کد خبر 1460849
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
خطرات تازه شناسایی‌شده کرونا برای جنین

دو مطالعه اخیراً منتشر شده تأثیر بالقوه عفونت کرونا در دوران بارداری را برجسته کرده و نشان می دهد ابتلا به این بیماری خطر خونریزی جنین را در پی دارد.

به گزارش مشرق، مطالعات تازه نشان داده که ناهنجاری ها و خونریزی جنینی می تواند با ابتلا به کووید در دوران بارداری مرتبط باشد. محققان اکنون کودکانی را که در دوران بارداری در معرض این ویروس قرار می‌گیرند زیر نظر دارند تا بررسی کنند که آیا بیماری مذکور بر رشد عصبی کودکان اثرات طولانی‌مدت دارد یا خیر.

قبل از شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰، مجموعه قابل توجهی از مطالعات در مورد اثرات عفونت های ویروسی در دوران بارداری انجام شده بود. با توجه به ماهیت سرکوب کننده سیستم ایمنی مادر در دوران بارداری، ثابت شده که عفونت های ویروسی می توانند خطرناک باشند و خطر ابتلا به عوارض در مادران، مرده زایی یا زایمان زودرس را افزایش دهند.

اما حتی عفونت‌هایی که به صورت خفیف در یک فرد باردار ظاهر می‌شوند، می‌توانند تأثیرات طولانی‌مدتی بر روی جنین در حال رشد بگذارند. به عنوان مثال، ویروس بدنام زیکا اغلب بدون علامت یا فقط در قالب یک بیماری خفیف در بزرگسالان ظاهر می شود، اما عفونت در دوران بارداری می تواند منجر به نقایص مادرزادی و اختلالات عصبی در کودکان شود.

عفونت آنفولانزا نیز در دوران بارداری نیز به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و این عفونت در رحم منجر به انواع اثرات مضر در بزرگسالی می‌شود، از افزایش نرخ بیماری‌های قلبی عروقی تا توان تحصیلات پایین تر.

برخی تحقیقات نشان داده اند که تب در دوران بارداری عامل اصلی اختلال در رشد عصبی جنین، به ویژه در سه ماهه اول بارداری است. نکته مهم این است که این اثرات طولانی مدت بر رشد عصبی به دنبال عفونت های ویروسی خفیف در دوران بارداری شناسایی شده اند. اینها عفونت هایی هستند که معمولاً به مداخله پزشکی قابل توجهی منجر نمی شوند یا بر وزن نوزاد در هنگام تولد یا طول بارداری تأثیر نمی گذارند.

یک مطالعه جدید به رهبری محققان کالج کینگ لندن، بیش از ۶۰۰ نمونه از بافت مغز جنین را که از زنان حامله انتخابی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ جمع‌آوری شده بود، بررسی کرد.

در حدود ۵ درصد از نمونه‌های مورد تجزیه و تحلیل، خونریزی قشر مغز مشاهده شد و در همه این نمونه‌ها، محققان وجود ویروس کرونا را نیز تشخیص دادند. کیتی لانگ، محقق اصلی این مطالعه، گفت که یافتن این همه نمونه بافت مغز دچار خونریزی در یک مجموعه تصادفی غیرعادی است.

لانگ افزود: «در حالی که گهگاه خونریزی‌ها در مغزهای در حال رشد اتفاق می‌افتد، بسیار غیرعادی است که در یک دوره ۲۱ ماهه چنین مواردی وجود داشته باشد. اکنون بسیار مهم است که ما کودکانی را که پیش از تولد در معرض ویروس کرونا قرار گرفته‌اند شناسایی کنیم تا بتوانیم اثرات طولانی‌مدت این ویروس بر رشد عصبی آنها را مشخص کنیم.»

مطالعه دیگری که به تازگی منتشر شده، توسط تیمی از محققان در اتریش انجام شده است. در این مطالعه از آزمایش MRI برای بررسی اثرات عفونت کرونا بر جنین استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد شرکت‌کنندگان مبتلا به عفونت کرونا به طور قابل‌توجهی ناهنجاری‌های بیشتری را در مقایسه با مادران غیرمبتلا داشته اند. این ناهنجاری ها شامل تغییرات در شکل و ضخامت جنین و ضایعات عروقی بود. لذا مادران باردار باید تلاش کنند تا حتی الامکان به کرونا مبتلا نشوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس