سازمان بهداشت جهانی

یکی از مسئولان سازمان بهداشت جهانی از بی‌توجهی جامعه جهانی و سازمان های بین المللی امدادرسان برای کمک رسانی به مردم زلزله زده سوریه انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه، «مایک راین» امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگاران در دُبی از بی‌توجهی جامعه جهانی و سازمان‌های بین المللی امداد رسان نسبت به ارسال کمک به سوریه برای مقابله با عواقب زلزله شدیدی که در این کشور رخ داد، انتقاد کرد و گفت: این زلزله ویرانگر بار دیگر بحران را به سوریه بازگرداند.

وی اظهار داشت: جهان، سوریه را فراموش کرده است و به صراحت می‌گویم که زلزله، این کشور را دوباره در کانون توجه قرار داده است اما میلیون‌ها سوری سال‌هاست در پرتو بحرانی فراموش‌شده در رنج هستند.

راین هشدار داد که سوریه اکنون با فاجعه دیگری مواجه است که به دلیل نبود تجهیزات لازم جان بسیاری از مردم این کشور از دست خواهد رفت.

وی خواستار تامین تجهیزات لازم برای عملیات امدادرسانی به مردم زلزله زده سوریه شد و افزود: ما باید بدانیم که ابعاد این فاجعه بسیار بزرگ و از توان همگان خارج است.

این مقام سازمان بهداشت جهانی آمادگی این سازمان برای ارسال مقادیر زیادی از تدارکات که به گفته او به دلیل محدودیت‌های لجستیکی با مشکل مواجه شده است را اعلام کرد.

دولت آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی با تصویب لایحه‌ای که بخشی از آن قانون سزار است سوریه و متحدان این کشور را تحریم کرد و این موضوع موجب شده است که کمک‌رسانی به مردم جنگ زده و زلزله زده این کشور با مشکل مواجه شود.

قانون سزار توطئه‌ای آمریکایی علیه سوریه به منظور تقویت تروریست هاست که هدف آن افزایش انزوای مالی، اقتصادی و سیاسی دولت سوریه و همچنین اعمال تحریم علیه متحدانش است تا اینکه دمشق حل و فصل سیاسی بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیتی را قبول کند.

پیشتر نیز رائد الصالح مدیر سازمان خدمات شهری و امداد سوریه طی سخنانی از از عملکرد سازمان ملل برای کمک به زلزله زدگان انتقاد کرده و گفته بود: هزاران خانواده سوری بی‌خانمان شده‌اند و سازمان ملل در حد وظیفه خود نبوده و کمک‌های لازم را ارائه نکرده است.

پیش‌تر «عمار عمار» سخنگوی منطقه‌ای صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نسبت به شیوع بیماری‌های واگیردار در سوریه هشدار داده بود.

وی با بیان اینکه مردم سوریه به همه نوع کمک نیاز دارند، افزود: نیازهای اساسی اکنون در سوریه آب آشامیدنی سالم و غذا است.

وزارت خارجه سوریه پیش‌تر در بیانیه‌ای از کشورهای عضو سازمان ملل، دبیرخانه این سازمان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی خواسته بود تا به سوریه و دولت این کشور برای حل فاجعه انسانی ناشی از زلزله اخیر کمک کنند.

در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور ارسال کرده اند.

در همین حال بسیاری از سیاستمداران و فعالان مدنی و حقوقی در سراسر جهان خواستار ابتکار عمل برای شکستن محاصره سوریه و ارسال کاروان‌های امدادی و انسانی برای شکستن محاصره و کنار گذاشتن قانون موسوم به «سزار» شده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    0 0
    ببینم چه فکری برای مردم سوریه دارند. داروی جدید، بیماری جدید، آزمایش روی مردم بی پناه خلاصه ما را به خیر شما امید نیست. شر مرسانید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس