آیا ترکیه برابر جت‌های «اف-35» و «رافال» یونان حرفی برای گفتن دارد؟

خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» و «رافال» به نیروی هوایی یونان کمک قابل توجهی کرده و برتری فناوری این کشور بر ترکیه تحمیل می‌شود.

به گزارش مشرق، یک رسانه یونانی روز سه شنبه نوشت که خرید جنگنده‌های پیشرفته «اف-۳۵» از آمریکا توسط یونان، برتری هوایی و فناوری قابل توجهی برای این کشور در تقابل با ترکیه ایجاد می‌کند.

وبگاه «گریک ریپورترز» نوشت، خرید جنگنده اف-۳۵ همراه با خرید شماری جنگنده نسل چهار و نیم «رافال» از فرانسه و ارتقاء بخش عمده‌ای از ناوگان جنگنده «اف-۱۶» به نیروی هوایی یونان کمک قابل توجه کرده و برتری فناوری را بر ترکیه تحمیل می‌کند. ترکیه حتی اگر قرارداد به روزرسانی اف-۱۶ را با آمریکا اجرا کند، باز هم یونان با این خریدها از ترکیه سبقت خواهد گرفت.

آیا ترکیه در برابر جت‌های «اف-۳۵» یونان حرفی برای گفتن دارد؟

به نوشته این رسانه یونانی، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه با اشاره به اینکه احتمال رد درخواست رئیس جمهور امریکا توسط کنگره گفت، اگر کنگره با درخواست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مخالفت نکند، این روند نهایی می شود.

چاووش اوغلو به گزارش‌های خبری مبنی بر فروش جنگنده های اف-۳۵ آمریکا به یونان اشاره کرد و گفت ،توازن در روابط بین ترکیه و یونان در حال وخیم‌شدن است.

این در حالی است که سناتور «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا گفته است: «همانطور که بارها تصریح کرده‌ام، به شدت با پیشنهاد دولت بایدن برای فروش هواپیماهای اف-۱۶ جدید به ترکیه مخالفم.»

منندز گفت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه حقوق بشر و هنجارهای دموکراتیک را نادیده می‌گیرد و در رفتار بی ثبات کننده در ترکیه و علیه متحدان همسایه ناتو(یونان) شرکت می‌کند.

آیا ترکیه در برابر جت‌های «اف-۳۵» یونان حرفی برای گفتن دارد؟

نیروی هوایی ترکیه نیز برای نوسازی ناوگان خود جت‌های ساخت انگلیس یا روسیه را در نظر گرفته است. چندی قبل، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به مطبوعات این کشور گفت: «آمریکا تنها فروشنده جنگنده نیست و انگلیس، فرانسه و روسیه نیز جنگنده می‌فروشند. امکان دستیابی به جنگنده در جاهای دیگر وجود دارد و برخی برای ما پیام ارسال می‌کنند.»

انگلیس، یکی از گزینه‌های ترکیه است. در مارس ۲۰۲۲، یک دیپلمات ترکیه‌ای گفت که سفارش احتمالی ۸۰ فروند «تایفون یوروفایتر» به عنوان راه حل تا زمانی که جنگنده نسل پنجم «تی اف ایکس» ترکیه وارد خدمت شود، در نظر گرفته شده است.

در این بین روسیه نیز وجود دارد. این کشور به دنبال حذف ترکیه از برنامه اف-۳۵ به کمک ترکیه شتافت و «سرگئی چمزوف» رئیس «روستک» اخیرا گفت، اگر همکاران ترکیه‌ای ما ابراز تمایل کنند، ما آماده فروش «سوخو-۳۵» هستیم.

این گزارش حاکیست، یونان ۱۱.۵ میلیارد یورو (۱۴ میلیارد دلار) برای نوسازی نیروهای مسلح خود در پنج سال آینده اختصاص داده است. .پیش بینی می‌شود هزینه جت‌ها و خرید موشک‌های هوا به هوا ۲.۳ میلیارد یورو (۳.۴ میلیارد دلار) باشد. یونان و ترکیه دو کشور همسایه سال گذشته در درگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

وزیر دفاع ترکیه چندی قبل اظهار داشت که جت‌های دست دوم فرانسوی رافائل توازن قدرت را در منطقه تغییر نمی‌دهند. «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در آن زمان در مورد خرید هواپیماهای رافال فرانسوی از سوی آتن گفت: «آنها وارد مسابقه تسلیحاتی شده‌اند. آنها جت، سلاح، تجهیزات خریداری می‌کنند اما تغییر توازن قدرت با چند جت دست دوم امکان پذیر نیست.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 22
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    22 18
    توازن یونان و ترکیه هم به هم خواهد خورد. ١٦ تن آهن و پلاستیک و مس و تیتانیوم و آلومینیم و سیلیکات و کمی هیدروکربن توازن نیروی دو تا طویله پر از آدم را بر هم می زند و مثل سگ و شغال به جان هم می افتند. کورهای بی عرضه ای که توان مغزی کافی برای زندگی در جغرافیای خود ندارند و باید از سفره بغلی یا مشترک دست به دزدی و زورگویی بزنند.
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      25 5
      چطوری این همه عقده و حقارت در یک انسان جمع می شود؟
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    9 9
    ترکیه اگر یونان اف35 نداشته باشه هم جرأت نمی کنه نگاه چپ به یونان بکنه!!!
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    23 51
    پهپادهای جنگنده قیزیل آلمای ترکیه دارن به تولید انبوه نزدیک میشن و در صورت هر گونه درگیری، بیست فروند اف ۳۵ که قراره سال ۲۰۲۵ به یونان بدن یا چهل فروند رافائل در مقابل صدها فروند پهپاد جنگنده عملاً حرفی واسه گفتن نخواهند داشت. رسانه های نظامی آمریکا هم به این مسئله اذعان دارن که جنگنده با سرنشین، شانسی در مقابل اسکادران ربات بدون سرنشین نداره. ترکیه هم از لحاظ تکنولوژی راداری و موشکی و آیرودینامیک قابلیت تولید انبوه جنگنده با سرنشین و بدون سرنشین رو داره. از لحاظ قدرت نیروی دریایی و زمینی و موشکی و دفاع هوایی هم ترکیه کاملاً برتر از یونانه. این مدل فشار سیاسی و نظامی به وسیله یونان توسط غرب فقط از ترس قدرت گرفتن روزافزون ترکیه و سرباز زدن از سیاست های ناتو و جلوگیری از سیاست خاور میانه ای آمریکاست که با پیروزی دوباره اردوغان در انتخابات با شکست مواجه میشه و یونان هم مثل اوکراین توسط غرب تنها رها میشه.
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      15 10
      دیگه چی مونتاژ کرده؟ شنیدیم پرچمش هم مونتاژه، علامت ماه و ستاره ایرانی رو با رنگ قرمز مغولی مونتاژ کرده.
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      13 9
      ترکیه عرضه حمله به یونان رو نداره. تهِ غیرتش پشتیبانی از داعش برای کشتن مردم بی‌دفاع سوریه و چپاول نفت این کشوره.
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      3 1
      12:49 ؛ حالا کجا اوکراین رو آمریکا ول کرده؟ کمتر چرندیات بفرمایید.
  • رشید IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    15 1
    ما آخرش نفهمیدیم f35 آشغاله یا فناوری برتر؟ چون ماهیت این هواپیما بر اساس خبر و کشوری که مخاطب است تغییر می کند.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    13 2
    روزی نبود در مشرق راجع به اشکالات فنی متعدد این جنگنده های آمریکایی نشنویم. حالا چی شده خوب شدند؟
  • ایرانی IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    4 3
    غرب به ترکیه، اعتماد ندارد، و از روی ناچاری، با ترکیه همکاری دارند. اف ۳۵ ویژگی بسیار مهمش که آن را متفاوت از دیگر جنگنده ها کرده، رادار گریز بودن آن است.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    5 13
    قسطنطنیه به زودی آزاد خواهد شد. 💪🇬🇷🇬🇷🇬🇷
  • GB ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    8 5
    پدافند ترکیه با زیردریایی هسته ای کنترل از راه دور میتونه پایگاه های نظامی یونان رو که کنار دریای پاشنه آشیل هست بزنه، چرا که تو دید راداری نیست.
  • DK ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    15 8
    قبرس برای ترکیه ۶ ساعت بود، یونان می‌شه ۱۸ ساعت. تعداد شکارچی‌‌های ترکیه بیشتر از ارتش یونان است.
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    2 0
    ترکیه و یونان که هر دو عضو ناتو هستند قاعدتاً هرگز جنگی بینشون نباید دربگیره. البته شاید ناتو تصمیم گرفته ترکیه رو از این پیمان دفاعی مشترک اخراج کند. اون وقت قضیه فرق خواهد کرد.
  • محسن IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    5 1
    مشرق محترم، می دانید که آمریکا خودش سازنده ی اف ۳۵ است و به تعداد نامحدود از این جنگنده دارد. شما با انتشار این مطلب و بخصوص این تیتر، ناخودآگاه به برتری نظامی آمریکا بر تمام کشورهای دنیا اذعان کرده اید. به نظر خودتان این تیتر معنایی جز این را می رساند؟
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    6 3
    ترکیه نمی خواهد باور کند که آمریکا و اروپا هیچ وقت یونان را به ترکیه نمی فروشند و اگر حتی آنها اف 35 هم نداشته باشند اتحادیه اروپا و آمریکا حامی یونان هستند. هرچند که ترکیه رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد و صدها امتیاز به غرب بدهد، فقط غربی ها با ترکیه برای آسیب زدن به اسلام و کشورهای مسلمان هم پیمان می شوند و لا غیر.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    1 7
    اف ۳۵ حتی از اف ۱۴ ما هم قابلیت های کمتری دارد. فقط در رادارگریزی پیشرفته تر است.
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    8 4
    خوب ترکیه دارد موشک بالستیک درست می کند و همین برای مقابله با یونان کافی است اما با افزایش برد آن به 1000 کیومتر، مصر هم حرفی برای گفتن ندارد، 2000 بشود فرانسه هم خفه خون می گیرد.
  • FR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    11 7
    سربازها و مردم ترکیه شجاعت و جسارت دارند، دقیقاً همان چیزی که یونانی ها و اروپایی ها و حتی روس ها فاقد آن هستند. همین کافیه. در ضمن هواپیماهای یونان رو ترکیه در آشیانه شان با خمپاره انداز هم می تونه بزنه، نیازی به پهپاد و موشک هم نیست که اونم تولید انبوه دارد.
  • ببر خسته IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    7 7
    ترکیه قوی برای ایران یعنی ساخت سد خشک کردن ارس حمایت از اذربایجان گستاخ دیوار بتنی درمرز ماساختن و،،،
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      1 4
      شما با افغانستان مرز داری نه با ترکیه و آزربایجان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس