کد خبر 1462954
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۷
زلزله مهیب در سوریه

فاجعه دوم که به اعتقاد نگارنده بزرگ‌تر است، جلوگیری از امدادرسانی به زلزله زدگان و کمک به زیر آوار ماندگان است!

به گزارش مشرق، جعفر بلوری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: اکنون که در حال مطالعه این یادداشت هستید، دنیا شاهد دو فاجعه بزرگ است. یکی طبیعی و آن دیگری به شدت غیرطبیعی. زلزله مهیب در ترکیه و سوریه همان فاجعه طبیعی است. هزاران انسان بی‌گناه که بسیاری از آنها زن و کودک هستند، در این دو کشور جان باخته‌اند و هزاران نفر نیز زیر آوارند و هنوز نفس می‌کشند.

تصور حالی که زیرِ آوارماندگان دارند، حقیقتا هولناک است. آنها هر لحظه امیدوارند امدادگری از راه برسد و نجاتشان دهد.

فاجعه دوم که به اعتقاد نگارنده بزرگ‌تر است، جلوگیری از امدادرسانی به زلزله زدگان و کمک به زیر آوار ماندگان است!

بله درست شنیدید؛ آمریکا به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد به زلزله زدگان سوری کمک کنند چون «سوریه تحریم است»! و صرفا چند کشور مثل ایران و الجزایر بی‌اعتنا به تحریم‌های غرب وارد سوریه شده و در حال امدادرسانی به مردم هستند. اما این کمک‌ها اصلا کافی نیستند و به گفته مقامات رسمی سوریه و کارشناسان، شاید چند ده هزار انسان هنوز زیر آوارند و می‌شود بسیاری از آنها را نجات داد.

درباره زلزله سوریه و ترکیه و همین‌طور زلزله «خوی»، تبعات سیاسی این بلای طبیعی گفتنی‌هایی هست:

۱- «تلطیف لغوی» یا «حسن تعبیر» نام مکانیزمی است که به اعتقاد روانشناسان، مجرمین برای فریب یا توجیه خود یا دیگران هنگام انجام یک جرم، از آن استفاده می‌کنند.

به عبارت ساده‌تر با نامگذاری یک عمل مجرمانه با کلمات متفاوت چهره‌ کریه و زشت آن را می‌پوشانند. مثلا ماموران آمریکایی در زندان مخوف ابوغریب به جای «شکنجه» از لفظ «نرم کردن» استفاده می‌کردند. در سطوح پایین‌تر، برخی مجرمان اقتصادی به جای «رشوه» از کلمه «شیرینی» و برخی افراد درس‌نخوان به جای واژه «تقلب» در امتحانات، از لفظ «همفکری و کمک» استفاده می‌کنند.

غربی‌ها وقتی غائله داعش را در منطقه و سوریه به راه‌انداختند تا یکی از اصلی‌ترین محورهای مقاومت را به نفع رژیم صهیونیستی نابود کنند، برای فریب و توجیه افکار عمومی، خود و عوامل‌شان در سوریه را «دوستان سوریه» می‌نامیدند و تحت همین عنوان شاید دهها جلسه و کنفرانس در پاریس و لندن برگزار کردند. یعنی خود و مزدورانی را که از آمریکا و سعودی سلاح و پول می‌گرفتند تا با یکی از محورهای اصلی مقاومت یعنی سوریه بجنگند «دوستان سوریه» می‌نامیدند. یعنی چه؟! یعنی ما غربی‌ها، دوستان سوریه هستیم و نه دولت قانونی این کشور به رهبری بشار اسد. حالا همین مردم زلزله زده سوریه زیر خروارها آهن و بتن گرفتار شده‌اند اما همین «دوستان سوریه»، اجازه کمک‌رسانی به آنها را نمی‌دهند!

بنابر گزارش‌هایی که منتشر شده، زلزله‌ای به بزرگی ۸/۷ ریشتر در شمال سوریه (و جنوب ترکیه) رخ داده است و شمال سوریه، جایی است که بیشتر آن در کنترل تروریست‌های مورد حمایت غرب است! دولتمردان سوری می‌گویند، احتمالا هزاران نفر در این مناطق زیر آوار مانده‌اند و آنها نه دسترسی درستی به این مناطق دارند و نه آمار و اطلاعات دقیقی از زیر آوار ماندگان در اختیارشان است. فقط آنچه قطعی است این که، هزاران نفر زیر آوارند و خیلی بیش از این‌ها به شدت نیاز به کمک‌های فوری دارند.

۲- این فاجعه، ظلم، و بی‌عدالتی، فقط در حوزه امداد رسانی نیست بلکه در حوزه اطلاع‌رسانی هم کاملا ملموس است.

شاید بدبینانه به نظر برسد اما متاسفانه، همیشه نوعی نژادپرستی جهانی در نظامات بین‌الملل حاکم بوده و این بار نیز همین امر در نحوه اطلاع‌رسانی اخبار زلزله دو کشور تاثیر گذاشته است. طی روزهای گذشته آنچه از لابه‌لای صدها خبر مربوط به زلزله، کاملا قابل لمس بوده، این که اخبار زلزله ترکیه خیلی بیشتر از اخبار زلزله سوریه، تحت پوشش رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است؛ شاید به این دلیل که آنجا ترکیه است و این‌جا سوریه! و یکی از نتایج همین اطلاع‌رسانی ضعیف، می‌تواند مرگ بیشتر زلزله زدگان سوری باشد.

باید به مردمان هر دو کشور کمک کرد و تفاوتی بین مردم نگذاشت. اطلاع‌رسانی درست می‌تواند به تحقق این امر کمک کند.

۳- جدای از بحث «کمک‌رسانی»، موضوع دیگری که شاید رسانه‌ها درباره این زلزله، آن طور که باید به آن نمی‌پردازند، «تبعات سیاسی» این زلزله به ویژه در ترکیه است.

کشور ترکیه، خسارات بسیار سنگینی از این زلزله مهیب دیده و سه ماه و پنج روز دیگر یعنی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ شاهد انتخاب ریاست جمهوری خواهد بود. انتخاباتی که برای رجب طیب اردوغان، «سرنوشت ساز» است و عمر سیاسی او به آن گره خورده است.

اردوغان برای پیروزی در این انتخابات دست به هر کاری که تصورش را بکنید، زده است. او مثل هر سیاستمدار دیگری در جهان چه در ترکیه و چه خارج از ترکیه، به طور طبیعی دوستان و دشمنانی دارد. وقتی پای «سیاست» و «قدرت» در میان است، در شرایط بحرانی بیش از هر زمانی سرو کله رقبای سیاسی پیدا می‌شود و رقبای سیاسی اردوغان طی همین چند روز نشان داده‌اند این زلزله را یک «فرصت» می‌بینند.

بخش مهمی از انتقادات تندی که در ترکیه از اردوغان درباره نحوه رسیدگی به زلزله زدگان می‌شود نشان می‌دهد، رقبا نمی‌خواهند این «فرصت» را از دست بدهند و برای کنار زدن اردوغان، از هم اکنون خیز برداشته‌اند. واکنش غضب‌آلود اردوغان به انتقادات هم، ریشه در همین نکته دارد. نباید فراموش کرد زمین لرزه مهیب ۱۹۹۹ ازمیت با ۱۷ هزار کشته، نقش مهمی در پیروزی همین حزبی دارد که اکنون ریاست آن در اختیار اردوغان است.

او اگر نتواند رضایت مردم کشورش را طی ۳ ماه آینده جلب کند، باید منتظر پایان عمر سیاسی اش باشد. در این بین، برخی بازیگران منطقه‌ای را نیز نباید فراموش کرد. کشورهایی مثل عربستان، امارات یا قطر که همواره با «دیپلماسی پول» امورشان را گذرانده‌اند، احتمالا برای گرفتن امتیاز وارد گود خواهند شد. اردوغان، اکنون در شرایطی است که، هر کمکی برای عبور از این بحران را به مثابه یک «فرصت» برای افزایش شانس پیروزی می‌بیند.

لذا هیچ بعید نیست در این بین، امتیازاتی هم به این کشورها بدهد. امتیازاتی که در شرایط عادی، هرگز حاضر به دادن‌شان نبوده است.

۴- معمولا این طور است که در شرایط بحرانی، چون نوعی هرج و مرج بر منطقه بحران زده حاکم می‌شود و تنظیمات اجتماعی معمول، به هم می‌ریزد، احتمال وقوع جرائم اجتماعی افزایش می‌یابد. از همین روست که در کنار نیروهای امدادرسان، همیشه شاهد حضور نیروهای امنیتی و پلیس نیز هستیم. ترکیه نیز از این امر مستثنی نبوده و طی روزهای اخیر تصاویر زیادی از وقوع سرقت از فروشگاه‌ها توسط فرصت‌طلبان و اراذل و اوباش منتشر شده است.

بحران اقتصادی شدیدی که بر ترکیه حاکم شده نیز طبیعتا در افزایش این‌گونه تخلفات و جرائم نقش داشته است. این جا می‌خواهیم شرایط ایران خودمان را با ترکیه مقایسه کنیم. همزمان در شهر «خوی» نیز زمین لرزه‌ای رخ داده و مردم عزیز و همزبانم دچار مشکلاتی شده‌اند. نه تنها «خوی» شاهد جرائم مشابه ترکیه نبوده، بلکه مردم، با این که در شرایط اقتصادی خوبی نیستند، بیشترین کمک را به هموطنانشان کرده‌اند. دیروز اعلام شد، ۱۲۰ میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی مردمی به دست زلزله‌زدگان خوی رسیده است. دقیقا همین فرهنگ زیبای ایرانی-اسلامی بود که کمک کرد، از جمله سربلندترین کشورهای دنیا در زمینه مبارزه با کرونا باشیم.

رفتار مردم خوب ایران را مقایسه کنید با رفتارهایی که حتی در غرب و حین بحران‌های مشابه صورت می‌گیرد. با کتک‌کاری‌هایی که در فلان فروشگاه زنجیره‌ای آمریکا بر سر دستمال توالت صورت می‌گرفت. در مقیاسی بزرگ‌تر، با سرقت بار هواپیماهایی که در روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا، در اروپا صورت می‌گرفت؛ آن هم با دستور مقامات بالا! هواپیماهایی که حامل ماسک یا دستمال کاغذی و مواد ضدعفونی‌کننده بودند! پس به ایرانی و مسلمان بودن خود افتخار کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    46 6
    غرب وحشی بهترین اسم برای این جنتل کثافتها هست
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    21 1
    عالی بود
  • US ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    27 5
    علی کریمی چرا کمکی به زلزله زدگان نکرده؟! ای ملعون
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      9 3
      فعلا تو لاس وگاس داره قمار میکنه.... وقتشو نداره
  • US ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    19 8
    متاسفانه اردوغان برای ایران همسایه خوبی نبود و دائم در حال مکیدن و دوشیدن ایران و سو استفاده از تحریم های ایران که برایش نعمت بود ، مشغول بود ، متاسفانه ترکیه تا ۲۰ یال با این ۱۰ شهر ویران شده نمی تواند بلند شود ، یا باید کشورش را به حراج گذارد!یا زیر قرض سنگین برود. ایران باید فعالیت خود را در آنجا بیشتر کند
  • US ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    16 2
    وحدت وحدت وحدت
  • MX ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    33 5
    واقعا درسته حتی همه ی شبکه های اجتماعی به تمامی زبانها برای ترکیه مرًثیه و روضه میخوانند و خبر آنچنانی از,سوریه مظلوم نیست واااسسسسسفا
    • محمد IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      3 0
      دنیا همینه داداش، این دنیای...
  • IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    29 5
    مرگ بر آمریکا شیطان الاکبر
  • سلام فرمانده IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    21 6
    برای سلامتی رهبر امت اسلام:اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • فدائی رهبر و حامی بی قید شرط سپاه پاسداران انقلاب IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    20 1
    آمریکا ئیان بیشرافت هستند و اروپا بدتر از آن . مرگ بر آمریکا واقعاً صحیح است .
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    4 1
    ... زلزله‌ای به بزرگی ۸/۷ ریشتر در... . لطفاً اصلاح کنید. (۷/۴ یا ۷/۸ درست است)
  • تورج IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    9 2
    آفرین به نویسنده. نوع نگاه بهشتی و مثبت
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    1 7
    قسمت آخر متن در خصوص مقایسه ترکیه و ایران دقیق نیست.
  • محمدطه سارنجی IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    8 6
    باسلام اگر در مرز غزه و اسرائیل زلزله ای بیاد و هزاران نفر از مردم غزه و اسرائیل زیرآوار بمانند، آیا شما بدون درنظر گرفتن سیاست به زیر آوار ماندگان اسرائیلی هم کمک میکنید
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      11 2
      قاطعانه میگویم مطابق نص قرآن مجید. اگر مردمی نیازمند در جائی کمک بخواهند بله حتما کمک میکنیم. این نگاه تنگ نظرانه غربی است که در زمان امداد رسانی به حادثه دیدگان ، مردم را به خودی و غیر خودی تقسیم میکند والا از نظر اسلام و مکتب اهل بیت پیامبر ص ، فرد مضطر ونیازمند به کمک در صورتیکه خودش مانع ایجاد نکند ، حتی اگر مسلمان نباشد باید مورد امداد قرار گیرد .همه راه و رسم زندگی در کلام خداوند سبحان و نبی اکرم ص و روایات ائمه اطهار علیه السلام به ما شیعیان آموزش داده شده و برای ما جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی ماند. اسلام ناب محمدی ص با هیچ دینی قابل مقایسه نیست. باور کن تا رستگار شوی.
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      14 0
      برگرد به خاطرات بازماندگان شهدا ببین با اسیرصدامی که تا چند دقیقه قبل اخرین تیرش را به سوی انها شلیک کرد و اسیر شد چه رفتاری دارند چطور درمان و اب و غذا او را بر خود مقدم میدانند در اردوگاه ها چطور رفتار میکردند و صدامیان با ازادگان ما چه میکردند و تا همین امروز و برخورد شما با عجمیان و الله وردی و دانیال و تقی پور و برخورد نظام با شما البته این است مرام اسلام ناب و سفارش امیرالمومنین به فرزندش در مورد قاتل شقی اش و انقلاب اسلامی برامده از ان ولی استثناها و نقص و ضعف افراد را هم در هر شرایطی نمیشود نادیده گرفت
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      2 0
      نترس اگه همچین اتفاقی رخ بده دوستای شما روتوی اسراییل رو اربابات نجات میدن همانطورکه این چندساله ازنابودی نجاتش دادن اونا همیشه زلزله زده بودن زلزله های بعدی بطورحتم ویرانگرتره
    • محمد IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      0 1
      اسرائیل قضیه اش فرق میکنه چون مردمش هم اشغالگرن، ولی اگر آمریکا، انگلیس، یا هر جای دیگه زلزله بیاد ما وظیفه مون هست کمک کنیم، و شک نکن که کمک می کنیم.
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      2 0
      بله معلومه که کمک می کنیم
  • ایرانی IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    12 2
    ایرانی ها فرهنگ انسان دوستی داشته و دارند مثل اروپا و آمریکای وحشی و خشن ضد بشر نیستند.... ادعای حقوق بشری اینها برای بزک خوی وحشی گری اشان هست. ترکیه با زلزله ویران نشد با غربی شدن ویران شد.
  • علی IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    18 0
    با سلام، واقعا این خبر دردآور است. انشاءالله به زودی زود با دستان مبارک آقا امام زمان عج این شیاطین بزرگ از روی زمین محو و نابود بشوند. الهی آمین
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    3 12
    شما خودشو ناراحن نکن
  • دلیر IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    7 0
    بروید کمک
  • ناهید IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    11 0
    خدا را شکر اینترنت هست و مردم توی سایت ها و پیج های بین المللی همه چیز را می بینند
  • NL ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    12 0
    اگ آزادی و دموکراسی حقوق بشری غرب ب این سبک است بس صدرحمت به فاشیست و کمونیستی
  • علی افصحی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    7 3
    افتخار برای ایرانی مسلمان توفیق تبعیت و پیروی از امام خامنه‌ای است. ولی فقیه خردمندی که به گونه ای اعمال ولایت می کند که در روزهای بجرانی مردم ولایی به ندای ولی فقیه لبیک گفته و موجی از کمک های مومنانه و مواسات راه می اندازند این نعمت ولایت فقیه است که آن پیر سفر کرده با به روز کردنش، آن را برای ایرانی انقلابی به ارمغان آورد و در ادامه اشاره به صلاحیت ولی فقیه خرمندی چون امام خامنه‌ای فرمود که پس ازانتخاب شدن و در بیش از سی سال، حقانیتش روز به روز بیشتر اثبات می شود. اثبات می شود که تنها امام خامنه‌ای بود که می توانست باذن الله راه روشن و اقتدار آفرین امام خمینی را ادامه دهد. زلزله بزرگ بم یادمان نرفته که چگونه امام خامنه‌ای خود را به آن دیار رسانده و همه ایران اسلامی را بسیج فرمود در خدمت رسانی به مردم مسلمان آن دیار و نیز در سیل ها و همین زلزله خوی که باز این مواکب اربعینی پیروان صدیق امام خامنه‌ای بودند که به یاری مردم خوی شافتند و نیز به یاری برادران و خواهران مسلمان ترکیه و سوریه رفتند. سردار قاآنی سرباز امام خامنه‌ای خود را به حلب رسانده و با نیروهای تحت امرش اردوگاه برای هزاران نفر بر پا ساختند. و این همه نه با رویکرد سیاسی بلکه بارویکردی ایمانی و اعتقادی بوده و هست. ایرانی مسلمان افتخار می کند در فضایی تنفس می کند که تحت ولایت فقیه بوده و ولی فقیه دانشوری چون امام خامنه‌ای بر آن اعمال ولایت داشته و با همین سلاح الهی در برابر خباثت های ضد انسانی شیطان بزرگ امریکا و غرب وحشی به مفابله پرداخته و تحریم های ضد بشری این بدتر از چارپایان را به سخره گرفته است. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
    • احمد IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      5 2
      دوست گرامی انشا نوشته‌ای ترکیه بازوی اسراییل است، ترکیه بدنبال قطع ارتباط مرزی ایران و ارمنستان است تا تنها را تنفسی ایران به اروپا باقیمانده شوروی قدیم را ازبین ببردشما یا عقل سالمی نداری، یا حالت خوش نیست ،ترکبه ده سال است ب نامردی وجنایت وخباثت تمامسوریه ر به ویرانی ونابودی کشیده است شما باید از خداوند قهار طلب زلزله سهمگین تر برای ی دولت و ملت کنید از خودت خجالت بکش، ملت مسلمان ترکیه!!!!بر ودهنت را آب بکش
  • معلم IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    11 0
    حتی داخل ایران مطبوعات بیشتر به ترکیه پرداختند،البته کانون زلزله ظاهراً در ترکیه بوده،مظلومان سوریه راخدادریابد إن شاءالله
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    6 0
    لابی صهیونیست از زلزله در سرزمین اسلامی خشنود میشوند و تفاوت برخورد رسانه ای - هزینه کرد - سیاسی - را در رفتار غربی ها با اوارگان اکراینی و سوری و افغانستانی به وضوح روشن است . از نظر غربی ها زلزله در سوریه یک فرصت است تا بیشتر و سخت تر به کشور سوریه سخت بگیرند
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    8 1
    مرگ بر آمریکا تا ابد
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    8 1
    قطعا به ایرانی بودن خودمون افتخار میکنیم
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    8 3
    این همه ادم توسط اردوغان داعش امریکا کشته شدن نقشه های شیطانی اردوغان در اذبایجان همه جا باید یک جا جواب میدادن
  • FR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    4 0
    زمانی که زلزله کرمانشاه آمد ما از شهرمون کامیون بار زدیم برا کمک به زلزله زدگان .
  • یاران امام IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    5 0
    کسی نیست که با آمریکا بگوید که سوریه تحریم است کسی حق ندارد به سوریه کمک کند اولا سوریه تحریم است تو درخاک سوریه چه غلطی می کنی به غیراز دزدی اموال مردم و چپاول نفت سوریه هیچ کاری از دستشان برنمی آید. از خداوند منان خواستارم که آمریکا و متحدانش را با بلای فرعون گرفتار کند تا جهان یک نفس راحت بکشد.
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    6 0
    سوریه وضعش اصل خوب نیست-باید بهش کمک بشه- لااقل در قسمت اطلاع رسانی جهانی بهش کمک کنیم
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    5 0
    انشاالله امریکاه نابودشدنی است این دست وپا زدن اخر اونهاست. مرده شور حقوق بشر ودموکراسشون رو ببره با اون رییس جمهور متوهمشون
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    4 0
    رو در سازمان ملل بزرگ نوشته بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند یکی این جمله را برای مسولین آمریکا ترجمه کنه
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    5 0
    تورو به خدا ازآمریکا وکشورهای اروپایی بد ننویسید یه سری آدم توی ایران به شدت کاسه لیس اونها هستن!! میگن اونها همه به به هستن ما اه اه
  • ٍنصر IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    4 1
    احتمال اینکه زلزله را هم خودشان امریکایی ها و اروپایی ها ایجاد کرده باشند خیلی هست.با امواج هارپ.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    2 0
    سوالی از رئیس هلال اخمر دارم چند نفر از ایران برای کمک فرستادید چرا ماشین آلات امدادی بیشتر نمی فرستید چرا اعلام بسیج عمومی نمی کنید تا هر کس داوطلبانه برای کمک برود ما باید به وظیفه انسانی خود عمل کنیم . فاحعه را به مسائل سیاسی گره نزنیم.
  • فرزاد IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 0
    سلبریتیهای دل نازک در این مورد توئیتی ندارید ن
  • ایران IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 0
    فاقد اهمیت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس