امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای موافقت رهبر انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو محکومان حوادث اخیر را در راستای توجه ایشان به مسئله رأفت و رحمت اسلامی توصیف کرد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا در خصوص عفو عمومی رهبر انقلاب گفت: «در همین ابتدا به من اجازه دهید اشاره کنم که وقتی می‌گویید ده‌ها هزار نفر بازداشت شده‌اند، خب این دقیق نیست و من قاطعانه می‌گویم اولاً در جریان ناآرامی‌ها هیچ دانشجویی در دانشگاه‌ها یا محوطه دانشگاه‌ها بازداشت نشد. در واقع کسانی که بازداشت شدند افرادی بودند که در اغتشاشات خیابانی نقش داشتند. اما صدها نفر تحت تاثیر قرار گرفتند. این افراد در زندان بودند و به مناسبت جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این افراد مورد عفو عمومی قرار گرفتند. رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره توجه ویژه‌ای به مسئله رافت دارند. لذا دستور آزادی همه این افراد را دادند به جز کسانی که مرتکب قتل یا سایر جرایم جدی شده‌اند.»

وی در خصوص اغتشاشات در ایران توضیح داد: «در آمار به نظرم اغراق شده است. حتی نهادهای حقوق بشری اغراق کردند. حتی در مورد کشته‌ها آمار بزرگنمایی شده‌ای منتشر شده است. در این اغتشاشات یک اتفاق بسیار مهم افتاد؛ علیرغم تنش بالا پلیس اجازه‌ی در اختیار داشتن سلاح نداشت. اما می‌دانید سلاح‌های اسرائیلی از مرز برخی از کشورهای همسایه ما که وضعیت با ثباتی ندارند، وارد کشور ما شد. آن‌ها در بین مردم ایجاد آشوب کردند و از این سلاح استفاده کردند.»

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این ادعای پرسشگر آمریکایی که ۹۳ روزنامه نگار در ایران بازداشت شدند، گفت: «ما بازداشت خبرنگاران را تایید نمی‌کنیم. برچسب زدن به فردی که بازداشت شده کار بسیار ساده‌ای است. شما می‌توانید در هر لحظه از زمان، فرد مورد نظر را مدافع حقوق بشر یا یک خبرنگار و چنین چیزهایی بنامید.»

وی افزود: «هیچ خبرنگاری در جریان نا آرامی‌ها بازداشت نشد. ببینید همین دو هفته پیش در ایران اتفاقی افتاد؛ یک کلاهبردار قرار بود از ایران فرار کند. کاری که او برای کمک به فرارش انجام داد این بود که ویدئوهایی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که می‌گفت با ادعای اینکه او یک معترض است، تحت شکنجه قرار گرفته است. اما در واقع او کلاهبردار بود. او توسط پلیس دستگیر شد. ببینید، غرب با دقت و موشکافی شورش‌ها را هدف قرار داده است. اجازه بدهید این سوال را از شما بپرسم. ببینید رسانه‌های روی مهسا امینی خیلی مانور دادند. اما آیا راجع به شیرین ابوعاقله هم رسانه‌های غربی کار کردند؟! شیرین ابوعاقله تومسط پلیس اسرائیل کشته شد.»

امیرعبداللهیان با واکنش به رژیم خواندن حکومت ایران توسط مصاحبه‌گر گفت: «اولا رژیم نیست بلکه حکومت قانونی، مشروع و مردمی است. لذا از شما می‌خواهم واژه‌ها را درست به کار ببرید. می‌دانید رژیم بار منفی دارد.»

وی در خصوص مشکلات مردم ایران گفت: «بله مشکلاتی است کما اینکه در خیلی از جاها است. من در ماه سپتامبر در نیویورک بودم و فرصت کردم تا اطراف شهر را ببینم و ایستگاه‌های مترو را از نیمه شب گذشته ببینم. با برخی از مردم آمریکا صحبت کردم. شدیدتر و بدتر از پاسخی که شما گرفتید من گرفتم. لذا بستگی دارد که کدام نمونه جمعیت را برای اطلاعات خود انتخاب می‌کنید. این بخش مهمی از دموکراسی در ایران را تشکیل می‌دهد. مردم می‌توانند آزادانه نظرات خود را بیان کنند.»

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص اقدامات آمریکا علیه ایران گفت: «کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا در جریان اغتشاشات اخیر در ایران تمامی تلاش خود را به کار گرفتند تا فشارها به جمهوری اسلامی ایران را به بهانه حمایت از مردم ایران تشدید کنند و در همین راستا تحریم‌هایی را علیه شخصیت‌ها و نهادهای ایرانی تحمیل کردند.»

وی افزود: «از جمله اقداماتی که کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی به بهانه حمایت از اغتشاشات ایران انجام دادند، تلاش برای به حاشیه راندن مذاکرات برجام بوده است که در همین راستا برای سرپوش گذاشتن بر کم‌کاری‌های خود، سعی کردند ایران را مقصر جلوه دهند و توپ را در زمین ایران بیاندازند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    1 0
    درود
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    3 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • تک تیرانداز DE ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 0
    امان از این رافت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس