ایروانی

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی پرسید: این رژیم باید از چه آستانه‌ای عبور کند تا شورای امنیت از خواب زمستانی خارج شده و وظایف خود را انجام دهد؟

به گزارش مشرق، «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست روز چهارشنبه، ۲۸ دی‌ ماه شورای امنیت در مورد فلسطین طی سخنانی عنوان کرد: سال گذشته سالی مرگبار در اراضی اشغالی فلسطین بود، زیرا اقدامات ظالمانه، توسعه طلبانه و نژادپرستی رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها بی وقفه ادامه یافت. در نتیجه، مردم فلسطین، به ویژه زنان و کودکان، دچار محرومیت شدید و نقض حقوق اساسی خود شده‌اند.

وی همچنین گفت که غزه به دلیل محاصره‌های غیرانسانی به بزرگترین زندان روباز جهان تبدیل شده است.

نماینده ایران تهاجم اخیر رژیم اسرائیل به مسجدالاقصی در سوم ژانویه را نقض حرمت و مراسم عبادی مسجدالاقصی و تحریک وقیحانه احساسات مسلمانان خواند و افزود: این اقدام غیرقانونی و بی تدبیری عواقب جدی دارد که نباید دست کم گرفت. بنابراین، اگر به درستی با آن برخورد نشود، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را به خطر بیندازد.

با وجود هشدارهای شدیداللحن مقاومت فلسطین در غزه درباره هرگونه تعرض «ایتمار بن گویر» (بن غُفیر) وزیر امنیت قومی کابینه افراطی «بنیامین نتانیاهو»، صبح روزسه‌شنبه، (۳ ژانویه/۱۳ دی ماه) او به همراه شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست تحت تدابیر شدید امنیتی به صحن‌های مسجد الاقصی یورش بردند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همان شب (۱۳ دی ماه) به هتک حرمت مسجدالاقصی توسط وزیر کابینه رژیم نامشروع و نژادپرست اسرائیل واکنش نشان داد و این اقدام را به شدت محکوم و اعلام کرد: بیت‌المقدس یکپارچه، پایتخت همیشگی و ابدی کشور فلسطین است و هرگونه هتک حرمت اماکن مقدسه فلسطین از جمله مسجدالاقصی، مصداق نقض مقررات بین‌المللی و توهین به ارزش‌ها و مقدسات مسلمانان جهان بوده و با واکنش ملت‌های مسلمان مواجه خواهد شد. (اینجا بخوانید)

آپارتاید هنوز پابرجاست و اشغال پایان نیافته

ایروانی خاطرنشان کرد: رژیم اسرائیل بیش از ۷۰ سال است که این جنایات را بدون پاسخگویی یا مواجهه با عواقبی مرتکب شده است. آپارتاید هنوز پابرجاست و اشغال پایان نیافته است. به دلیل فعالیت‌های مستمر شهرک‌سازی رژیم اسرائیل که توسط قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل ممنوع است، امکان ایجاد یک کشور فلسطینی دشوار و حتی بی‌معنی است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل عنوان کرد: ما بر این باوریم که منازعه در اراضی اشغالی فلسطین تنها در صورتی قابل حل است که به اشغال پایان داده شود و حقوق مسلم مردم فلسطین در تعیین سرنوشت به طور کامل به رسمیت شناخته، حمایت و محافظت شود. این امر منجر به بازیابی کامل حاکمیت فلسطین بر کل سرزمین فلسطین خواهد شد. اما تا زمانی که شورای امنیت سکوت اختیار کند، انجام این کار غیرممکن است.

به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی، موضع کنونی شورای امنیت هیچ کاری جز تقویت و ترغیب رژیم اسرائیل برای تداوم اشغالگری و جنایات وحشیانه خود علیه مردم فلسطین نداشته است.

وی ادامه داد: همانطور که نماینده دائم فلسطین به درستی اشاره کرد، رژیم اسرائیل باید از چه آستانه‌ای عبور کند تا شورای امنیت از خواب زمستانی خارج شود و وظایف خود را طبق منشور سازمان ملل انجام دهد؟

شورای امنیت سازمان ملل باید فورا و قاطعانه برای حمایت از مردم فلسطین اقدام کند

ایروانی اضافه کرد: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، اگر جامعه بین‌المللی، به‌ویژه شورای امنیت در قبال تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل سکوت کند، رژیم اسرائیل به ارتکاب جنایات و تجاوزات بیشتر تشویق خواهد شد. شورای امنیت سازمان ملل باید فورا و قاطعانه برای حمایت از مردم فلسطین اقدام کند. همدردی به تنهایی کافی نیست. بنابراین، شورای امنیت موظف است به دستور منشور برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی پایبند باشد و رژیم اسرائیل را با استفاده از تمام ابزارهای قانونی در اختیارش برای جنایات خود مسؤول بداند.
سفیر و نماینده دائم ایران خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از درخواست مجمع عمومی از دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در قطعنامه مصوب ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ (A/RES/۷۷/۲۴۷) برای نظر مشورتی درباره عواقب حقوقی نقض مداوم رژیم اسرائیل علیه حقوق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود و همچنین اشغال طولانی مدت، شهرک سازی و الحاق سرزمین فلسطین به آن استقبال می‌کند. ما معتقدیم که این اقدام می تواند به آزادی کل سرزمین‌های فلسطین کمک کند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می‌داند که از حقوق مشروع مردم فلسطین برای مقاومت در برابر ظلم و خشونت رژیم نژادپرست اسرائیل مطابق با حق تعیین سرنوشت خود حمایت کند. این موضع ثابت ما تا پایان اشغال خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران قاطعانه تمامی ادعاهای بی پایه صهیونیست‌ها را رد می‌کند

ایروانی همچنین بیان کرد: طبق عادت و رفتار همیشگی رژیم اسرائیل، نماینده این رژیم مجدداً از تریبون شورای امنیت سوءاستفاده و با انحراف از دستورکار شورا، با توسل به جعلیات و دروغگویی، ادعاها و فعالیت‌های پلید و ناپسندی که این رژیم اسرائیل در منطقه و جاهای دیگر در حال ارتکاب است و باید در قبال آن پاسخگو باشد، علیه ایران مطرح کرد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه تمامی این ادعاهای بی پایه را رد می‌کند. این ادعاهای بی اساس یک هدف روشن دارد منحرف کردن توجه از موضوع اصلی، یعنی جنایات رژیم آپارتاید علیه مردم فلسطین و همچنین نقض سیستماتیک و عمدی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس