وحشی‌گری‌ اشغالگران در جنین و سناریوهای نبرد شمشیر قدس ۲

از زمان پایان جنگ ۱۲ روزه غزه در مه ۲۰۲۱ اوضاع امنیتی در فلسطین اشغالی هرگز به اندازه مرحله فعلی متشنج نبوده و صهیونیست‌ها نگرانند که رفتارهای فاشیستی کابینه نتانیاهو یک فاجعه امنیتی برای آنها به بار بیاورد.

به گزارش مشرق، درحالی که از چند ماه قبل شرایط امنیتی در سراسر فلسطین اشغالی و به طور خاص کرانه باختری به شدت ملتهب بود و هشدارهای زیادی درباره انفجار اوضاع این منطقه مطرح شد، روز پنجشنبه هفته گذشته اشغالگران صهیونیست حمله‌ای وحشیانه به اردوگاه جنین در کرانه باختری انجام دادند که به گفته منابع خبری، دست کم ۱۰ فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند.

در خلال مراسم تشییع شهدا، فرماندهان و رهبران مقاومت فلسطین وعده دادند که انتقام خون شهدا را از دشمن غاصب صهیونیستی خواهند گرفت و این وعده به فاصله کوتاهی عملی شد؛ جایی که جمعه شب «خیری علقم» رزمنده فلسطینی در یک عملیات استشهادی موفق شد دست کم ۸ صهیونیست را به هلاکت رسانده و بیش از ۱۵ نفر را زخمی کند. این حوادث موج شدیدی از انتقادات را در داخل محافل صهیونیستی علیه کابینه افراطی این رژیم به ریاست بنیامین نتانیاهو به وجود آورده است.

شهرک‌نشینان و کارشناسان و محافل صهیونیست با انتقاد تند از سیاست‌های نژادپرستانه و رفتارهای فاشیستی اعضای این کابینه از جمله «ایتمار بن گویر» هشدار می‌دهند که تداوم این تحرکات پیامدهای فاجعه بار بر امنیت و جان اسرائیلی‌ها خواهد داشت.

کابینه فاشیستی نتانیاهو در همین ابتدای کار ثابت کرد که اصطلاح «کابینه دیوانگان» برای آن تعبیر درستی است و راست‌افراطی‌های اسرائیلی قبل از اجرای هر پروژه‌ای، امنیت خود اسرائیلی‌ها را هدف قرار داده‌اند. البته تشدید درگیری میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها با روی کار آمدن احزاب نژادپرست رژیم اشغالگر قابل پیش‌بینی بود و در بسیاری از تحلیل‌ها به این مسئله پرداخته شد.

بر همین اساس گروه‌های فلسطینی که بعد از جنگ مه ۲۰۲۱ با دشمن صهیونیستی، همواره برای ورود به عملیاتی تازه ضد اشغالگران اعلام آمادگی می‌کردند، از ماه‌ها قبل درباره تندروی‌های صهیونیست‌ها و پیامدهای آن هشدار داده بودند و سیگنال‌ها نشان می‌دهد این بار گروه‌های مقاومت فلسطین با برنامه‌ریزی وارد نبرد با دشمن خواهند شد.

با وجود اینکه عمده گروه‌ها و رزمندگان مقاومت فلسطین همواره در نوار غزه مستقر بوده‌اند اما صهیونیست‌ها طی یک دهه گذشته بارها درباره اینکه کرانه باختری خواستگاه انتفاضه سوم فلسطین خواهد شد هشدار داده‌اند و اتفاقات چند سال گذشته در این منطقه ثابت می‌کند که این نگرانی رژیم اشغالگر، بی‌جا نیست.

ایدئولوژی و استراتژی مقاومت سالهاست که به شکل بی‌سابقه در میان فلسطینیان کرانه باختری گسترش یافته و ظهور گروه‌های مقاومتی جدید همچون گردان‌های جنین و عرین الاسود (بیشه شیران) و .. نتیجه همین امر است. از طرف دیگر تشکیلات خودگردان فلسطین که به دلیل هماهنگی با دشمن و جاسوسی از فلسطینیان به نفع صهیونیست‌ها، طی سال‌های گذشته اعتبار خود را به کلی در میان مردم فلسطین و به طور ویژه ساکنان کرانه باختری از دست داده بود، با روی کار آمدن کابینه نتانیاهو شرایطی به مراتب بدتر از قبل پیدا کرده است.

اقدامات تنبیهی و تحریم‌هایی که کابینه راست اسرائیل علیه تشکیلات خودگردان اعمال کرده، عملا بخش زیادی از اختیارات این تشکیلات را سلب و کرانه باختری را از کنترل آن خارج کرده است؛ مسئله‌ای که فضای بازتری برای رزمندگان مقاومت فلسطین در این منطقه فراهم می‌کند.

اعضای فاشیست کابینه جدید اسرائیل از جمله بن گویر و بزالل اسموتریچ که قبل از شروع رسمی کار این کابینه قصد داشتند در کرانه باختری قدرتنمایی کنند و نیمی از نیروهای ارتش صهیونیستی را به این منطقه فرستادند، اکنون در اندیشه تخلیه کرانه باختری از فلسطینیان و آواره کردن آنها در کشورهای همسایه و گسترش شهرک‌های اسرائیلی در این منطقه هستند.

فلسطینیان در همه مناطق اراضی اشغالی به ویژه بعد از نبرد «شمشیر قدس» در مه ۲۰۲۱ ثابت کردند که چیزی برای از دست دادن ندارند و در هر شرایطی آماده رویارویی با دشمن هستند. اخیرا «زیاد النخاله» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی با اعلام اینکه هماهنگی زیادی میان گردان‌های الاقصی و عرین الاسود و جنین و بلاطه و گردان‌های عزالدین القسام در همه سطوح وجود دارد تاکید کرد، رزمندگان مقاومت در کرانه باختری انتقام تک تک شهدا را خواهند گرفت.

نظامیان رژیم غاصب صهیونیستی با کشتار غیرنظامیان فلسطینی و بمباران بیمارستان جنین به ویژه بخش کودکان، این مجوز را برای گروه‌های مقاومت صادر کردند که این بار نه فقط نظامیان و نیروهای امنیتی اسرائیل، بلکه شهرک‌نشینان را نیز هدف قرار دهند و باید منتظر موج تازه‌ای از عملیات‌های گسترده فلسطینیان در عمق اراضی اشغالی باشیم.

محافل آگاه از تحولات فلسطین اشغالی معتقدند عملیات انتقام‌جویانه‌ای که فلسطینیان روز جمعه در قدس انجام داده و به هلاکت دست کم ۸ اسرائیلی منجر شد تنها یک پاسخ اولیه به وحشی‌گری‌ صهیونیست‌ها در جنین بود و با توجه به اصرار فاشیست‌های اسرائیلی بر تداوم درگیری‌ها، انتظار می‌رود فلسطین روزهای پرتنشی را پیش رو داشته باشد.

با وجود اینکه از ۳ سال گذشته تاکنون بارها درباره وقوع انتفاضه سوم فلسطین هشدار داده شده، اما اوضاع هرگز به این اندازه متشنج نبود و منابع آگاه گزارش می‌دهند مرحله جدید بدون شک مرحله انتفاضه سوم خواهد بود؛ انتفاضه‌ای که شاید جرقه آن با شروع نبرد «شمشیر قدس ۲» زده شود. رزمندگان مقاومت انتقام خون شهدای جنین را به فاصله ۲۴ ساعت از خلال انجام یک عملیات استشهادی در قدس گرفتند.

به نظر نمی‌رسد که راهبرد فلسطینی‌ها برای پاسخ به جنایت‌های دشمن به همین شکل ادامه پیدا کند و در این بین گروه‌های مقاومت در نوار غزه به ویژه حماس و جهاد اسلامی مسئولیت بزرگی بر عهده دارند. در جریان نبرد شمشیر قدس، اوضاع به اندازه فعلی ملتهب نبود و مقاومت غزه در واکنش به رفتارهای تحریک‌آمیز اشغالگران در قدس و مسجدالاقصی وارد این نبرد شد.

اما شرایط فعلی در کرانه باختری بسیار متشنج بوده و دشمن همه فلسطینیان را هدف قرار داده است. بنابراین بعید است که مقاومت غزه در برابر این تجاوزات ساکت بماند؛ همانطور که صبح جمعه شهر اشغالی عسقلان هدف حملات موشکی قرار گرفت که ۲ فروند از آنها از سمت غزه بود. این به معنای زنگ خطری برای آغاز نبرد شمشیر قدس ۲ است؛ درحالی که اسرائیلی‌ها هنوز کابوس نبرد قبلی را فراموش نکرده‌اند.

منبع: الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 0
    انتفاضه سنگ مثل اینکه داره میشه انتفاضه سرب داغ دم این فلسطینی ها واقعاً گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس