چاووش اوغلو: تعطیلی موقت سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های برخی کشورها در ترکیه عمدی است

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: تعلیق موقت سفارت ها و کنسولگری های برخی کشورها در ترکیه بدون مشورت با آنکارا اقدام عمدی است.

به گزارش مشرق، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (جمعه) پس از دیدار با «سنتیاگو کافیرو» همتای آرژانتینی خود در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه آرژانتین در استانبول با اشاره به اینکه سفارت‌های برخی کشورهای غربی در ترکیه تمامی خدمات از جمله واحدهای کنسولی خود را به حالت تعلیق در آورده و یا حتی تعطیل کرده‌اند، افزود: این نمایندگی‌های دیپلماتیک به بهانه تهدید تروریستی نمایندگی‌ها و کنسولگری‌های خود را به طور موقت تعطیل کردند.

وی اظهار داشت: اگر تهدید تروریستی وجود دارد، آیا متحد ما نباید به ما بگوید که منبع این تهدید از کجا و چه کسی پشت آن است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه «به ما می‌گویند ما اطلاعات خاصی داریم و تهدید تروریستی وجود دارد، پس نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را می‌بندیم» این سوال را مطرح کرد که این تهدید از کجا و چه کسی این کار را انجام می‌دهد. وی با بیان اینکه هیچ اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد، بیان کرد: آن‌ها باید این اطلاعات صحیح را به نیروهای امنیتی و یگان‌های اطلاعاتی ما منتقل کنند تا اگر چنین تهدیدی وجود دارد قبل از اجرا، خنثی شود.

چاووش اوغلو بر عدم اشتراک‌گذاری ملموس اطلاعات با طرف ترک تاکید و این کشورها را متهم کرد که فقط به فکر خود هستند.

وی افزود: ما معتقدیم که این اظهارات و تعطیلی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های این کشورها عمدی است و به همین دلیل ما سفرای این کشورها را احضار و به آن‌ها اطلاع دادیم.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه بسته شدن این کنسولگری‌ها یا سفارتخانه‌ها قبل از در میان گذاشتن جزئیات با ما عمدی است، گفت: اینکه بخواهند تصویری ارائه دهند که ترکیه تهدید تروریستی دارد و امنیت ندارد با دوستی و اتحاد تناسب ندارد.

وی با اشاره به اینکه وزارت متبوعش دیروز پنجشنبه پیامی به سفرا ارسال کرد مبنی بر اینکه آن‌ها نباید در خدمت برنامه‌های مخرب سازمان‌های تروریستی باشند ادعا کرد که ترکیه در حال مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و «پ. ک. ک» و «وای بی‌جی» است و کشوری است که بیشترین مبارزه را علیه تروریست‌ها انجام داده است.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه وزارت کشور ترکیه در پی آتش زدن یک نسخه از قرآن کریم تدابیر امنیتی خود را برای دیپلمات‌های برخی کشورها افزایش داده است، اظهار داشت: برخی از کشورهای اروپایی که هیچ ارتباطی با این حادثه نداشتند نیز مراکز دیپلماتیک خود در ترکیه را تعطیل کردند.

وی با بیان اینکه «می‌دانیم که برخی از کشورها به دیگران گفته‌اند که در روند تعطیلی سفارت خانه‌ها و کنسولگری‌ها شرکت کنند» افزود: ما هشدارهای لازم را داده‌ایم و اگر بعدا" بدون به اشتراک گذاشتن اطلاعات و اسناد ملموس به سمت این روش‌های منفی بروند، اقدامات تکمیلی علیه آن‌ها خواهیم داشت که انجام می‌دهیم.

چند کشور غربی از جمله آمریکا، بلژیک، هلند، آلمان، انگلیس، فرانسه و سوئیس و ایتالیا چند روز پیش، در پی اهانت و سوزاندن قرآن کریم در سه کشور اروپایی ضمن هشدار به اتباع خود در ترکیه درباره وقوع حملات احتمالی علیه آن‌ها در واکنش به این اقدام موهن، فعالیت سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود در ترکیه را بطور موقت متوقف کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    10 6
    زبانِ ایرانی ترکی در برخی از سرزمین های ایران،‌زبان رسمی‌است مثل‌استان استانبول ایران.
    • SE ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      10 4
      زبان ترکی یکی از زبان های ایرانی است که توسط اردوغان‌دزدیده شده. پس میگیریمش
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    8 4
    ایرانیان امپراطوری خودشان را دوباره زنده کرده اند. ساختن تمدن های بزرگ، این کسب و کار آنهاست.
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    5 4
    شکست گردشگری؟
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    11 16
    تورج موسس توران، پسر سوم فریدون امپراطور ایران است. توران یک‌کشور ایرانی‌است که توسط مغولان مدرن دزدیده شده است. #آذری آریایی است ازبک نیست
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      7 8
      بااین نظرهایی که میدهید و رفتارهایی که با ما میکنید متوجه میشویم که شما عیرانی تباران, اصلا و ابدا و هرگز و هیچوقت نژادپرست نبوده و به دیده تحقیر به غیر عیرانی تباران نگاه نمیکنید.و همانطوری که به خودتان ارزش و احترام قائلید به دیگران هم ارزش و احترام قائلید.
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      2 2
      فارسها در سازمان ملل نام کشور را از «فارس پرشیا» به ایران تغییر دادند این است برادری مقدس ایرانیان. ولی خب تورج ترک نبوده،
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      3 2
      «ایران» یک‌کلمه آذری از اوستا کتاب آذری ها گرفته شده اصلا کلمه فارسی نیست. زنده باد ایران متحد
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      4 1
      قبل از اینکه پارسها ایرانی باشند اذریها ازبکها تاجیکها کردها بلوچها و..... ایرانیند
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      3 2
      برای ادای احترام به آذری ها نمیگذاریم از تمدن بزرگ آذری به گروهک ازبکی مغولی بروند.
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      0 2
      برای ادای احترام به آذری ها نمیگذاریم از تمدن بزرگ آریایی (هند،ایتالیا،ایران،انگلیس،روسبه،آلمان) به گروهک ازبکی مغولی بروند.
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    4 1
    ترکان صفوی زبان فارسی را زبان رسمی کشور کردند. زنده باد ایران متحد
    • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
      0 1
      ترکان عثمانی زبان فارسی را زبان رسمی اعلام کردند. زندخ باد ایران متحد
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    2 0
    واقعا مشرق!! اینا چه کامنتایی‌ست که منتشر می‌کنید.اغلب مقاله‌هاتون متین و منطقی، اما کامنت‌ها کمتر از عوامانه هستند. به اعتبارتون ضربه نزنید.
  • حسین IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    1 0
    تحریک کردن آذربایجان برای بستن سفارت جوابش اینه . چوب خدا صدا نداره
  • DE ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    0 1
    دیگ به دیگ میگه روت سیاه. ترکیه ای که مرکز تروریست پروری است و غربی ها که مادر همه ی تروریست ها هستند همدیگر را به حملات تروریستی متهم می‌کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس