کد خبر 1462443
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
حقیقتی که درباره VAR فاش شد/ چرا فدراسیون فوتبال شرکت EVS را انتخاب کرد؟ + سند

تاریخ پایان اعتبارنامه چهار شرکت طرف قرارداد فیفا با شرکت مدنظر فدراسیون فوتبال یکسان است.

به گزارش مشرق، فدراسیون فوتبال در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی را برای استفاده از سیستم VAR در لیگ برتر به شکل جدی‌تری پیش برده و پس از توافق با شرکت EVS، با نهادهای مختلفی مثل مجلس شورای اسلامی و دولت برای ورود این سیستم به کشور مذاکراتی انجام داده است.

هرچند شرایط استفاده از VAR در لیگ بیست و سوم با ابهام روبرو است و احتمال کمی وجود دارد که کمک داور ویدیوئی از ابتدای فصل آینده وارد لیگ برتر شود اما فدراسیون فوتبال با وجود موانع بسیار درصدد است بتواند از همان ابتدا بازی‌های فصل آینده را با این سیستم شروع کند.

در روزهای اخیر این بحث مطرح شده که لایسنس شرکت مدنظر فدراسیون فوتبال، طبق آنچه در سایت فیفا منتشر شده تا ۱۷ آگوست ۲۰۲۳ (۲۶ مرداد ۱۴۰۲) اعتبار دارد. در شرایطی که قرار است لیگ برتر از ابتدای مرداد سال آینده آغاز شود و با این تفاسیر چند روز پس از آغاز بیست و سومین دوره لیگ، مجوز شرکت EVS پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

تاج:‌ فیفا درباره VAR با فدراسیون طرف است

در واقع شرکت EVS برای دریافت تائیدیه جدید، باید استانداردهای مدنظر دپارتمان تکنولوژی و نوآوری فیفا را دریافت کند. در غیر این صورت مجوز جدیدی برای این شرکت صادر نخواهد شد و طبیعی است که فدراسیون فوتبال هم نمی‌تواند با شرکتی که از فیفا تائیدیه ندارد همکاری کند.

البته ذکر این نکته بسیار ضروری است در حال حاضر از میان ۸ شرکت طرف قرارداد با فیفا در بحث سیستم VAR، چهار شرکت دیگر یعنی هواک آی، سیمپلی لایو، اسلومو و اسپورت مدیا هم تاریخ مجوزشان مانند EVS در همان ۱۷ آگوست به اتمام خواهد رسید. مجوز این پنج شرکت در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱ صادر شده و مجوز ۲ ساله‌ای که فیفا به آن‌ها داده در تاریخ ۱۷ آگوست به پایان می‌رسد.

حقیقتی که درباره VAR در ایران فاش شد +سند

با این وجود فقط ۳ شرکت BLT ایتالیا، DAITE و VIEWW که در سال ۲۰۲۲ از فیفا مجوز گرفته‌اند، اعتبار نامه شان در سال ۲۰۲۴ تمام خواهد شد اما با توجه به وجود محدودیت هایی مثل تحریم و همکاری با دولت هایی که مورد قبول ایران نیست، فدراسیون فوتبال نمی‌تواند با این ۳ شرکت وارد مذاکره شود.

حقیقتی که درباره VAR در ایران فاش شد +سند

هواک آی، اسپورت مدیا و سیمپلی لایو هم با مذاکرات صورت گرفته، حاضر به همکاری با ایران نیستند. در این وضعیت فدراسیون فوتبال فقط از بین دو شرکت باقی‌مانده یعنی اسلومو و EVS با توجه به وضعیت بهتر و همکاری فدراسیون‌های بیشتری با EVS؛ ترجیح داده به سراغ انتخاب این شرکت برود و حتی ظاهرا رایزنی‌هایی زیادی برای تمدید مجوز طرف قرارداد پس از آغاز لیگ انجام شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس