.

مقامات آلمان هیچ مشکلی با ارسال تانک برای ارتش اوکراین ندارند اما به شرطی که امریکا به دنبال فروش تانک های آبرامز خود به کشورهای مشتری آلمان پس از ارسال تانک های لئوپارد به خاک اوکراین نباشد.

به گزارش مشرق، فضای رسانه ای اروپا در روزهای گذشته تحت تاثیر مسئله ارسال تانک‌های اصلی میدان نبرد برای ارتش اوکراین و اختلاف میان امریکا و کشورهای اروپایی با آلمان قرار گرفته است.

برخی در تلاش هستند تا مسئله مخالفت آلمان با ارسال تانک‌های لئوپارد۲ برای ارتش اوکراین را به ترس از مواجهه با مسکو ارتباط دهند؛ اما واقعیت ماجرا چیست؟

تلاش آمریکا برای دزدیدن مشتریان آلمان!

سال گذشته ارتش لهستان اعلام کرد مناقصه ای را برای انتخاب تانک اصلی میدان نبرد جدید این کشور برگزار خواهد کرد تا چند صد دستگاه تانک جدید به ناوگان زرهی این کشور اضافه شود.

لهستان پیش از این کاربر تانک های قدیمی T-۷۲ به جای مانده از دوران شوروی سابق و تانک های لئوپارد ۲ خریداری شده از کشور آلمان بود؛ لهستانی ها نسخه Leopard۲A۵ این تانک مشهور آلمانی را در اختیار داشتند اما به دنبال تانکی با قابلیت های بیشتر و مناسب نبردهای آینده به ویژه با وجود تهدید زرهی بزرگی از جانب ارتش روسیه در مرزهای شرقی خود بودند.

پشت پرده دعوای آمریکا و آلمان بر سر ارسال تانک به اوکراین
تانک لئوپارد۲ لهستان

در نهایت آلمانی ها با نسخه جدید تانک لئوپارد یعنی +Leopard۲A۷، امریکا با تانک M۱A۲ SepV۳ آبرامز و کره جنوبی با تانک K-۲ PL موسوم به "بلک پنتر" وارد این رقابت شدند؛ در ابتدا انتظار می رفت لهستانی ها نسخه جدید لئوپارد را انتخاب کنند که خود کاربر آن محسوب شده و نیازی به آموزش خدمه و انتقال تاسیسات تعمیر و نگهداری جدید نداشتند اما با فشار امریکا به این کشور و تهدید به عدم موافقت با ارسال تسلیحات دیگری که لهستان سفارش داده بود، آلمان از دور رقابت خارج شد.

پشت پرده دعوای آمریکا و آلمان بر سر ارسال تانک به اوکراین
تانک آبرامز

از بین دو تانک آبرامز امریکایی و K-۲ کره ای، لهستان ابتدا مورد نخست را انتخاب کرده و اوایل سال میلادی گذشته قراردادی به ارزش ۴.۲۵ میلیارد دلار برای خرید ۲۵۰ عراده تانک آبرامز به همراه آموزش و پشتیبانی و مهمات میان دو طرف امضا شد.

پشت پرده دعوای آمریکا و آلمان بر سر ارسال تانک به اوکراین

با توجه به اینکه لهستان برنامه تسلیحاتی بسیار بزرگی را برای یک دهه آینده در نظر داشت، دولت کره جنوبی که در مناقصه قبلی بازنده شده بود با پیشنهاد سخاوتمندانه انتقال تکنولوژی و ساخت تانک K-۲ در خاک لهستان موفق به امضای قراردادی برای فروش ۱۰۰۰ دستگاه تانک (شامل ارسال ۱۸۰ تانک و تولید ۸۲۰ تانک در خاک لهستان) شد.

پشت پرده دعوای آمریکا و آلمان بر سر ارسال تانک به اوکراین

در این میان تنها آلمان بود که هیچ منفعتی از قرارداد تسلیحاتی ارتش لهستان شامل حال این کشور نشد.

اما با شروع جنگ اوکراین مشخص شد برنامه واشنگتن برای به دست گرفتن بازار تسلیحاتی آلمان در خاک اروپا ادامه دار خواهد بود؛ در اواسط جنگ میان روسیه و اوکراین، پنتاگون موافقت دولت لهستان را برای ارسال ناوگان ذخیره تانک T-۷۲ خود برای ارتش اوکراین به دست آورد؛ در مقابل امریکا متعهد شد ۱۱۶ دستگاه تانک ذخیره M۱A۱FEP خود را به ارزش ۳.۷۵ میلیارد دلار به لهستان اهدا کند.

پشت پرده دعوای آمریکا و آلمان بر سر ارسال تانک به اوکراین

این ماجرا از همان زمان موجبات نگرانی شدید آلمان را به همراه داشت و دلیلی اصلی ترس آنها از موافقت با ارسال تانک های لئوپارد برای اوکراین همین موضوع است.

کشورهای اروپایی که کاربر تانک لئوپارد۲ هستند مجموعا ۲ هزار دستگاه از این تانک را در اختیار دارند؛ آلمان معتقد است با توجه به ذخایر بزرگ تانک های ذخیره آبرامز در خاک امریکا، ابتدا باید این کشور از ناوگان ذخیره خود برای ارتش اوکراین ارسال کند، سپس این کشور و سایر دارندگان تانک لئوپارد اقدام به ارسال بخشی از ناوگان خود به اوکراین خواهند کرد.

پشت پرده دعوای آمریکا و آلمان بر سر ارسال تانک به اوکراین

اما واشنگتن ضمن مخالفت با این موضوع تلاش می کند کشورهای دیگر اروپایی را به ادامه فشار بر اوکراین ترغیب کنند؛ برخی کشورها نظیر لهستان حتی تهدید کردند بدون کسب مجوز آلمان نیز اقدام به ارسال تانک لئوپارد۲ خود به کی‌یف خواهند کرد.

مقامات برلین اما همچنان اعلام می کنند که هیچ مشکلی با ارسال تانک برای ارتش اوکراین ندارند اما به شرطی که امریکا به دنبال فروش تانک های آبرامز خود به کشورهای مشتری آلمان پس از ارسال تانک های لئوپارد به خاک اوکراین نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    1 1
    واحد شمارش تانک دستگاه است نه عراده... مشرق دارد زپرتی میشود
  • محمود IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 0
    خداوند روح ملکوتی امام خمینی(ره) را شاد گرداند که در زمان جنگ فرمودند این غربیها مثل گرگ هستند گرگها وقتی دور هم جمع می شوند. چون از همدیگر می ترسند و اعتماد به یکدیگر ندارند روبروی هم می نشیند تا همدیگر را پاره نکنند.این به ظاهراً جنتلمنهای غرب وحشی در شرایط سخت کرونا و الان در جنگ اوکراین شخصیت و مدنیت خود را به نمایش گذاشتند. و از طنز تلخ تاریخ اینکه خود را الگوی دموکراسی وتمدن بشریت می دانند و نسخه پیچی هم برای دنیا دارنند
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    27 7
    آمریکا متخصص پیدا کردن گاو شیرده!
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    25 0
    در واقع آمریکا داره مثل جنگ جهانی دوم اروپا فیتیله پیچ می کنه
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      2 1
      19 تا بمب اتم بخوره به آمریکا همه چی درست میشه
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 0
    آلمان هم نوکر است و حق رای ندارد. آخر هم ارسال می کنند. اروپا نابود شده به خاطر آمریکا چون اقتصاد آمریکا خراب است و باید از خون بقیه ملتها به رگ های خودش تزریق کند وگرنه می میرد
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    دنیای کثیف که فقط به دنبال منافع مالی خودشون هستند مرده شور همه ظالمان دنیارو ببره
  • ایران قوی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 0
    ولشون کنید این المان های بی مخ رو چه کارشون دارید حالا میخان دوشیده شن به ما چی !
  • حجت IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    1 0
    خاک بر سر بیشعور رهبران آلمان و کره که نمی گذارن بعضیا یه وصیت درست درمون کنن. مجبورین اون مرحومو تو قبر بگذارین رو ویبره؟
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    1 0
    مجبورن حرف امریکا رو قبول کنن . دو بار جون اروپا رو نجات داده .
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 2
    ۵۰۰ تا تانک لیوپارد بدن اوکراین ، روسیه خودش تا نرز عقب میشینه
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 2
    روز شمار سقوط پوتین : ۳۵ روز
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 2
    زمستون سخت رو به حول قوه الهی رد کردن انگار 😅😅
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 2
    پوتین بدبخت . نمیدونم کی گولش زد که در زمستون ، اروپا تسلیم میشه 😉
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    1 0
    تو رو خدا اینقدر نگین پشت پرده پشت صحنه پشت . . . بسه بابا
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    1 0
    خروجی جنگ جهانی دوم، سلطه دلار و ایجاد کشور جدید و غصبی شد. جنگ اکراین هم تا اینجا برای آمریکا منفعت اقتصادی داشته باید دید تا آخر ماجرا چطور میشه...
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    1 1
    مشرق بخواب نظرات را نه بخوان و نه منتشر کن و نه به مقامات برسان شما را مثل روسها خواب برده است
  • سعید IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 0
    درس عبرتی باشد برای غربگرایان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس