کد خبر 1462656
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰
چه خوراکی‌هایی باید در کنار آنتی بیوتیک‌ها مصرف شود؟

محققان عنوان می‌کنند مصرف مواد خوراکی درست و مناسب در زمان مصرف آنتی بیوتیک ها به افزایش فواید دارو کمک می‌کند.

به گزارش مشرق، آنتی بیوتیک ها برای مقابله با عفونت های باکتریایی در بدن تجویز می شوند. اما مصرف آنها همراه با غذاها و مواد خوراکی مناسب به کاهش عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها کمک کرده و بهتر با بیماری مقابله می شود. حتی مصرف مواد خوراکی نامناسب می تواند تاثیرات دارو را بدتر کند. در ادامه فهرست مواد غذایی مفید در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها آمده است.

پروبیوتیک ها

مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها می تواند موجب اختلال در میکروبیم های روده شود که نتیجه آن می تواند اسهال باشد. گنجاندن پروبیوتیک ها در رژیم غذایی می‌تواند به حفظ تعادل در باکتری های روده کمک کرده و تولید باکتری های خوب را افزایش دهد. همچنین به بدن در بازیابی از حمله باکتریایی کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را به منظور دوری از بیماری بهبود می بخشد.

مواد خوراکی سرشار از ویتامین K

معمولا کمبود ویتامین K به ندرت اتفاق می افتد چراکه روده خود این ویتامین را تولید می کند. مصرف آنتی بیوتیک ها با تغییر در محیط روده منجر به کمبود ویتامین K می شود. کمبود این ویتامین نیز می تواند منجر به خونریزی داخلی اعضای بدن شود چراکه ویتامین K برای انعقاد خون لازم است. از اینرو خوردن مواد خوراکی سرشار از ویتامین K در زمان مصرف آنتی بیوتیک ها به حفظ غلظت خون کمک می کند. مواد خوراکی سرشار از ویتامین K عبارتند از سبزیجات پربرگ به رنگ سبز تیره نظیر اسفناج، کلم، بروکلی، و کاهو، روغن های گیاهی، انجیر، گوشت، پنیر، و سویا.

داشتن رژیم غذایی متعادل

درحالیکه آنتی بیوتیک ها در تلاش برای مقابله با هجوم باکتریایی هستند، اما می توانند موجب عفونت مخمر هم شود چراکه با تغییر در محیط میکروبیوم های روده منجر به ناراحتی های گوارشی می شوند. حتی در زنان می توانند منجر به عفونت واژینال شوند. همچنین میزان ویتامین B بدن را کاهش می دهند. از اینرو داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل با وجود میوه و سبزیجات زیاد می تواند به بدن در مقابله با عوارض جانبی مصرف دارو کمک کند.

با این حال باید در زمان مصرف آنتی بیوتیک ها، از مصرف برخی مواد خوراکی هم اجتناب شود:

- غذاهای فرآوری شده، سس کچاپ، میوه های خانواده مرکبات نظیر لیمو و پرتقال، و توت فرنگی، چراکه مانع از جذب آنتی بیوتیک ها در خون می شوند.

- به غیر از پروبیوتیک ها یا ماست، باید از مصرف سایر محصولات لبنی پرهیز شود.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • صفدر IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    0 0
    هیچ وقت آنتی بیوتیک نخورید .
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 0
    آنتی بیوتیک های شیمیائی که به صورت کپسول و آمپول هستند درصورت مصرف طولانی باعث نابودی گلبول های قرمز بدن شده وبه تبع آن یک نوع کم خونی درانسان به وجود می آید. پس سعی کنید حتی المقدور ازمصرف این آنتی بیوتیک هااجتناب و بجای آن از آنتی بیوتیک های طبیعی نظیر سیر ،پیاز، شلغم ،عسل و...با نظر پزشکان طب سنتی استفاده کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس