کد خبر 1457560
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
یک «شلغم» و هزاران درمان

شلغم یکی از سالم‌ترین و پرخاصیت ترین سبزیجات دنیا است . اما ما ایرانی ها تنها در صورت مریض شدن و سرما خوردگی از این سبزی پرخاصیت استفاده می کنیم. این گزارش، شما را با خواص اعجاب آور این ریشه خوردنی آشنا می‌کند.

به گزارش مشرق، ژاپن، برزیل و آمریکا دستور پخت خاص خود را برای شلغم دارند. اما قصه شلغم در ایران، کمی متفاوت است. یک سبزی کم‌ارزش و دوست‌نداشتنی. با نامی که حتی در مواردی از آن برای تحقیر دیگران استفاده می کنیم.

زمانی که می خواهیم به یک نفر، انگ بی خاصیتی بزنیم، می گوییم فلانی مثل شلغم بی خاصیت است.برای همین از شلغم خاطره خوشی نداریم و تا مجبور نشویم حاضر به خوردن آن نیستیم.اما در حقیقت شلغم مزه خوب و شیرینی دارد و در نتیجه شما می توانید آن ها را حتی خام هم مصرف کنید. همچنین باید بدانید که مصرف شلغم در یک پایه منظم مزایای زیادی به شما خواهد داد.

۱) سلامت قلب و عروق:

شلغم درست مثل یک داروی ضد التهاب عمل می کند. این ریشه خوراکی، دارای مقدار زیادی ویتامین K است که به خاطر خواص ضد التهابی‌اش مشهور است. در نتیجه، از بیماری های قلبی و عروقی مانند حمله قلبی یا سکته، پیشگیری می کند. همچنین اسید فولیکی که در شلغم وجود دارد، برای سلامتی قلب و عروق مفید خواهد بود.

۲) کاهش کلسترول خون:

علاوه بر آن، شلغم توانایی کاهش سطح کلسترول خون با جذب مقدار بیشتری از صفرا دارد. در صورت پایین بودن سطح کلسترول خون هم از بیماری های قلبی و عروقی مختلف جلوگیری خواهید کرد.

۳) تقویت استخوان ها:

شلغم مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم دارد. برای همین، برای استحکام و رشد استخوان های بدن مفید است. همانطور که می دانید، پتاسیم و کلسیم برای تقویت استخوان و ماهیچه ها بسیار ضروری است و همچنین رشد استخوان شما را افزایش خواهند داد. با مصرف منظم شلغم، احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با ماهیچه ها و یا استخوان ها نظیر آسیب مفاصل و یا پوکی استخوان کم می شود. علاوه بر آن، شلغم دارای مقادیر زیادی مواد معدنی است که برای حمایت از تولید کلی بدن از بافت های ارتباطی مفید است.

۴) مفید برای دستگاه گوارش :

شلغم به عنوان یک منبع گیاهی برای بهبود سلامت سیستم گوارشی شما بسیار خوب است. اگر شما برخی مشکلات مربوط به سیستم گوارشی مانند یبوست، نفخ، یا اسهال دارید، مصرف شلغم برای حل مشکلتان ایده خوبی خواهد بود. همچنین شلغم فیبر زیادی دارد که دفع مدفوع را آسان ترمی کند.

۵) تقویت سیستم ایمنی:

شلغم دارای مقدار زیادی ویتامین C است. از این رو بسیار به بهبود سیستم ایمنی شما کمک خواهد کرد. ویتامین C که به عنوان یکی از مهم ترین مواد مغذی برای افزایش سیستم ایمنی به شمار می رود، سلول های سفید خون و آنتی بادی را تحریک به تولید می کند. علاوه بر آن، ویتامین C می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند. همچنین ترکیبی به نام آسکروبیک اسیدهاب موجود در شلغم به عنوان تقویت کننده اصلی سیستم ایمنی در نظر گرفته می شود.

۶) خاصیت ضد التهابی شلغم:

اگر التهابات دارید، مصرف شلغم برایتان بسیار خوب خواهد بود. همان طور که گفته شد شلغم مملوء از ویتامین K و اسیدهای چرب امگا ۳ است که خواص ضد التهابی دارند . به طور خاص اسید های چرب امگا۳، چربی های خوبی در نظر گرفته می شوند که می توانند التهاب و هم چنین سلامت کلی بدن شما را تسکین دهند. بنابراین، اگر از درد مزمن که با التهاب مرتبط است رنج می برید، از تلخی شلغم لذت ببرید.

یک «شلغم» و هزاران درمان

۷) رابطه شلغم و ریه سالم:

شلغم حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که یک منبع بسیار خوب برای سلامتی ریه ها محسوب می شود. خطر آسیب زدن به ریه های شما را که معمولاً به خاطر عادات بد روزانه خودتان مانند سیگار کشیدن های مکرر رخ می دهد، خنثی می کند. بنابراین، اگر می خواهید از بیماری های ریوی دوری کنید، مصرف شلغم یک انتخاب بسیار درست خواهد بود.

۸) منبع عالی برای چشمانی سالم:

همانطور که قبلاً ذکر شد، شلغم حاوی مقدار زیادی ویتامین A است.این ویتامین می تواند سلامتی چشم شما را حفظ کرده و بهبود بخشد. علاوه بر آن، یک ترکیب دیگر به نام لوتئین در شلغم وجود دارد که باعث می شود این منبع گیاهی به عنوان یکی از بزرگ ترین منابع طبیعی برای بهبود سلامت چشمان شما مورد ستایش قرارگیرد. مطالعات زیادی نشان داده اند که هر فنجان شلغم خرد شده تقریباً ۷۰۰۰ میکروگرم لوتئین دارد که تا ۷۰ درصد نیاز روزانه شما را تامین خواهد کرد.

۹) افزایش گردش خون:

معمولاً آهن بدن از مصرف انواع مختلف گوشت و پروتئین به دست می آید.اما طبق تحقیقات انجام شده سبزیجات خاصی، از جمله شلغم حاوی مقدار زیادی آهن است و سلول های قرمز خون تولید می کند. گلبول های قرمز مواد مغذی را از غذایی که می خورید به اجزای مختلف بدن منتقل می کند.بنابراین اگر بدن شما مقدار کافی گلبول های قرمز را تولید کند گردش خون بهتری خواهید داشت و شما سالم تر خواهید بود.

۱۰)تقویت سیستم تنفسی:

اگر مبتلا به یک بیماری تنفسی نظیرآسم هستید، مصرف شلغم یک ایده عالی برای شما خواهد بود. شلغم مقدار زیادی ویتامین C دارد که به عنوان آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود. علاوه بر آن، شلغم نیز خواص ضد التهابی دارد که این امکان را می دهد تا مشکلات تنفسی مختلف بویژه آسم را درمان کنند.

۱۱) برای جلوگیری از آسیب دیواره رگ های خونی:

فواید شلغم مرتبط با مزایایی است که قبلاً ذکر شد. بنابراین، شما می دانید که شلغم حاوی مقدار زیادی از ویتامین C،E و بتا -کاروتن است. دارای آنتی اکسیدان های قوی هستند که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. در نتیجه اکسیداسیون کلسترول بد به طور قابل توجهی کاهش می یابد و رگ های خونی بدن سالم می مانند. علاوه برآن مواد مغذی، مواد خطرناک ویژه ای به نام هموسیستئین را کاهش می دهند، ماده ای که می تواند به دیواره رگ های خونی آسیب برساند. بنابراین اگر می خواهید از مشکلات سلامتی خطرناک مانند بیماری عروق کرونر دوری کنید شلغم بخورید.

۱۲)ریشه‌ای با خاصیت ضد سرطان:

سرطان، یکی از مرگبارترین بیماری ها در دنیا است. بنابراین باید غذاهایی مصرف کنید که به شما کمک می کنند از سرطان دوری کنید. یکی از غذاهای مفید که می توانید مصرف کنید شلغم است. در حقیقت، بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که این سبزی می تواند فرآیند سم زدایی را در بدن تحریک کند. فرآیند سم زدایی یکی از موثرترین راه ها برای جلوگیری از بسیاری از بیماری ها به ویژه سرطان است. آنتی اکسیدان های قوی از جمله ویتامین C ، E و همچنین بتا - کاروتن که در شلغم وجود دارد به شما کمک می کند تا از سموم مضر خلاص شوید.

۱۳) مفید برای رژیم غذایی:

اگر برای یک رژیم غذایی خوب برنامه ریزی می کنید و می خواهید کمی وزن کم کنید، شلغم یکی از سبزیجاتی است که باید به طور مرتب مصرف کنید. زیرا شلغم همانند اغلب سبزیجات، کالری پایینی دارد. بنابراین هیچ تعجبی ندارد که این سبزی برای کاهش وزن مفید باشد. همچنین شلغم نوعی سبزیجات است که یک پایه عالی از فیبر رژیمی دارد که بعد از آن فرآیند متابولیسم بدن را بهبود خواهد بخشید.

۱۴) تقویت سلامتی پوست:

شکی نیست که مصرف مکرر شلغم به عنوان یکی از منابع اصلی ویتامین C و Aسلامت پوست شما را افزایش دهد. زیرا آن ویتامین ها خواص ضد پیری خوبی دارند و رادیکال های آزاد را از بین می برند. رادیکال های آزاد علت اصلی مشکلات سلامتی پوستی نظیر چین و چین، خطوط ظریف و یا خال های سیاه شناخته می شود. در نتیجه با مصرف منظم شلغم پوست شما نرم تر و صاف تر از قبل خواهد بود. همچنین، شما از سن واقعی خود جوان تر به نظر خواهید رسید. علاوه بر آن، مواد معدنی مختلف و بتا - کاروتن نیز برای افزایش سلامت پوست شما ضروری خواهند بود.

۱۵) تقویت موها:

شلغم دارای مقدار زیادی از مس است. مس ترکیبی است که تاثیر زیادی بر تشکیل سلول های ملانین دارد. ملانین ماده ای است که نقش بزرگی را ایفا می کند تا رنگ موهای شما را تامین کند. علاوه بر آن، ملانین نیز غنی از مواد مغذی نظیر بتا - کاروتن، ویتامین C، روی، لوتئین و زکسانتین است که همه آن ها برای بهبود سلامت موی شما بسیار مهم هستند و مو های شما را محکم تر از قبل می کند.

۱۶) درمان ترک کف پا:

اگر شما در کف پاهایتان درد دارید و یا چین و چروک و ترک روی کف پاهایتان آزارتان می دهد می توانید از شلغم استفاده کنید. همانطور که قبلاً ذکر شد، شلغم خواص ضد التهابی و ضد پیری دارد بنابراین می توانید شلغم را جوشانده و به وسیله آن پاهای آسیب دیده را درمان کنید. در این روش پاهای خود به مدت ۱۰ دقیقه در مخلوط شلغم و آب جوشیده قرار دهید .اگر این کار را به طور مرتب انجام دهید پاهای نرم و صافی خواهید داشت.

۱۷)محافظت از سلامت تخمدان با شلغم:

داشتن تخمدان هایی سالم برای خانم ها بسیار مهم است . تخمدان در بدن بانوان مستعد رشد سلول های سرطانی است که در نهایت منجر به سرطان تخمدان می شود. بنابراین اگر می خواهید از سرطان تخمدان دور بمانید، باید شلغم مصرف کنید، چون این سبزی برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در تخمدان مفید است.طبق نظر محققان، ۱۰۰ گرم شلغم حاوی ۱۲ میلی گرم کامپرلو دارد. یک فلاونوئید که از رشد سلول های سرطانی در تخمدان جلوگیری می کند.

۱۸)مزایای ضدمیکروبی:

شلغم نیز دارای خواص ضد میکروبی است. بنابراین، مهم است که شما آنها را در برابر بسیاری از بیماری های مرگبار مانند سرطان پروستات، مصرف کنید. این منفعت از جز گلوکوزینولات ها آن ها حاصل می شود که خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچ و خواص ضد انگلی هم دارند.

عوارض ناشی از استفاده بیش از اندازه از شلغم:

شلغم در کنار محسنات بسیاری که دارد از یک سری عوارض هم برخوردار است. در اینجا برخی عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی در مورد شلغم وجود دارد که باید توجه کنید:

شلغم حاوی مقدار زیادی اگزالات است. بنابراین بیمارانی که سنگ صفرا و یا مشکلات کلیوی دارند، نباید شلغم مصرف کنند.

بیماران مبتلا به مشکلات تیروئیدی نباید شلغم مصرف کنند. زیرا شلغم حاوی ماده ای خاص به نام گویتروگنز است. این مواد عموماً می توانند با عملکرد غده تیرویید تداخل پیدا کنند. در نتیجه آن مواد با مشکلات تیروئیدی به افراد آسیب می رساند.

افرادی که نفخ شکمی دارند، نباید به طور ثابت شلغم مصرف کنن. زیرا شلغم حاوی مقدار زیادی از ترکیبات سولفور است. مقدار زیاد ترکیبات سولفور موجب مشکلات هاضمه و نفخ شکم برای افراد خاص خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 0
    بالأخره بخوریم یا نخوریم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس