کد خبر 1462150
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
دیدار لاوروف با رئیس جمهوری عراق در بغداد

منابع رسانه‌ای امروز دوشنبه از دیدار و گفت‌وگوی وزیر خارجه روسیه با رئیس جمهوری عراق در بغداد خبر دادند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های عراق امروز اعلام کردند که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در ادامه دیدارهایش با مقامات عراق با عبد اللطیف جمال رشید رئیس جمهوری عراق دیدار کرد.

برپایه این گزارش، رئیس جمهوری عراق در جریان این دیدار بر اهمیت برقراری ثبات در منطقه از طریق راه حل های مسالمت آمیز و گفت‌وگو تاکید کرد.

ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که لاوروف و رشید درباره روابط دوجانبه، چشم‌اندازهای همکاری میان دو کشور و همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کردند.

رشید در ادامه مواضع حمایتی روسیه در قبال عراق و تلاش آن برای مقابله با تروریسم و حفظ امنیتش تشکر و قدردانی کرد.

وی با تاکید بر اینکه عراق به دنبال ایجاد روابط متوازن با همه کشورهای جهان است، خاطرنشان کرد: برنامه دولت عراق ایجاد پل‌های همکاری و ارتباط با همه را تشویق می‌کند.

لاوروف نیز موضع عراق مبنی بر دعوت به گفت‌وگو، اجتناب از بحران‌ها و اولویت دادن به گزینه‌های صلح به جای جنگ را ستود.

وی در ادامه بر حمایت کشورش از عراق و تمایل جدی مسکو برای تقویت روابط میان دو کشور و همچنین توسعه چارچوب‌های همکاری در زمینه‌های اقتصادی و نظامی و بازسازی زیرساخت‌های عراق تاکید کرد.

لاوروف صبح امروز نیز با فواد حسین همتای عراقی خود دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با همتای عراقی خود در بغداد در کنفرانس خبری اظهار داشت: آمریکا مناطق کردنشین عراق و سوریه را به تمایلات جدایی طلبانه تشویق می‌کند و این، بازی با آتش است.

وی افزود: آمریکایی‌ها جدایی طلبی کردها را به هر طریق ممکن تشویق می‌کنند و نسبت به سایر امور دیگر از جمله تمامیت ارضی سوریه بی‌توجهی می‌کنند و با چنین غزل خوانی‌هایی خطراتی را برای سایر کشورهای منطقه ایجاد می‌کنند.

این سفر لاوروف به بغداد، پس از آن صورت گرفت که اروپایی ها از زبان صدراعظم آلمان در سفر نخست وزیر عراق به آن کشور اعلام کردند قصد دارند کسری انرژی اروپا در بحبوحه جنگ اوکراین و اعمال تحریم های غرب علیه روسیه را با نفت و گاز عراق جبران کنند.

همچنین این سفر با اجرایی شدن تحریم محموله های دریایی فرآورده های نفتی روسیه از سوی اروپا از امروز یکشنبه ، اهمیت فوق العاده ای یافته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس