نمونه ای از این موتورها با استتار بیابانی و آر-پی-جی-29 و برخوردار از تورهای استتار چند طیفی رونمایی شده است. راکت انداز آر-پی-جی-29 که امروزه در داخل کشور ساخته می شود، دارای قابلیت شلیک در شب و روز علیه اهداف زرهی، سنگرها و استحکامات دشمن است و قدرت بالای این سلاح در جنگ های اخیر و علیه بهترین تانک های غربی اثبات شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، موتورهای چهار چرخ ATV-500 که پیش از این و در گزارش ابتکار جديد ايران در استرات‍ژي نبرد نامتقارن  به معرفی آنها پرداخته بودیم در مراسم دانش آموختگي دانشجويان افسري دانشگاه امام حسين(ع) با حضور رهبر معظم انقلاب در رژه کوتاهی حضور یافتند. آنچه قابل توجه بود تنوع تجهیزاتی بود که امکان اجرای طیف وسیعی از عملیات ها را با بهره گیری از خصوصیات تاکتیکی این موتورها ممکن می ساخت.



این موتورها ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که با تولید انبوه در اختیار یگان های عملیاتی ارتش و سپاه قرار گرفته است. ATVها ابتدا با حضور پرتعداد در رژه 29 فرورین سال 89 به طور عمومی در معرض دید قرار گرفتند و از آن پس پای ثابت رژه های تهران و سایر شهرستان ها شدند به طوریکه در رژه 31 شهریور در اکثر استان ها به تعداد زیاد حضور داشتند.

این وسیله به دلیل برخورداری قدرت تحرک بالا، پایداری حرکتی خوب و توانایی مناسب حمل بار در راهبردهای جدید نیروهای مسلح مورد توجه قرار گرفته و در رزمایش ها نیز حضور یافته است. ای-تی-وی برای درگیری های سبک و نیمه سنگین توأم با جابجایی سریع، خصوصاً در مناطق صعب العبور بسیار مناسب است. از این رو با ایجاد آرایش های تسلیحاتی مختلف جدید متناسب با مأموریت های متنوع زمینی این وسیله جای خود را بیش از پیش تثبیت نموده است.

دست کم 9 آرایش مختلف سلاح روی ای-تی-وی های حاضر در دانشگاه امام حسین(ع) دیده می شود.

نمونه مسقف، دارای انواع تجهیزات مخابراتی و یک تیربار PKM در جلو که برای اموری چون ارتباطات با مراکز فرماندهی و هماهنگی واحدهای عملیاتی در خط مقدم قابل به کارگیری است. تیربار PKM با نرخ آتش 650 تیر بر دقیقه به برد مؤثر 1500 و برد نهایی 3800 متر رسیده و 7.9 کیلوگرم جرم دارد.



نمونه مجهز به نارنجک انداز خودکار 30 میلیمتری رو به عقب و یک تیربار دوشکا رو به جلو؛ این نارنجک اندازها 12 کیلوگرم جرم، برد 1000 تا 1730 متر و نرخ آتش 50 تا 420 شلیک در دقیقه(7 شلیک در ثانیه) بسته به شرایط انتخاب شده دارند. دوشکا هم که یکی از شناخته شده و قدرتمندترین تسلیحات پشتیبانی نیمه سنگین به حساب می آید دارای کالیبر 12.7 میلیمتر و قابلیت اجرای آتش علیه نفرات، خودروها و اهداف هوایی کم سرعت است.

این سلاح 32.3 کیلوگرمی نرخ آتش 600 تیر بر دقیقه، برد مؤثر 3300 متر علیه اهداف زمینی، 1600 علیه اهداف هوایی و 800 متر علیه اهداف زرهی سبک دارد. برد نهایی آن نیز به 7000 متر رسیده و بکارگیری گلوله های انفجاری تأثیری دوچندان به آن می دهد.



این دو سلاح برد و نرخ آتش مناسبی برای اجرای آتش پشتیبانی نیمه سنگین و تهاجم علیه نفرات، سنگرها و خودروهای دشمن در یک منطقه محدود دارند که در ترکیب با تحرک بالای ATV علاوه بر کاهش آسیب پذیری خود وسیله می تواند منطقه بزرگتری را نیز تحت پوشش قرار دهد. این نمونه را می توان با هدف اجرای آتش علیه اهداف نسبتآً محافظت شده دانست.

نمونه مجهز به تیربار PKT کالیبر 7.62 و پرتابگر موشک ضدتانک توفان؛ موشک ضد تانک توفان که در نسل های مختلف با قابلیت های افزوده شده در کشور ساخته شده اند. از جمله موشک توفان-5 با سرجنگی چند مرحله و قابلیت نفوذ بهتر در عمق زره. همچنین موشک ضد بالگرد قائم نیز که از روی توفان ساخته شده از همین پرتابگر قابل شلیک است. این نمونه دارای مأموریت تخصصی ضدزره است.



نوع توفان-2 با سرجنگی دو مرحله ای دارای جرم 19.1 کیلوگرم است که 4.1 آن مربوط به مواد منفجره است. میزان نفوذ آن در زره بیش از 750 میلیمتر، برد آن 70 متر تا 3850 است. احتمال اصابت آن به هدف 95 درصد است که میزان بالایی است. نرخ شلیک آن به طور معمول 2 تا 3 شلیک در دقیقه است که البته بسته به مهارت نفرات بیشتر هم می تواند باشد. موشک های ذخیره برای بارگذاری و شلیک مجدد نیز روی این ATV دیده می شود. سامانه ضدتانک توفان قابلیت شلیک در روز و شب را دارد.

تیربار PKT نیز 10.5 کیلوگرم جرم، برد مؤثر 1500 متر و برد نهایی 4000 متر و نرخ آتش 700 تا 800 گلوله بر دقیقه دارد. تیربار در این وسیله برای برقراری حفاظت در برابر نیروی های دشمن مفید است تا فرصت برای بارگذاری مجدد موشک انداز فراهم شود. البته این تیربار قابلیت استفاده محدود علیه اهداف هوایی را نیز دارد.

نمونه مجهز به راکت انداز اس-پی-جی-9؛ این راکت انداز که کالیبر پرتابه آن 73میلیمتر است قابلیت ضد نفر و ضد زره داشته و به صورت بومی در کشور تولید می شود. برد گلوله ضدتانک آن 1300 متر با نفوذ تا 400 میلیمتر، برد راکت ضد نفر آن 4500 متر و نرخ آتش آن تا 4 شلیک بر دقیقه است. جرم این سلاح کمتر از 50 کیلوگرم بوده و قابلیت استفاده از دوربین های دید در شب نیز برای آن وجود دارد. اس-پی-جی-9 از جمله سلاح های بدون عقب نشینی است، از اینرو استفاده از آن روی ATV مشکلی به وجود نمی آورد.



به گزارش مشرق، نمونه دارای پرتابگر چهارتایی راکت 107 میلیمتری و یک تیربار PKM رو به جلو؛ راکت های 107 میلیمتری حاصب که از روی مینی کاتیوشاها ساخته شده اند 18.9 کیلوگرم جرم، 600 تا 8500 متر برد دارند. جرم پرتابگر چهار تایی دست کم 70 کیلوگرم است که با چهار راکت به حدود 145 کیلوگرم می رسد. بنابراین به نظر می رسد از نظر وزنی این ATV حامل سنگین ترین تجهیزات است خصوصاً تعدادی راکت ذخیره برای شلیک مجدد نیز در آن وجود دارد.

این سلاح برد و قدرت تخریب مناسبی در برابر اهداف غیر محافظت شده دشمن و پوشش یک منطقه کوچک دارد و حتی نمونه های تک لوله آن نیز برای کاربردهای زمینی ساخته شده است.



یک نمونه دارای پرتابگر دوتایی از همین راکت انداز در پهلوها و یک تیربار PKT رو به جلو و تجهیزاتی که زیر تور استتار چندطیفی قرار گرفته در بین نمونه های مختلف به چشم می خورد. نحوه استقرار این راکت انداز با زاویه بسیار کم بالای افق به نحوی است که به نظر می رسد برای شلیک مستقیم مورد استفاده قرار خواهد گرفت نه شلیک منحنی مانند راکت انداز چهارتایی. چنین چیدمانی برای مواردی چون اسکورت و یا گشت های شناسایی رزمی می تواند مفید باشد.



یک ATV دیگر نیز با ماهیت ضد زره در بین نمونه های نمایش داده شده وجود داشت که دارای چهار پرتابگر موشک آی-رعد-تی و یک تیر بار PKM رو به جلو بود. این موشک ها که دارای سرجنگی دو مرحه ای برای نفوذ به زره های واکنشی هستند در پرتابگرهای تکی روی یک سازه میله ای نصب شده اند بطوریکه دو موشک در بالا و دو موشک در پهلوهای این سازه قرار گرفته اند.



هر یک از این موشک ها بالغ بر 11.7 کیلوگرم جرم داشته و برد آن بین 400 تا 3000 متر و میزان نفوذ آن در زره ها بیش از 400 میلیمتر است. این موشک 0.98 متری دارای هدایت نیمه اتوماتیک فرمان به خطر دید همچون موشک توفان بوده و بیشترین مدت پرواز آن 27 ثانیه عنوان شده است.



نمونه ای از ATVها با استتار جنگلی خود وسیله و نفرات حامل یک نفر تک تیرانداز که صیاد نامیده شده سلاحی دوربرد با کالیبر 12.7 میلیمتر است. این تفنگ قدرتمند دارای برد تخمینی بیش از 1000 متر است و به عنوان اسلحه ای برای اصابت دقیق و با قدرت تخریب و تأثیرگذاری بالا روی اهداف شناخته می شود.



همچنین یک نمونه از این موتورها با استتار بیابانی و آر-پی-جی-29 و برخوردار از تورهای استتار چند طیفی وجود داشت. راکت انداز آر-پی-جی-29 که امروزه در داخل کشور ساخته می شود، دارای قابلیت شلیک در شب و روز علیه اهداف زرهی، سنگرها و استحکامات دشمن است. قدرت بالای این سلاح در جنگ های اخیر و علیه بهترین تانک های غربی اثبات شده است و بکارگیری آن روی ATV باعث ایجاد یک واحد رزمی مهلک علیه یگان های زرهی دشمن می شود.

مجموعه تسلیحات مشاهده شده روی این موتورها طیف نسبتاً کاملی از تجهیزات تدافعی و تهاجمی برای پشتیبانی از نفرات در همان خط مقدم درگیری را نشان می دهد. خصوصاً ماهیت تخصصی برخی از این تجهیزات نشان دهنده رویکرد فرماندهان به استفاده از تمامی امکانات برای رویایی با تهدیدات مختلف به قوی ترین وجه ممکن را دارد.

هر چند در تصاویر منتشر شده جای موشک های سطح به هوای دوش پرتاب خالی بود اما ATVها توانایی بالقوه به کارگیری پرتابگرهای چند تایی این موشک ها را دارند. سلاحی که وجود آن در مناطق حضور تعداد زیادی از نفرات و ادوات شاید به اندازه تجهیزات مخابراتی لازم باشد.



البته با توجه به اینکه رویکرد انتشار این تصاویر تخصصی نبوده شاید دوش پرتاب ها روی موتورهای انتهایی وجود داشته اند و تصویر آنها برای انتشار انتخاب نشده است. بعلاوه همانطور که اشاره کردیم پرتابگر توفان قابلیت شلیک موشک ضد بالگرد قائم در صورت وجود سامانه هدفگیری و هدایت مربوطه را دارد.

توانایی ATVها در حرکت راحت و مطمئن در مناطق مختلف از کوهستان گرفته تا صحرا و جنگل، حمل و نقل هوایی راحت تعداد قابل توجهی از آنها در هواپیماهای ترابری (که در گزارش قبلی به آن پرداختیم) کارایی این ادوات را بسیار بیشتر کرده و اثرگذاری تعداد کمی از این وسائل را در نبرد با دشمن پرتعداد با بهبود بقاپذیری رزمی بسیار بیشتر می نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مهيار ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    3 1
    عالي بود حض كردم مشرقيون
  • یک رزمنده ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    3 1
    چرا بلامینا روی این خودروها سوار نگردید . مهماتش سبک و کارائی آن زیاد و مقدار مهمات قابل حمل بسیار عالی است .
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    2 1
    افرين به مشرق با اىن گزارشاش
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    1 1
    استفاده از این وسایل نقلیه باتوجه به امکان مانور بالا خوبه، ولی بعضی از نمونه های بالا خیلی نمایشی و محل و نحوه قرارگرفتن سلاحها خیلی غیر حرفه ای به نظر میان! مثل نمونه دارای پرتابگر دوتایی افقی راکت 107 که به نظر میرسه درست به هدف زدن بااین شرایط تقریبا غیرممکنه.
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    9 0
    متاسفانه هیچ زره محافظتی دیده نمیشه.... راننده یا اولین ترکش یا تیر مستقیم کشته میشه!!!!!!! بیشتر به درد عروس کشی می خورن!!
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      1 0
      دقیقا حق با شماست باید بر روی مدل کنترل از راه دورش کار بشه
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    2 1
    پیشنهاد می کنم با توجه به آسیب پذیری شدید خدمه روی نمونه بی سرنشین کار بشه!!. هر چند هوش مصنوعی بسیار پیچیده ای می خواهد
  • ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    به نظر میان!
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    2 0
    عزیز جان:زره این وسیله قدرت تحرک بالای آن است.
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    1 0
    سلام زيبا بود مشرق جان.
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    2 0
    فقط میتونم بگم خدا قوت و پشت و همیارشان باشد.
  • عبدالله ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    سلام لطفااین نظرات رابه صنایع دفاعی انتقال دهید.تشکر
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    اقا دمتون گرم مقاله جالبی بود بیشتر از اینگونه مقالات بگذارید
  • جابر ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    بابا متخصص جنگ ، تو تاحالا كجا بودي؟
  • رضا ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    2 0
    سلام ! دستتان درد نکند. اما دلسوزانه مطلبی را می خواهم عرض کنم : به نظر م می آید حس تازگی در ذهن متخصصان ما چندان فرصت ظهور نیافته ! تمرکز بیش از حد بر ساخت تجهیزاتی که مدتها پیش ساخته شده ( و " احتمالا " به همین دلیل از نوع خودی پیشرفته تر هم هست ) در مواقع حساس چندان سرنوشت ساز نخواهد بود ! باید از این قالب خارج شد و طرح های بدیع مطرح کرد.
  • بی سنگر 27 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    1 0
    شاید زرهی کردن این موتور از چابکی و تیزی آن کم کند ولی در ماشین آلات مهندسی رزمی بخصوص لودر و بلدوزر ، زرهی کردن آنها امری اجتناب ناپذیر است. بهترین یاران سنگر ساز بی سنگر ما بر اثر همین موضوع به شهادت یا جانبازی نائل شدند. این امر را صهیونیست ها در تمامی ماشین آلات رزمی خود رعایت می کنند. امید که ما نیز به بهترین نحو جان رزمندگان خود را محافظت کنیم. زنده باد ارتش و سپاه ایران اسلامی
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    1 0
    ان شاءالله این معایب هم بر طرف میشه
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    حداقل محض رضای خدا یه شیشه ضد گوله هم می زاشتن!!......
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    1 0
    اگر با نیروی پیاده ترکیب بشن بله مفیده اما به تنهایی بسیار آسیب پذیر هستن
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    2 0
    اینا مال عملیات پارتیزانیه نه یه جنگ 8 ساعته
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    1 0
    دیگه قرار نشد زره پوش درست کنن که! شما ببین خودروهای عملیات ویژه آمریکایی رو
  • هموطن ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 1
    به نظر می رسد سرنشینان این تجهیزات فاقد هرگونه محافظی می باشند که این امر در جنگها کار؟آئی چنین تجهیزات را تا حد صفر پائین می آورد.
  • مجتبی ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    1 0
    اینا برای عملیات سرعتی و لحظه ای استفاده میشه قرار بود محافظ بذارند خب دیگه از تانک استفاده میکردند نه از اینا!!!
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    1 0
    شما بفرمایید لامبورگینیتونو مجهز به موشک (نه از جنس کاغذی) بکنید بعدش بدید مابریم باهاش آمریکایی هارو شکست بدیم.
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    3 1
    ماشاالله ملکت چقدر کارشناس نظامی داره!!!
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    1 1
    عشق یعنی لا فتی الا علی عشق یعنی رهبرم سید علی
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    1 0
    جماعت سلام ما تو ایران ندیدیم و نمیفهمیم کسی که این ها رو ساخته که میدونه چی ساخته آخه قبل از اینکه مطلب چاپ کنید یکم تو همین اینترنت تحقیق کنید بد نیستا ببینید این موتور ها رو کجا استفاده میکینن کسی که یک بارم سوار شده باشه میفهمه که این چهار چرخ موتور ها چقدر چالاکی دارن !!!
  • yas ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    اون تبرباري كه جلوي موتور قراردادن كي ميتونه باهاش تيراندازي كنه ؟ راننده هم كه بايد رانندگي كنه پس بيخود تير بار ها رو جلوي موتور قرار دادن ولي موشك هاي پشتش واقعا عاليه
  • حسن ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    عكس شماره 3رو دقت كن عقبيه نارنجك اندازه عزيز
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    یادم رفت بگم از این موتورهای مدرن تو میدون گمرک میفروشن پولدارا میخرن برا تفریح
  • علي(م) ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    اون تيربار راننده هم جنبه پيشتيباني رو داره هم اينكه ميتونه براي زماني باشه كه درحال حركت نباشن كه خودراننده ميتونه باهاش تير اندازي كنه
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    AHSANT ARTESHE IRAN
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    چرا موقعی که موتورسیکلت های با آرپی جی-7 رو نمایش میدادن ش ما از این حرفها نزدید؟ مگه قرار برن وسط تانک های دشمن؟ دور ایستایی چند صدمتری تسلحاتشون رو نمیبینی؟ بعضی ها هم که برد چند کیلومتری دارن بالاخره از هر سلاحی یه جایی استفاده میشه دیگه خیلی واضحه این مطلب
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    پس به حضور شما احتیاجی نیست
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    1 0
    مگه قراره در حال حرکت تیراندازی کنه؟ یه جایی سنگر میگیره استفاده میکنه
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    تو توی گمرکی یا آلمان؟ نکنه توی گمرک آلمانی؟
  • محمد ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    2 0
    درست مثل قایق‌های تندرو ایران که از روی قایق‌های تفریحی الگوبرداری شده ولی همین‌ها طبق گفتهٔ خود آمریکایی‌ها تبدیل به کابوس ناوهای گران‌قیمت آمریکایی در خلیج فارس شده‌اند. برای کشوری مثل ایران که هدفش دفاع از سرزمین است، نسبت به دشمن بودجهٔ نظامی ناچیزی دارد و نظامیان آن برخلاف دشمن، شجاع، خلاق و جان‌برکف هستند، تمرکز روی تجهیزات ارزان‌قیمت، چالاک و متعدد و استفاده از تاکتیک‌های نامتقارن هوشمندانه‌ترین روش است که بارها (مثل جنگ ۳۳ روزه) کارایی خود را نشان داده. احمقانه‌ترین کار برای ایران این است که به جای این موتورها روی تانک‌های گران‌قیمت و حجیم سرمایه‌گذاری کند که سیبل آسانی برای دشمن شوند. سه چهار تا از این موتورها با یک چندم هزینهٔ تانک، می‌توانند حداقل دخل یکی دو تا تانک آمریکایی را بیاورند. به جنگ‌های نامتقارن قرن بیست و یکم خوش آمدید.
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    به کوری چشم بهائی های ولگرد در فضای اینترنت
  • ناشناس ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    عزیزم اگه دقت کنی میبینی که با یک سیم به خود متور وصل شده قابلیت اتو ماتیک براش در نظر گرفته شده راننده مینونه بدونه اینکه به خود تیر بار دست بزنه تیر اندازی کنه یک چیز دیگه این متور خوش کنار سلاحهای که روش نصب شده خودشون چندتا یک کنار دیگه
  • مصطفی ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    والا من با متورش کار ندارم ولی فکر کنم مشرق رو تجهیزاتی که روش نصب میشه مانور میداد بهتر بود سلاحهایی که روش نصب میشه یک چیز دیگست
  • سید مهدی ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    لبیک یا خامنه ای چقدر زیبا الله اکبر.........پاینده رهبر کاش از موتورهای 2 چرخ هم کمی تصاویر میگذاشتید،طرحشون در ایران بی نظیر بود
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    اسم اينها ATV نيست مشرق اينها FAV=FAST ATTAK VEHICLE است.
  • مهدی مجدابادی ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    ای کاش این مو تورها زمان جنگ ایران و عراق بود . ولی چند تا نقص داره که قابل ب طرف کردن هست . که اگه کامل بشه . گور پدر تانک و زره پوش
  • 772 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    ظاهرا این هموطن عزیز سنشان و یا حافظه شان یاری نمی کند که به یاد بیاورند بچه های جهاد سازندگی که به سنگرسازان بی سنگر شهره بودند بدون هیچ پناهگاهی شجاعانه در رزم شرکت می کردند و اصلا فکر جان پناه نبودند و یا فرماندهان رشید دفاع مقدس که گاهی حتی جلوتر از رزمندگان در درگیری ها حضور داشتند و باید بدانید که این مرکب سواران داشتن جان پناه را مانعی برای انجام ماموریت می دانند هرچند حفظ جان را واجب می دانند و این را هم بدانید که این مرکب سواران به فرمایش مولا علی(علیه السلام) سر خود را به عاریت به خدای خود داده اند.
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 0
    دم سپاه گرم
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    0 0
    من هر جا باشم فرقی نمیکنه مهم اینه که از این موتورها هست و میفروشن
  • جشنی ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    0 0
    اشتباه نگیر رفیق اونایی که توبازار میدون گمرگ میفروشن مخصوص جاده های همواره و قیمت اون حداکثر 4 میلیون تومن ولی این موتورا که توسط بچه های سپاه و سربازان ولایت ساخته شده قابلیت بالا رفتن از صخره ها و ارتفاعات ماسه ای با شیب زیاد در حداقل زمان ممکن رو دارن اگه امکانش بود فیلمش رو براتون میذاشتم تا حال کنی
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    0 0
    بجان خودم مدل های خارجی هم رده این وسیه هم شیشه ضد گلوله نداره لینک عکس هاش رو گذاشتم مشرق نامرد منتشر نکرد نظرم رو
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    0 0
    اینا مهندسی رزمی نیست برادر
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    0 0
    به نظر میرسه اینا رو خود سپاه کار کرده
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    0 0
    هنور نرفتیم تو کار ربوتیک. امریکا یه روبوت داره که از اینام کوچیکتره و موشک شلیک میکنه و میتونه ماهها در محل خودش بی صدا بشینه تا وقتی تانک رد شد بزنتش. متاسفانه هنوز تکیه ی اصلی ما روی نفر است و هنوز تفکر قدیمی گوشت جلوی توپ حاکم است
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    0 0
    اسم وسیله ATV-500 هست اسم مأموریتش اونیه که شما میگی شاید
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    0 0
    واسه همینا چقدر مسخره کردن حالا موتور دو چرخ ها که راه رفتن باهاش تو جنگ سخر تره رو چی می خواستن بگن
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    0 0
    پس رو چی مانور داده؟ 7-8 مدل اسلح رو توضیح دادن شما اصلا میخونی مطلبو؟
  • سرباز سيد علي ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    0 0
    لبيك يا خامنه اي چه زيبا ودل نشين است عكس هاي اين دلاور مردان انشا الله خداوند متعال اين بزرگ مردان را حفظ كند به نقل از يك عزيز احسنتم بر سپاه سرباز سيد علي
  • علی رضا ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    1 0
    بعضی کلا با پیشرفت نظامی ایران مشکل دارن .. اگه واقعا داغون بود خودمم میگفتم { مثل چندتا از قبلی ها } ولی این دیگه خوبه .. چشه مگه
  • علی رضا ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    0 0
    اینو ....... { به کوری چشم بهائی های ولگرد در فضای اینترنت } چه نخیلی زدی برادر :))
  • پ.ر ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    0 0
    سلام. جناب نا شناسی که از لبنان پیغام زدی: شما زیاد فیلم سینمایی نگاه نکن.باشه عزیزم؟ روت تاثیر بدی میذاره. من این همه مدته دارم روی ارتش آمریکا تحقیق میکنم(مخصوصا بدون سرنشین)تا حالا چنین چیزی ندیدم مرد حسابی.چی میگی واسه خودت؟
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    0 0
    خودمونیما، شبیه ماشین های مسابقه مرگ (Dead Race) شدن من که خیلی حال کردم!
  • erfan ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    0 0
    هنوزم باید تلاش کنید دشمنان روز به روزپیش رفت میکنن ما فقط تلاش میکنیم برسیم به اونا ما لاک پشیتیمو اون خرگوش
  • گمنام ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    0 0
    بابا مشرق تمام موتور هایی که در رژه بود 650cc بود.آخه چرا خبر رو درست منعکس نمی کنید.
  • امنیتی ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    درود بر خمینی کبیر
  • ناشناس ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    1 0
    سلام به همگى اين سلاح ها خوبن ولى امروزه بيشتر جنگها متكى به حمله هوايى هستش پس بهتره به فكر ساخت هواپيماهاى جنگى پيشرفته باشيم
  • محمد ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    آقا من یه سوال دارم اگه میشه یکی جواب منو بده تا هنوز خودمو نکشتم اون موشک طوفان که رو یه میله سوار کردن به محض شلیک سرنشین رو جزغاله میکنه که قضیه چی هست؟ یا او دوتا راکت که کنار موتور شلیک که شه موتور حرکت یا چرخشی داشته باشه که به خودش میخوره
  • ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    0 0
    جنگ نا متقارن و زره؟؟؟؟ تو یا از جنگ چیزی نمیدونی تو کار عروس رونی هستی یا اینکه خیلی تو جنگ روانی واردی و میخوای تضعیف روحیه کنی!!!
  • یوسف110 IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    1 0
    کاش در زمان جنگ از این وسیله داشتیم در مناطق جنگی از تانک ونفر بر هم با ارزشتره .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس