حضور احتمالی تزارها در المپیک و آسیایی به شرط عبور از هفت‌خان!

کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس در بازی‌های آسیایی و المپیک را به تصمیم‌ فدراسیون‌های بین‌المللی مشروط دانست و تاکید کرد تصمیم‌گیری نهایی نیازمند بررسی بیشتر است!

به گزارش مشرق، به‌دنبال آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰)، ورزشکاران روسیه و بلاروس به توصیه کمیته بین‌المللی المپیک از حضور در رویدادهای بین‌المللی بسیاری از رشته‌های ورزشی محروم شدند. با این حال، پنجشنبه هفته گذشته برخی خبرگزاری‌ها مدعی شدند کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) با حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس در بازی‌های آسیایی موافقت کرده است.

این درحالی است که در بیانیه IOC نکاتی وجود دارد که نشان می‌دهد این نهاد به دنبال آن است که اگر تصمیمی درخصوص حضور یا عدم حضور ورزشکاران روس و بلاروس در بازی‌های آسیایی و المپیک گرفته می‌شود، تنها نظر IOC یا OCA(شورای المپیک آسیا) شرط نباشد و حتما مشورت و دخالت فدراسیون‌های بین‌المللی را هم شامل شود.

در بیانیه‌ای که کمیته بین‌المللی المپیک در تاریخ پنجم بهمن‌ماه منتشر کرد، این نهاد بین‌المللی تنها از پیشنهاد شورای المپیک آسیا برای حضور ورزشکاران (روس و بلاروس) در مسابقات آسیایی و المپیک استقبال کرده، اما مشروط به آن‌که فدراسیون‌های بین‌المللی هر رشته هم نظر خود را در این خصوص صراحتا اعلام کرده باشند.

از طرفی کمیته بین‌المللی المپیک شرط‌های دیگری هم برای حضور ورزشکاران روس و بلاروس در بازی‌های آسیایی اعلام کرده است. این نهاد با تاکید بر آن که هیچ ورزشکاری نباید فقط به‌خاطر گذرنامه‌اش از شرکت در مسابقات منع شود، شروط حضور احتمالی ورزشکاران روسیه و بلاروس در دو رویداد مهم پیش‌روی ورزش جهان را به این ترتیب برشمرد:

* هیچ پرچم، سرود، رنگ یا هرگونه نماد دیگری از این کشورها در هیچ رویداد ورزشی یا جلسه، از جمله در کل محل برگزاری نمایش داده نشود.

* هیچ‌یک از مقامات دولتی روسیه و بلاروس حق ندارند به هیچ رویداد یا جلسه ورزشی بین‌المللی دعوت شوند یا مورد تایید قرار گیرند.

* کمیته بین‌المللی المپیک در این بیانیه خود بار دیگر بر تعهد کاملش بر همبستگی با ورزشکاران اوکراین و جامعه المپیک این کشور به‌منظور داشتن یک تیم قدرتمند از کمیته ملی المپیک(NOC) اوکراین در المپیک پاریس ۲۰۲۴ و المپیک زمستانی میلان کورتینا ۲۰۲۶ تاکید کرد؛ مشروط بر آن‌که شرکت‌کنندگان به‌عنوان ورزشکاران بی‌طرف در مسابقات شرکت کنند و به هیچ‌وجه نماینده کشور خود یا هیچ سازمان دیگری در کشورشان نباشند.

با تایید IOC، فقط ورزشکارانی که به‌طور کامل به منشور المپیک احترام می‌گذارند، می‌توانند در این رویدادها شرکت کنند و این بدان معناست که ورزشکاران حاضر در بازی‌های آسیایی و المپیک، با حمایت فعالانه از جنگ در اوکراین، علیه مأموریت صلح کمیته بین‌المللی المپیک اقدامی انجام نداده باشند. ضمن این‌که فقط ورزشکارانی واجد شرایط هستند که به‌طور کامل به قوانین جهانی ضد دوپینگ پایبند باشند.

کمیته بین‌المللی المپیک همچنین عنوان کرد اگر خلاف شروط فوق اثبات شود، ورزشکار متخلف بلافاصله از مسابقات حذف خواهد شد.

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد کمیته بین‌المللی المپیک با هدف دور نماندن ورزشکاران روسیه و بلاروس از میادین ورزشی، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای حضور آن‌ها در هانگژو و پاریس در نظر گرفته تا شاید ورزشکاران به شخصه از حضور در این رویدادها منصرف شوند. ضمن این‌که به دفعات هم تاکید کرده که تصمیم‌گیری در این خصوص نیازمند تحقیقات و مشورت بیشتر و به‌خصوص مشارکت فدراسیون‌های جهانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    چرندتیترنزن
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    تزارها؟.... این دیگه چه تیتر مسخره‌ایه؟...
  • محراب IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    آقا لطفا معنی این عملیات نظامی یک کشور در خاک کشور دیگر رو تشریح بفرمایید این عملیات نظامی داره وارد یکسال میشه راستی این عملیان نظامی مگه با عملیان نظامی عراق در خاک کشورمان فرق میکنه ؟؟؟؟!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس