سیاستمدار کُرد: ترکیه و اسرائیل مانع تحویل نفت اقلیم کردستان به بغداد می‌شوند

یک سیاستمدار کرد عراق گفت که ترکیه و رژیم صهیونیستی مانع تحویل نفت استخراجی در اقلیم کردستان به دولت مرکزی عراق می‌شوند.

به گزارش مشرق، «غالب محمد» از اعضای جنبش تغییر در اقلیم کردستان عراق و عضو کمیسیون انرژی و گاز پارلمان عراق در مصاحبه‌ای گفت که اربیل طی قراردادی با ترکیه و رژیم صهیونیستی نفت و گاز استخراجی را به قیمت ارزان به آن‌ها می‌فروشد.

او به وبگاه المعلومه گفت که این قراردادها طولانی مدت هستند و از این رو ترکیه و رژیم غاصب صهیونیستی با تحویل نفت استخراجی در اقلیم کردستان به شرکت «سومو» به عنوان تنها مرجع قانونی برای بازاریابی و صادرات نفت عراق، مخالفت می‌کنند.

غالب محمد افزود: «بخشی از نفت اقلیم کردستان در اختیار دولت اربیل نیست، بلکه در تسلط ترکیه و اسرائیل است و این همان دلیل اصلی است که مانع توافق بغداد و اربیل و تحویل نفت به شرکت سومو می‌شود».

به گفته او دادگاه عالی فدرال عراق با استناد به قانون اساسی حکم قطعی به تحویل نفت استخراجی در اقلیم کردستان به دولت مرکزی داده است، اما مقامات اربیل نمی‌خواهند که صادرات نفت تحت مدیریت شرکت سومو باشد.

این نماینده عراقی و سیاستمدار کُرد همچنین گفت: «شرایط مالی و خدماتی در اقلیم کردستان بسیار بد است؛ از سوی دیگر ترکیه از نفت باقی مانده در کنترل اقلیم نهایت سود را می‌برد. در اصل باید گفت که اقلیم کردستان بدون تایید شرکت‌های خارجی حتی یک بشکه نفت هم به دولت فدرال نمی‌دهد».

دادگاه فدرال عراق اواخر بهمن‌ماه سال گذشته قانون نفت و گاز تنظیم‌شده در اقلیم کردستان را مغایر با قانون اساسی خواند و از مقام‌های این منطقه خواسته بود نفت خام تولیدی خود را تحویل دولت بغداد دهند.

در تصمیم دادگاه فدرال عراق آمده است که اقلیم کردستان باید کل نفت خام این منطقه و مناطق همجوار را به وزارت نفت در بغداد به‌عنوان نماینده دولت فدرال تحویل دهد.

این حکم قراردادهای نفتی اقلیم کردستان با شرکت‌های نفتی، طرف‌های خارجی و دیگر دولت‌ها را بی‌اعتبار اعلام کرد؛ بر اساس این سند، قراردادهای اکتشاف، استخراج و فروش نفت و گاز شامل این حکم می‌شوند.

با این حال مقامات اربیل همچنان با سوءاستفاده از ضعف قدرت مرکزی و جلب حمایت آمریکا و ترکیه و امارات، همچنان به طور یکجانبه نفت استخراجی را به فروش می‌رسانند و به گفته منابع سیاسی کُرد هیچ شفافیتی در خصوص موارد مصرفی این در آمدها وجود ندارد.

در این راستا چندی پیش «ناهد خانقینی» از سیاستمداران مستقل منطقه کردستان عراق از هرج و مرج و بی ضابطه بودن مسأله صادرات نفت این منطقه سخن گفت و احزاب کُرد حاضر در قدرت را به قاچاق بخش زیادی از نفت استخراج شده متهم کرد.

او به وبگاه المعلومه گفت که در اقلیم کردستان عراق بسیاری بر این موضوع اجماع نظر دارند که در موضوع صادرات نفت هیچ شفافیتی وجود ندارد؛ به طوریکه احزاب با نفوذ بخش زیادی از نفت را بدون هیچ نظارتی به فروش می‌رسانند و تنها ۳۰ درصد در آمد حاصله را وارد بودجه می‌کنند.

به گفته «ناهد خانقینی» بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت روزانه از اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود و با وجود اینکه هر بشکه بالغ بر ۹۰ دلار به فروش می‌رسد، اما بحران اقتصادی همچنان وجود دارد و همه این‌ها به دلیل شفاف نبودن موضوع صادرات نفت است.

او همچنین گفت که نفت کردستان عراق از طریق خط لوله‌ای به ترکیه صادر شده و از آن‌جا به دست مشتریان مختلف خارجی می‌رسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 5
    هرجا کرد است آنجا ایران است.
    • US ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      4 0
      اتفاقا برعکس این شعار فریبنده دیگه تاریخ گذشته شده برو مصاحبه هجری ریس دموکرات کردستان رو با ژیار گل رو تماشا کن ببین دنبال تجزیه ایران هست!
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 4
    ترکیه با عربده کشی وقلدری برای همسایگانش باید منتظر بلائی بدتر از زلزله باشه لطفا به ترکیه وعراق نمک نشناس کمک نکنید به مردم خودمون رسیدگی بکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس