک گازی پارس جنوبی که ساخت آن از دولت دهم شروع شد، سرانجام بعد از گذشت ۱۰ سال روز گذشته توسط سید ابراهیم رئیسی به بهره‌برداری رسید. این پروژه در دولت روحانی در طول هشت سال تنها ۲۵ درصد پیشرفت داشته است. به گزارش رجانیوز، با بهره‌برداری کامل از فاز ۱۴ پارس جنوبی روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (پروپان و بوتان)، ۲۷۵۰ تن اتان و ۴۰۰ تن گوگرد به محصولات تولیدی پارس جنوبی افزوده می‌شود. فاز ۱۴ میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی ایرانی‌ترین فاز در صنعت گاز است که نشان‌دهنده توان بالای داخلی است. با بهره‌برداری کامل از طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی برداشت روزانه از این فاز به بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد و ارزش فرآورده‌های صادراتی آن سالانه ۳.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

فاز ۱۴ این پالایشگاه در سه سال اول پروژه و در فاصله خرداد ۱۳۸۹ تا خرداد ۱۳۹۲ به پیشرفت ۵۹.۸۸ درصدی در بخش پالایشگاهی دست یافت و با گذشت هفت سال از آن زمان و در سال ۱۳۹۹ به پیشرفت ۸۴ درصدی رسید. یعنی طی ۷ سال فقط ۲۵ درصد به پیشرفت آن اضافه شد.

البته در سال ۹۸ نیز مجری وقت طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به پیشرفت ۷۷ درصدی این فاز گازی پیش‌بینی کرده بود تا اوایل سال ۱۳۹۸ فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد. اما این اتفاق نه‌تنها آن سال رخ نداد بلکه تا پایان دولت روحانی هم این وعده عملی نشد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت پرمدعای دولت گذشته در مهرماه سال ۱۳۹۹، به‌دلیل قانع نشدن نماینده دشتستان در مجلس پیرامون عدم پیشرفت و بهره‌برداری از این فاز، اولین کارت زرد مجلس یازدهم را دریافت کرد. همچنین مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در دهم اسفندماه سال جاری خبر داد که به‌دلیل اهمال‌کاری زنگنه در وزارت نفت و اتلاف ۵.۶ میلیارد دلار از منابع گازی کشور پرونده قضایی تشکیل شده و او پیرامون ترک فعل خود مورد محاکمه قرار می‌گیرد.

زنگنه که اصولا مخالف سرسخت واگذاری این فازها به پیمانکاران داخلی بود. کمااینکه قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی که در اواخر دولت دهم به شرکت پتروپارس واگذار شده بود را ملغی کرد و با شرکت توتال شروع به مذاکره کرد. مذاکره‌ای که بی‌نتیجه بود و اکثر پروژه‌های حیاتی مختلف کشور بدون هیچ پیشرفت فیزیکی روی زمین ماند. تعلل‌ها و عدم انجام وظایف وزارت نفت در دوره تصدی زنگنه باعث شد که در صورت ادامه روند اهمال‌کاری پیش‌بینی شود که ایران در سال‌های آینده به‌دلیل حجم مصرفی زیاد واردکننده گاز شود. خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و دکتر رئیسی سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه پتروشیمی و افزایش تولید نفت و گاز انجام شده تا آسیب‌های ایجادشده در طول هشت سال توسط دولت روحانی برطرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    1 1
    مملکت بی قانون که هرکس توش هر کار بخواد می‌تونه بکنه. بعدش هم با خیال راحت راهشو بکشه بره
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    3 0
    قرارداد با شرکت گمنام اماراتی کرسنت وجریمه ۱۸میلیارد دلاری که قرار بود حل شود وبا وزیر شدن دوباره زنگنه بدست روحانی به ضرر ایران شد از همه مهمتر است لطفا پیگیری کنید
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    0 0
    شما بلد نیستید مثل اصلاحاتچی ها همهمه کنید.بابا این اخبار رو انقدر بزرگ کنید که هرروز جلوی چشم مردم باشن.مخصوصا این زنگنه و روحانی.تا به دستگاه قضایی فشار بیاد و بندازنشون تو هلفدونی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس