با پایان جنگ تحمیلی، تجربه گرانبهای آن سال‌ها و عمق بینش فرماندهان به نیازهای تسلیحاتی برای بهبود توانمندی رزمی، آغازگر تلاش‌های فراوانی در زمینه تسلیحات و تجهیزات بوده تا شمشیر رزمندگان تیزتر شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، انسان ها عنصر اصلی در جنگ زمینی هستند که با تجهیزاتی از یک کارد و سرنیزه گرفته تا سلاح های صوتی و لیزری با هم درگیر می شوند. هر چند سابقه سال های دفاع مقدس در کشورمان اثبات کرده که ایمان و اراده نیروهای زمینی بسیار مهمتر از کیفیت و کمیت تجهیزات آنها است اما واقعیت این است که هر چه سربازان مجهزتر باشند، روند و نتیجه بهتری در میدان نبرد رقم خواهد خورد.

از این رو در این گزارش به معرفی اجمالی و مرور جدیدترین تجهیزات بومی که در اختیار نیروهای زمینی کشورمان قرار دارد، می پردازیم تا وضعیت تسلیحات و تجهیزات آنها در عرصه نبردهای مدرن روشن تر شود.

تجهیزات رزمندگان زمینی در گذشته شامل سلاح انفرادی، نارنجک دستی و سرنیزه، ماسک شیمیایی، قمقمه آب، کلاهخود و لباس و پوتین معمولی، سلاح های نیمه سنگین شامل تیربار و آر-پی-جی و بعضاً تک تیرانداز و به ندرت دوش پرتاب های سطح به هوا و ضد زره بوده است.


رزمندگان اسلام در دفاع مقدس

در سال های دفاع مقدس بیسیم و دوربین برای همه سربازان موجود نبود، تعداد سلاح های نیمه سنگین به نسبت نفرات هر واحد رزمی، درصد مناسبی را شکل نمی داد و تسلیحات ضدزره هدایت شونده قابل حمل توسط نفر نیز به هیچ وجه کافی نبوده و از نظر وسائل حمل و نقلِ تعداد نفرات کم، نیز تنها موتورسیکلت آن هم نه به تعداد فراوان در جبهه ها موجود بود.

با پایان جنگ تحمیلی، تجربه گرانبهای آن سال ها و عمق بینش فرماندهان به نیازهای تسلیحاتی برای بهبود توانمندی رزمی، آغازگر تلاش های فراوانی در زمینه های مختلف تسلیحات و تجهیزات بود تا شمشیر رزمندگان تیزتر شود.

حاصل این تلاش ها تولید انواع ادوات مخابراتی، سلاح، پوشش های حفاظتی، تجهیزات اپتیکی و حرارتی و حتی وسائل نقلیه کوچک جدید است.

در زمینه مخابراتی کلاه های دارای میکروفون، بیسیم های دیجیتال انفرادی با رمز کننده و قابلیت جنگ الکترونیک، بیسیم زیرآبی برای غواصان از جمله تجهیزات در اختیار رزمندگان است. همچنین دیده بان های مسلح پدافند نیز به تجهیزات پیشرفته ای برای ردیابی هواگردهای دشمن و ارسال بیدرنگ اطلاعات به مراکز فرماندهی منطقه ای تجهیز شده اند که در نوع خود بی نظیر است. انواع گیرنده های مکانیابی جهانی نیز برای کمک به موقعیت یابی در اختیار رزمندگان نیروهای زمینی قرار دارد.

هر چند از بین سلاح های انفرادی جدید ساخته شده در کشور تنها نمونه اس-5.56 که شباهت بسیاری به ام-16 آمریکایی دارد عملیاتی شده اما وضعیت تسلیحات نیمه سنگین به مراتب بهتر است.


سلاح اس-5.56، تک تیرانداز 12.7 میلیمتر در تصویر راست؛ نفر مجهز به دوربین دید در شب در تصویر چپ

تیربارهای با کالیبر 7.62 امروز به تعداد زیاد در اختیار یگان ها قرار دارد. این تیربارها به دوربین های دید در شب و حرارتی نیز مجهز شده اند تا در تاریکی مطلق یا در مه و گرد و غبار نیز کارامد باشند. این سلاح ها با نرخ آتش 650 تا 800 تیر بر دقیقه و برد مؤثر 1500 و برد نهایی تا 4000 متر به خوبی آتش پشتیبانی لازم را ایجاد می کنند.

نارنجک اندازهای خودکار 30 و 40 میلیمتری به ترتیب با برد نهایی 1730 و 2200 متر و نرخ آتش 420 و 300 گلوله بر دقیقه و نمونه نیمه خودکار رولور 40 میلیمتری قابل حمل توسط نفر با برد 365 متر و نرخ آتش 18 گلوله در دقیقه آتش پشتیبانی بی نظیری از نوع انفجاری را برای نیروها فراهم می کنند. دو نوع سنگین تر این نارنجک اندازها بر روی ادوات حمل و نقل هم نصب شده اند.


رولور نارنجک انداز در تصویر راست و نمونه خودکار 40 میلیمتری در تصویر چپ

خمپاره انداز 60 میلیمتری کوماندویی با جرم 6.25 کیلوگرم و برد 800 تا 1050 متر و نرخ آتش 20 شلیک در دقیقه و نوع مستقر شونده 17.5 کیلوگرمی با برد 2550 متر و نرخ آتش 30 گلوله بر دقیقه به عنوان سلاحی با حجم کم و قابل نقل و انتقال، بارانی از گلوله های مرگبار را بر سر دشمن می ریزند.

چند نمونه اسلحه تک تیرانداز جدید با برد بالا در کنار تولید انبوه تک تیرانداز معروف اس-وی-دی امروزه به فهرست تسلیحات سربازان ایرانی اضافه شده است. این تک تیراندازها دارای مشخصات عملکردی بالایی هستند از جمله اس-وی-دی با برد مؤثر 1300 متر و کالیبر 7.62 میلیمتر، نمونه 12.7 میلیمتری با برد تخمینی بیش از 1000 تا 1500 متر و نمونه 20 میلمتری تکتاب دارای برد 2هزار تا 3هزار متر هستند. بعلاوه برای سلاح های قبلی مانند ژ-3 نیز دوربین های هدفگیری دقیق تولید می شود که با نصب روی این سلاح، دقت و برد مؤثر آن را بیش از پیش افزایش می دهد. همه تک تیراندازهای نام برده شده نیز به دوربین های دید در شب و حرارتی قابل تجهیز هستند.


موتورهای چهارچرخ، راکت انداز RPG-29، تک تیرانداز، کلاه کامپوزیتی و تورهای استار در این تصویر مشهود هستند

چند نسل از دوش پرتاب های سطح به هوا مانند میثاق که با سرعت 600 متر بر ثانیه می تواند اهداف هوایی را تا برد 5هزار متر و سقف پرواز 4هزار متر مورد اصابت قرار دهد و دو نسل از موشک سطح به سطح ضد زره مانند صاعقه نیز ساخته شده و در اختیار نیروهای زمینی کشورمان قرار دارد که برد آن هزار متر بوده و قابلیت نفوذ در زره های واکنش دهنده تا 650 میلیمتر را دارد.

راکت انداز کارامد آر-پی-جی-29 نیز امروز در کشور تولید شده و در اختیار رزمندگان زمینی قرار دارد. نوعی سلاح «زاویه زن» هم برای عملیات های خاص تولید شده که به کاربر امکان شلیک به زوایای غیر مستقیم را می دهد.


شلیک موشک سطح به هوای میثاق توسط دیده بان مسلح

در زمینه محافظت از سربازان، کلاه کامپوزیتی ضد گلوله که انواع مختلف آن قابلیت مقاومت در برابر پرتابه هایی با سرعت تا 680 متر بر ثانیه را دارند، انواع پوشش های محافظ ضد گلوله و ضد انفجار برای بدن، پوشش های استتار چند طیفی با قابلیت کاهش اثرات فروسرخ بدن و همچنین ماسک و لباس های جدید برای مقابله با تهاجمات ش.م.ر. به تولید انبوه رسیده است.

چند نمونه تجهیزات هشدار دهنده حملات میکروبی و شیمیایی و داروهای لازم برای مقابله فوری با اثرات این سلاح ها نیز در ایران ساخته شده است. گفتنی است خود لباس سربازان نیز هم از نظر فضا و جای کافی برای تجهیزات اضافی و هم از نظر رنگ و الگوهای استتار دیجیتالی به کار رفته کاملاً جدید هستند.

ساخت انواع چترهای سقوط آزاد و پاراگلایدر مورد استفاده سربازان و همچنین کوله پشتی های جدید مجهز به شارژ کننده تجهیزات برقی و همچنین نوعی با قابلیت ارسال اطلاعات صوتی و تصویری که تولید داخل هستند در اختیار نیروهای زمینی کشورمان قرار داده شده است.


کوله پشتی شارژ کننده تجهیزات(سمت راست) و دارای فرستنده اطلاعات صوتی و تصویری(چپ)

امروزه سربازان زمینی کشورمان به جز دوربین های دوچشمی معمولی از انواع دوربین های حرارتی و دید در شب انفرادی در انواع دستی یا نصب شونده روی کلاه بعلاوه انواع موجود روی تسلیحات برخوردارند. این تجهیزات منجر به افزایش آگاهی سربازان از محیط اطراف در شب، آب و هوای مه آلود و یا گرد و غبار شده و در نتیجه سطح آمادگی رزمی نیروها را در شرایط مختلف به میزان زیادی بهبود داده است. همچنین مسافت یاب های لیزری ساخت داخل نیز برای کمک به هدفگیری و شناسایی دقیقتر مواضع و ادوات دشمن در اختیار نیروها قرار دارد.

موتورسیکلت های چهارچرخه که پیشتر به آن پرداخته بودیم امروزه به تعداد زیاد در اختیار واحدهای مختلف ارتش و سپاه در سراسر کشور قرار دارد. این وسیله دارای مزیت های حرکتی زیادی بوده و قابلیت نصب انواع تسلیحات و تجهیزات پشتیبانی را دارد. همچنین چند نوع خودروی پرتحرک زمینی شامل رمل نورد سمندر، یک نوع خودروی تاکتیکی کوچک مجهز به تیربار چندلوله چرخان ملقب به اشداء و یک خودروی سبک 4*4 فوق سبک به نام رنجر نیز در جهاد خودکفایی نزاجا ساخته شده است. تیربار 6 لوله چرخان نصب شده روی این خودرو دارای کالیبر 7.62 میلیمتر، برد مؤثر بیش از 1000 متر و نواخت تیر استثنایی بیش از 4000 تیر بر دقیقه است.


از راست به چپ خودروهای تاکتیکی سمندر، رنجر و اشداء

این خودروها که ظرفیت 2 تا 3 نفر را دارند برای کاربردهای خاصی ساخته شده اند. سمندر که قابلیت نصب تیربارهای 7.62 تک لول و چرخان و تیربار 12.7 میلیمتری دشکا را دارد با اتکا به سامانه تعلیق خاص، تایرهای پهن و فاصله زیاد محورها و چرخ ها برای حرکت های سریع و مانور بدون از دست دادن تعادل در محیط صحرا و رمل بسیار مناسب است.

خودروی رنجر نیز با توجه به ابعاد کوچک و وزن کم برای انتقال توسط بالگردها و هواپیماهای ترابری کوچک و متوسط مناسب بوده تا با اتکا به تحرک بالای خود و آتش ناشی از شلیک بیش از 4هزار گلوله بر دقیقه پشتیبانی کاملاً‌ موثری را از نیروهای پیاده به عمل آورد.

جایروپلین دو نفره و نمونه هایی از کایت موتوردار و پاراموتور(پاراگلایدر موتوردار) نیز برای گشت زنی و انتقال هوایی یک یا دو نفر نیرو ساخته شده است که در بین آنها جایروپلین به دلیل قابلیت بلند شدن از مسافت های کوتاه، برد و سقف پرواز مناسب، بیشتر می تواند مفید باشد.


جایروپلین دو نفره در اختیار ناجا

البته لازم به ذکر است برای نیروهای ویژه دریایی نیز زیردریایی های یک و دو نفره، هواناو کوچک، قایق های دو نفره و موتورهای زیرآبی برای غواصان ساخته شده تا در عملیات های آبی-خاکی برای انتقال امن و آسان تر نیروها به کار روند.


برخی از تجهیزات انتقال دریایی از بالا به پائین، موتور دریایی، هواناو و زیرسطحی

پهپادهای کوچک و ربات های زمینی که نمونه های مختلف آنها در کشور ساخته شده از جمله وسائلی است که می تواند به فهرست تجهیزات نیروهای پیاده کشور افزوده شود. این پهپادها که شامل نمونه های دست پرتاب بال ثابت، بالگردهای کوچک و متوسط هستند در درجه اول برای شناسایی موقعیت دشمن که اصل مهمی در طراحی عملیات نظامی در تهاجم و دفاع است مفید خواهند بود. ربات های زمینی نیز برای شناسایی موانع کارگذاشته شده توسط دشمن یا هشدار خطرات شیمیایی و بیولوژیک علاوه بر کار شناسایی و جاسوسی طولانی مدت از فواصل بسیار نزدیک دشمن قابل بکارگیری هستند.

تجهیزات جدیدی نیز در کشورهای پیشرفته دنیا برای کمک به سربازان ساخته شده است که با توجه به توانمندی بالای متخصصان و صنایع داخلی ایران طراحی و تولید آنها دور از دسترس نخواهد بود. از آن جمله می توان به نمایشگرهای پیشرفته برای هر سرباز که موقعیت نیروهای خودی و دشمن را به همراه نقشه نمایش می دهد، دوربین های کوچک مستقر روی سلاح و کلاه با قابلیت به اشتراک گذاری اطلاعات با سایر سربازان و فرمانده، نمایشگر نصب شده روی کلاه، ربات های پوشیدنی که برای ایجاد قابلیت حمل بارهای سنگین و کمک به حرکت در محیط های مختلف طراحی شده اند، پوتین هایی با قابلیت ذخیره انرژی و راحتی حرکت اشاره کرد.

در کشورمان ایران نیز ضمن در نظر داشتن توانمندی های اعجاب آور متخصصان و صنعتگران در تولید تجهیزات مورد نیاز با یکپارچه سازی برنامه های مختلف به روز رسانی تجهیزات سربازان و سرمایه گذاری بیشتر که برای انبوه نیروهای پیاده کشورمان قطعاً توجیه اقتصادی نیز خواهد داشت می توان روند تبدیل همه واحدهای نیروهای زمینی کشور را به سربازان حرفه ای تسهیل و تسریع کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    1 1
    جالب بود اما براستی چرا همینطور که اشاره کردید خیلی از سلاحهای انفرادی رونمایی شده ، تولید انبوه نشده ؟؟ کاش این موضوع را برسی میکردید
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    1 1
    زنده باد مهندسان و دانشمندان عزیز و زحمت کش.امیدوارم این تلاششان به سلاح هایی بکه به دست امام زمان می افتد منجر شود.
  • ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    2 1
    در زمان ظهور به امر قائم از دل زمین سپرهایی برای یاران و پیروان او بیرون خواهد آمد که نفوذ ناپذیرند...
  • ایـــــــــــــــــــــران ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    1 0
    مهمترین چیز الان برای ما پرتاب ماهواره موقعیت یابه که هم برای افزایش دقت موشک های ما لازمه و هم در سیستم های نمایشگر موقعیت و IFF نیروهای نظامی پیاده میتونه همراه رادارهای زمینی کمک بسیار خوبی باشه
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    3 0
    عالی بود دشمنان اسلام نابود باد
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    غزوه حنین در صدر اسلام را مطالعه نمائید و به سلاح و عده خود مغرور نشوید آنچه رزمندگان را با آن سلاح های ابتدایی در برابر دشمن پیروز کرد ایمان بالا به خدا و وحدت کلمه بود
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    1 0
    مقایسه ای هم از جهات معنوی داشته باشید!
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    با سلام خدواند به همه عزیزان و زحمتکشان عزت بدهد. خدا کند که ایمان عزیزان هم نسبت به رزمندگان اوایل انقلاب هم دو چندان شده باشد.
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    1 0
    دوستان فراموش نكنند طرف مقابل هم مثله 90 نيست
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    یکی از مهمترین دلایلی که ایران ما توانست استقلالش را حفظ کند تولیدات نظامی ساخت داخل بود شاید عربستان چند برابر ما سلاح داشته باشد اما بدون اجازه سفیر امریکا نمی تواند از آنها استفاده کند حتی اگر به ضرر خودش باشد
  • رضا ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    اين نكته اصلي و حياتي ر افراموش نكنيد كه بفرموده امام آنچه مارا در جنگ پيروز كرد ايمان بود نه سلاح خيلي به اسلحه و مهمات غره نشويد
  • علی تنکابنی ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    زنده و سرفراز باد ایران اسلامی و رهبر عالیقدرش
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    با اينحال در احاديث و ايات داريم كه بايد امكاناتمون رو به رخ بكشيم چون همين چيزا بازدارندگي داره واسه دشمن
  • میثم ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    خوب شد گفتی. آخه مشرق گقته بود آنچه ما را در جنگ پیروز کرد، پفک نمکی بود
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    1 0
    اینا که گذاشتین فقط برای رژه است؟ والا ما که تو آموزشی یه عکس از اینا رو هم ندیدیم! تیربار ژ3 رو دوربین روش گذاشتن میگین تک تیر انداز؟ دقت و برد چی میشه؟ امیدوارم سلاح های پیشرفته رو در اختیار همه ی یگان ها قرار بدن تا برای وقت جنگ مجبور نشیم به دشمن بگیم: ببخشید آقای دشمن! دو ماه صبر کن تا ما به نیروهامون آموزش سلاح های جدید رو بدیم!
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    به نظر خوبه ولی اصلا کافی نیست کاش مقایسه با ارتش های قدرتمند دنیا انجام می دادید
  • رضا ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    قرار نیست به سرباز صفر آموزش سلاحهای پیشرفته بدن. اینها در اختیار ارتش و سپاهه و فقط به نیروهای رسمی ارتش و سپاه آموزش کار با اونها رو میدن
  • حسین ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    آقای عزیز!انتظار داری برای کسی که تا به حال کلاش هم دستش نگرفته!و معلوم نیست فردا روز از کجای دنیا سر در بیاره!(شاید هم تو جبهه دشمن قرار بگیره!)بیایند سلاحهای سازمانی قرار بدهند!!!
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 1
    فقط احمق ها منفی می دن
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    1 1
    خدا کنه اینا رو واقعا خودمون ساخته باشیم نه ساخت روسیه یا چین باشه
  • مهدی ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    (شاید هم تو جبهه دشمن قرار بگیره!) ... این نشون میده آخر توهمی حسین جووون
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    این سلاح ها مال آموزشی ها و سرباز نیست مال گردان های تخصصی سپاه و ارتش هست..
  • امیر ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    1 0
    ما که نفهمیدیم اینا پیشرفته هستند یا نه؟
  • امیر ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    سلام بنظر من اگر غربیها بخواهند عملیاتی بر علیه ایران انجام دهند موشکی و هوایی خواهد بود آنها استراتژی زمین سوخته را اجرا میکنند پس پوشش هوایی و راداری بالایی نیاز داریم
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    تعصب و غيرت، هر ارتش منظمي رو زمين گير ميكنه. مگر با همين سلاح هاي ناچيز نجنگيديم؟ هر چند خيلي تلفات داديم اما يك وجب از خاكمان را به دست اجنبي نداديم. غيرت ايراني سلاح ارزشمند ماست ناشناس عزيز.
  • سامان ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    عزیزان اینا که همه داشته‌ها نیست چیزهای دیگه هست که قرار نیست کسی بدونه تا به وقتش، چیزهایی که هر متجاوزی رو جزغاله میکنه
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 1
    خیلی بی سوادی در سپاه کار با این سلاح های پیشرفته آموزش داده میشه آخه سرباز از اسمش معلومه کارش چیه نکنه میخوای اموزش خلبانی هم بهت بدیم.
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    خدا لعنت کنه کسانی که دشمن اسلام هستن.
  • عباس ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    این تازه مقدمه ای از توسعه ای است که خدا وعده نصرت به مومنین داده که اگر یاری کنید اورا . پیش به سوی وعده نهایی الهی که پیروزی نزدیک است
  • علی ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    با تشکر فراوان از روسیه وچین
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    تو این گرونی...کدام چند برابر داداش؟ امریکا خودشو با ناتو تجهیز کنه هنر کرده...
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    طراحی سلاحها و تجهیزات انفرادی و زیر ساختهای تولید انبوهش، هزینه های سرسام آوری دارد...پس اول تجربه و رسیدن به محصول برتر بعد تولید و به روزآوری مستمر...
  • خاکی ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    ولی در غرب وشمالغرب مناطقی هست که نه تانک بدرد می خوره نه نفر بر زرهی نه موتور سیکلت.یگان دواب یا قاطریزه در غرب وشمالغرب در دوران دفاع مقدس برای خودش جایگاه ویژه ای داشت .چه لگد هاخوردیم از این ناوگان ویژه حمل بار و اذوقه ومهمات تا نوک ارتفاعات و قله ها.....یادروزهای اتش وخون و دفاع با چنگ ودندان بخیر...پرچمهای شهدای این دفاع همیشه بر قله های افتخار بالاودرخشنده است
  • ali ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    کسی که به خودش اعتقاد نداشته باشه همیشه شکست خوردست جالبه هرچیکه جوانان این مرزو بوم بهش دست پیدا کردن رو ربط میدن به یه کشور دیگه به نظر تو هواپیمای بدون سرنشینم اونا به ما دادن؟؟؟ اندکی فکرم خوبه
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    اگر اطلاع داشته باشی اکثر موارد ذکر شده بر یا طراحی داخلی بوده و یا توسعه هایی است بر مبنای یکی از طرح های آنها البته بدون هیج گونه کمک از جانب انها
  • حامدی ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    تقصیر تو نیست که مملکتت رو باور نمیکنی.مشکل اینجاست که اصلا خودت رو باور نکردی.تو اگه دانشگاه هم رفته باشی.آخرش اینکه غربیهارو بلغور کنی.ببخشید که حقیقت تلخه.
  • آشنا ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    بدیهی است که تجهیزات مهم است اما در مقابل دشمن شماره یک ما یعنی آمریکا تجهیزات حرف اول را نمیزند؛ مهم مردمی بودن و همدلی آحاد جامعه در جنگ است. آمریکا تا کنون در هیچ جنگ مردمی پیروز نشده است. در ویتنام که شکست خفت باری خورد، در افغانستان هم شکست نزدیک است. آیا افرادی مردمی، ساده زیست و بی اعتنا به دنیا مانند همت، باکری شهید کاوه و هزاران شهید دیگر در مجموعه دفاعی ما موجود است؟ الله اعلم. خدا کند اینطور باشد.
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    به کوری چشم شما با سپاس از فرزندان ایران اسلامی
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    کمی عمیق تر ببینید. سطحی فکر نکنید. هیچ کس نمی تواند ادعا کند پیشرفت علمی اش بدون کمک دیگران بوده است. منطقا، هر مطلبی که اکنون در کتاب های ریاضی و فیزیک در هر جای دنیا نوشته شده است، با تلاش دانشمندان سراسر دنیا در زمان های دور به دست آمده است. مهم این است که کدام گروه بتوانند این دانش را به فن و ابزار تبدیل کنند، که البته ایرانیان اثبات کرده اند که این توان را دارند.
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    به این می گن خودباوری!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    خدا کنه که برای دیدن پیشرفت چشمامون تنگ نباشه
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    اشتباه مثبت دادم
  • ایرانی ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    علی جان تو از سفارت اینگلیس نظر ندادی!
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    ببخشید از امریکای شما چیزی نخریدن
  • yaser ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    mohandesaye keshvar ke tunestan mohandesie makus konan ;)
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    اینایی که منفی دادن منظورشون با تشکر از کره شمالی و لیبی و ... بوده :))
  • بهائی شناس ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    ربطی به چین و روسیه نداره ، من می دونم کجات می سوزه
  • مهدی ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    0 0
    حالا کی گفته که تولید انبوه نشده اند؟
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    هر هر ! تو خوبی ! از خودمون شروع کنیم ، آستینت رو واسه امنیت و دفاع مملکتت بالا زدی تا حالا؟ نمیگیم تجهیزات و ... ، تا حالا دفاع‌های انفرادی شهری رو خودت یاد گرفتی؟ یا فقط بلدید حرف مفت بزنید تو اینجور مواقع !؟
  • احمد ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    ظاهراً پيشرفتهاي خيره كننده وحيرت انگيز صنايع دفاعي كشورمان كه حتي تحسين كارشناسان نظامي خارجي را به همراه داشته است هنوز نتوانسته است مشكل حاد و مزمن بدبيني برخي افراد كه اتفاقاً از سواد و دانش بسيار اندكي نيز برخوردارندو مشكل خودكوچك بيني دارند حل كند.
  • رنج ديده ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    نوشته اي "باتشكر از چين وروسيه" 1-همت بكن خودت بساز تا ارز تو تشكر كنيم 2- در همه جاي دنيا يا تجهيزات مي خرتد يا كپي ميكنند و... 3-اطلاعات تو چقدر درست است كه تلاش صنعتگران داخلي را باور نداري؟ 4-مطمئن باش آنها در اعمال تحريم با برادر بزرگشان هستند 5-خودمان راباور كنيم كه مي توانيم .
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    ما که سربازیم این چیزورو ندیدیم
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    وقتی مزدورایی مثل شما برای آمریکا خدمات جاسوسی و تقرقه روانی ارائه می دهند چرا ما از روسها دانش فنی کسب نکنیم؟ بعلاوه اینکه در بسیاری از بخش های نظامی به اتکای خود بومی سازی و پیشرفت نظامی داشته ایم. منتها جنس تو از همان جنس های بنجلی است که سالها می گفتند ایرانی فقط بلده آفتابه بسازه.
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    اینها عکس هایی که قابلیت انتشار دارند. اصلی ها را هنوز ندیده ای.
  • ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    مهمترین سلاح، سلاح ایمان است
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    ایمان ها رو هم مقایسه می کردید؟!
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    ولی آقا امیر تا حالا که ما هرچی دیدیم آمریکا توی هرکشوری اول حمله موشکی کرده بعد نیرو پیاده کرده بنظر من اگر فکر کنیم امریکا می خواد فقط با موشک بزنه و فرار کنه کار اشتباهیه.تمامی هدف امریکا تغییر نظام و اوردن نیروی خودش در ایرانه
  • مملی ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    غیرت به تنهائی کافی نیست این اتحاد و یکپارچگی ایرانی و ایمان به خداوند یگانه و ولایت پذیری ائمه (ع) به رهبری سید علی است که قدرتها را زمین گیر کرده والا این سلاح ها هیچکاره اند در جائی که قدرتهای بزرگ بمب های استراتژیکی و هدایت شونده دارن که از سوراخ سنگر داخل میشود و همه چیز را منهدم میکند و یا موشکهای دور برد با حمل کلاهک اتمی است که نقطه را وسط یک دایره میزند .اگر سه مورد بالا نبود خیلی وقت پیش ایران را تاراج کرده بودند
  • میثم ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    همه اینها درست، ولی نمیشه فقط با مقایسه تجهیزات دهه 90 و60 توان دفاعی کشور رو تحلیل کرد.
  • کیهان ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    خدا امثال مقدم رو رحمت کنه که با تفکرشان و ساخت این گونه سلاحها و موشکها وحشت رو در دل دشمنان انداختند ، ببینید افغانستان چیزی نداره ،همیشه ناموسشان مورد تجاوز آمریکاییهاست ، ببینید عراق چیزی نداشت چه به سرش اومد ، ببینید سوریه الان در جنگه ريا، قطعا سوریه از نظر نظامی پیشرفته هست که جرات حمله به اون رو ندارند ، همانند عراق ، بنابر این باید انصاف رو رعایت کنیم و به این زحمات دستمریضاد بگیم هرچند از کشورهای دیگه خریده باشیم یا کپی کرده باشیم ، البته ایران واقعا مغز متفکر جهانه که هواپیمای جاسوسی پهباد رو به زمین نشوند ،چون به گفته خود آمریکاییها این امر محال بود ،بنابر این عزیزان برای استحکام ستونهای نظام دعا کنیم، البته مشکلاتی هم هست که دل انسان رو به درد میاره ولی این از عدم مدیریت بعضی دستگاههاست وگرنه اصل انقلاب و نظام رو من به شخصه تا پای جان پاش وایسادم
  • ناشناس ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    منو كشته زير دريايي كه فرقش با زيردريايي هاي پيشرفته در اينه كه وقتي رفت تو اعماق دريا ديگه رنگ آسمونو نميبينه و خدمه هم ديگه رنگ خانواده محترمو انا الله انا عليه راجعون ، خدا رحمت كنه سيدو حاجي رو...
    • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      0 0
      بدبخت وطنفروش.اگه اب سدم بریزن باز خاموش نمیشی.بسوز
  • ناشناس ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    ایول،زدی توی هدف
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    آب رو بریز اونجات که میسوزه
  • محمد ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    ظاهرأ رفتی سربازی که فقط چای بدی
  • مازیار ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    از لحاظ معنوی هم خودشون رو نشون خواهند داد اما معنویت مانور و رژه نداره ، معنویت رو موقع جنگ و در نبرد حالیشون میکنیم...
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    0 0
    ماجهان سوم همیشه دلمون به ترقه بازی خوشه
  • شرافت استقلال ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    0 0
    یه پیچ ساختی عمو!؟
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    0 0
    مثل اینکه چین روسیه دهن امریکا رو در اقتصاد و تکنولوژی سرویس کردن ها! حداقل مثل قبل انقلاب نوکر تمام قد یک بلوک قدرت نیستیم...
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    0 0
    تشکر از اسرائیل و امریکا یادت نره
  • ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    0 0
    علی خودتم تولید اونایی اره؟
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    0 0
    آقا میثم عزیز در اول جنگ تحمیلی ما از ساخت گلوله تفگ هم عاجز بودیم ! این خیلی کم لطفی و خود کم بینیه که وقتی ابرقدرتی مثل امریکا إظهار ترس وگرانی میکنه ما بیایم این تجهیزات پیشرفته رو با سلاحهای سال ۹۰ و ۶۰ میلادی مقایسه کنیم ! با ساخت موشک خلیج فارس خدا وکیلی ناوهای هواپیما گر غول پیکر رو در حد یک اهن پاره تنزل دادیم !
  • داود ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    0 0
    البته كه كشور ازنظر توان نظامي بسيار پيشرفت كرده است و باقدرت خدا و ايمان جوانان هيچ كس جرات تجاوز به اين مملكت را نخواهد داشت. ولي گاهي اوقات طوري تبليغ مي شود كه مردم فكر مي كنند دشمنان ما در همان دهه 60 توقف كرده اند و ما پيشرفت كرده ايم كه اين نيز بسيار خطر ناك است
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    0 0
    از کل توان دفاعی کشور صحبت کردن ؟ کجا؟
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    0 0
    در جواب کسی که این پیشرفتها را یک پیچ تصور کرده
  • احمد IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    0 0
    علیرغم تجهیز حماس.چرا فاقد ضدهوایی و دوش پرتاب‌های زمین به هوا هستند؟؟؟؟!!!!یعنی از موشک سختتره؟اگربود که غزه زیر آتش نمیرفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس