حمایت آمریکا و اسلوونی از ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین

ایالات متحده آمریکا و اسلوونی همزمان با نخستین سالگرد جنگ اوکراین در حالیکه جهان خواستار پایان یافتن این جنگ است، از ارسال تجهیزات نظامی به کی یف حمایت کردند.

به گزارش مشرق، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: اسلوونی و آمریکا قاطعانه در کنار اوکراین و مردم این کشور ایستاده اند.

وی تصریح کرد: دو کشور در هماهنگی با متحدان اروپایی و جهانی خود، از تلاش‌های مردم اوکراین برای دفاع از کشور و دموکراسی خود در برابر جنگ تجاوزکارانه روسیه حمایت می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ایالات متحده و اسلوونی بر وحدت و همبستگی ناتو و اهمیت بازدارندگی و موضع دفاعی قوی این سازمان تاکید کردند.

این در حالی است که ۱۹۳ عضو سازمان ملل از روز گذشته در حال بررسی پیش‌نویس قطعنامه ای پیشنهادی هستند که خواستار «توقف خصومت‌ها» و خروج نیروهای نظامی روسیه از خاک اوکراین در داخل مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی است.

همچینین دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در محل مجمع عمومی سازمان ملل در نشستی در جمع خبرنگاران از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل خواست تا در مورد قطعنامه غیر الزام آور قانونی رای دهند که بر ضرورت دستیابی به صلحی جامع، عادلانه و پایدار» مطابق با قوانین سازمان ملل متحد تاکید می‌کند.

وی مدعی شد: در این جنگ دو طرف وجود ندارد، یک متجاوز و یک قربانی وجود دارد و ما هرگز خواهان جنگ نبودیم اما می‌دانیم برای چه می‌جنگیم. ما از سرزمین، خانواده و خانه‌هایمان دفاع می‌کنیم.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل هم روز چهارشنبه به وقت محلی گفت که کشورهای غربی نگرانی‌های مسکو را نادیده گرفته و به نزدیک‌تر کردن زیرساخت‌های نظامی ناتو به مرزهای کشورش ادامه می‌دهند.

نبنزیا خطاب به مجمع عمومی گفت: مسکو گزینه دیگری نداشت جز اینکه عملیات نظامی ویژه را در ۵ اسفند سال گذشته برای دفاع از زبان روسی در شرق اوکراین و تضمین امنیت کشور آغاز کند.

نماینده روسیه افزود: بسیار روشن شده است که بحران اوکراین تنها به کاتالیزوری برای آشکار شدن روس هراسی تبدیل شده است. اکنون آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای اعمال تحریم‌ها با یکدیگر رقابت می کنند در حالی که در واقع تحریم‌ها بیشترین ضربه را به جهان در حال توسعه وارد می‌کند.

وی از کشورهای عضو خواست به قطعنامه‌ای که در پایان نشست فوق‌العاده مجمع به رای گذاشته می‌شود، رای منفی دهند و گفت که این قطعنامه کمکی به مذاکرات صلح نخواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ایالات متحده بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است. دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    0 0
    دست من بود دستور میدادم تمامی ارتش های جهان خلع سلاح شود تا صلح دائمی در جهان برقرار گردد.. بعد از گذشت نزدیک صد سال از تشکیل سازمان ملل متحد که قبلش هم جامعه ملل متحد بود واقعا ناکارآمدی این سازمان در تامین صلح و ثبات جهانی که ابرقدرتها اون رو بهم زدن و میزنند آشکار شده است..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس