کد خبر 1462664
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
دمنوش

​یکی از نوشیدنی‌های مهمی که برای افراد سرماخورده تجویز می‌شود، دمنوش زنجبیل است.

به گزارش مشرق، نوشیدن دمنوش‌های خوشمزه و رنگارنگ، فصل سرما را به گرم‌ترین فصل سال تبدیل می‌کنند.
دمنوش‌های زنجبیل ، نعنا ، دارچین و عسل ، زعفران ، چای کوهی ، آویشن ، چای سیاه و گل محمدی ، مریم گلی و اسطوخودوس از جمله نوشیدنی‌های مفید برای فصل سرما است.

دمنوش زنجبیل

یکی از نوشیدنی‌های مهمی که برای افراد سرماخورده تجویز می‌شود، دمنوش زنجبیل است. این دم نوش بدن را به یک بخاری سیار تبدیل کرده و از ویروس‌های سرماخوردگی در امان نگه می‌دارد. زنجبیل به نوعی پیشگیری کننده قوی برای سرماخوردگی است. از این نوشیدنی در مناطق خیلی سرد یا برای افرادی که بدن شان ایمنی کمتری دارد، استفاده می‌شود.

ابتدا پوست زنجبیل را بگیرید و آن را به صورت ورقه‌های نازک ببرید، مقداری آب جوش داخل یک قوری کوچک بریزید، ورقه‌های زنجبیل تازه را داخل آب جوش بریزید و در قوری را ببندید، حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دمنوش زنجبیل دم بکشد.‌ می‌توانید از عسل یا نبات برای شیرین کردن دمنوش زنجبیل استفاده کنید، اضافه کردن مقداری آب‌لیمو به این دمنوش طعم تازه و جالبی خواهد داشت.

دمنوش نعنا

مهمترین اندام بدن در پاییز و زمستان ریه است، ریه‌های ما زبان مخصوص به خودشان را دارند تا به ما نشان دهند از تعادل خارج شده اند، مثل آلرژی، سرفه، خلط یا ایجاد مخاط؛ نعنا یک چای عالی برای حمایت از عملکرد ریه و تقویت سیستم گوارش است، این ترکیب به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، به ویژه در آب و هوای سردتر که باید از ریه‌ها محافظت کنیم.

۲ قاشق غذاخوری برگ نعناع خرد شده (تازه یا خشک) در قوری بریزید، یک لیوان بزرگ آب با دمای ۸۰ درجه به آن اضافه کنید، بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد، در صورت تمایل می‌توانید از عسل یا نبات برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

دمنوش دارچین و عسل

دارچین یک ماده ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد ویروسی است و با تقویت سیستم ایمنی بدن از سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری می‌کند. دارچین در تقویت ایمنی بسیار قدرتمند است، برخی از مطالعات حتی نشان می‌دهد که ممکن است خطر ابتلا به ویروس HIV را کاهش دهد. دمنوش دارچین برای دردهای عضلانی نیز مفید است، به عنوان تب‌بر از آن استفاده می‌شود، رگ‌ها را باز می‌کند و سبب بهبود گردش خون می‌شود.

چند عدد چوب دارچین را در یک قوری بریزید و یک لیوان بزرگ آب ۸۰ درجه به آن اضافه کنید، بگذارید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دم بکشد، در صورت تمایل می‌توانید برای شیرین شدن آن از نبات استفاده کنید، اضافه کردن چند قطره آب لیموترش به آن سبب می‌شود طبع گرم دارچین تعدیل شود.

دمنوش اسطوخودوس

یکی از مهمترین داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی، جوشانده اسطوخودوس، پونه، نعنا و آویشن است که هم خاصیت ضد درد داردو هم باعث تسکین سرفه‌های خشک می‌شود.

روش تهیه: میزان مساوی از گیاهان گفته شده را در ظرفی مناسب بریزید و دو لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت مستقیم بگذارید تا جوش بیاید. مصرف این جوشانده یک ساعت پس از هر وعده غذایی، باعث درمان سرماخوردگی در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود.

بگذارید ۱۵ دقیقه دم بکشد، دمنوش را صاف کنید و اگر خواستید، یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید.

چای سیاه و گل محمدی

چای سیاه محبوب‌ترین نوشیدنی در تمامی فصول است. با افزودن گل محمدی به آن می‌توان عطر و خواص آن را بهبود بخشید. این چای زمستانی نه تنها آسان بوده بلکه دارای عطر و طعم فوق العاده‌ای نیز می‌باشد که شیرینی آن نیز کاملا طبیعی است و خوراک روزهای سرد زمستان است.

طرز تهیه: پس از جوش شدن آب داخل قوری حدود ۲-۳ دقیقه صبر کنید و سپس ۱ قاشق چای سیاه و یک قاشق چای خوری نیز غنچه گل محمدی به آب اضافه کنید و بگذارید ۵-۱۰ دقیقه دم بکشد و سپس آن را نوش جان کنید، می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری شیر بادام به این چای نیز از خواص بادام در فصل زمستان بهره‌مند شوید.

آویشن

آویشن شهرت فراوانی در تقویت و ضدعفونی کردن بدن دارد. دمنوش آویشن برای باز شدن بینی بسیار مناسب است. این گیاه بخش‌ها و اعضای درونی بدن را تمیز و ضدعفونی می‌کند. اگر به شدت سرماخورده‌اید و سرفه امانتان را بریده است هر روز سه تا پنج فنجان دمنوش آویشن میل کنید.

تحقیقات نشان داده که نوشیدن یک فنجان چای آویشن برای جلوگیری از بیماری آلزایمر، درمان گلودرد، سرفه و سرماخوردگی، درمان سوزش سر دل و معده درد مفید است.

طرز تهیه: کافیست یک قاشق چای خوری پودر یا گیاه خشک شده آویشن را به ۴ فنجان آب داغ داخل قوری اضافه کرده و ۱۵ دقیقه صبر کرده تا خوب دم بکشد و سپس آن را میل کنید. برای اثر بخشی بیشتر و درمان سرماخوردگی در فصل زمستان نیز می‌توانید مقداری پودر زنجبیل یا دارچین نیز به آن اضافه کنید.

منبع:برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هوشنگ IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    3 0
    خخخخخ پیشگیری بهتر از درمانه ماسک بزن از راه بینی نفس بکش دهنت رو ببند تمرین کن تا عادت کنی ترک عادت موجب مرضه در ضمن همیشه تمیز مرتب باش
  • محمد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    2 0
    دمنوش ترکیب عناب ، شکر تیغال و گل زوفا معجزه میکنه
    • ایرانی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      0 0
      سیب زرد رو بدون شکر بذارید کامل بپزه بعد ولرم بخورید اینم سرفه ایکه به آلرژی تبدیل شده رو عالی خوب میکنه البته سه روز قبل خواب باید انجام بدید من دوبار کردم خوب شدم روز سوم رو بی خیال شدم
  • Kolsom IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    0 0
    دمنوش دارچین چن تکه چوبشو داخل قوری گذاشَته و بعد آب‌جوش را اضافه کنیدروی کتری یا سماور ۲۰ الی ۴۰مین دم بگذارید خیلی خوشمزه و خوشرنگه
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 0
    5قطره روغن پنفشه زیتونی وروغن بادام شیرین برای سرفه خشک خوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس