٢٥ هزار ایثارگر در نوبت کمک معیشت/ ٩٣ هزار ایثارگر مشمول پاداش بازنشستگی می شوند

معاون توسعه، مدیریت و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حدود ١٥٠ هزار جانباز فاقد شغل کمک معیشت دریافت می‌کنند و ٢٥ هزار نفر در نوبت دریافت این کمک معیشت قرار دارند.

به گزارش مشرق، طاهر موهبتی در نشست شورای هم اندیشی و اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن جلسات هتل ایران در مشهد برگزار شد، بیان کرد: به ایثارگرانی که به دلیل از کار افتادگی قادر به کار کردن نیستند حقوق حالت اشتغال تعلق می گیرد، این افراد بیمه پرداز نیستند و بعد از بازنشستگی به میزان حقوق خود، بازنشستگی می گیرند و سنوات آنها باید ٣٠ ساله محاسبه شود.

وی با بیان اینکه٩٣ هزار ایثارگر به مرور مشمول پاداش می شوند، گفت: ۹ هزار میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگی جامعه ایثارگران برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

واردات خودرو توسط ایثارگران

معاون توسعه، مدیریت و برنامه ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در قانون چیزی به نام واردات خودرو توسط جانبازان نیامده اما دولت در لایحه بودجه سال ١٤٠٢ اجازه واردات خودرو را به جانبازان داده که البته منوط به تصویب مجلس است.

موهبتی در خصوص واگذاری خودرو به ایثارگران نیز توضیح داد: ٢٠٠ هزار ایثارگر متقاضی دریافت خودرو هستند اما دولت فقط ١٠ هزار خودرو برای آنها در نظر گرفته است واگذاری این تعداد خودرو به افراد نیازمند شاخص است در کمیسیون دولت موضوع مطرح شد و یکسری شاخص ها نظیر جانباز ٧٠درصد و فرزندان شهدا برای در اولویت قرار دادن در نظر گرفته شد.

وی افزود: تسهیلات تا سقف٢٥٠ میلیون تومان برای خرید خودرو به ایثارگران پرداخت می شود.

معاون توسعه بنیاد شهید ضمن انتقاد از اجرا نشدن کامل قانون جامع خدمات ایثارگران گفت: قانون جامع خدمات ایثارگران که در مجمع مصلحت نظام تصویب شد ۷۶ ماده دارد که ۴۸ مورد دارای بار مالی و ۲۸ ماده فاقد بار مالی است ولی به طور کلی تاکنون ٢٥ ماده از این قانون پس از ۱۰ سال اجرایی شده است.

موهبتی افزود: همچنین در برنامه ۶ توسعه ۳۸ حکم داریم که تعداد بندهای اجرا شده آن به صورت کامل صفر و ۸۴ درصد ناقص اجرا شده است.

بنیاد شهید باید مطالبه گر باشد نه پاسخگو

معاون توسعه بنیاد شهید ضمن انتقاد از اجرا نشدن کامل قانون جامع خدمات ایثارگران با توجه به اینکه بنیاد شهید باید مطالبه گر باشد ولی اکنون آن را به عنوان سازمانی که باید پاسخگو باشد می‌شناسد، ادامه داد: ۶۰ درصد احکام برنامه توسعه غیرواقع بینانه، ۲۵ درصد فاقد شفافیت، ۴۰ درصد اصلاً شاخص ندارد.

موهبتی با بیان اینکه گفتمان ۵۰ سال قبل برای نسل ۴ انقلاب اثر گذار نیست، گفت: بر اساس اعلام گزارش سازمان پژوهش‌های مجلس ۸۰ درصد احکام توسعه زیر ساخت ندارد.

حق پرستاری جامعه ایثارگران و خانواده شهدا

معاون توسعه، مدیریت و برنامه ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره حق پرستاری جامعه ایثارگران و خانواده شهدا بیان داشت: ۶۷ هزار جانباز حق پرستاری می‌گیرند که ۱۵ هزار نفر آنها در نوبت اند و میانگین حق پرستاری برای جانبازان ۷۵ درصد هم کافی نیست.

احتمال تغییرات ساختاری بنیاد شهید

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر قرار گرفتن بنیاد شهید ذیل ستاد کل نیروهای مسلح گفت: قانون گذار باید تصمیم گیری کند همچنین بر اساس اساسنامه بنیاد، نظر رهبری حائز اهمیت است. این موضوع دو دیدگاه دارد، یک دیدگاه اینکه همه حوزه‌های مربوط به شهدا و جانبازان مانند سازمان حفظ ارزش‌ها، بنیاد شهید و… تجمیع و زیر مجموعه دولت قرار گیرد و دیگری اینکه بنیاد زیر مجموعه ستاد کل شود.

وی گفت: هدف به طور کلی هم افزایی برای ارائه خدمات بهتر است و باید توجه داشت که نظریات خوب را می‌توان پرورش داد و باید دید وحدت نظر تا کجا پیش خواهد رفت.

بودجه ۷۱ هزار میلیاردی بنیاد شهید برای سال ۱۴۰۲

موهبتی با اشاره به بودجه ۷۱ هزار میلیاردی بنیاد شهید برای سال ۱۴۰۲ گفت: بودجه برای سال آینده حدود ۵۰ درصد افزایش یافت ولی هنوز درباره مسأله درمان نگرانیم و ۱,۸۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم ولی به طور کلی به نظر می‌رسد در بنیاد برای سال آینده مشکل کمتری خواهیم داشت.

۱۰ بیمارستان اعصاب و روان در کشور داریم

معاون توسعه، مدیریت و برنامه ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطر نشان کرد: ۱۰ مورد بیمارستان اعصاب و روان در کشور داریم که درآمد _ هزینه‌ای اداره می‌شوند البته پیشنهاد اختصاص ردیف بودجه مثل سایر بیمارستان‌ها برای مراکز اعصاب و روان داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس