کد خبر 1470095
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳
بایدن: آمریکا به دنبال تغییر حکومت در روسیه نیست 

رسانه آمریکایی پولیتیکو روز جمعه به نقل از مقامات آگاه گزارش داد، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سفر خود به لهستان گفته است که واشنگتن به دنبال تغییر حکومت در روسیه نیست.

به گزارش مشرق، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۲۲ فوریه با گروه موسوم به "بخارست ۹" متشکل از بلغارستان، رومانی، اسلواکی، مجارستان، جمهوری چک، لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی دیدار و گفتگو کرد.

روزنامه آمریکایی پولیتیکو درباره این دیدار نوشت که بایدن در یک گفتگوی خصوصی پشت درهای بسته در لهستان به رهبران این کشورها گفت که قصدی برای تغییر حکومت در روسیه ندارد.

سفر بایدن به لهستان پس از سفر غیرمنتظره او به کی یف به مناسبت اولین سالگرد جنگ اوکراین و روسیه انجام شد.

رئیس جمهوری آمریکا در پی تعلیق همکاری روسیه در پیمان کنترل جنگ افزارهای هسته ای (نیو استارت)، با سران کشورهای تشکیل دهنده جناح شرقی ناتو "بخارست ۹"، برای تاکید بر حمایت از امنیت آنان در ورشو دیدار کرد.

بیشتر کشورهای عضو جناح شرقی ناتو مانند لهستان، بلغارستان و لیتوانی معروف به "بخارست ۹" که پس از دوره جنگ سرد به این ائتلاف نظامی غربی پیوسته اند، از نیرومندترین حامیان کمک نظامی به کی یف هستند و حتی برخی مقام های این کشورها خواستار اختصاص منابع بیشتر مانند سامانه های دفاع هوایی به اوکراین شده اند.

بایدن که دوشنبه شب پس از دیدار غیرمنتظره از کی یف، پیشاپیش فرارسیدن سالگرد حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنج اسفند ماه ۱۴۰۰)، وارد ورشو پایتخت لهستان شد، در آغاز این نشست دوباره بر تعهد ایالات متحده به امنیت گروه بخارست ۹ تاکید کرد و افزود: غرب هیچگاه قصد حمله به روسیه را نداشته و این حمله انتخاب و خواسته پوتین بوده است.

رئیس جمهور آمریکا ماه مارس سال گذشته (۲۰۲۲) در سخنانی گفت: "به خاطر خدا، این مرد (پوتین) نباید در قدرت باقی بماند". هر چند دستیاران بایدن پس از آن برای عقب نشینی از این سخن تلاش کردند و آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا گفته بود که ما راهبردی برای تغییر حکومت در روسیه یا هر کشور دیگری نداریم.

بایدن روز بعد با پافشاری بر سخنانش، آنها را نه نشانه تغییر سیاست دولتش، بلکه ابراز خشم اخلاقی دانست که از آنها پوزش نمی‌خواهد.

در پی این سخنان بایدن، جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید با پیشنهاد کمک مالی واشنگتن به مخالفان حکومت روسیه، گفت که آمریکا تنها با تغییر دادن نظام روسیه می‌تواند به اهداف دراز مدت خود در اروپا دست یابد.

بولتون در مطلبی با عنوان "پوتین باید برود" در نشریه برخط "۱۹۴۵" توصیه کرد که ایالات متحده کمک مالی در اختیار مخالفان دولت روسیه بگذارد تا افسران میان رتبه ارتش این کشور را برای کودتا علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سازمان دهی کنند.

وی با این ادعا که بدون تغییر حکومت روسیه، صلح و امنیت در دورنمای درازمدت اروپا دیده نخواهد شد، افزود که تغییر در روسیه باید فراتر و بیشتر از تغییر پوتین باشد و تمامی حکومت روسیه باید برکنار شود.

بولتون که در هنگام تصدی مقام مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، قهرمان سیاست سرنگون کردن حکومت‌های کوبا، ونزوئلا و ایران بود، در پی منحرف کردن دیپلماسی ترامپ با کره شمالی، در سپتامبر ۲۰۱۹ برکنار شد. هر چند در سیاست و موضع رسمی ایالات متحده نسبت به هاوانا، کاراکاس و تهران از هنگام به قدرت رسیدن بایدن، دگرگونی دیده نشده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    4 0
    تو رو خدا بیا خواهان باش نکبت
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    2 0
    کار کشورها به کجا رسید آمریکا داره تعیین تکلیف کنه برای کشورها
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    3 0
    آنریکا چه کاره است که دنبال تغییر حکومت جایی باشد آمریکا قد این حرفها نیست بعد بیست سال مفتضحانه از افغانستان فرار کردی. خیلی هنر کنی باید دنبال تغییر خودت باشی بایدن ببم
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    0 0
    جویی باد شکم خدا نیامرزدت که نمی‌خوای حکومت روسیه را عوض کنی🤣🤣🤣🤣
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    0 0
    شیطان بزرگ امریکا دلش میخواهد اما ناتوان است
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    1 0
    گم شو بابا،حالا که تو اوکراین زاییدی.دنبالش هستی،زورت نمیرسه بدبخت.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    0 0
    دنبال و فکر پوشک برای خودت و مزدورانت در اوکراین باشی کافیه . خ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس