درازنو

روستای درازنو در ۴۰ کیلومتری شهرستان کردکوی و در محدوده روستای بالاجاده واقع شده است. این روستا در مجاورت قله درازنو به ارتفاع حدود ۲۸۰۰ متر در قرار دارد...

به گزارش مشرق، روستای ییلاقی درازنو در فاصله ۴۰ کیلومتری کردکوی و درکنار قله درازنو واقع شده است. این روستا به دلیل واقع شدن در ارتفاعات البرز، چشم انداز شگفت انگیزی به خلیج گرگان دادع است، طوری که بیش از ۱۱ شهر و صدها روستای ولایات گلستان و مازندران از این روستا قابل مشاهده است . وجود دو غار طبیعی به نام های "گنج خانه" و "انبار حسن خان" از جاذبه های منحصر به فرد این روستای درازنو است .


درازنو، دهکده ای کوهستانی به همراه خانه هایی با معماری کوهستانی است. در این دهکده، خانه ها با شرایط اقلیم آب و هوایی خود ساخته شده است.

آشنایی با روستایی که بر بال ابرها است +تصاویر

جاهای دیدنی روستای درازنو

سفر به این روستا اغلب برای دیدن زیبایی‌های طبیعی آن است. طبیعت این منطقه به قدر کافی می‌تواند شما را به خود مشغول کند. اما در نزدیکی روستا دیدنی‌هایی هم وجود دارند که می‌توانید برای کامل کردن سفر خود سری به آن‌ها بزنید.

آشنایی با روستایی که بر بال ابرها است +تصاویر


غار یخچال

قرار گرفتن در ارتفاعات باعث شده تا بسیاری از مناطق این روستا در فصل زمستان محلی برای جمع شدن برف‌ها باشد. یکی از معروف‌ترین غارهای طبیعی روستا، غار یخچال است. این غار درست در زیر قله دکالی و در مجاورت تخته سنگی بزرگ قرار گرفته است. تفاوت این غار با دیگر غارهای منطقه آن است که دمای هوای داخل غار آنقدر پایین است که در شهویرماه نیز می‌توانید در آن برف ببینید.

غار گنج خانه

غارهای آهکی یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌ها هستند. اگر مسافر روستای درازنو هستید حتما سری به غار گنج خانه بزنید تا شاهد سنگ‌ها و دیواره‌های زیبای آهکی در این غار باشید. این سنگ‌ها از جنس استالاگتیت و استالاگمیت است و هزاران سال قدمت دارد.

میل رادکان

میل رادکان یکی از بناهای تاریخی است که در ۴ کیلومتری جنوب شرقی کردکوی قرار گرفته و حدود ۲۰ دقیقه از روستای درازنو فاصله دارد. این میل که معماری شبیه به گنبد قابوس دارد، به احتمال زیاد در سال‌های ۴۰۷ هجری قمری ساخته شده و هنوز پابرجاست. مهم‌ترین دلیل اهمیت این بنا، کتیبه‌های تاریخی است که به خط پهلوی نوشته شده است.

بیشتر بخوانید:
نکاتی که باید در سفر جاده‌ای با خودرو شخصی بدانید +عکس

با دُر یتیم خلیج فارس بیشتر آشنا شوید +تصاویر

آشنایی با بهشتی در قطب شمالی ایران +تصاویر

با مکان‌های دیدنی مشگین شهر آشنا شوید +تصاویر

آشنایی با زیباترین جاده جنگلی +تصاویر

باغی به اندازه یک جنگل در نزدیکی تهران +تصاویر

مقصد چهار فصل مذهبی ایران +تصاویر

آشنایی با شهر گل و شعر +تصاویر

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر

گلستانی در پایتخت شلوغ +تصاویر

چگونه به درازنو سفر کنیم؟

روستای درازنو در بلندترین ارتفاعات جنوبی کردکوی و در استان گلستان قرار گرفته است. برای رسیدن به این روستای زیبا و منحصر به فرد باید راه جاده اصلی را از کردکوی پیش بگیرید. پس از عبور از پارک جنگلی امام رضا (ع) ، وارد جاده‌ای پرپیچ و خم می‌شوید. این جاده خود یکی از جاذبه‌های منطقه است. زیرا در هر فصلی از سفر می‌توانید رنگ‌های متفاوتی را در طبیعت حاشیه‌ی جاده تماشا کنید. انتهای این جاده‌ی هزارپیچ مقصد سفر شما خواهد بود.

آشنایی با روستایی که بر بال ابرها است +تصاویر

فاصله تهران تا روستای درازنو بسته به انتخاب مسیر از جاده‌های فیروزکوه یا سمنان بین ۴۰۰ تا ۴۴۰ کیلومتر متغیر است. مسیر فیروزکوه به روستای درازنو برای ساکنان شرق و شمال تهران در حدود ۶ ساعت و نیم طول می‌کشد. اگر ساکن ورامین یا جنوب تهران هستید می‌توانید مسیر عبوری از استان سمنان به‌سمت دامغان را انتخاب کنید. مسیر فیروزکوه با عبور از شهرهای قائم شهر، ساری، نکا و بهشهر به کردکوی می‌رسد و ادامه راه از مسیر پارک جنگلی امام رضا (ع) ادامه پیدا می‌کند.

جاده سمنان با گذر از گرمسار، سرخه، سمنان و دامغان به جنوب روستای درازنو می‌رسد. در این مسیر پس از رسیدن به دامغان، از خروجی شمال غربی این شهر به‌سمت آستانه ادامه مسیر دهید. از آستانه نیز به‌سمت روستای دیباج و جنگل جهان‌نما بروید. این جاده از رادکان می‌گذرد و نسبت به جاده کردکوی پیچ‌وخم کمتری دارد.

آدرس روستای درازنو: استان گلستان، شهرستان کردکوی، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی کردکوی، روستای درازنو


معماری منطقه

در این دهکده، خانه ها با شرایط اقلیم منطقه ساخته شده است. خانه های کاهگلی با دیوار های چوبی و کاهگل و سقف کاله پوش مخصوص مناطق کوهستانی است. مزیت این گونه ساختمانها در این مناطق، حفظ گرما در زمستان و جریان هوای خنک در تابستان است و مقاوم بودن در برابر لرزش و زلزله نیز از دیگر ویژگیهای آن است. در ضمن یکپارچگی بافت روستایی در اینجا وجود ندارد. برخی از ساختمانها از چوب و تخته و کاه گل با کف کرسی است که بیشتر از سنگ کوهستانی و سقف کاله پوش و برخی از آنها تمام چوب است. ساخت این خانه های تمام چوب به اواخر دوره قاجار برمی گردد.

آشنایی با روستایی که بر بال ابرها است +تصاویر

پوشش گیاهی و طبیعت درازنو

این روستای مرتعی، درختچه و درختکاری شده است. جنگل کاری توسط منابع طبیعی صورت گرفته است. آویشن، گل گاوزبان، بومادران، شیر خشک، مارم بو، گل بنفشه، کنگر وحشی، گلامیر حسن، گل پر، گل ختمی، گل بابونه، ریحان کوهی، پر سیاوش، یونجه وحشی و گزنه از جمله گل و گیاهان وحشی منطقه هستند.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با جاهای دیدنی روستای پلکانی +تصاویر

آشنایی با جاهای دیدنی سمنان +تصاویر

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

آشنایی با بهشت گمشده ایران +تصاویر

آشنایی با هندوستان ایران +تصاویر

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

عجیب ترین روستاهای ایران را بشناسید! +عکس

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

آشنایی با پارک‌‎های تهران +تصاویر

این گل و گیاهان وحشی نه تنها با رویش خود در بهار و تابستان فضای روستا را زیبا و رنگارنگ می کنند و مراتع زیبایی خلق می کنند، بلکه در مصرف بسیاری از بیماریها از جمله دیابت، آسم، سرماخوردگی و… مفید بوده و مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

آشنایی با روستایی که بر بال ابرها است +تصاویر

همچنین در این دهکده، گونه های درختچه ای زرشک، ازگیل، ولیک، تمشک، سیب وحشی، گلابی وحشی و آلوچه هر سال در فصل تابستان پربار هستند.

سطح زیادی از عرصه های «درازنو» به دلیل فقر پوشش گیاهی توسط آبخیزداری منابع طبیعی استان با گونه های کاج سیاه، افرا، زبان گنجشک، گیلاس وحشی، بلوط و گردو کشت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بشار عبدالواحد IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    4 4
    اینجا عربستان است به جان اربابم بن سلمان
  • سید IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    3 0
    شهر من کردکوی این روزها چه زیبا شده ای مسافران فقط خواهشا خواهشا زباله نریزید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس