دخل و خرج دولت روی میز مجلس/ روند تصویب کلیات بودجه 1402 در مجلس چگونه طی شد؟

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به بر.ررسی و تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۲ اختصاص یافت و پس از گزارش کمیسیون‌های تلفیق و برنامه و بودجه، رئیس‌جمهور به دفاع از کلیات بودجه پرداخت.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه ۲ بهمن روند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور را آغاز کردند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به همراه میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ وارد صحن علنی مجلس شدند.

در ادامه رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ضمن ارائه گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در خصوص کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشورگفت: کمیسیون تلفیق در طی چهار روز و ۱۱ جلسه رسمی با حضور وزرای اقتصاد و تعاون، رئیس کل بانک مرکزی، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ذیربط، دیوان محاسبات و نمایندگان بخش‌های خصوصی به بررسی محورهای اصلی لایحه بودجه و ویژگی‌ها و شاخص‌های کلان اقتصادی، منابع و مصارف، اعتبارات مالی و بودجه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی پرداخت و در نهایت در جلسه ۲۷ دی ماه، پس از استماع نظر مخالفان و موافقان و دفاع دولت، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با اکثریت آرا به تصویب کمیسیون رسید.

وی در ادامه اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۱۰۹ هزار میلیارد تومان بوده که ۶۰ درصد این مبلغ مربوط به گردش مالی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها بوده و نسبت به بودجه سال جاری ۳۶ درصد رشد داشته است. ۴۲ درصد این رقم مربوط به بودجه عمومی دولت بوده که در مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منابع حاصل از واگذاری اموال دولتی و صادرات نفت حدود ۳۷ درصد نسبت به بودجه سال جاری رشد داشته است و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی دولت نظیر اوراق اقتصادی نسبت به بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۶۶ درصد رشد پیدا کرده است.

در ادامه جلسه امروز، محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، گزارش این کمیسیون را قرائت کرد و از تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در جلسه صبح امروز این کمیسیون خبر داد.

وی گفت: بودجه کل کشور در لایحه بودجه سال۱۴۰۲ به میزان ۵۱۰۹هزارمیلیاردتومان تعیین شده است. مبلغ ۳۰۹۷ هزارمیلیارد تومان (حدود۶۰درصد)بودجه کل کشور مربوط به گردش مالی شرکتهای دولتی و بانکهاست که نسبت به رقم پیش بینی شده برای سال گذشته حدود ۳۸ درصد افزایش یافته است. مبلغ ۲۱۶۴ هزار میلیارد تومان (حدود۴۰درصد)رقم بودجه کل کشور نیز مربوط به بودجه عمومی دولت است. که در مقایسه با قانون بودجه سال۱۴۰۱ حدود۴۳درصد افزایش یافته است. البته بخشی از این رشد به دلیل انتقال مصارف هدفمندی به سقف بودجه عمومی است.

وی ادامه داد: کسری تراز عملیاتی در سال۱۴۰۲ حدود ۴۷۶ هزار میلیارد تومان است که مبلغ۳۸۴هزار میلیارد تومان، از مازاد تراز سرمایه ای و مبلغ۹۳هزار میلیارد تومان از مازاد تراز مالی پوشش داده شده است. به عبارت دیگر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز مطابق با رویه گذشته بخش قابل توجهی از اعتبارات هزینه ای از محل فروش دارایی و بخشی نیز از محل استقراض تأمین شده است.

در بودجه ۱۴۰۲ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار می‌گیرد

در ادامه این جلسه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با تشریح شرایط کشور اظهار داشت: باید شکرگزار خداوند بزرگوار باشیم که با وجود همه دشمنی‌ها، توطئه ها و فکرها حضور مردم و مشارکت ملت صبر و بردباری مردم باعث شد که دشمن ناکام شود.

وی افزود: اینکه دشمنان می‌خواهند بخش قابل توجهی از حاکمیت ما را مورد سرزنش قرار بدهند به دلیل موفقیت ما است؛ هیچ ارتشی و هیچ نیروی مسلحی به میزانی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تروریسم مقابله کرد و شر تروریست‌ها را از سر منطقه کوتاه کرد، تلاش نکرده است؛ این موضوع را هم ارتش‌های کشورهای منطقه معترف هستند و هم مسئولین عالی در سراسر منطقه معترف هستند که سپاه در برخورد با تروریسم نقش اول را داشته است.

رئیس جمهور تاکید کرد: در همین مدت کوتاه بارها مسئولان به ما گفتند که اگر سپاه نبود و اگر حاج قاسم سلیمانی و مجاهدت‌های سپاه نبود، اکنون شرایط در کشور ما و منطقه به شکل دیگری بود.

وی با قدردانی از سپاه اظهار کرد: کسانی که امروز می‌خواهند این سپاه مقتدر را مورد سرزنش قرار دهند به دلیل این حرکت انقلابی در مبارزه با تروریسم نقش آفرینی از تلاش آنها تلاش مذبوحانه است مانند محاسبات قرن محکوم به شکست است. تمام تلاش دولت این بوده است که بودجه ۱۴۰۱ را با رشد اقتصادی دنبال کند. در حال حاضر شاهد رشد قریب چهار درصدی هستیم که بیانگر رشد در همه بخش ها است. کاهش تورم و رشد در حوزه تولید نشانه های خوبی است.

وی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار می‌گیرد اضافه کرد: ما پنج درصد رشد تولید و بیش از پنج درصد رشد تجهیزات تولید را شاهد هستیم. علیرغم همه تحریم‌ها شاهد افزایش تولید میعانات گازی هستیم و دولت توانسته علیرغم خنثی‌سازی تحریم‌ها به منابع ارزی دست پیدا کند. قرار بود استقراض از بانک مرکزی صورت نگیرد و ما با وجود افزایش یارانه‌های نقدی دچار استقراض نشدیم و این موفقیت دولت است.

پورابراهیمی: انتظار ما از دولت این بود که بتواند اصلاحات مدنظر رهبرانقلاب را در لایحه بودجه اجرایی کند

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، به عنوان اولین مخالف با لایحه بودجه ۱۴۰۲ صحبت کرد و ضمن تشکر از قالیباف بابت تشکیل جلسه غیرعلنی امروز جهت محکومیت اقدامات گستاخانه اتحادیه اروپا اظهار کرد: اروپایی‌ها بدانند جمهوری اسلامی ذره‌ای از منافع ملی خود کوتاه نخواهد آمد و مردم ایران اسلامی با تمام توان از این نهاد عمومی و مردمی دفاع خواهند کرد.

وی در ادامه در ارتباط با موضوع بودجه، ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد یک‌سال و نیم اخیر دولت جهت بهبود نماگرهای اقتصادی، گفت: انتظار ما از دولت در ارتباط با بودجه‌، این بود که بتواند لایحه ای ارائه بکند که آن‌چه را که به‌عنوان اصلاحات مدنظر مقام معظم رهبری بود، اجرایی کند. تلاش دولت در این زمینه انجام‌شده اما این مقدار کفایت نمی‌کند.

دولت در لایحه بودجه ۳۱ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در هر استان نیز پیش‌بینی کرده است

مجتبی رضاخواه در روند بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۲ کشور به عنوان موافق اظهار کرد: از دولت بابت ارائه لایحه تشکر می کنم. برخی از نکاتی که در مخالفت لایحه گفته شد در بودجه یک سال قابل اصلاح نیست. اینطور نیست که مثلا بودجه ناترازی گاز را در یک سال بر طرف کنیم.

وی افزود: دولت در حوزه های واردات خودرو، مسکن، رسیدگی به معیشت و توزیع کالاهای اساسی به قیمت مناسب و رسیدگی به موضوع سلامت از موضوعات مهمی است که دولت در لایحه خود به آن پرداخته است. این چهار مسئله فوق دولت تلاش کرده با توجه به تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی به مردم و معیشت آن ها برسد.

رضاخواه ادامه داد: باید ببینیم دولت چه مقدار توان داشته و چه میزان تلاش کرده است. ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی برای کشور پیش بینی کرده است و ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای نان در نظر گرفته است. افزایش ۲۰ درصدی حقوق، معافیت تا ۷ میلیون تومان حقوق نیز از دیگر موضوعاتی است که دولت در بودجه سال آینده در نظر گرفته است. دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، ۳۱ همت برای اشتغال هر استان نیز پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه آب، مسکن و حمل و نقل دولت تلاش کرده است که به فعالان اقتصادی کمک کند و ما با حمایت از لایحه می‌توانیم دولت را کمک کنیم.

قادری: رشد ۵۹ درصدی مالیات‌ها در بودجه ۱۴۰۲ گام بزرگی توسط دولت بود

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه موافق بعدی بود که در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: با توجه به تورم ۴۰ درصدی سال گذشته به‌هرحال روش قابل‌قبولی است که بودجه عمرانی فقط ۲۶ درصد اضافه شده ولی باید توجه کنیم که بار پروژه‌های عمرانی بر روی دوش بخش غیردولتی باشد و باید تلاش ما در مجلس بر این باشد که راه را برای سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی و ورود بخش‌های غیردولتی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی باز کنیم.

قادری افزود: رشد ۵۹ درصدی مالیات‌ها در امسال توسط دولت یک گام بلند و نشان این است که اگر این مسیر ادامه پیدا کند، بدون این‌که دقیقاً القای مالیاتی اضافه بشه صرفاً پایه‌های مالیاتی افزایش پیدا کند و مؤدیان بیشتری را شامل شده و جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود.

لایحه بودجه شفاف نیست

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس نیز به عنوان مخالف بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: در این بودجه بحث اصلاح ساختار آمده است. رهبر انقلاب هم فرمودند ترکیب غلط بودجه اصلاح نشده است. باید دید در این لایحه چه گام هایی برای اصلاح برداشته شده است.

وی افزود: امسال حدود ۳۰۰ همت کسری بودجه داشتیم و با اصلاحیه مجلس و برداشت از صندوق توسعه این را پوشش دادیم. اگر این مجوزها امسال داده شد، سال بعد داده نشود این ۴۰۰ همت کسری بودجه همان ام الخباعث مشکلات اقتصادی خواهد بود.

نماینده مردم محلات در مجلس تصریح کرد: در حوزه شفافیت قوانین فراوانی داشتیم متاسفانه در این لایحه به صورت شفاف اشاره نشده است. اقتصاد دیجیتال، هوشمند سازی حکرانی هم از چالش های این لایحه است. اخیرا وزیر رفاه در مورد کالابرگ الکترونیکی مواردی گفته اند اما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در این باره پیشنهادی نشده است.

عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: بحث ترمیم حقوق‌ها نیز از مسائلی است که باید مورد توجه شود. باید حقوق ها هفت میلیون و ۷۲۰ هزار میشد اما در لایحه هفت میلیون تومان پیش بینی شده است.

این خبر در حال تکمیل است .....

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس