گروه 20

نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ به میزبانی هند و با حضور مقام های دیپلماتیک ۲۰ کشور جهان با محوریت مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، اوضاع جنگ اوکراین، امنیت غذایی و انرژی آغاز شد.

به گزارش مشرق از خبرگزاری اسپوتنیک، نشست وزیران امورخارجه کشورهای گروه ۲۰ به میزبانی هند با محوریت جنگ اوکراین درحالی آغاز شد که این جلسه با یک دقیقه سکوت به یاد جان باختگان زلزله مرگبار اخیر ترکیه و سوریه برگزار شد.

نارندرا مودی نخست وزیر هند گفت موسسه های چندجانبه در رویارویی با بزرگترین چالش های جهان در آغاز به کار جلسه وزیران امورخارجه کشورهای گروه ۲۰ ناموفق بودند. وی در بیانیه آغاز این نشست افزود ما باید بدانیم که چندجانبه گرایی امروز دچار بحران شده است. تجربه های چندین سال اخیر در بحران های مالی، تغییرات اقلیمی، همه گیری، تروریسم و جنگ به روشنی نشان می دهند که حکمرانی جهانی شکست خورده است.

جلسه امروز با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان زلزله مرگبار ۶ فوریه ( ۱۷ بهمن) که در ترکیه ۴۵ هزار و در سوریه ۵ هزار و ۸۰۰ کشته به جاگذاشت آغاز شد.

درحالی که هند در کنار کشورهای غربی نگرانی های خود را درباره چین ابراز می کند، مهمترین خریدار تسلیحات نظامی از روسیه است و واردات نفت از این کشور را افزایش می دهد. هند جنگ اوکراین را محکوم نکرده است. باوجود این نارندرا مودی سال گذشته به ولادیمیر پوتین گفت : اکنون زمان جنگ نیست.

محورهای اصلی نشست گروه ۲۰ مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، اوضاع جنگ اوکراین، امنیت غذایی و انرژی عنوان شده است.

ریاست فعلی گروه ۲۰ که به شکل دوره ای برگزار می شود به عهده «جی شنکر» وزیر امورخارجه هند است.

آنتونی بلینکن، سرگئی لاوروف و جی گانگ وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه و چین نیز در این نشست شرکت کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس