زلنسکی: ورزشکاران روسیه باید کاملا از المپیک پاریس محروم شوند

رئیس جمهور اوکراین از همتای فرانسوی خود خواست تا از حضور تمام ورزشکاران روسیه و بلاروس از المپیک ۲۰۲۴ پاریس ممانعت کند.

به گزارش مشرق، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود خواست تا از حضور تمام ورزشکاران روسیه و بلاروس از المپیک ۲۰۲۴ پاریس ممانعت به عمل آورد.

اندکی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) کمیته بین‌المللی المپیک از فدراسیون‌های بین‌المللی خواست تا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ورزشکاران روسیه و بلاروس وضع کنند.

با این حال، به نظر می‌رسد این نهاد بین‌المللی در حال بررسی بازگشت ورزشکاران روسیه و بلاروس در رویدادهای انتخابی المپیک ۲۰۲۴ است به شرط آنکه آنها به عنوان ورزشکار بی‌طرف و بدون علائم و نمادهای کشورشان از جمله پرچم و سرود ملی وارد مسابقات شوند.

زلنسکی در ماه دسامبر پارسال با توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک صحبت کرد و در آن جلسه گفت که از حضور احتمالی ورزشکاران دو کشور مذکور در المپیک «نگران» است و حالا همین موضع را با رئیس جمهور کشور میزبان المپیک بعدی مطرح کرده است.

وی در این‌باره گفت: به طور مشخص تاکید می‌کنم که ورزشکاران روسیه نباید هیچ جایگاهی در المپیک پاریس داشته باشند.

هم باخ و هم مکرون به‌تازگی گفته‌اند که باید مسیری برای احترام گذاشتن به حق ورزشکاران برای رقابت بدون در نظر گرفتن مواضع سیاسی دولت متبوعشان پیدا کرد و باخ ماه گذشته گفت که «ما باید برای عبور از این دوراهی راهی پیدا کنیم و به مزیت‌های ورزش بازگردیم و نه مداخلات سیاسی.»

مکرون هم یادآوری کرده که «ورزش نباید سیاسی شود و ورزشکاران تمام کشورها از جمله کشورهایی که در جنگ هستند، باید در رویدادهای جهانی همچون المپیک حضور داشته باشند.»

پاریس برای نخستین بار از سال ۱۹۲۴ تاکنون، در تابستان سال ۲۰۲۴(۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست/۵ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۳) میزبان المپیک خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس