کد خبر 1458565
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
چه کسانی شاخص‌های آلودگی هوا را تدوین می‌کنند؟

سخنگوی وزارت بهداشت درباره چگونگی تعیین شاخص‌های آلودگی هوا گفت: این شاخص‌ها با پشتوانه کارشناسی توسط دولت تصویب و تعیین می‌شوند.

به گزارش مشرق، در چند روز گذشته وزرای آموزش پرورش و کشور طرح‌هایی مبنی بر لزوم تغییر شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس مطرح کردند. طبق شواهد موجود مسئولین مربوطه از جمله شهرداری تهران با جدیت در پی راهکارهایی برای اجرایی کردن این طرح هستند.

در برنامه سه‌شنبه شب «تهران ۲۰» با اجرای علی مروی تلاش شد درباره دلایل تغییر در شاخص آلودگی هوا بین مسئولین مربوط به هوای پاک تبادل نظر صورت گیرد.

در ابتدای برنامه ضمن عرض تسلیت شهادت امام هادی (ع) و اشاره به دریافت هفتمین کارت زرد دولت توسط وزیر ارتباطات انتقاداتی کوتاه از وضعیت سرویس دهی اینترنت در کشور بیان شد.

مرجع تصویب شاخص‌های آلودگی هوا دولت است

در ادامه در موضوع تأثیرات تغییر شاخص آلودگی هوا با پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت، ارتباط تلفنی برقرار شد. پاک آیین گفت: شاخص آلودگی هوا قبلاً توسط هیأت دولت تصویب شده و تغییر آن نیز نیازمند تصویب مرجع تصویب‌کننده یعنی دولت است. دولت برای تغییر این شاخص‌ها پشتوانه کارشناسی لازم را مورد نظر قرار می‌دهد که این پشتوانه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان فوریت نظام سلامت و سازمان محیط زیست به عنوان مسئول محیط زیست، تأمین می‌شود. در آیین‌نامه‌ هوای پاک شاخص کیفیت هوا تعریف شده و دستورالعمل آن نیز توسط این دو سازمان نوشته شده است.

پاک آیین با اشاره به اینکه شاخص آلودگی هوا در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا اندازه‌گیری می‌شود گفت: این ایستگاه‌ها زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که شاخص آلودگی هوا کمتر از ۵۰ باشد هوای پاک، بین ۵۱ تا ۱۰۰ سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیشتر از ۳۰۰ وضعیت هوای خطرناک را داریم. طبق ماده ۳ قانون هوای پاک ما باید بتوانیم بر اساس شرایط جوی از ۹۶ ساعت قبل از وقوع آلودگی هوا هشدار دهیم.

پاک آیین درباره تغییر شاخص‌های آلودگی هوا تصریح کرد: در صورتی که این تغییر شاخص مبتنی بر کار علمی باشد و استانداردهای جهانی در آن لحاظ شده باشد با آن موافق هستیم. درست یا غلط بودن این طرح را باید متخصصین این حوزه توضیح دهند و اگر نیاز به تغییر باشد آن‌ها از این تغییر دفاع کنند و در بخش حقوقی نیز مسئول این تغییر هیأت دولت است که آیین‌نامه را طبق مقالات کارشناسی و علمی و کارهای پژوهشکده حوزه سلامت تصویب کردند.

در بخش دیگر برنامه با داوود گودرزی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران، ابعاد مختلف انحلال شرکت کنترل آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفت.

گودرزی در ابتدا گفت: این طرح در مرکز تحول شهرداری که متولی ساختار است، باید بررسی شود و سپس در شورای اداری شهرداری نیز مورد بررسی قرار گیرد. اکنون طرح در این مراحل است و هنوز تصمیمی گرفته نشده.

شرکت کنترل آلودگی هوا قرار نیست منحل شود

وی در ادامه با ذکر اینکه قرار نیست هیچ شرکتی منحل شود تصریح کرد: چند مجموعه موازی در داخل شهرداری و بیرون آن وجود دارد که متولی سالم‌سازی و اندازه‌گیری شاخص‌های هوا هستند که شامل شرکت کنترل آلودگی، مجموعه معاینه فنی و اداره کل محیط زیست است، که یکی از آن‌ها در معاونت خدمات شهری و دوتای آن‌ها در معاونت حمل و نقل هستند. پیشنهاد شده است این سه مجموعه را تجمیع کنیم و برایشان یک متولی بگذاریم تا همان شرکت محور شود.

گودرزی با اشاره به اینکه تا الان از این تنوع و عدم تمرکز در سازمان‌ها نتیجه‌ای نگرفتیم افزود: شهردار تهران، می‌خواهند که جدی‌تر از گذشته به مسائل بپردازیم و از شعار و فرافکنی رهایی پیدا کنیم و به کف میدان بیاییم تا ببینیم چه مسئله‌ای باید حل شود. این امر لازمه‌اش این است که به ساختاری متمرکز و کارآمد برسیم تا انرژی‌ها هدر نرود. ما با ایجاد قرارگاه‌هایی با موضوعات مهم مثل آسیب‌های اجتماعی و مسئله مسکن در حال کنار هم آوردن دستگاه‌های مسئول و اجزای مختلف شهر، به دنبال مدیریت یک پارچه شهری هستیم.

در پایان برنامه اقبال شاکری، نماینده تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در ارتباط تلفنی خطاب به مسئولین گفت: بازرسی به نظر می‌رسد مچ‌گیری باشد اما در اصل دستگیری و کمک است. مسئولین از عمل کردن نترسند و محافظه کار نباشند و آن تحولی که لازم است را انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس