44سال افتخار| بازتاب پیشرفت‌های علمی ایران در رسانه و اندیشکده‌های جهان/ دست‌اندازها حرکت علمی ایران را کند نکرده است

ایران به رغم مواجهه با چالش‌ها و تحریم‌های مختلف در طول سال‌ها، پیشرفت چشمگیری در زمینه علم و فناوری داشته است.

به گزارش مشرق، ایران در سال های اخیر پیشرفت های علمی چشمگیری در زمینه های مختلف داشته است. محققان ایرانی در زمینه پزشکی، برای توسعه درمان های جدید جهت بیماری هایی مانند سرطان و دیابت گام برداشته اند. این پیشرفت ها به ویژه در زمینه های پزشکی و فناوری با طیف وسیعی از واکنش و دیدگاه ها توسط خبرگزاری ها در سطح بین المللی روبرو شده است. در ادامه به برخی از این پیشرفت ها اشاره خواهیم کرد:

پزشکی

یکی از زمینه های مهم پیشرفت در زمینه پزشکی بوده است، جایی که ایران راه های درمان و فناوری های نوآورانه را توسعه داده است. به عنوان مثال، دانشمندان ایرانی روشی برای تولید انسولین ابداع کرده‌اند که می‌تواند زندگی افراد دیابتی را تا حد زیادی بهبود بخشد. علاوه بر این، محققان ایرانی گام های مهمی در مبارزه با سرطان برداشته اند و درمان ها و روش های درمانی جدیدی را توسعه داده اند که اکنون برای کمک به بیماران در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال روش درمانی جدید از نانوذرات برای رساندن مستقیم داروهای شیمی‌درمانی به سلول‌های تومور استفاده می‌کند که نسبت به شیمی‌درمانی سنتی مؤثرتر و عوارض جانبی کمتری نشان داده است. علاوه بر این، ایران صنعت داروسازی رو به رشدی دارد که یکی از آن ها تولید واکسن‌های کووید-۱۹ بود.

فناوری

یکی دیگر از زمینه های پیشرفت علمی ایران در حوزه فناوری بوده است. ایران فناوری های پیشرفته ای از جمله نسل جدید سانتریفیوژها برای غنی سازی اورانیوم و همچنین سیستم های موشکی را توسعه داده است. این تحولات توسط خبرگزاری هایی مانند بی بی سی، سی ان ان و الجزیره گزارش شد و برخی از تحلیلگران پیشرفت فناوری ایران را ستایش می کنند و آن را نشانه ای از قدرت و نفوذ روزافزون ایران در صحنه جهانی می دانند.

انرژی های تجدیدپذیر

کشورمان در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، سرمایه گذاری های قابل توجهی در انرژی خورشیدی و بادی انجام داده و همچنین فناوری های جدیدی را برای ذخیره و توزیع انرژی های تجدیدپذیر توسعه داده است. به عنوان مثال، ایران چندین نیروگاه خورشیدی در مقیاس بزرگ ساخته است و همچنین نوعی از توربین بادی را ساخته است که کارآمدتر و بادوام تر از طرح های سنتی است.

هوافضا و موشکی

ما در زمینه فناوری هوافضا و موشک نیز پیشرفت های شگرفی داشته ایم. ایران با موفقیت چندین ماهواره را توسعه داده و به فضا پرتاب کرده است و همچنین تعدادی موشک میان برد و کوتاه برد تولید کرده است که نگرانی های بین المللی کشورهای غیردوست با ایران را برانگیخته است. کشورمان همواره بر صلح آمیز بودن چنین دستاوردهایی تاکید دارد.

علوم هسته ای

ایران در زمینه علوم هسته ای نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است. راکتورهای تحقیقاتی ما روی توسعه انرژی هسته ای به عنوان منبع انرژی کار می کنند. با این حال، این پیشرفت همچنین منبع تنش بین برخی کشورها با ایران بوده است؛ آن ها با این ادعا که کشورمان در حال توسعه سلاح هسته ای است دست به تحریم های ظالمانه ای علیه ملت ایران زده اند.

بازتاب پیشرفت های ایران در خبرگزاری های علمی

پیشرفت هایی که نام برده شد و بسیاری دیگر اغلب در خبرگزاری های علمی گزارش می شوند. برخی از خبرگزاری ها و سایت های علمی خارجی که پیشرفت علمی ایران را گزارش کرده اند عبارتند از:

نیچر میدل ایست: این پایگاه خبری که نسخه منطقه ای مجله علمی بین المللی نیچر است؛ در مورد پیشرفت های علمی ایران از جمله پیشرفت در تحقیقات سلول های بنیادی، بیوتکنولوژی و پرتاب ماهواره های ایرانی گزارش داده است.

ساینس دیلی: این وب سایت خبری پرطرفدار علم، دستاوردهای ایران در زمینه هایی مانند انرژی های تجدیدپذیر، تصفیه آب و تحقیقات سرطان را گزارش کرده است.

مجله ساینس: این مجله علمی معروف مقالاتی در زمینه دستاوردهای ایران در زمینه هایی مانند تحقیقات سلول های بنیادی، سرطان، فناوری نانو و ساخت واکسن های جدید منتشر کرده است.

ریسرچ گیت: این سایت شبکه اجتماعی برای دانشمندان و محققان است که دانشمندان ایرانی زیادی دارد که مقالات و یافته های علمی خود را با جامعه جهانی به اشتراک می گذارند.

فیزیک ورلد: این پایگاه خبری که توسط موسسه فیزیک منتشر می شود، از دستاوردهای ایران در زمینه هایی مانند توسعه مواد جدید برای استفاده در سلول های خورشیدی و ساخت تاسیسات جدید تشعشعات سنکروترون (نوعی از شتاب‌دهنده ذرات) خبر داده است.

ساینس الرت: این پایگاه خبری علمی از دستاوردهای ایران در زمینه هایی مانند توسعه فناوری های جدید تصفیه آب و کشف ذخایر جدید معدنی خبر داده است.

• نیوساینتیست: این هفته نامه به دستاوردهای ایران در زمینه هایی مانند توسعه فناوری های جدید برای پاکسازی نشت نفت و کشف ذخایر جدید معدنی پرداخته است.

• مدیکال اکسپرس: این پایگاه خبری سلامت و پزشکی از دستاوردهای ایران در زمینه هایی مانند ساخت واکسن های جدید و کاربرد سلول درمانی در درمان بیماری های مختلف خبر داده است.

بازتاب پیشرفت های ایران در اندیشکده های علمی

پیشرفت‌های ایران از چشم اندیشکده های علمی هم دور نمانده و اغلب در تحقیقات و تحلیل‌های اندیشکده‌های علمی خارجی منعکس می‌شود. برخی از اندیشکده‌ها پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه‌هایی مانند فناوری هسته‌ای، هوافضا و بیوتکنولوژی را برجسته کرده‌اند و همچنین به محدودیت‌ها و چالش‌هایی که ایران در این زمینه‌ها با آن روبه‌رو است، اشاره کرده‌اند.

بنیاد کارنگی تحقیقاتی را در مورد برنامه هسته ای ایران و تأثیر تحریم های بین المللی بر توسعه آن منتشر کرده است.

اندیشکده رند تحقیقاتی در مورد توسعه صنعت هوافضای ایران و پتانسیل آن برای رشد در آینده منتشر کرده است. در مورد چالش‌ها و موفقیت‌ها در مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ مطلبی را منتشر کرد.

مرکز مطالعات جیمز مارتین نیز تحقیقاتی درباره برنامه هسته ای و موشکی ایران منتشر کرده است.

بنیاد هریتیج تحقیقاتی در مورد تأثیر تحریم ها بر پیشرفت علمی ایران و پیامدهای بالقوه آن بر اقتصاد و جامعه کشور منتشر کرده است.

مرکز ویلسون تحقیقاتی در مورد توسعه صنعت هوافضای ایران و پتانسیل آن برای رشد آینده منتشر کرده است.

با این حال، شایان ذکر است که برخی از اتاق‌های فکر ممکن است در مورد ایران سوگیری سیاسی داشته باشند.

انعکاس پیشرفت های علمی در اندیشکده های خارجی متفاوت بود. برخی آن را نشانه ای از قدرت و نفوذ روزافزون ایران در صحنه جهانی می دانند و برخی دیگر که جهت گیری دارند آن را تهدیدی برای امنیت! بسیاری از کارشناسان در غرب خاطرنشان کرده اند که این پیشرفت های علمی در ایران بازتابی از جمعیت ماهر و تحصیلکرده کشور و همچنین سرمایه گذاری های مداوم دولت روی تحقیق و توسعه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    0 0
    لطفا پیشرفت های حوزه وی هم ظرف این چهل سال بفرمایید که چقدر منشأ خدمات بودن چرا قدر نشناس هستید
  • ایران قوی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    12 2
    یعنی باید یه مشتی خاک بر سر این خود فروخته ها و شستشوی مغزی شده های که این پیشرف ها جلو چشمشونه و فقط چشم دوختن به سراب نایت کلاب های غرب که سوسو میزنه و انچه خود داشت زبیگانه طلب میکرد!
    • محمود IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      5 1
      البته بنده استفاده از پماد سوختگی برای اینها تجویز می کنم چون قلبهای این دسته از آدمها مریض هست و هیچ درمانی مگر توبه و برگشتن به اصل خویش و کمک گرفتن از خدای متعال برای اینها وجود ندارد که البته اگر زود از خواب غفلت بیدار شوند
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      2 0
      حیف خاک پاک که رو سر این ناپاکها ریخته بشه، نهایت لیاقت اون خودتحقیرهای کاسه لیس فضه غربی اربابهاشون هست
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    2 1
    این پیشرفت ها باید خودش را در زندگی و سفره مردم نشان بدهد
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      به شرطی که جاهلان و خیانتکاران نباشن، البته تاثیرش هم نشون داده که شماها هنوز نتونستید سفره مردم رو جمع کنید
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    2 2
    خوب قیمت خودرو و دلارو مایحتاج مردم دقیقا نشون میده چقده پیشرفت کردیم
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      1 0
      اونها که دست شما غربزدگان بود
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
      1 0
      اینو قبول دارم اقای رییسی عملکرد قابل دفاعی تاکنون تو حوزه اقتصاد نداشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس