روایت پیش فروش عجیب خودرو توسط یک شرکت خاص در تاکستان/ اینجا دیگر کسی دل و دماغ کارکردن ندارد!

داستان فعالیت شرکت های پیش فروش خودرو در سطح استان قزوین به مراحل خطرناکی رسیده و در صورتی که هرچه سریعتر از نفوذ بیشتر این مجموعه ها جلوگیری نشود، شاهد رقم خوردن اتفاقات تلخی آن هم در شرایط اقتصادی کنونی خواهیم بود.

به گزارش مشرق،این روزها فعالیت شرکت های پیش فروش خودرو و سودهای عجیب و غریب آن ها، نُقل بسیاری از محافل در قزوین و شهرها و روستاها و حتی استان‌های اطراف شده است.

هیجان کاذب بخشیدن به اخبار این پدیده و صحبت کردن از رقم های کلان و رویایی، سبب شده افراد زیادی بدون کسب اطلاعات کافی از قانونی یا غیرقانونی بودن این مراکز و نحوه کار آن ها، اسیر اژدهای طمع شوند و داشته و نداشته خود را در معرض نابودی قرار دهند.

در حالی که در موارد زیادی، تجربه نشان داده «ناآگاهی، طمع و اعتماد بیجا» خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد، همچنان شاهد آن هستیم افرادی برای یک شبه پولدار شدن، وارد بازی می شوند که سکانس پایانی آن را باید در راهروهای دادگستری و مراجع قضایی جستجو کرد.

روایت پیش فروش عجیب خودرو توسط یک شرکت خاص در تاکستان/ اینجا دیگر کسی دل و دماغ کارکردن ندارد!

رشد قارچ گونه شرکت های پیش فروش خودرو در «تاکستان»

طی سالهای اخیر، بیشتر شرکت های پیش فروش خودرو فعالیت خود را در تاکستان کلید زدند و در ادامه به سایر نقاط نفوذ کردند. افزایش چشمگیر این مراکز در این شهرستان روند نگران کننده ای به خود گرفته تا جایی که اخیرا دادستان تاکستان اعلام کرد بیش از ۱۸ مجموعه مانند پیتزا فروشی و عطاری که اقدام به پیش فروش خودرو می کردند، شناسایی و پلمب شدند.

همانطور که گفته شد سوءاستفاده از ناآگاهی مردم و ارائه وعده های رنگارنگ از جمله راهکارهای این مجموعه ها برای جذب سرمایه افراد و کلاهبرداری از آن هاست که تاثیرات این اقدامات غیرقانونی را در تاکستان بیش از هرجای دیگری می توان مشاهده کرد.

خبرنگار ما برای بررسی میدانی فعالیت شرکت های پیش فروش خودرو و شرایط آن ها در تاکستان، راهی این شهر شده است. «تاکستان» شهری واقع در ۴٠ کیلومتری مرکز استان قزوین می باشد که باغات انگور و کشمش های درجه یک آن در سطح داخلی و خارجی مطرح و مشهور است.

روایت پیش فروش عجیب خودرو توسط یک شرکت خاص در تاکستان/ اینجا دیگر کسی دل و دماغ کارکردن ندارد!

سود خوب می گیرم و دیگر کار نمی کنم!

«چهار راه غفاری» یکی از پرتردد ترین معابر شهر تاکستان است. به سراغ مردی تقریبا ۴٠ ساله می روم و از وی نحوه فعالیت یکی از معروف‌ترین شرکت‌های پیش فروش خودرو را جویا می شوم. خود را سعید معرفی می کند و می گوید قبلا در یک واحد تولیدی واقع در شهرک صنعتی خرمدشت فعالیت داشته است.

سعید در رابطه با این شرکت پیش فروش خودرو می گوید: بعد از صحبت ها و اصرار دوستانم قبول کردم با فروش پرایدی که داشتم و پس انداز چند ساله ام، در این شرکت سرمایه گذاری کنم. الان ماهانه بیش از حقوق کارخانه ای که می رفتم، سود می گیرم و به همین دلیل قید کار کردن را زدم.

از او در رابطه با تضامین این شرکت پرسیدم که گفت: بعد از اینکه دوستانم در رابطه با سودهای ارائه شده توسط این شرکت شنیدم، به تنها چیزی که فکر نکردم تضامین آن ها بود. پیش خودم گفتم وقتی همه می روند، من هم بروم.

وی با خنده ادامه می دهد: من هم مثل خیلی ها شنیده ام که بیشتر این شرکت ها کلاهبردار هستند اما چه کنم که سود خوبی می دهند و فعلا نمی توانم دست از آن بکشم.

روایت پیش فروش عجیب خودرو توسط یک شرکت خاص در تاکستان/ اینجا دیگر کسی دل و دماغ کارکردن ندارد!

نمی خواهیم به آینده و سرنوشت شرکت... فکر کنیم!

در ادامه با یک جوان ۲۷ ساله تاکستانی که نامش امیر است همکلام می شوم. مغازه لباس فروشی دارد و چندماهی می شود که بخش زیادی از سرمایه خود را به این شرکت پیش فروش خودرو سپرده است.

امیر می گوید: در حال حاضر در تاکستان کمتر خانواده ای هست که در این شرکت سرمایه گذاری نکرده باشد. این خانواده ها روی سود این شرکت حساب زیادی می کنند و به نوعی با آن زندگی خود را می چرخوانند.

وی اضافه می کند: حرف در مورد این شرکت زیاد است و همه می دانند دیر یا زود مدیران آن یا پا به فرار می گذارند و یا اعلام ورشکستگی می کنند اما کار از این کارها گذشته. مردم فعلا به این فکر می کنند که سود به نسبت کلان به دست آمده را چطور خرج کنند. هیچکس نه به آینده فکر می کند و نه می خواهد فکر کند.

روایت پیش فروش عجیب خودرو توسط یک شرکت خاص در تاکستان/ اینجا دیگر کسی دل و دماغ کارکردن ندارد!

با «ربا» سرمایه مردم و اقتصاد تاکستان را از بین می برند!

وارد یک سوپر مارکت می شوم. از مرد فروشنده که نزدیک به ۵٠ سال سن دارد، یک آب معدنی می خواهم. پول آب را که حساب کردم، پرسیدم اوضاع کاسبی چطور هست؟

فروشنده که مشخص بود فهمیده اهل این شهر نیستم، می گوید اوضاع کسب و کار خوب نیست و افزایش قیمت کالاها در کاهش مشتریانش تاثیر زیادی داشته است. از او درباره شرکت های پیش فروش خودرو و نفوذ آن ها در بین مردم تاکستان سوال آن می کنم.

کمی فکر می کند و می گوید: این آفت چند سالی است که تاکستان را درگیر خود کرده و اقتصاد این منطقه از روال عادی خارج شده است.

وی ادامه می دهد: دیگر مثل گذشته کسی به کار کردن و راه انداختن کسب و کار فکر نمی کند. از روزی که این شرکت های پیش فروش خودرو آمدند، هرکس هرچقدر که داشت به این ها داد تا چند درصد بیشتر سود بگیرد. نیروی کار در تاکستان خیلی کم شده و همه می دانیم این موضوع چقدر در امروز و فردای شهرمان تاثیرگذار است اما هیچکس اقدامی نمی کند.

فروشنده به پسر خود که در گوشه ای از مغازه ایستاده اشاره می کند و می گوید: همین آقا فرزاد ما هم با برادرش من را تحت فشار گذاشته اند که مغازه را بفروشم و پولش را به شرکت... ببرم. هرچه می گویم این ها قابل اعتماد نیستند گوش نمی کنند. مانده ام چه کنم. از یک طرف مطمئن هستم سودی که این شرکت می دهد در حکم ربا است و از طرفی هم می دانم فعالیت آن ها روزی به پایان می رسد و خیلی ها متضرر می شوند.

روایت پیش فروش عجیب خودرو توسط یک شرکت خاص در تاکستان/ اینجا دیگر کسی دل و دماغ کارکردن ندارد!

قراردادی در حد ترکمنچای!

قبل از حرکت به سمت تاکستان، از یکی از دوستان، شماره فردی به نام سعید را گرفتم که به موضوع فعالیت شرکت های پیش فروش خودرو تسلط خوبی داشت. با او تماس گرفتم و یک ربع بعد در حوالی ساختمان شهرداری تاکستان همدیگر را دیدیم.

با توجه به اینکه باید زودتر به قزوین برمی گشتم، خیلی زود بحث را با سعید باز کردم. از سعید پرسیدم افرادی که به شرکت پیش فروش خودرو... مراجعه می کنند، اطلاعاتی در رابطه با بندهای قرارداد دارند؟

وی در این رابطه می گوید: متاسفانه در فضای تبلیغاتی به وجود آمده در رابطه با این شرکت، افراد توجه چندانی به اخذ ضمانت های لازم ندارند و صرفا برای رسیدن به سود، چشمان خود را به روی بسیاری از حرف ها و مباحث می بندند.

سعید اضافه می کند: اگر کسی به دور از هیجانات متن قرارداد با شرکت... را مطالعه کند، متوجه می شود که در این نوع قرارداد، بیش از آنکه فروشنده متعهد شود، خریدار باید تابع باشد. قراردادی که در حد ترکمنچای می تواند آسیب داشته باشد.

وی در ادامه می گوید: برای مثال فردی ۵٠٠ میلیون تومان در این عنوان تحت عنوان مشارکت، سرمایه گذاری می کند. قبلا این فرد با این رقم، قراردادی برای دریافت خودرو منعقد می کرد و پس از چندماه(بیش از موعد توافق شده در قرارداد) با دوندگی بسیار به خودرو می رسید. اما الان دیگر بحث خودرو مطرح نیست و به افراد از پولی که آورده اند سود می دهند. به این صورت که در پایان هر دوره کاری، شرکت... اعلام می کند اگر پول خود را خارج نکنید، چند درصد روی سود قبلی می گذاریم و افراد هم که درگیر رقم های کلان روی کاغذ شده اند، باز هم فریب می خورند و ادامه می دهند.

از سعید می پرسم اگر کسی بخواهد پول خود را از این شرکت خارج کند، باید چه روندی را پشت سر بگذارد؟ وی در این رابطه می گوید: شرکت آنقدر جلوی پای افراد پیشنهادات فریبنده می گذارد که طرف نمی تواند از آن سود چشم پوشی کند. به فرض اگر فردی از این مرحله هم بگذرد برای خروج از شرکت باید دو کار انجام دهد. این فرد یا باید کسی را به اندازه پول خود وارد چرخه کند یا اینکه برای رسیدن به کل پول، چند ماه صبر کند. در این مورد در پایان هر دوره، ۱٠ درصد پول به طرف داده می شود. یعنی ده دوره باید به اتمام برسد تا اصل پول و سود آن زنده شود.

از سعید خداحافظی می کنم و به قزوین بازمی گردم. در مسیر بازگشت به قزوین، با هماهنگی روابط عمومی اداره کل دادگستری استان، وقتی برای مصاحبه تلفنی با دادستان تاکستان تعیین می شود.

روایت پیش فروش عجیب خودرو توسط یک شرکت خاص در تاکستان/ اینجا دیگر کسی دل و دماغ کارکردن ندارد!

بساط این شرکت ها باید برچیده شود

محمد صمدی دادستان تاکستان در این گفت و گو با اشاره به فعالیت شرکت های پیش فروش خودرو در این شهرستان اظهار می کند: بعضی از این شرکت ها دارای مجوز هستند اما فعالیت مناسبی ندارند و بسیاری از این شرکت ها نیز شاید مجوز و پروانه اخذ کرده باشند اما فعالیتی که انجام می‌دهند، غیرقانونی است.

وی می افزاید: شاید نیاز باشد برخی از شرکت های پیش فروش خودرو در شهرستان تاکستان مجوز بانک مرکزی را اخذ کنند و اگر بخواهند کار لیزینگ انجام دهند باید از شرکت لیزینگ، تاییدیه و نمایندگی داشته باشند که متاسفانه اینگونه نیستند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان فعالیت بیشتر شرکت های پیش فروش خودرو را برخلاف مجوز آنها ذکر و با اشاره به شناسایی و پلمب ۱۸ مکان ثبت نام برای پیش فروش خودرو طی سه ماه اخیر، ادامه می‌دهد: از جمله اماکنی که در آن ها ثبت نام ها انجام می‌شده می‌توان به مغازه ساندویچی، بیمه آسیا، شرکت متروکه و... اشاره کرد.

صمدی در پاسخ به این سوال که آیا سودهایی که از پیش فروش خودرو دریافت می شود از نظر شرعی صحیح است و مشکل ندارد، می گوید: امکان دارد اشکال شرعی هم داشته باشد که در این زمینه اصلا ورود پیدا نمی کنیم و کارشناسان و مراجع دینی باید نظر دهند بحثی که دستگاه قضایی پیگیری می کند، حقوقی است و به لحاظ حقوقی، مشکل وجود دارد.

وی ادامه می دهد: با توجه به تصمیم اخذ شده در مرکز استان، جلوگیری از فعالیت این شرکت ها در دستور کار قرار گرفته و سرمایه پذیری ها باید متوقف شود. شرکتی که پول گرفته، اگر خودرو دارد باید تحویل دهد و اگر خودرو ندارد، وجوه را باید به مردم بازگرداند.

این مسئول قضایی اضافه می کند: در حال حاضر پیگیر هستیم در قالب دادن مهلت و بدون چالش، مشکل ناشی از فعالیت شرکت های پیش فروش خودرو را حل کنیم در صورتی که بخواهند پا را فراتر از قانون بگذارند برخورد قاطع صورت می گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان همچنین به اعلام هشدارهای لازم به مردم از طریق نصب بنر، مصاحبه با رسانه ها و ارسال پیامک مبنی بر در اختیار قرار ندادن پول و سرمایه خود به شرکت های پیش فروش خودرو اشاره می کند و می افزاید: در مواردی ممکن است فردی خودرو هم تحویل بگیرد اما بعضا در سطح کشور شاهد این مسائل بوده ایم که این شرکت ها نخست اعتمادسازی کرده اند، وجوه را دریافت کرده و خودرو هم تحویل داده و تعهدات خود را بالا برده اند اما معمولا پا به فرار گذاشته اند و بر این اساس مردم باید مراقب باشند و اصلا به این شرکت ها اعتماد نکنند.

صمدی ادامه می دهد: به فرض دیواری می خواهد خراب شود و در حال فروریزی است و کسی می گوید می خواهم زیر سایه آن بنشینم، سودهای شرکت های پیش فروش خودرو همان سایه دیواری است که هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد و باید گفت مردم نباید به گونه ای رفتار کنند که اقدام علی نفسه باشد.

وی اضافه می کند: یک سری از شرکت های پیش فروش خودرو در قزوین و دیگر شهرستان ها شعبه دارند که مشخص شدن شعبه اصلی آنها نیاز به بررسی دارد گرچه برنامه این است به سمتی حرکت کنیم که بساط این شرکت ها برچیده شود.

هرچه هست داستان فعالیت شرکت های پیش فروش خودرو به مراحل خطرناکی رسیده و در صورتی که هرچه سریعتر از نفوذ بیشتر این مجموعه ها جلوگیری نشود، شاهد رقم خوردن اتفاقات تلخی آن هم در شرایط اقتصادی کنونی خواهیم بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    0 0
    سلام علیکم ، شرکت های غیرمجاز و مجاز فروش خودرو ، بسیاری هم در تهران وجود دارد . کلاهبرداری در بازار فروشندگان و نمایشگاه داران تهران غوقا می کند و اتحادیه هم ، اهرمی در خصوص اجرایی کردن مقررارت ندارد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس