کیش بایدن به نتانیاهو؛ چرا کاخ سفید به مناقشات داخلی صهیونیست‌ها ورود کرد؟

تاکنون سابقه نداشته است که بایدن به صورت مستقیم علیه نتانیاهو و تصمیمات داخلی او موضع گیری کند.

به گزارش مشرق، اعتراض‌ها علیه اصلاحات قضاییِ ادعاییِ «بنیامین نتانیاهو» در تل‌آویو و حیفا ادامه دارد با شدت و گستردگی بسیار بالایی همچنان ادامه دارد.

در برخی نقاط دیگر اراضی اشغالی، این اعتراض‌ها تبدیل به اعتصاب شده و حتی ممکن است طی روزهای آتی شاهد شکل‌گیری امواج آمیخته با خشونت‌های اجتماعی و امنیتی در این رژیم باشیم.

آنچه اما به صورت خاص مورد توجه تحلیل‌گران حوزه منطقه و روابط بین‌الملل قرار گرفته، مربوط به زمان و شیوه ورود «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به بحران‌های جاری در سرزمین‌های اشغالی است.

گرچه دموکرات‌ها به طور کلی نسبت به حضور نتانیاهو در مسند قدرت دید مثبتی نداشته و بر اساس ملاحظات حزبی، حضور افرادی مانند «بنی‌گانتز» و «یائیر لاپید» را نسبت به او ترجیح می‌دهند، اما تاکنون سابقه نداشته است که بایدن به صورت مستقیم علیه نتانیاهو و تصمیمات داخلی او موضع گیری کند.

بهانه رئیس جمهور آمریکا برای ورود به موضوع، اصرار نتانیاهو بر اصلاحات قضایی در اراضی اشغالی است. بایدن در گفتگو با «نیویورک تایمز» گفته؛ «توافق درباره تغییرات اساسی و اطمینان از پذیرش آن‌ها توسط مردم برای تداوم یافتن، امری بسیار مهم در اصلاحات است و این موضوع باید در تصمیم‌سازی‌ها در اسرائیل و آمریکا مدنظر قرار گیرد!»

رسانه‌های صهیونیستی در این باره گزارش داده‌اند که اظهارات بایدن در راستای تکمیل نظرات «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی درباره وضعیت کنونی سرزمین‌های اشغالی و تشدید هشدارهای کاخ سفید به تل‌آویو است، به همین دلیل واشینگتن ظاهرا از تلاش‌های کابینه نتانیاهو برای انجام اصلاحات همه‌جانبه در سیستم قضایی ناراضی شده است.

این اظهارات، به معنای ورود بایدن به مناقشات داخلی در اراضی اشغالی است. اما چرا بایدن در برهه کنونی به صورت آشکار وارد این معادله جنجالی شده است؟

در این خصوص می‌توان دو مولفه و دلیل مهم را مدنظر قرار داد:

نخست اینکه؛ بایدن طی هفته‌های اخیر، در جریان برخی لابی‌های پنهان سران حزب لیکود و صهیونیست‌های افراطی مذهبی با جمهوری‌خواهان قرار گرفته، موضوعی که طرف مقابلش، هم افرادی چون «دی سانتیس» فرماندار فلوریدا و هم مقامات سابق مانند «دونالد ترامپ» و «مایک پمپئو» رئیس جمهور و وزیر خارجه سابق بوده‌اند و هدف اصلی‌اش شکل‌گیری نوعی اتحاد سیاسی میان جمهوری‌خواهان و کابینه نتانیاهو است.

حال با توجه به اینکه این اتفاق در حوزه دیپلماسی حزبی صهیونیست‌ها و جمهوری‌خواهان صورت گرفته و بسیاری از اخبار و جزئیات آن برای بایدن و دموکرات‌ها مبهم باقی مانده، لذا رئیس جمهور آمریکا و همراهانش می‌دانند که خروجی این مذاکرات قطعا به سود دولت آنها نیست.

در چنین موقعیتی بایدن تصمیم گرفته انتقام ورود نتانیاهو و همراهانش به معادلات سیاسی در آمریکا را با انتقاد مستقیم از اصلاحات قضایی نخست‌وزیر رژیم اشغال‌گر قدس پاسخ دهد تا به نوعی پاسخ یک بازی پنهان را در عرصه‌ای آشکار بدهد.

نکته دوم اما به تسلسل رخدادهای داخلی و منطقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی باز می‌گردد، چه، مقامات آمریکایی اخباری را دریافت کرده‌اند که مطابق آن ممکن است نتانیاهو و همراهانش در واکنش به بحران‌های داخلی این رژیم، دست به خلق منازعه‌ای جدید در منطقه خصوصا در تقابل با مقاومت فلسطین بزنند.

فراتر از آن، از هم گسیختگی داخلی در اراضی اشغالی منجر به تولید بحران‌های مزمن امنیتی در تل‌آویو و حیفا خواهد شد که قطعا واشینگتن نیز ناچار به پرداخت هزینه‌های این روند خواهد بود.

در چنین شرایطی دموکرات‌ها ترجیح داده‌اند لایه‌ی آشکار انتقادات خود از نتانیاهو را نسبت به لایه پنهان آن عیان‌تر کنند.

به بیان دقیق‌تر؛ کاخ سفید نسبت به هزینه‌هایی که ممکن است کابینه نتانیاهو در عرصه امنیت داخلی اراضی اشغالی و عرصه منطقه‌ای برای واشینگتن ایجاد کند نگران است زیرا می‌داند در صورت بروز چنین شرایطی، بایدن به عنوان رئیس جمهوری که هنوز هیچ موفقیتی در حوزه سیاست خارجی کسب نکرده می‌تواند نخستین قربانی این منازعات باشد.

منبع: نورنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس