کد خبر 1463435
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
اسکان موقت ۱۳۰ هزار نفر از زلزله زدگان ترکیه

وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه از اسکان موقت ۱۳۰ هزار نفر از زلزله‌زدگان این کشور در مراکز تعیین شده و پناهگاه‌های موقت خبر داد و گفت: عملیات اسکان همچنان ادامه دارد.

به گزارش مشرق، مورات کوروم روز جمعه در جریان بازدید از مناطق زلزله زده جنوب ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: تاکنون بیش از ۱۸۸ هزار ساختمان شامل ۱۲۲ هزار و ۱۴۱ بنای چند طبقه و ۶۶ هزار و ۵۸ بنای مستقل در اثر زلزله پنج روز پیش ترکیه تخریب شده و یا به شدت دچار خسارت شده و غیرقابل سکونت شده است.

وی از برپایی ۱۵ هزار و ۳۵۰ چادر و برنامه‌ریزی برای برپایی ۲۵ هزار چادر برای اسکان موقت زلزله زدگان ترکیه خبر داد و بیان کرد: ۱۵ هزار کانکس نیز برای اسکان زلزله زدگان راه‌اندازی می‌شود.

وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه اظهار کرد: پس از آواربرداری و اتمام پس لرزه‌ها، کار ارزیابی خسارت زلزله در تمام استان‌های آسیب دیده توسط کارشناسان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از ارزیابی میزان خسارت، بزرگترین پروژه مسکن سازی تاریخ جمهوری ترکیه را توسط شرکت دولتی توکی(TOKY) در ۱۰ استان خسارت دیده آغاز و از ظرفیت ۳۰ هزار مهندس، کارگر و شرکت‌های حاضر در عملیات امداد و نجات برای احداث ساختمان‌های جدید استفاده خواهد شد.

کوروم با اشاره به تداوم فعالیت‌های امداد رسانی هوایی و زمینی در پنجمین روز از زلزله مهیب ترکیه افزود: علمیات امداد و نجات و ارسال کمک به مناطق روستایی با استفاده از پنج فروند بالگرد ادامه دارد.

وی همچنین تداوم عملیات امدادی و فرایند نجات افراد در زیر آوار مانده را مهم خواند و تهیه سرپناه و تغذیه زلزله‌زدگان را از اولویت‌های مدیریت این بحران ذکر کرد و گفت: روند تامین آب و برق در مناطق زلزله زده نیز آغاز شده است.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

یونس سزر رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) امروز عصر آخرین آمار جانباختگان زلزله ترکیه را ۱۹ هزار و ۳۸۸ نفر و تعداد مجروحان را نیز ۷۷ هزار و ۷۱۱ نفر اعلام کرد.

در پی این زلزله، اردوغان رئیس جمهوری ترکیه یک هفته عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

بسیاری از کشورهای جهان در پیام‌هایی با دولت و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی و همبستگی کردند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس