کد خبر 1465972
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
سهم رسانه‌های مدعی اصلاحات در خون‌های ریخته‌شده/ چرا اصلاح‌طلبان اغتشاشگران را تطهیر می‌کنند؟

برخی افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی و نشریات همسو در حالی سنگ اویغورها را به سینه می‌زنند که سرکرده اویغورهای چین از سازمان تروریستی منافقین حمایت می‌کند و گروهک زیر نظر وی گروهی تروریستی است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اخیراً روزنامه غربگرای اعتماد از قول محمود صادقی نوشت: «یکی از موضوعاتی که به نظر می‌رسد در جریان سفر آقای رئیسی با چین مغفول باقی مانده، پیگیری وضعیت مسلمانان ساکن در منطقه سین‌کیانگ چین است. در فرهنگ دینی آیات و روایات فراوانی داریم که در آنها درخصوص ضرورت حمایت از مسلمانانی که مورد ظلم قرار گرفته‌اند، صحبت شده است. در یکی از روایات آمده است: «منْ أصْبح لا یهْتمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمین فلیس بِمُسْلِمٍ... آنکه صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست.» علاوه بر این اصل سوم قانون اساسی که در ۱۶ بند وظایف دولت جمهوری اسلامی را بیان کرده (در بند ۱۶) به تبیین حوزه سیاست خارجی کشور پرداخته است. در این بند به تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان اشاره شده است.

براساس این وظایف است که دولت ایران در بسیاری از مناطق جهان ازجمله در لبنان، سوریه، یمن، فلسطین، عراق و... از مسلمان حمایت می‌کند. اما این روند حمایتی درخصوص مناطق مسلمان‌نشین چین چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

منطقه سین‌کیانگ چین که اویغورها در آن ساکن هستند یکی از مناطق تاریخی است که اویغورها از دوران باستانی در آن منطقه زندگی کرده و در دوران بعد به اسلام گرویدند. جالب اینجاست که اویغورها ریشه‌های ایرانی دارند و هم از نظر فرهنگی و نژادی و هم از نظر زبانی نزدیکی فراوانی با ایران دارند.

به نظر می‌رسد حداقل کاری که دولت و رییس‌جمهوری ایران در این زمینه می‌تواند بکند، پرس‌وجو و طرح پرسش است. ضمن اینکه رییس‌جمهور ایران در جریان سفر به چین می‌توانستند، دیدار از این مناطق را هم برنامه‌ریزی کنند. البته هیچ‌کس موافق ایجاد تنش در روابط میان دو کشور نیست، اما حداقل می‌توان کاری کرد که اطلاعاتی در این زمینه از سوی مقامات چینی دراختیار ایران قرار بگیرد. متاسفانه نه‌تنها این ضرورت‌ها مورد توجه قرار نگرفته، بلکه اساسا موضوعی ذیل عنوان مسلمانان اویغور در صدا و سیما سانسور می‌شود. درخواست توضیح درباره وضعیت مسلمانان این منطقه حداقل کاری است که آقای رئیسی می‌توانستند از طرف چینی درخواست کنند که متاسفانه نشانه‌ای از اجرای این ضرورت مشاهده نمی‌شود».

یادآور می‌شود پیش از این هم تحلیل‌های مشابهی از سوی روزنامه‌های غربگرا مطرح شده و این در حالی است که ربیعه قدیر سرکرده اویغورها، چندی پیش با هدایت سرویس‌های جاسوسی غربی، در همایش سازمان تروریستی منافقین شرکت کرد؛ چرا که گروهک زیر نظر وی هم مانند منافقین، گروهی تروریستی است و یکی از منابع تأمین تروریست‌های تکفیری و دائمی در سوریه و عراق محسوب می‌شود. اویغورها با رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا در ارتباط هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • رضا هاشمزاده IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    18 28
    ایران از فلسطین حمایت می کرد ولی درباره چچن سکوت می کرد به خاطرروسی معیاردوگانه
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      13 13
      از سیاست سر در نمیارید اظهار نظر نفرمائید لطفاً
    • سید جواد IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      9 6
      ساکنان فلسطین آواره شدند و بسیاری به قتل رسیدند. چچنی ها یا ایغورها صدها سال در داخل کشورهای روسیه و چین زندگی کرده اند و اقلیت مسلمان آنجا هستند. کسی آنها را آواره نکرده است. حمایت از جدایی طلبی بخشی از مسلمانان قابل مقایسه باحمایت از یک کشور اشغال شده با مردم آواره نیست.
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      9 8
      قبل از اینکه دهان باز کنی لااقل متن رو بخون تا بدونی که سرکرده اویغورها در محافل منافقین شرکت و سخنرانی می کند.
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      8 6
      اصلاح طلبان به هیچ صراطی مستقیم نیستند فقط فتنه بار می یارند اینا رو نباید در هیچ مقام و منصبی حضور داشته باشند وجودشون ضرره برای کشور
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      2 0
      شما ناراحتی بفرما برو بجنگ
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      1 1
      معلوم است اصلاً متن را نخوانده ای
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      2 0
      ۱۳.۰۳ ‌اره سیاست پدر و مادر نداره ، ولی ادعای مسلمانی و گسترش اسلام با این سیاست ها همخوانی نداره.
  • حمید ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    7 11
    اصلاح طلبان تهوع اور.صادقی خانواده ات کجا و از چه پولی استفاده میکنند؟
    • DE ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      3 4
      برای اصلاح طلب لیبرال حجاب در ایران بد است ولی در چین خوب در ایران باید از بی‌دینی و بی‌حجابی حمایت شود و در چین حتی از نوع وهابی و افراطی این نقشه ی راه غربی ها برای قاره ی کهن آسیاست.
  • سید IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    10 7
    وقتی با ولی فقیه زاویه پیدا کنیم، لاجرم همان راهی را خواهیم رفت که برخی از اصحاب رسول پس از رحلت آن حضرت نسبت به علی علیه السلام در پیش گرفتند و عاقبت اموی شدند! بخش مهمی از دواعش در سوریه همین ایغورهایی بودند که اکنون امثال محمود صادقی سنگشان را به سینه می زنند و در قالب مبارزان ترکستانی با دولت سوریه می جنگیدند! کلّاً اصلاح طلبان با هر کس که علیه ولی فقیه و نظام اسلامی ما باشد می توانند هم راستا باشند و مشکلی ندارند! از بی دینان تجزیه طلب در کردستان تا وهابی های تجزیه طلب در بلوچستان و از علینژادها و کریمی های بی دین تا داعشی های خشک مغز و از رئیس دلقک اوکراین تا حاکم عیاش امارات!!!!
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      2 1
      احسنت به اقا سید هرکس از مردم ایران باید تاحدی که میتواند علیه جریانهای نفوذ جریان تحریف خائنین منافقین جریانهای غربگدا و مخالفین ودشمنان جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران افشاگری انجام دهد خانه به خانه کوچه به کوچه خیابان به خیابان محله به محله شهر به شهر روستا به روستا وظیفه دلسوزان استقلال مردم ایران افشاگری و رسوا کردن جریان های خبیث ضد دین میباشد امروز مردم ایران بوسیله دشمنان استقلال وازادی این کشور امام زمان وارد یک جنگ ترکیبی و شناختی گسترده شده است
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    10 10
    این آدم بیماری خود شیفتگی داره!!؟ یکی نیست بگه مردک بیشترین داعشی چینی از همین اویغورها بودن که توی سوریه سر مسلمان میبریدن عین خربزه!!؟
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    8 8
    محمود صادقی واقعا روزی در این مملکت مسئول بوده ؟!
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    5 6
    چطور در مورد مسئله قره باغ این رو نگفتید؟ فقط قره باغ خاک اسلام بود؟ دشمنی علیف و جمهوری جعلی باکو و ارتباطش با رژیم صهیونیستی برای شما ثابت نشده هنوز؟
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      4 2
      شما زندگی خودت برس کشتید ما را با این علیف. علیف شده استخونی در گلوی شما
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    4 5
    علاقه مفرط اصلاح‌طلب‌ها به سلفی‌ها و داعش و تکفیری‌ها کاملا قابل درکه. چون داعش، عربستان و ... با اصلاح‌طلبهای ایرانی در نفهمیدن اصول و مبانی اسلام کاملا مشترکند
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    16 5
    اویغورها دهها میلیون مسلمانند. همه شان شدند تروریست؟
  • وطن IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    16 9
    یعنی همه اویغورها تروریست هستند ؟
  • هاشم IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    6 6
    بر انداز چینی نشنیده بودیم که اونم به همت اصلاح طلبان دارن بهشون مشروعیت میدن از این به بعد از طریق اطلاح طلبان باید منتظر وارد کردن تروریست از چین هم باشیم !!!!!!!
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    3 5
    اینها اسمشون مسلمان هست و بویی از مسلمانی نبرده اند. عین داعش می مونند. تروریست هستند و طرفدار و در رابطه به تروریست ها. با اسرائیل هم سری از هم سوا دارند.این رئیسشون اومده بود در کنار مریم رجوی ایستاده بود و سخنرانی میکرد شعار میداد از پشت میکروفون. بعد هم اگر فقط مسلمان بودن معیار کمک و همکاری و همیاری ست خوب، آقای صادقی داعش هم ادعای مسلمانی داره چه جور، پس باید از داعش هم حمایت کنیم در برابر کشورهایی که می خوان نابودش کنند؟ عقل هم خوب چیزیه به خدا.
  • علی افصحی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    5 4
    خدا رحمت کند شهید بزرگوار سید اسدالله لاجوردی عزیز را که اصلاح طلبان را به «منافقین انقلاب »توصیف می کرد او که عمری در زندان های ستمشاهی گدرانده بود جریان شناسی دقیقی داشت زمانی که اصلاحات آمریکایی دم از خط امام و چپ اسلامی می زد شهید عزیز می گفت «این منافقین انقلاب خطرناک تر از سازمان منافقین است» امثال محمود صادقی که شب و روز به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز طعنه می زنند که مسائل منطقه به ما چه مربوطه ، مسئله فلسطین به خود فلسطینی ها مربوط است و چرا در سوریه می جنگیم و...اما صادقی منافق به تصور این که در شهر کوران قلمفرسایی ذلت بار می کند از گروهکی « اویغورها»ی چین نام برده که جناب رئیسی هوشمندانه به آن اعتنایی نکرده!گروهکی که به مانند داعش یا سازمان منافقین آلت دست شیطان بزرگ آمریکا ست. صادقی فرصت طلب ندیده که جناب رئیسی در جمع مسلمانان پاک چینی در مسجد تاریخی و مهم «دونگ سی» پکن حضور یافته و پس از بازدید از مسجد،نماز به جماعت خوانده و برای آن ها نیز سخنرانی کرده است. حتی صادقی این قدر خود را به سفاهت زده و بدون این که موضع مشخصی در برابرسیاست های منطقه ای نظام مقدس جمهوری اسلامی گرفته باشداز این سخن گفته که نظام اسلامی به یمن، سوریه و... توجه دارد اما به «اویغورها»نه!خب گیرم که این گونه باشد صادقی نادان این وسط چکاره است؟
  • سیف IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    3 3
    چرت و پرت این یارو چه اهمیتی داره؟ محمود صادقی چرندگویی بیش نیست اهمیتم نداره چه اراجیفی میبافه؟!!
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    4 3
    دولت های اصلاح طلب و مدیران ارشد دولت های اکبر هاشمی محمد خاتمی و حسن روحانی معیشیت مردم و اقتصاد ایران را گروگان گرفته بودند تا برای همیشه صندلی قدرت از ان ایشان و قبیله ایشان بماند و هر طور دوست داشتند اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران و ارمان های امام خمینی را لگد مال میکردند حال که دولت مردمی رئیسی در حال عبور از جهان تک قطبی و امریکائیها میباشد و روابط راهبردی با چین وروسیه هند و حتما برزیل قدرتهای نوظهور جهان و همسایگان ایران را در دستور کار خود انجام داده و قرار گرفته است سفره مردم را معطل برجام نگذاشته و اقتصاد ایران از بن بست خارج کرده است و انشالله تا پایان دوره اول دولت مردمی مردم مشاهده خواهند کرد که دیگر سفرهشان کوچکتر نخواهد شد و قطعنا امید به مردم و جوانان برگشته بسیاری از نخبه هایی که در دولت های اصلاحات مجبور به مهاجرت شده بودند اظهار تمایل برای بازگشت به ایران را کردند و خواستار ساختن ایران بزرگ میباشند حتما جریان اصلاحات و فرماندهان خشم و نفرت اصلاح طلب بیکار ننشسته برای خراب کردن و زیر فشار بردن اقتصاد کشور دست به حمله های سنگینی علیه ملت ایران خواهند زد و خواستار از بین بردن دوباره امید و راکد گذاشتن اقتصاد ایران خواهند شد کمترین ان اختشاش و اشوب و خراب کردن روابط حسنه با قطب های دیگر جهان میباشند حالا شروع شلیک گلوله های نفرت جریان اصلاح طلب به طرف مردم ایران میتواند از محمود صادقی باشد یا عباس اخوندی یا اذری جهرمی یا صادق زیبا کلام یا ان شخص مفلوک مصطفی تاج زاده ودیگر فرماندهان نفرت عقده و حقارت جریان اصلاح طلب ،،محمد خاتمی حسن روحانی میر حسین موسوی زهرا رهنورد مهدی کروبی خانواده های مافیایی اکبر هاشمی و دیگر سران معدوم اصلاحات بدرستی درک کرده اند که دیگر هیچگاه حمایت مردمی را نخواهند داشت پس پاهای کثیف خودرا روی گردن ملت بزرگ ایران گذاشته اند شروع جیغ های سبز و بنفش در اشوب وهرج ومرج بارمز مهسا امینی کلید خورد ه است و فقط مردم ایران بودند که در بیست دوم بهمن ۱۴۰۱ تو دهنی محکمی به اربابان اصلاح طلب شیطان بزرگ زدند و نه بزرگ را به اصلاح طلبان گفتند اما جنگ ترکیبی اصلاح طلبان و اربابانشان علیه مردم ایران ادامه خواهد داشت اما در همه مقاطع به لطف بزرگ خدای متعال ودعای خیر شهدا جز شکست های پی در پی خفت بار سرانجامی نخواهدداشت.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    6 1
    یعنی همه مردم اویغور طرفدار تروریست ها هستن ؟ عجب تحلیل عمیق و مستندی؟
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    5 1
    ایغورها مسلمانان چین هستند که سالهاست دولت چین انها را سرکوب می کند . فرقی با فلسطینیان ندارن
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 1
    سلام این اقای صادقی صداقتی در گفتار خودش ندارد اگر اقای رییس جمهور هم همین دیداری انجام میگرفت انوقت میگفت منافع ایران رو ترحیح داده به سین کیانگ
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 2
    درهیچ کجای دنیا اچازهداظهار نظر به سبک مغزها و معاندها درباره سیاست و امنیت ملی داده نمیشود اینجا یک بی صلاحیت شل مغز مثل صادقی در برابر نظام قلدری میکنه !
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    4 0
    وقتی نوبت به چین رسید همه مسلمان ایغوری در چین شدن حامی تروریست!!! سیاست یک بام و دو هوا..!!!
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    3 1
    مسلمانان ایغور چینی قبل از به وجود آمدن گروههای تروریستی چندین دهه است که مورد ظلم و ستم کمونیستها هستند و بخاطر روابط ایران با چین مسلمانان ایغور را حامی تروریست خطاب میکنید..
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    4 0
    بخاطر روابط با چین اگر از مسلمانان ایغور در مقابل ظلم کمونیستها دفاع نمیکنید لااقل تهمت تروریست به آنها نزنید.‌ ..خدا عادل و آگاه بر اعمال ماست..
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    2 0
    مسلمانان رو به کمونیست ها فروختید چه فرقی بین اویغور و فلسطین است . ننگ بر شما که جنایات چین کافر رو توجیه می کنید . شما مسلمان نیستید لعنت به کمونیست ها و اسرائیل لعنت به کاسه لیس چین
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 1
    مسلمان طرفدارداعش ومنافقین وهابیت که مسلمان نیست اونی که سر میبره اصلا انسان نیست چه برسه به مسلمان بودنش درضمن همینو کم داریم که چین روهم دشمن خودمون کنیم
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    3 0
    پس کشورهای پاکستان و افغانستان و ... همه مسلموناشون تروریست ن، چون القاعده و ... از اونجا نشات گرفته، از خدا بترسید.
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    4 0
    واقعا تحلیل کیهان خیلی عمیق و قانع کننده ست، ما رو چی فرض میکنه کیهان؟ همشون تروریست ن و باید بهشون ظلم شه؟ از کی تا حالا تروریست شناس شده شریعتمداری، چرا از بقیه گروههای تروریستی چیزی نمیگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس