کد خبر 1458650
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۳
جهانگیری

معاون اول رئیس‌جمهور در دولت قبل به جای پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری بابت مشکلات تحمیل کرده به مردم از جمله توقف ذخیره‌سازی گاز، در ژست کارشناس ظاهر شد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در یادداشتی آورده است: «اهمیت امنیت و پایداری تولید انرژی مسئله‌ای روشن در توسعه ملی است؛ انرژی قوه محرکه اقتصاد هر کشوری بوده و بدون آن نه‌تنها چرخ تولید از حرکت می‌ایستد، بلکه همه نظامات زندگی اجتماعی و فردی را دچار اختلال جدی می‌کند. سال‌هاست به‌دلیل تحریم‌ها و برخی سیاست‌های داخلی، ورود تکنولوژی جدید و سرمایه لازم در بخش نفت و گاز و برق متناسب با ظرفیت کشور و نیاز جامعه انجام نگرفته است. حالا تأثیر تحریم‌ها و عدم سرمایه‌گذاری مناسب، در بحران اخیر آشکار شده است. این بحران که هر چندماه یک‌بار خودش را در قطع برق و یا گاز نشان می‌دهد، به‌دلیل عدم توازن تولید و مصرف است. تا سال‌ها قبل، این عدم توازن با قطعی گاز و برق در بخش صنعت و نیروگاهی، سالانه میلیاردها دلار خسارت به بار می‌آورد و اکنون علی‌رغم قطعی گسترده گاز و برق در صنایع، به ناچار در بخش خانگی نیز اتفاق افتاده است.»

جهانگیری نوشت: «متأسفانه برخی به جای پرداختن به علت اصلی مشکل و حل ریشه‌ای آن، طبق معمول دنبال محکوم کردن یکدیگر هستند. دیگر کار از این سخن‌ها و از شعارهای بی‌پایه و اساس و وعده‌های پوچ گذشته و زمان اتخاذ تصمیم‌های سخت فرا رسیده است.»

ظاهر شدن جهانگیری با ژست کارشناس، در شرایطی است که وی و دیگر مسئولان دولت قبل باید بابت فاجعه‌های تحمیل کرده به مردم از جمله بی‌تدبیری‌های گسترده و ضربه زدن به صنعت گاز پاسخگو باشند. مدعیان اصلاحات در دولت سابق (وزارت زنگنه) ترمز ذخیره‌سازی گاز در فصل‌های دیگر برای فصل زمستان را کشیدند و نیز سرمایه‌گذاری در حوزه گسترش صنعت گاز را معطل وعده‌های پوچ غربی‌ها در برجام گذاشتند. کشور می‌توانست صادرکننده مهم گاز باشد و درآمد ارزی داشته باشد اما با بی‌تدبیری‌های مدعیان اصلاحات این اتفاقات رقم نخورد.

در دولت قبل به‌دلیل قصور و تقصیرهای وزارت نفت و وزارت امور خارجه، تبادلات گازی با ترکمنستان و اتصال شبکه گاز ایران به این کشور متوقف شده بود و این مسئله قطع گاز و برق را در پی داشت. در این میان، استان‌های شمالی در فصل سرما با قطعی گاز مواجه شده و این مسئله مشکلات زیادی را برای مردم رقم زده بود.

دولت سابق ضمن تعهدسپاری در توافق آب و هوایی پاریس، به غرب قول داده که استفاده از سوخت‌های فسیلی را گسترش نداده و کاهش دهد!

مطلب دیگر اینکه، در حال حاضر با وجود تشدید تحریم‌ها، فرآیند بومی‌سازی تجهیزات صنعت برق در ایران به سرعت در حال پیشرفت است و هم‌اکنون ۹۵ درصد از قطعات مورد نیاز این صنعت در داخل تولید می‌شود. نکته قابل توجه آنکه در تابستان سال جاری، با تدبیر دولت و همت و تلاش شبانه‌روزی مهندسان و کارگران عزیز در حوزه صنعت برق، به هیچ عنوان شاهد قطعی برق- چه در بخش مسکونی و چه در بخش صنعتی- در کشور نبودیم.

در طول تابستان سال جاری شاهد رکوردشکنی‌های پیاپی در زمینه ساخت واحدهای نیروگاهی بودیم. برای مثال رکورد ساخت ظرفیت نیروگاهی که در سال ۱۳۸۹ با ساخت ۴۹۳۵ مگاوات شکسته شده بود، در سال جاری با ساخت ۶۰۰۰ مگاوات

نیروگاه بار دیگر جابه‌جا شد. در این بین یکی از مهم‌ترین رکوردهای حوزه صنعت برق، کاهش نرخ خروج اضطراری واحدهای نیروگاه‌ها به کمتر از ۲ درصد بود، در حالی ‌که نصاب جهانی این شاخص در بازه زمانی پیک فراتر از ۵ درصد است.

تجربه موفق سال ۱۴۰۱ سبب شده تا برنامه تعمیرات اوج بار سال ۱۴۰۲ در دستورکار قرار گرفته تا رکوردهای تابستان سال جاری در سال آینده نیز تکرار شود. این رکوردشکنی و همت دولت سیزدهم موجب شد تا در تابستان شاهد قطعی برق نباشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    26 0
    بی سواد رانتی ، آدم یاد پهلوی های پالونی می افتد
  • DE ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    14 12
    همه سرو ته یه کرباسند
  • دلیر IR ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    6 0
    کارشناس؟
  • شریفی GB ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    5 28
    بیچاره جهانگیری نمی‌دانسته اول باید همه چیز با هماهنگی کنه.
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    4 0
    جهانگیری سپر بلای روحانی.الان از چه نقشی میخواد نون بخوره نقشه چیه .مارو هم در جریان بازی آقای جهانگیری سپر بلا
  • محمود IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    6 1
    جناب جهانگیری خوبس دیگر حالا خجالت بکشید با این رزومه خراب چند ده ساله خود .شما لطفی که در حق مردم مظلوم گزیده شده از شما مدیران فشل و نالایق توقع می رود این است که در منزل بمانید و به رتق وفتق امور خانه و نوه داری بپردازید تا ما بازهم دچار استرس نگردیم تشکر از لطف شما
  • همشهری IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    سلام مشرق جان صبح شما بخیر وسلامتی! یک آقا یا خانم در پیامهایتان که منتشر کردید خیلی دم از حق و باطل و نفاق و منافق زده و نظرات محترم دیگران را تفسیر به رای کرده ! لطفا به ایشان بفرمائید که جناب حزب باد! و متعصب و بی منطق ! خودت کور و کر و منافق هستی ! لطفا کمی قبل از حرف زدن اندیشه کن ! ما ادعایی نداریم ولی آدمهای پرادعا حرفهای بی اساس میزنند ! عزت زیاد
  • عطار IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    2 1
    از داداش زندانی ات چه خبر؟؟؟؟؟؟؟سوپرمن
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    2 1
    این زشت بدترکیبو باید زبونشو برید بعدم اعدام کنید جنازشو بندازید جلوی شغالا و کفتارا.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 1
    اینورم مثل اونان مگه شفافیت بشه درسامانه علنی پلیس اقتصادی
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    انقلابی در نمیمانه و آیه یاس نمیخواند و اتفاقا در بن بست ها خود را نشان میدهد و از پس مشکلات بر میاد والا در شرایط همه چیز خوب و به روال طبیعی و نرمال بودن هنر نیست . ما خودمان میسازیم و محتاج دیگران نمیمانیم . با همت فرزندان رشید و برومند ایران اسلامی همانگونه که در همه صحنه ها تلاش دارند و رزمیدند و دشمنان را مایوس و مغموم نمودند با اتکال و اراده الهی
  • BE ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 0
    معاون اول شیخ فری مادر مرده (ملکه مرده) نمیدونند کجا وچطور پولهای هپلی کرده را هاپولی کنند به داداش ودختر وپسر تا مرز ترکیدن خوروندندچه باید کرد با اصل پول که آنهم عزراییل دور وبرشونه فرصت لذت بهشون نمیده
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس