تنظیم موتور مزایای زیادی برای تمامی قسمت های خودرو دارد، لذا باید حتما با نشانه های عدم تنظیم موتور آشنا باشید تا بتوانید مشکلات مربوط را سریعا تشخیص دهد.

تنظیم موتور خودرو یا همان تون آپ، به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که باعث عملکرد بهتر موتور ماشین و درنتیجه کاهش مصرف سوخت خودرو می شود. یک تعمیرکار برای انجام تنظیم موتور خودرو به دستگاه‌هایی مثل دستگاه چهار گاز، دیاگ و انژکتور شور نیاز دارد. برای انجام تنظیم موتور خودرو در ابتدا با کمک دستگاه دیاگ ورودی‌ها و مقادیر سنسورها را می‌سنجیم و سپس با کمک دستگاه چهارگاز نسبت به سنجش خروجی‌های اگزور اقدام می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تنظیم موتور خودرو بپردازیم.

تنظیم موتور چیست؟ آشنایی با فواید تنظیم موتور خودرو

تنظیم موتور خودرو چیست؟

تنظیم موتور خودرو اعمالی است که تعمیرکاران روی خودرو انجام می‌دهند و این کارها موجب بهبود عملکرد خوردرو می‌شود. دلایل مختلفی برای انجام تنظیم موتور خودرو وجود دارد، مثلا فرسودگی قطعات خودرو، وجود مشکل در سیستم برق و سنسورها، مشکل در عملکرد پمپ بنزین و... البته چراغ چک خودرو با روشن شدن به ما این هشدار را می‌دهد که بله! من نیاز به تنظیم موتور دارم!!

علائم تنظیم نبودن موتور ماشین

خب حالا چگونه متوجه شویم که خودروی ما نیاز به تنظیم موتور دارد؟ در ادامه برخی از نشانه ها و علائم تنظیم نبودن موتور ماشین ذکر شده است که توصیه می گردد در صورت مشاهده این موارد سریعا برای حل مشکل اقدام نمایید.

      • لرزش موتور

ساده‌ترین روشی که مالک خودرو را متوجه نیاز به تنظیم موتور می‌کند ریپ زدن یا همان لرزش موتور است. اگر در زمان فشار دادن پدال گاز، لرزش ناگهانی موتور را که احساس کردید بلافاصله خودروی خود را به یک مکانیک نشان دهید.

      • استارت نخوردن خودرو

شاید این مشکل بارها برای شما پیش آمده است که هنگام استارت زدن اذیت شده اید. یک بار! دو بار! سه بار! اما روشن نمی‌شود که نمی‌شود! یکی از دلایلی که مربوط به این ایراد است همان نیاز خودرو به تظیم موتور است. البته ضعف در باطری ماشین نیز می‌تواند علت دیگر این مشکل باشد.

      • افزایش مصرف سوخت

هنگامی که خودروی شما همان مسافتی که هر روز با مقدار مشخصی از سوخت طی می‌کند را طی نمیکند نشان دهنده این است که مصرف آن افزایش یافته است. افت ناگهانی درجه بنزین نشان دهنده عملکرد نامناسب موتور خودرو می باشد، در این مواقع به دلیل تنظیم نبودن موتور ماشین، فرآیند احتراق به درستی صورت نگرفته و در نتیجه مصرف سوخت افزایش پیدا می کند.

      • روشن شدن چراغ چک

چراغ‌های اخطار که روی داشبود خودرو تعبیه شده اند بی دلیل که روشن نمی‌شوند! آنها به صورت هدفمند طراحی شده اند! البته گاهی این چراغ‌ها می‌توانند مثلا به دلیل سوختن لامپ خودرو روشن شوند. اما اگر یکی از دلایل بالا رخ دهد و چراغ خودرو نیز روشن شود متوجه می‌شویم که قطعا خودروی ما به تنظیم موتور نیاز دارد.

چه زمانی ماشین به تنظیم موتور نیاز دارد؟

خب اولین هشدار روشن شدن چراغ چک است. اگر این چراغ خاموش نشد باید به دنبال بررسی علل آن باشیم.

خودرو های قدیمی تقریبا بعد از 15 یا 30 هزار کیلومتر کارکرد، به تنظیم موتور نیاز دارند. اما برای خودروهای جدید، کارخانه سازنده، دوره‌های مشخصی برای انجام تنظیم موتور در نظر گرفته است.

تنظیم موتور چیست؟ آشنایی با فواید تنظیم موتور خودرو

مراحل تنظیم موتور خودرو

اولین قدم برای انجام تنظیم موتور خودرو شناسایی مشکلات است که با دستگاه دیاگ انجام می‌شود. درواقع با دیاگ زدن نیاز خودرو به تنظیم موتور مشخص می‌شود.

بررسی ورودی‌ها و مقادیر سنسورها، رفع کدهای خطا با دستگاه دیاگ، بررسی خروجی اگزوز با دستگاه چهار گاز، بررسی سیستم برق خودرو که شامل شمع و وایر می‌شود، چک کردن سیستم هوا تمیزکاری و یا تعویض فیلتر و دریچه هوا (در صورت نیاز)، چک کردن سیستم سوخت رسانی و در صورت نیاز تعویض فیلتر بنزین، چک کردن انژکتور و سوزن انژکتور خورو و شستشوی آن‌ها با دستگاه مخصوص، بررسی و شستشوی سنسور هوا، بررسی منیفولد هوا و دقت در عدم وجود درز در آن‌ها و بررسی سیستم خنک کننده از مراحل تنظیم موتور خودرو است.

دستگاه دیاگ چیست؟

می‌توان گفت که امروزه تقریبا تمام خودروها انژکتوری هستند و وظیفه آن‌ها ثبت عملکرد بخش‌های مکانیکی و الکتریکی خودرو است. حال کاربرد دستگاه دیاگ چیست؟ با کمک این وسیله می‌توان اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر خودرو(ایسیو) را استخراج و ایرادات خودرو را به راحتی تشخیص داد.

کارخانه‌های خودرو سازی هر کدام دارای دیاگ مخصوص خود هستند، اما عموما اجزای تشکیل دهنده تمامی دستگاه‌های دیاگ با یکدیگر برابر است. مهم‌ترین بخش دیاگ، کامپیوتر است که پردازش اطلاعات را انجام می‌دهد.

کابل‌های رابط از دیگر اجزای دیاگ هستند که ecu را به دستگاه دیاگ وصل می‌کنند. سومین بخش دیاگ و البته مهم‌ترین بخش آن سخت افزار دیاگ است که در واقع مترجم بین ایسیو و دیاگ است. هر دستگاه نیز نرم افزار مربوط به خود را دارد.

فواید تنظیم موتور خودرو

در قسمت های قبل به طور کامل در مورد تنظیم موتور خودرو توضیح داده شد، لذا در ادامه برخی از اصلی ترین مزایا و فواید تنظیم موتور ذکر شده است:

  • کاهش آلایندگی
  • افزایش شتاب خودرو
  • کاهش صدای اذیت کننده موتور
  • بهبود عملکرد موتور
  • افزایش طول عمر قطعات خودرو
  • کاهش مصرف سوخت

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنظیم موتور خودرو چیست می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

https://fonoonbargh.com/tuning-car-engine/

نحوه تنظیم موتور ماشین

تنظیم موتور خودرو باید توسط تعمیرکاری متخصص انجام شود چرا که از تخصصی ترین کارهای مرتبط با خودرو است. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که شغل تنظیم موتور خودرو از بهترین و پردرآمد ترین مشاغل فنی مرتبط با خودرو است. شما از هر تعمیرکاری سوال کنید از درآمد خوب این شغل می شنوید!

تنظیم موتور چیست؟ آشنایی با فواید تنظیم موتور خودرو

آموزش تنظیم موتور خودرو

تنظیم موتور خودرو ممکن است به دلیل فرسودگی قطعات و وجود مشکل در سیستم برق و سنسورها به هم بریزد و موجب اختلال در عملکرد موتور شود. امروزه با توجه به اهمیت هوای پاک، کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها تنظیم موتور خودرو بسیار جدی تر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه انجام تنظیم موتور، راندمان و عملکرد خودرو را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد و همینطور این مسئله که تنظیم موتور از بخش‌های مهم در معاینه فنی خودرو است، می‌توان نتیجه گرفت که این شغل از بازار کار خوبی برخوردار است. جهت ورود به بازار کار این شغل کافیست تنها 3 هفته زمان بگذارید و به صورت کامل و تخصی این حرفه را از صفر تا صد فرا بگیرید!

چگونه تنظیم موتور خودرو را آموزش ببینیم؟

از آنجایی که تنظیم موتور خودرو امری تخصصی است، نحوه آموزش این حرفه مهم ترین بخش موفقیت در این حرفه می باشد. یک روش آسان ولی ارزشمند برای آموزش تنظیم موتور شرکت در دوره های آموزشی می باشد. شما با شرکت در دوره تنظیم موتور خودرو در آموزشگاه‌های معتبر می توانید به سادگی و در کمترین زمان ممکن، با این حرفه به طور کامل آشنا شده و وارد بازار کار پر درآمد آن شوید.

لازم به ذکر است که یکی از بهترین آموزشگاه ها برای فراگیری تنظیم موتور، آموزشگاه فنون برق می باشد، برای ثبت نام در این دوره آموزشی می توانید به لینک : https://fonoonbargh.com/car-tuning-course/مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایید.

کلام پایانی

در این گزارش به طور کامل در مورد تنظیم موتور و آموزش تنظیم موتور ماشین صحبت شد، همانطور که گفتیم تمامی خودرو ها به تنظیم موتور نیاز دارند، لذا بهتر است به صورت دوره ای خودرو را بررسی نمایید. امیداوریم تمامی سوالات و ابهامات شما در این مورد برطرف شده باشد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس