درس سوپرکاپ اسپانیا به فوتبال ایران؛ از توفیق اجباری «عمری»ها تا فرش قرمز برای «گاوی»ها!

درحالی در فوتبال روز دنیا ستاره‌های جوانی مانند گاوی به رغم سن پایین فرصت بازی و درخشش داده می‌شود که در فوتبال ایران بازیکنان جوانی مانند محمد عمری تنها وقتی دست سرمربی خالی بماند، فرصت پیدا می‌کنند.

به گزارش مشرق، بازی سوپرجام اسپانیا، یک ستاره جوان داشت، گاوی ۱۸ ساله که در خط هافبک بارسا نفس ستاره‌های رئال مانند لوکا مودریچ را گرفت تا نبض میدان در ورزشگاه ملک فهد ریاض دربست در اختیار آبی و اناری‌ها باشد.

گاوی در بازی دیشب یک گل زد و دو پاس گل هم داد تا اسمش بالاتر از ستاره‌های دیگر سر زبان‌ها باشد. درخششی که باعث شد ژاوی سرمربی بارسا هم در نشست خبری پس از پایان بازی از شاگردش به صورت ویژه تشکر کند و بگوید او ستاره متولد شده و همیشه از تماشای بازی او هیجان‌زده می‌شود.

گاوی یکی از خروجی‌های مدرسه لاماسیا است، آکادمی فوتبال باشگاه بارسا که ستاره‌های زیادی را تحویل تیم بزرگسالان داده است، گاوی هم از ده سالگی در این آکادمی کارش را آغاز کرد و از فصل گذشته با اضافه شدن به ترکیب تیم بزرگسالان بارسا، امروز در ۱۸ سالگی تبدیل به یکی از درخشان‌ترین شاگردان ژوای شده است، به طوری که سرمربی بارسا که خودش نیز از استعدادهای کشف شده در لاماسیاست، به افتخار شاگرد جوانش می‎‌ایستد.

درخشش گاوی در بازی یکشنبه‌شب سوپرجام اسپانیا درس‌های زیادی برای فوتبال ایران داشت، اهمیت دادن به رده‌های پایه و اعتماد به بازیکنان جوان که می‌توانند خیلی زود تبدیل به ستاره شوند، دو درس بزرگی است که می‌تواند توشه‌ای برای مربیان و مدیران فوتبال در ایران باشد، دو فاکتوری که در باشگاه های ایران کمتر به آن توجه می شود و همواره در حاشیه قرار گرفته است.

این در حالی است که تیم‌های بزرگ اروپایی با اهمیت دادن به آکادمی‌ها و بازیکن ‌سازی همواره سعی کرده‌اند پشتوانه‌های محکمی برای آینده تیم بزرگسالان داشته باشند، مدرسه فوتبال آژاکس و مدرسه فوتبال بارسا یا همان لاماسیا، نمونه‌های شاخص این آکادمی‌ها هستند که بازیکنان بزرگی تربیت شده این مجموعه‌ها هستند. یک بازی دو سر برد برای این باشگاه‌ها که علاوه بر درآمدزایی برای فروش این بازیکنان، سبب می شود تا این تیم‌ها با خداحافظی یا از دست دادن بازیکنان مطرح‌شان، مشکلی برای جایگزینی نداشته باشند.

اکثر باشگاه‌ها در ایران اما نگاه کلیشه‌ای و سطحی به آکادمی‌ها دارند و تنها چند باشگاه محدود هستند که با اهمیت دادن به رده‌های پایه و مدارس فوتبال، سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این بخش داشته‌اند، با این حال در اکثر باشگاه‌ها، رده‌های پایه و آکادمی‌ها در آخرین مرتبه توجه با کمترین بودجه قرارمی‌گیرند و با چنین منابع محدود مالی نمی‌توانند این آکادمی‌ها خروجی زیادی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

این در حالی است که در صورت توجه به آکادمی‌ها و تزریق بودجه لازم و کافی و با توجه به پتانسیل زیادی که فوتبال ایران دارد، می‌توان ستاره‌های زیادی را کشف و پشتوانه‌سازی کرد.

علاوه بر بی توجهی به آکادمی‌ها در باشگاه‌های کشورمان، عدم جسارت بخش زیادی از مربیان در بازی دادن به بازیکنان جوان، دیگر معضلی است که فوتبال ایران رنج می‌برد. در حالی در تیم بزرگی مانند بارسا به یک بازیکن ۱۸ ساله مانند گاوی فرصت بازی داده می‌شود که در ایران کمتر مربی‌ای پیدا می شود چنین ریسکی را به جان بخرد.

در اکثر باشگاه‌ها همواره بازیکنان جوان و آینده‌دار زیر سایه بازیکنان اسمی قرار می‌گیرند و تا اجبار و شرایط اضطراری پیش نیاید، فرصت به چهره‌های ناشناخته و جوان نمی‌رسد تا کشف شوند. محمد عمری مهاجم جوان پرسپولیس که در دو بازی اخیر، سه گل به ثمر رسانده است، آخرین نمونه از بازیکنان جوانی است که درخشش‌اش را مدیون توفیق اجباری سرمربی پرسپولیس است.

عمری که از تیم‌های پایه پرسپولیس به تیم بزرگسالان رسیده است، تا قبل از رفتن لوکادیا مهاجم هلندی پرسپولیس فرصت چندانی برای بازی در ترکیب قرمزها پیدا نمی کرد اما پس از جدایی لوکادیا و خالی شدن دست یحیی‌ گل‌محمدی بود که عمری در ترکیب اصلی به میدان رفت و توانست به خوبی به اعتماد سرمربی جواب داد، فرصتی که اگر چند سال زودتر به این مهاجم جوان داده می‌شد، شاید سرنوشت متفاوتی را برای او رقم می‌زد.

حال در شرایطی در فوتبال باشگاهی ایران تا زمانی که اجباری پیش نیاید، به بازیکنان جوان فرصت بازی داده نمی‌شود که در فوتبال روز دنیا مربیان با جسارت به چهره‌های جوانی که شاید بی تجربه باشند اما با استعداد هستند، فرصت کافی داده می‌شود تا استعدادشان بروز پیدا کند. اینطور می‌شود که در فوتبال روز دنیا ستاره جوانی مانند گاوی۱۸ ساله با جسارت مربی به زمین می‌رود و ستاره‌های اسمی را نیمکت نشین می‌کند اما در ایران بازیکنی مانند عمری پس از سال‌ها پشت خط ماندن تنها پس از فسخ قرارداد لوکادیا فرصت بازی داده می‌شود.

«عمری»ها در فوتبال ایران کم نیستند، بازیکنانی که زیر سایه نام‌های بزرگ و پا به سن گذاشته خیلی‌هایشان می سوزند، حالا درخشش بازیکنان جوانی مانند «گاوی»‌ها در سوپرکاپ اسپانیا می تواند درسی باشد برای فوتبال ایران تا با تجدیدنظر در نوع نگاه‌ به آکادمی‌ها و جسارت بازی دادن به بازیکنان جوان، به جای توفیق اجباری بازی دادن به «عمری‌»ها برای آنها مانند «گاوی»ها فرش قرمز پهن کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس