کد خبر 1461293
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
سرماخوردگی

اگرسرما خورده‌اید و تب دارید، نباید ورزش کنید زیرا ورزش سبب افزایش دمای بدن شما می‌شود و تبتان را بالاتر می‌برد.

به گزارش مشرق، همه ما می دانیم ورزش برای سلامتی مفید است و راهی برای دفع بیماری ها است اما استثنائاتی وجود دارد و ورزش همیشه و در همه حال مفید نخواهد بود. پزشکان توصیه می کنند افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی قبل از ورزش از پزشک خود کسب اجازه کنند زیرا ممکن است ورزش کردن بیماری آنها را تشدید کرده و برای سلامتیشان مضر باشد.

آیا ورزش در زمان بیماری های کم خطری مانند سرما خوردگی نیز مضر است و وقتی سرماخورده ایم میتوانیم ورزش کنیم؟ با مطالعه این بخش از بهداشت و سلامت نمناک می توانید به پاسخ سوال خود برسید.

اگر تب ندارید ورزش کنید

اگرسرما خورده اید و تب دارید ، نباید ورزش کنید زیرا ورزش سبب افزایش دمای بدن شما می شود و تبتان را بالاتر می برد. همچنین ممکن است تب شما علامت سرماخوردگی ساده نباشد وچیزی بیشتر از یک سرماخوردگی معمولی باشد پس زمانی که تب داشتید ، بیشتر استراحت کنید.

برای رفع موقت گرفتگی بینی ورزش ملایم انجام دهید

به طور کلی اینکه به ورزش ادامه دهید یا استراحت کنید، بستگی به علائمی دارد که دچارش هستید. اگر نشانه های سرماخوردگی شما به " اعضای بالای گردن " به طور مثال آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه یا گلو درد جزئی مربوط می شود، ورزش کردن در حد ملایم به شما آسیبی نخواهد زد . انجام فعالیت های بدنی خفیف تا متوسط بلامانع است زیرا ورزش کردن حتی ممکن است به باز کردن مجاری بینی و رفع موقت گرفتگی بینی به شما کمک کند اما لازم است شدت و زمان تمرین را کاهش دهید به عنوان مثال به جای دویدن، پیاده روی کنید.

کاهش ریسک عفونت های ویروسی دستگاه تنفس با ورزش سبک

تمرین های شدید و سنگین و طولانی مدت ریسک ابتلا به عفونت های تنفسی ناشی از ویروس ها را افزایش می دهند اما افرادی که مرتبا ورزش و تمرین های معتدل انجام می دهند، کمتر دچار علائم عفونت سیستم تنفسی می شوند. ورزش متعادل، سبب تعدیل واکنش سیستم ایمنی نسبت به پاتوژن ها شده و واکنشی کارآمد در مبارزه با ویروس ها دارد

برای نابود کردن باکتری ها و ویروس ها علاوه بر انجام ورزش سبک ، دست های تان را چند بار در روز و حداقل به مدت ۱۰ ثانیه بشویید. برای تقویت سیستم ایمنی تان نیز تغذیه ی سرشار از مواد مغذی داشته و ویتامین C و ویتامین D دریافت کرده و روزی ۸ ساعت بخوابید.

تمرینات کششی و یوگا در زمان سرما خوردگی

اگر علائم تان طوری است که ورزش موجب تشدید بیماریتان نمی شود، تمرینات سنگین قدرتی یا تمرینات طولانی مدت استقامتی انجام ندهید. در زمان سرما خوردگی حتما باید ورزش سبک کنید مثلا اگر قصد وزنه زدن دارید حتما وزنه ها را سبک کنید و از مقاومت کمتری نسبت به همیشه استفاده کنید، تکرارها را کم و روتین ورزش را سبک کنید.

در زمان سرماخوردگی بهتر است ورزش هایی مانند تمرین های کششی یا یوگا انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید. خوشبختانه سرما خوردگی تاثیری بر فیتنس هوازی و عملکرد ریه ندارد اما ممکن است عفونت های دستگاه تنفسی ریه ها را در گیر کند، بهتر است در زمان سرما خوردگی ندوید و پیاده روی کنید.

اگر این علائم را دارید، ورزش نکنید

اگر علائم و نشانه های سرماخوردگی شما به " اعضای زیر گردن " مربوط شود مانند گرفتگی قفسه سینه، تک سرفه هایی که از قفسه سینه ایجاد می شوند و دردناک هستند یا بروز ناراحتی معده ، ورزش نکنید .

اگر درد عضلانی دارید ، استراحت کنید

اگر خستگی یا درد های عضلانی و بدن درد دارید ، ورزش نکنید. در صورت داشتن بدن درد نمی توانید تمام تلاش تان را انجام دهید زیرا عضلات تان دردناک هستند و احساس ضعف می کنید. ممکن است دردهای عضلانی شما علامت آنفلوآنزا باشند نه یک سرما خوردگی ساده ، پس اگر دچار درد عضلانی هستید، ورزش نکنید.

در صورت داشتن تهوع و اسهال ورزش نکنید

هنگام سرماخوردگی ممکن است دچار عوارضی مانند تهوع یا اسهال ، تب شوید ، این علائم سبب می شوند بدنتان کم آب شود و اگر ورزش کنید احتمال دهیدراته شدن بدن بالا می رود که برایتان خطرناک است.

اجازه دهید بدن تان راهنمای شما باشد

اگر احساس درد شدید دارید ، کمی استراحت کنید . چند روز ورزش نکردن بر عملکرد شما تاثیری نمی گذارد. با بهتر شدن حال تان به تدریج تمرین عادی خود را از سر بگیرید .

اگر مطمئن نیستید که ورزش برای تان خوب است یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر هنگام بیماری تصمیم به ورزش کردن دارید ، شدت و مدت تمرین را کاهش دهید.

اگر علائم شما تنها یک سرماخوردگی ساده است، سعی کنید با شدت طبیعی به ورزش خود ادامه دهید، با این کار می توانید روند بهبودی خود را تسریع کنید.

منبع: نمناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس